Aihe: Ampegin surinaongelma 1 2 | |
---|---|
![]() 03.11.2005 20:07:28 | |
Terve! Kertokaahan nyt asiantuntijat, onko vika minussa vai laitteessa. Laite on Ampeg SVP-Pro bassoetunen. Ongelma on laitteesta tuleva surina, jolle on ominaista seuraavat asiat: 1. Se tulee kaikista ulostuloista (Preamp out, balanced out, effect send). 2. Se ei ole maalenkki. 3. Vaikka master-potikka on nollilla, surina kuuluu. 4. Putkien vaihtaminen ei vaikuta surinaan millään tavalla. 5. Se kummallisin piirre: Sitä ei saa gatellakaan pois. Tuon gate-homman testasin sekä efektilenkissä että preamp out:issa. Surina tuli itseasiassa gaten läpi, vaikka gatesta oli virta pois, vaikka silloin ko. gaten läpi ei pitäisi kulkea minkäänlaisen signaalin. Gate sinänsä toimi, eli kohina kyllä häipyi. Mainittakoon, että kyseinen laite on ostettu heinäkuussa, jonka jälkeen se on ollut reilun kuukauden maahantuojan korjaajalla, joka oli verrannut sitä toiseen samanlaiseen ja todennut laitteiden olevan samanlaisia. Laite tuli takaisin minulle muuttumattomana. Muutamien puheluiden jälkeen laite lähti taas maahantuojan korjaajalle saatteenaan ohje kuunnella tällä kertaa oikeaa ongelmaa. Tällä kertaa minulle ilmoitettiin, että "Joo, kyllä se selvästi brummaa. Meidän liikkeessä oleva yksilö on selvästi parempi, me laitetaan se sulle tilalle." Paskan marjat. Sama surina pärähti ilmoille kun sen päälle laitoin. Laitetta hankittaessa minulla oli testissä yksi vanhempaa mallia oleva käytetty SVP-Pro, enkä minä siinä tuollaista ongelmaa havainnut. Siksi olinkin valmis uuden tuollaisen ostamaan ns. kuulematta. Oli ilmeisesti virhe. Eihän tuollainen surina nyt sinänsä niin kova ole treeni/lavavoimakkuuksilla, mutta PA:n kautta ulos tuupattuna se on täysin sietämätön, ja laite on minun nähdäkseni käyttökelvoton. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta ongelmasta? Tai palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, onko vika ainoastaan minussa? j. | |
![]() 04.11.2005 10:05:03 | |
En ole mikään asiantuntija, mutta: suriseeko ampekki sulla vain jossain tietyssä huonetilassa, esim treeniksellä vai kaikkialla ja joka paikassa? Jos surisee kaikkialla, niin tsekkauta etusen virtalähteen stabilointi, ovatko konkat ja muut hämäryydet kunnossa. Jos surisee vain tietyssä paikassa, niin hae vikaa tilan sähköjärjestelmistä. Kokeile hiljeneekö hurina, jos sammuta valot (loisteputket) ja/tai ilmanvaihdon. Kokeile myös mitä tapahtuu, jos otat virran settiisi eri sulakeryhmään ja sähköverkon vaiheeseen kytketystä pistorasiasta. Kerro, mitä oli vialla, sitten kun vika löytyy. "Bassohan on lyömäsoitin." | |
![]() 04.11.2005 10:29:57 | |
Laite surisee aina ja kaikkialla. Ei välitä samassa tilassa olevista valoista, tietokoneista tai muusta vastaavasta. Laite surisee yksin, päätteen kanssa, basson kanssa, ilman bassoa. Esim. kohina kyllä muuttuu eri tilanteissa, mutta tuo surina on aina vakio. Voisin esittää tarkentavan lisäkysymyksen. Mitä vahvistimesta pitäisi tulla pihalle, kun master-potikka on nollilla? Jotain, vai ei mitään? Minua nimittäin suuresti häiritsee se, että tuo surina kuuluu, vaikka master-potikka on nollilla, eikä se surina poistu edes gatella! En tajua. j. | |
![]() 04.11.2005 11:45:50 | |
Tuon gate-homman testasin sekä efektilenkissä että preamp out:issa. Surina tuli itseasiassa gaten läpi, vaikka gatesta oli virta pois, vaikka silloin ko. gaten läpi ei pitäisi kulkea minkäänlaisen signaalin. Gate sinänsä toimi, eli kohina kyllä häipyi. Ymmärsinkö oikein, että gate poistaa kohinan mutta samanaikaisesti päästää surinan läpi? Tämä siis viittaisi, että surina ei kulje signaalitietä ollenkaan... Oletko ihan varma ettei kyseessä ole maalenkki? Jos kaikissa laitteissa on maadoitetut pistokkeet, niin periaatteessa kaikista laitteita yhdistävistä signaalijohdoista pitäisi katkaista maajohtimet toisesta päästä. "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other | |
![]() 04.11.2005 11:58:54 | |
Ymmärsinkö oikein, että gate poistaa kohinan mutta samanaikaisesti päästää surinan läpi? Tämä siis viittaisi, että surina ei kulje signaalitietä ollenkaan... Juuri näin. Ja tuota minä olen yrittänyt selittää myös maahantuojalle, mutta ilmeisesti se vain ei mene jakeluun. Surinahan meni gatesta läpi, kun gatessa ei ollut edes virta päällä, vaikka silloin gaten läpi ei pitäisi mennä mitään. Oletko ihan varma ettei kyseessä ole maalenkki? Jos kaikissa laitteissa on maadoitetut pistokkeet, niin periaatteessa kaikista laitteita yhdistävistä signaalijohdoista pitäisi katkaista maajohtimet toisesta päästä. Kuten sanottu, surina kuuluu aina ja kaikkialla. Ilman päätettä, päätteen kanssa, jne. Ei se edes kuulosta maalenkiltä, joka kuulostaa kai kuitenkin enemmän huminalta kuin suoranaiselta surinalta. j. | |
![]() 04.11.2005 12:16:08 | |
Sähkönsyöttöpuoli lienee epäilty nro 1. Kannattanee myös kokeilla vaihtaa putkien paikkaa ja samalla koputella niitä kevyesti esim. kynällä. Jos signaalissa kuuluu kopsetta, putki on suuttunut ja mikrofoniseksi muuttunut. Muuntajan tärinä voisi tällöin aiheuttaa hurinaa/sirinää. | |
![]() 04.11.2005 12:18:33 | |
Ilman päätettä, päätteen kanssa, jne. Miten olet kuunnellut tuota ilman päätettä? Ei se edes kuulosta maalenkiltä, joka kuulostaa kai kuitenkin enemmän huminalta kuin suoranaiselta surinalta. Hmm... Tasureista lähtee 100Hz:n sirinää, joka voisi jotenkin säteillä jonnekin... Ehdotan siirtoa elektroniikka ja soitinrakennuspuolelle. Siellä on enemmän asiantuntijoita. Jos ketjun aloittajalle sopii, niin ehdotapa modelle! "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other | |
![]() 04.11.2005 12:20:14 | |
Jos signaalissa kuuluu kopsetta... Outoa tässä juuri onkin, ettei surina vaikuta olevan signaalitiessä ollenkaan. "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other | |
![]() 04.11.2005 12:31:20 | |
Miten olet kuunnellut tuota ilman päätettä? No ok, onhan tietokoneen äänikorttikin kai sitten pääte. Eli preamp outista äänikorttiin, josta kaiuttimiin. j. | |
![]() 04.11.2005 12:45:08 (muokattu 04.11.2005 12:46:37) | |
Poistin koomailun. Se, että häiriö esiintyy kaikissa ulostuloissa, viittaa jännitelähdepuolen vikaan. | |
![]() 04.11.2005 13:10:41 | |
No ok, onhan tietokoneen äänikorttikin kai sitten pääte. Eli preamp outista äänikorttiin, josta kaiuttimiin. j. Ja vahvistimen ja äänikortin välisestä johdosta oli maa katkaistu? Ja molemmat laitteet olivat maadoitetussa pistorasiassa? "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other | |
![]() 04.11.2005 14:24:51 | |
Ja vahvistimen ja äänikortin välisestä johdosta oli maa katkaistu? Ei. Ja molemmat laitteet olivat maadoitetussa pistorasiassa? Juu. Mulla oli joskus edellisessä asunnossa suurinpiirtein kaikki laitteet kiinni toisissaan. Tietokone, stereot, TV, DVD, VHS, jne. Tuolloin taistelin jonkin aikaa maalenkkihurinan kanssa, kunnes ostin antennijohdon väliin galvaanisen erottimen. Tuon kokemuksen omaavana olen täysin varma, että tällä kertaa kyseessä ei ole maalenkki, koska ääni on täysin erilainen kuin silloin. Voinhan tietty tuon koittaa katkaista kunhan kotiin tänään pääsen. j. | |
![]() 04.11.2005 14:44:07 | |
Mulla oli joskus edellisessä asunnossa suurinpiirtein kaikki laitteet kiinni toisissaan. Tietokone, stereot, TV, DVD, VHS, jne. Tuolloin taistelin jonkin aikaa maalenkkihurinan kanssa, kunnes ostin antennijohdon väliin galvaanisen erottimen. Tuon kokemuksen omaavana olen täysin varma, että tällä kertaa kyseessä ei ole maalenkki, koska ääni on täysin erilainen kuin silloin. Voinhan tietty tuon koittaa katkaista kunhan kotiin tänään pääsen. j. TV:t, DVD:t ja stereot ovat useimmiten jo valmiiksi erotettu "pistorasia-maasta", jolloin ongelmia ei yleensä synnykään. Tämän tyyppisellä pistokkeella http://www.schleifenbauer.nl/img/verdeeldoosoverzicht/schuko-1.jpg varustetut laitteet aiheuttavat helpoiten maalenkkejä. Maalenkkien aiheuttama hurina johtuu siitä, että johtimissa ja laitteiden rungoissa on resistanssia, sinne syntyy pyörrevirtoja jne... Tämä tarkoittaa, että kaikki "maahurina" ei kuulosta samalta. Koska hurina ei kulje signaalitietä, on sen tultava jostain muualta. Joko se tulee maajohtimen kautta, tai sitten se siirtyy sähkömagneettisen säteilyn välityksellä laitteesta toiseen. "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other | |
![]() 04.11.2005 18:10:50 | |
Koska hurina ei kulje signaalitietä, on sen tultava jostain muualta. Joko se tulee maajohtimen kautta, tai sitten se siirtyy sähkömagneettisen säteilyn välityksellä laitteesta toiseen. No niin. Nyt on tuokin testattu, eli katkaisin johdosta maajohtimen. Ei auttanut, eli tämä menee entistä erikoisemmaksi. Olin nimittäin itsekin jo päätellyt, että tuota maajohdinta pitkinhän sen on kuljettava, jos kerran edes gate ei siihen reagoi. En ymmärrä. Jos joku haluaa kuulla mistä on kyse, niin tuolla on sample: http://www.pispala.net/geezer/svp_buzz.mp3 Kokoa tuolla on n. 1,2Mt. Samplen alkutilanteessa gain ja master ovat nollilla. 10 sekunnin kohdalla master nousee klo 12:een, 20 sekunnin kohdalla master siirtyy täysille ja 30 sekunnin kohdalla palaa takaisin nollille. j. | |
![]() 04.11.2005 19:17:18 (muokattu 04.11.2005 19:17:46) | |
http://www.pispala.net/geezer/svp_buzz.mp3 Tulee selvästi virtalähteestä. Analysoin tuota hieman omakuvaani: 1. ensin filtteröin kaiken yli 500Hz:n materiaalin pois saadakseni suhinoita pienemmäksi. 2. normalisoin 3. otin screenshotin 4 muokkasin vähän gimpissä Eli, nuo vihreällä lasketut ja punaisella värjätyt ovat juuri sitä tasurin sirinää. Aina kun diodi kytkeytyy päälle, niin sinä hetkenä dI/dt on hyvin suuri. 0,1 sekunnin aikana niitä on kymmenen, eli taajuus on 100Hz. Oranssilla lasketut ovat taas ihan verkkovirtaa. 5/0,1s=50Hz. Nämä sitten jotenkin kapasitiivisesti tahi induktiivisesti joutuvat ilmeisesti sekä signaaliin, että lähdön maajohtimeen. Outoa kuitenkin on, että sirinä ei niinkään voimistu kun volaa nostaa. Tämä viittaa siihen, että vain vahvistimen "loppupään" komponentit on huonosti suojattu. http://www.geofex.com/FX_images/oaspltr.gif Jokin tämän tapainen, pattereilla käytettynä, saattaisi auttaa. Tosin mielestäni tuo ei kuulostanut kovinkaan voimakkaalta. Volaa vaan ylös ja jonkinnäköinen attentuaattori päälle seuraavasta laitteesta! "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other | |
![]() 04.11.2005 19:35:09 | |
Tämä viittaa siihen, että vain vahvistimen "loppupään" komponentit on huonosti suojattu. Itse olen koko ajan ollut sitä mieltä, että laitteessa on jotakin rakenteellista vikaa. Tai ainakin ominaisuus, jonka minä lasken viaksi. Olet ilmeisesti suurinpiirtein samaa mieltä? http://www.geofex.com/FX_images/oaspltr.gif Jokin tämän tapainen, pattereilla käytettynä, saattaisi auttaa. Tai sitten se, että palauttaa koko laitteen... Tosin mielestäni tuo ei kuulostanut kovinkaan voimakkaalta. Volaa vaan ylös ja jonkinnäköinen attentuaattori päälle seuraavasta laitteesta! No joo, voimakas ja voimakas. Olisinhan minä voinut äänittää sen kovemmalla tasolla tai normalisoida sen jo itse. Eli ei sen voimakkuutta juuri tuosta clipistä voi päätellä. Voimakkuus on kuitenkin sellainen, ettei yhtyeemme äänimies suostu käyttämään tuon balanced out -ulostuloa, vaan vaatii DI-boxin basson ja tuon väliin, ja silloin taas on soundin kannalta ihan sama millä vahvistimella minä soitan. Ai niin. Iso kiitos aktiivisuudesta. Esimerkillistä toimintaa! j. | |
![]() 04.11.2005 19:57:32 | |
Tasurin jälkeisien suotokonkkien juotokset saattavat myös olla tarkistamisen arvoinen asia. Onkos tuossa mallissa jo rengassydänmuuntaja? Muistaakseni jossain luokkaa vm. -94 SVP-Pro:ssa oli vielä pakkamuuntaja, jonka hajakenttien kautta verkkohurina saattaa myös indusoitua signaaliketjuun. Plussaa SaBer:lle vianetsintähommasta! Sen verran pitää nurista, että moisien häiriöiden tarkasteleminen sujuu tarkemmin taajuusalueessa. :) | |
![]() 04.11.2005 21:36:52 | |
Plussaa SaBer:lle vianetsintähommasta! Sen verran pitää nurista, että moisien häiriöiden tarkasteleminen sujuu tarkemmin taajuusalueessa. :) Noita tasurin virtapiikkejä ei välttämättä kyllä ihan heti huomaa spektrianalysaattorista (jos siis sitä meinasit), eikä mulla tällä hetkellä oo mitään kivaa analysointiohjelmaa asennettuna koneelle... "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other | |
![]() 05.11.2005 14:15:10 | |
Noita tasurin virtapiikkejä ei välttämättä kyllä ihan heti huomaa spektrianalysaattorista (jos siis sitä meinasit), eikä mulla tällä hetkellä oo mitään kivaa analysointiohjelmaa asennettuna koneelle... Kovin jaksollisilta vaikuttavat nuo häiriöt, joten ihan hyvin pitäisi spektrissä näkyä. Täytyy pulautella maanantaina parit kuvat. | |
![]() 05.11.2005 16:50:28 | |
Mitään sähköasioista ymmärtämättömänä vaatisin vain tylysti kauppiaalta uuden laitteen tilalle. Eikö siinä nyt ole vielä takuutakin jäljellä? Ja vaikka ei olisikaan ,niin vika vaikuttaa joltain valmistusvirheeltä, jolloin takuun umpeutumisetkaan ei pitäisi haitata. Onkohan ampegilta lähtenyt tehtaalta oikein viallinen erä noita etusia maailmalle? Itse hommasin SVP-PRO -etusen vajaat 2 vuotta sitten ja mitään kuvailemaasi ongelmaa ei ole ilmennyt. Onhan tuo minunkin etunen äänekäs alkuperäisillä putkilla, mutta ei todellakaan mitään tuollaista brummausta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)