Aihe: Tyytyväinen bassosoundiin
1 2 3
poppamies
26.10.2005 21:59:58

Vaihdoin joku viikko sitten vanhaan Fenderin 135 litraseen kaappiin 1x15" Eminencen Gamma elementin. Eilen vaihdoin yläkaappiin 12" elementin. Siinä oli joku "no name" 12" jonka otin pois kun muistin että vintillä oli 12" joka oli jäänyt jostain Latvialaisesta bassocombosta jonka ostin 90-luvun alussa Eestistä 52 markalla. Kokonais-soundi yhdistelmässä muuttui täydellisesti. Loistava soundi siinä "käsintehdyssä" 12". Nyt olen täydellisen tyytyväinen bassosoundiini jopa reenikämpällä. Jämäkkä ja munalla varustettu soundi. Nuppina reenikämpällä tuo edullinen Backline 600. Vaikuttaa muuten yllätävän paljon koko soittamiseen kun ei yhtään tarvitse aristella eikä miettiä vaan saa unohtaa koko vahvistimen ja vain soittaa koko sydämmestä.
Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti!
Teijo K.
26.10.2005 22:03:30

Onnea.

Miulla oli vähän vastaavia fiiliksiä tänään. Bassman 50 ja Carlsbron 15" kaapin johon olen vaihtanut wanhan JBL ämyrin sisälle. En keksi mitään osa-aluetta mitä voisi parantaa soundillisesti.
Munsta.
Royal Banzai
27.10.2005 00:33:17
Henkilökohtaisesti en oo onnellinen ennenkun saan kunnollisen presarin.

Mut onnee sulle, hei!
Take a stand - fuck the man
Make it fucked up
Fuck shit up.
JK
27.10.2005 00:43:39 (muokattu 27.10.2005 08:01:09)
Itselläni SE soundi on löytynyt VOX AC 50 putkinupista ja Fenderin 1 x 15" kaapista.

Kaapissa on sisällä wanha Celestion jostain 60-luvulta. Löytyi bändin rumpalin kätköistä. Tehonkestosta ei tietoa.

VOX on vuodelta -65. Ei tarvitse ruuvata eikä säädellä. Ainoastaan vola auki ja sekin ollut maksimissaan klo 10 asennossa ja soundit on kohdillaan.

Turha väittää ettei 50w putkikone riitä keikoille.
Kaikenlaisia ja kaikentehoisia olen kokeillut, mutta tästä yhdistelmästä lähtee uskomattoman paljon puhdasta botnekasta soundia. Ja jos tuo yhdistelmä riitti Linnanmäen isolle lavalle niin ei niin isoa paikkaa enää tule ettei potku riittäis.

Loppusilauksen soundille antaa toi Jerry Jonesin lyhytskaalainen basso. Miellyttää omaa korvaa ja bändin pojat ovat kehuneet soundia loistavaksi.

Ainoa "huolenaihe" on tuon VOXin kestävyys. Toistaiseksi kone on pelannut kuin junan vessa.
En rupea siihen putkia vaihtelemaan ennenkuin on oikeasti tarve.

Varakoneeksi/backupiksi tuli Fenderin Bassman Ten, jonka vein konkkaremonttiin. Samalla siihen vaihdetaan pari tukevampaa elementtiä.
Sitä en ole päässyt kunnolla testaamaan, saas nähdä minkälainen kone on.
"Koirani ovat kaikkiruokaisia ja pitävät erityisesti pienistä lapsista"
hemmo
27.10.2005 07:51:37

Olen suhteellisen tyytyväinen. JK:lta halavalla hankittu Fenderin 4x10-kaappi osoittautui juuri sopivan napakaksi särösaundeilleni ja tehonkestoltaan aivan riittäväksi. Tuohon kaappiin sitten kytken jonkun kolmesta putkinupistani sekä särölaudan, niin aikalailla se on siinä.
Verän jäksyllä.
Keny
27.10.2005 08:10:09
Tota mulla on hyvät ja palion makso.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Karlsson
27.10.2005 09:27:41
Mullon just passelit. Witusti tehoo.
"Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05
wesmont
27.10.2005 09:43:02
En ole tyytyväinen soundiini. Ja siihen on monia tekijöitä. Jos esim. on liian pieni vahvsitin, niin se menee ihan ruvelle, ja tämä ei kuulosta hyvältä kyseessä olleen transistorivahvistin ja se kaiuttimen särkeminen syö botnen pois. Toinen ongelma johtuu varmaan kielistä, jotka ovat niin kuluneet tumppusoindisiksi, että on vaikea kuulla mikä ääni edes soi. Sävelkorkeutta on tosi hankala erottaa, alemmilta nauhoilta lähes mahdoton, varsinkin tonet nollissa. On ehdotettu että keittäisin kielet, mutta itse olen ajatellut että en tee kielille yhtään mitään. Eikös joillakin basisteilla ole ollut samat kielet 5.kin vuotta? Yleensäkin tapanani on lähes poikkeuksetta vaihtaa kielet kitaraan vasta yhden niistä katkettua. Basson kieliä en ole vaihtanut koskaan, koska en ole mikään turha hifistelijä.

Sitten toinen ongelma johon kaipaisin enemmänkin vinkkejä. Bassoni on todella raskassoittoinen ja esim. yli puolen sävelaskeleen bendit lähes mahdottomia johtuen siitä että kielet ovat todelal korkealla. En itse osaa säätää kieleten korkeutta ja toisaalta en tykkää myöskää että kielet on liian matalalla, koska siitä aiheutuu häiriöääniä. Olen tosin ajatellut positiivisesti sormivoimien kasvavan jäykkäsoittoisella bassolla soitettaessa, mutta en sitten tiedä kuinka hyvä juttu tuo on. Ei liian matalalla olevilla kielillä varustetullakaan bassolla ole kovin helppoa soittaa, mm. soundin kontrollointi on vaikeaa.
Niskamies
27.10.2005 10:13:50
Olen suhteellisen tyytyväinen saundiini. "Sitä" saundia ei ole vielä löytynyt, mutta se jää arvoitukseksi että löytyykö sitä koskaan. Ainoa huolenaihe on kielten kestävyys. Nykyisillä rosterikielillä olen tyytyväinen saundiin ja tatsiin kolmisen viikkoa, mutta sitten ne kuolevat aika totaalisesti. Pitää varmaan vaihtaa kielimerkkiä.
Niskis- "Niinpä, sä varmaan ratsastat kouluun lehmällä."
Climax- "Sulla on varmaan sitte joku made in new york deluxelehmä mitä ajaa oma kuski ni ei tartte kun hypätä kyytiin."
Karlsson
27.10.2005 10:14:18
Olen suhteellisen tyytyväinen saundiini. "Sitä" saundia ei ole vielä löytynyt, mutta se jää arvoitukseksi että löytyykö sitä koskaan. Ainoa huolenaihe on kielten kestävyys. Nykyisillä rosterikielillä olen tyytyväinen saundiin ja tatsiin kolmisen viikkoa, mutta sitten ne kuolevat aika totaalisesti. Pitää varmaan vaihtaa kielimerkkiä.

Vejä tumpulla.
Niskamies
27.10.2005 10:20:22
Vejä tumpulla.

Tumpussa ei sinänsä mitään pahaa ole, mutta noi nykyset kielet kuolevat ihan ubertumpuiksi. Ei niinkun hyvä tumppu, vaan paha. Saundi menettää kaiken punchin ja artikulaation. Ei hyvä.
Climax- "Sulla on varmaan sitte joku made in new york deluxelehmä mitä ajaa oma kuski ni ei tartte kun hypätä kyytiin."
Karlsson
27.10.2005 10:24:09
Tumpussa ei sinänsä mitään pahaa ole, mutta noi nykyset kielet kuolevat ihan ubertumpuiksi. Ei niinkun hyvä tumppu, vaan paha. Saundi menettää kaiken punchin ja artikulaation. Ei hyvä.

Sul on siis paskat kamat?
Niskamies
27.10.2005 10:24:35

Ei kamat, kielet lähinnä.
Karlsson
27.10.2005 10:26:49
Ei kamat, kielet lähinnä.

Hyvät kamat toimii paskoilla kielilläki. Sul on paskat, usko nyt.
Robert Trujillo
27.10.2005 10:31:05

vai että "uberhihi" Niskiksellä olis paskat kamat jotka makso 15Kiloeuroa? sit o maailmankirjat sekasin...
Buffalo soldier, dreadlock rasta.
Karlsson
27.10.2005 10:33:26 (muokattu 27.10.2005 10:33:32)
vai että "uberhihi" Niskiksellä olis paskat kamat jotka makso 15Kiloeuroa? sit o maailmankirjat sekasin...

Ainiin, hinta määrää kamojen hyvyyden! Unohin, sori.
J.Hollström
27.10.2005 10:35:19 (muokattu 27.10.2005 10:35:41)
Vejä tumpulla.

Mie vejän tumppuun.

Joo, asiaan. Ideaali bassosoundi on semmonen mikä sopii ko. soitettavaan musaan ja jopa yksittäisiin biiseihin. Soundi voi yksin soitettuna olla lähes mitä vaan, mutta kun se laitetaan siihen musan sekaan, niin silloin tietää toimiiko se vai ei. Onneksi basson soundia saa muokattua paljon ihan soittotekniikalla, jolloin ihan yhdelläkin soundisetupilla pärjää kohtuu mukavasti, jollei se sitten ole prosessoitu joillain päristimillä pilalle.

Itsestään selvyyksiä, mutta kirjataan nyt vielä ylös.
Niskamies
27.10.2005 10:53:32
Hyvät kamat toimii paskoilla kielilläki. Sul on paskat, usko nyt.

Kyllähän mä voisin vetää presarisaundilla jos mä haluaisin, mutta se ei oo mun saundi. Mun saundi tulee suht kirkkaista kielistä. So simple.
Karlsson
27.10.2005 10:56:27
Kyllähän mä voisin vetää presarisaundilla jos mä haluaisin, mutta se ei oo mun saundi. Mun saundi tulee suht kirkkaista kielistä. So simple.

Siis hä? Missä sanotaan että presarisoundi on sama ku paskat kielet ja paskat kamat??!?
Niskamies
27.10.2005 10:58:07 (muokattu 27.10.2005 10:58:29)
Siis hä? Missä sanotaan että presarisoundi on sama ku paskat kielet ja paskat kamat??!?

Ei missään. Mä en saa haluamani saundia kuolleilla kielillä, niin mikä silloin tekee mun vahvarista paskan?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)