jarialhanen 03.01.2006 10:11:28 (muokattu 03.01.2006 10:12:09) | |
---|
...sain kerran kunnian istua iltaa kaljatuopposen ääressä keikan jälkeen erään kotimaisen top-10 bändin basistin kanssa. ihme ja kumma juttumme käväisi illan aikana myös bassokamapuolella. tästä kaikesta muistiini jäi erityisesti se, kun hän selitti, että hän käyttää keikan aikana noin 25 (+/-5) eri bassosoundia?! minä epäuskoisena ääneen ihmettelin että eihän niitä voi millään kaikkia saada mahtumaan miksaukseen saatika sitten että ne sieltä tarpeeksi kuuluisivat. että eikös tuollainen ole aika turhaa touhua. että eihän niillä voi olla mitään merkitystä. hän kuittasi asian toteamalla että meillä on joko huono miksaaja tai paska peeaa. keikkaansa en ole kuullut. eikä meillä ole huonoa miksaajaa, eikä todellakaan huonoa peeaata. oma kokemukseni on välillä sen suuntainen että sitä aina yrittää kantaa jonkun pedaalin keikalle testiin, mutta muutaman polkaisun jälkeen jäljelle jää aina ja vain se piuha ja viritysmittari ja vahvistin. muu on minun makuuni turhaa kikkailua. onko tämä osaltaan juuri se syy miksei bändeistä (no saa niistä välillä) saa ikinä mitään selvää? taidanpa jättää ko. viisastelut elämään omaa elämäänsä? vai? kitarasoolot voisi kieltää jossain asetuksessa. rumpusooloissa voisi olla normi, joka rajoittaisi kuviot sellaisiin ...jotka jytkyttävät persausta.
- - - - -
Juu löytyy DFH, kupase sx3, plukareita, kunnon kortti ja liian kalliit kamat... |
paavi 03.01.2006 10:36:36 | |
---|
Itse olen hankkinut kasan erilaisia efektilaitteita ja silloin tällöin kokeillut niitä treeneissä. En ole vain päässyt sisään niihin. Jotenkin tuntuu siltä, että hyvätkin perusefektit syö sitä pohjaa ja hyvän bassosoundin ydintä. Tiedän kyllä, että harkitusti ja treenaamalla voisi paria efektiä kuitenkin käyttää keikoilla. Itse soitan eri tyyleillä samallakin keikalla ja saan sormillani monta erilaista soundia irti bassosta. Se riittää mulle. Mä en pidä turhista efektikikkailuista bassopuolella, koska mun mielestä perusbassosoundi on vaan niin hyvä, että sitä on turha lähteä muuttamaan. ...and left his cave, glowing and strong, like a morning sun coming out of gloomy mountains. |
welociraptor 03.01.2006 13:22:40 | |
---|
...sain kerran kunnian istua iltaa kaljatuopposen ääressä keikan jälkeen erään kotimaisen top-10 bändin basistin kanssa. Et kuitenkaan viitsisi valottaa, että mistä kotimaisesta top-10 -bändistä on kyse? Soittotaidon puute kompensoidaan volyymillä - vireen puute säröllä. |
omarklah 03.01.2006 13:38:38 (muokattu 03.01.2006 13:39:14) | |
---|
Itse soitan eri tyyleillä samallakin keikalla ja saan sormillani monta erilaista soundia irti bassosta. Se riittää mulle. Mä en pidä turhista efektikikkailuista bassopuolella, koska mun mielestä perusbassosoundi on vaan niin hyvä, että sitä on turha lähteä muuttamaan. Tämä pitää paikkansa myös mun kohdalla. Mulla on lisäksi vielä bassossa(G&L Tribute L2500) aika laaja säätelymahdollisuus (active/active+treble boost/passive switch, series/parallel switch, mikin valitsin, vol, treble, bass). Vahvistimeen olen ruuvannut hyvän perussoundin ja kaikki tarvitsemani variaatiot tuohon haen bassosta. Tää sit sanois tälleen... |
jarialhanen 03.01.2006 14:24:19 | |
---|
emmää kerro kuka se oli. sen verran vielä täsmennän, että ei hän viisastellut vaan keskustelu oli asiallista. musiikkityylinsä on raskaammanpuoleista. kyllähän minä oikeat vastaukset aloittamaani aiheeseen tiedän itsekkin. haluan vaan virittää keskustelua. kitarasoolot voisi kieltää jossain asetuksessa. rumpusooloissa voisi olla normi, joka rajoittaisi kuviot sellaisiin ...jotka jytkyttävät persausta.
- - - - -
Juu löytyy DFH, kupase sx3, plukareita, kunnon kortti ja liian kalliit kamat... |
nro5 03.01.2006 14:30:10 | |
---|
Jos efektillä haetaan vain pientä maustetta bassosoundiin, niin on hyvin todennäköistä, ettei se välity yleisöön saakka. Itse haen efekteistä enemmän ääripään soundeja, esim. delaylla, filtterilla ja fuzzilla, jotka muuttavat koko alkuperäisen bassosoundin joksikin aivan muuksi. Lisäksi bassoefektit tarvitsevat tilaa bändin äänikuvasta, mikä erityisesti kitaristien olisi hyvä ottaa huomioon. Tolkuttoman kokoisen kitaravallin kanssa voi olla fiksumpaa pysyä efektöimättömässä bassosoundissa. |
Keny 03.01.2006 15:07:08 | |
---|
Kulkee toi EBS pedalboard mukana keikoilla mutta satunnaisesti käytän jossain introissa tai soolospoteissa mutta perussoitossa ei o käyttöä.Nupista snadisti compuraa ja drivee niin sillä saan sen perusmurinan mitä haen.Niitä taas en laske sillai efekteiks. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
paavi 03.01.2006 15:23:07 | |
---|
Kulkee toi EBS pedalboard mukana keikoilla mutta satunnaisesti käytän jossain introissa tai soolospoteissa mutta perussoitossa ei o käyttöä.Nupista snadisti compuraa ja drivee niin sillä saan sen perusmurinan mitä haen.Niitä taas en laske sillai efekteiks. Sama juttu. Ja todellakin - särökitaravallin kanssa ei toimi ihmeelliset efektit. Cleanin kitaranäppäilyn kanssa taas esim. säröllä vedetty bassoriffi voi olla oikein maukas. Loppujen lopuksihan kaikki on kiinni siitä, mitä musiikilla haetaan. Jos haetaan tiukkaa ja tarkkaa meininkiä, yhteispeliä rumpalin kanssa, efektien kanssa on syytä olla todella varovainen. Studiossa ja miksei hyvillä laitteilla livenäkin voi tietenkin kikkailla parilla eri kanavalla niin, että toisesta tulee perussoundi ja toisesta jotain muuta. Se ainakin pitää soundin toimivampana. ...and left his cave, glowing and strong, like a morning sun coming out of gloomy mountains. |
nro5 03.01.2006 15:38:25 | |
---|
Loppujen lopuksihan kaikki on kiinni siitä, mitä musiikilla haetaan. Nyt aletaan olla asian ytimessä. Jos haetaan tiukkaa ja tarkkaa meininkiä, yhteispeliä rumpalin kanssa, efektien kanssa on syytä olla todella varovainen. Mielestäni efektien kanssa kannattaa aina olla harkitseva. Usein vähemmän on enemmän. Tiukka ja tarkka basson ja rummun yhteissoitto on mielestäni toimivan bändisoiton perusta. Myös efektoitu basso voi sopia tiukasti ja toimivasti rumpalin kylkeen, mutta efekteillä ei puuttuvaa soittotaitoa saa ja pahin virhe on yrittää peitellä harjoittelemattomuutta säröllä tai muulla efektillä. |
Hughes 03.01.2006 15:51:46 | |
---|
Et kuitenkaan viitsisi valottaa, että mistä kotimaisesta top-10 -bändistä on kyse? Jos sen sanoo niin keskustelu kääntyy heti:"ei se mee ku top30 korkeintaan..." , tai "äääh, paska bändi - huonot soundit..." MoParin saa kiinni vain toinen MoPar. |
Keny 03.01.2006 15:55:01 | |
---|
Hauska toi nro5 omakuva kun juuri pedaaleista on puhe. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
nro5 03.01.2006 16:08:43 | |
---|
Hauska toi nro5 omakuva kun juuri pedaaleista on puhe. Yritätkö Keny vihjata jotain ;-) |
DieGr 03.01.2006 16:31:15 | |
---|
Jos efektillä haetaan vain pientä maustetta bassosoundiin, niin on hyvin todennäköistä, ettei se välity yleisöön saakka. Itse haen efekteistä enemmän ääripään soundeja, esim. delaylla, filtterilla ja fuzzilla, jotka muuttavat koko alkuperäisen bassosoundin joksikin aivan muuksi. Lisäksi bassoefektit tarvitsevat tilaa bändin äänikuvasta, mikä erityisesti kitaristien olisi hyvä ottaa huomioon. Tolkuttoman kokoisen kitaravallin kanssa voi olla fiksumpaa pysyä efektöimättömässä bassosoundissa. Tämä oli mielestäni hyvin järkeenkäypää. Ei pieniä saundimuutoksia ole kauhean järkevä alkaa säätämään siitä 12. pedaalista sen yhden c-osan takia. |
absqua 03.01.2006 17:20:47 | |
---|
Tämä oli mielestäni hyvin järkeenkäypää. Ei pieniä saundimuutoksia ole kauhean järkevä alkaa säätämään siitä 12. pedaalista sen yhden c-osan takia. Jep. Eikä pienet soundimuutokset ainakaan live-oloissa erotu kuitenkaan, ellei kyseessä ole bassosoolobiisi. Efektoidun soundin pitää penetroitua äänivalli läpi kunnolla. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Niskamies 03.01.2006 18:03:13 | |
---|
Jep. Eikä pienet soundimuutokset ainakaan live-oloissa erotu kuitenkaan, ellei kyseessä ole bassosoolobiisi. Efektoidun soundin pitää penetroitua äänivalli läpi kunnolla. Mulle tulee tosta sun kuvauksesta ihan mieleen BassBalls. More is more. |
pasikaikkonen 03.01.2006 20:51:03 (muokattu 05.01.2006 00:15:19) | |
---|
Tzäp ! Sellainen huomio että kun ruuvailee niitä efektejä kämpillä itsekseen, niin vikaan olen mennyt monta kertaa... ja menen näköjään aina uudestaan :D Eli kun on saanut mielestään lämpimän ja mukavan kuuloisen bassosoundin aikaiseksi, niin sepä ei kuulukkaan bändin kera soitettaessa. Sitten kun säätää niitä soundeja vähän rumemmaksi ja kovemmaksi (lisäämällä keskialuetta), niin jo vain kuuluu ja myös kuulostaa hyvältä orkan kera... ...tosin nyttemmin hankittuani parempilaatuisia efektejä, on homma on helpottunut huomattavasti. ei tarvi enää vääntää niitä snubeja niin perkuleesti. vaikka tietenkin aluksi oli opettelua näissäkin laatikoissa. SPINAL TZÄP !!!
Kyllä, Olen osa ongelmaa !!!
oulunseudulla asuvat kosketinsoittajat, jos kuvauksessani olevat musatyylit kiinnostavat niin otappa yhteyttä !!! |
Keny 04.01.2006 08:06:29 | |
---|
Yritätkö Keny vihjata jotain ;-) Eiku jotenki sopi vaan niin hyvin. Sellanen tuli mieleen että muutaman kerran keikoilla käynny niin että kun polkasee spedun päälle niin ei sytykkään.Siinä sitte temutessa saattaa soittoo pikkasen sotkeentua.Tietty noihinkin tottuu mut mulla välillä katkee ajatus jos joku klikkaa.Joskus jäänny vahingossa päälle joku snadi efekti ja huomaa vasta biisin lopussa että kato perkl.Signaali ei oo onneks viellä katkennu. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
DieGr 04.01.2006 13:18:49 | |
---|
Eli kun on saanut mielestään lämpimän ja mukavan kuuloisen bassosoundin aikaiseksi, niin sepä ei kuulukkaan bändin kera soitettaessa. Sitten kun säätää niitä soundeja vähän rumemmaksi ja kovemmaksi (lisäämällä keskialuetta), niin jo vain kuuluu ja myös kuulostaa hyvältä orkan kera... Aivan! Kun ne Tulpat lyö korviin ja ne kaksi kitaraa raiskaava kaveria siinä vieressä alkaa mäiskimään, niin se tekee paljon. Juurikin keskiäänen lisääminen on yleensä se tie mielisaundiin Tässä tapauksessa. Ainakin Itselläni. |
Hughes 04.01.2006 17:34:43 | |
---|
Juurikin keskiäänen lisääminen on yleensä se tie mielisaundiin Tässä tapauksessa. Ainakin Itselläni. Ja putkista snadisti särölle. Avot! MoParin saa kiinni vain toinen MoPar. |
J.Hollström 04.01.2006 17:54:44 | |
---|
Kun ne Tulpat lyö korviin ja ne kaksi kitaraa raiskaava kaveria siinä vieressä alkaa mäiskimään, niin siinä ei auta muu kuin takin ottaminen naulasta. |