basspete 24.11.2005 14:18:04 | |
---|
Seuraavanlaista olis tarjolla. Ostin pari viikkoa sitten Fenderin Vintage ´57 Precision Basson tuolta torilta. Nyt sitä on tullu soiteltua niin reeneissä kun keikoillakin. Homma vaan herättää ihmetystä itsessäni kun tuntuisi että vahvistettuna se E-kieli soisi muita kieliä heikommin. Vaihdoin beissiin uudet kielet, mutta homma ei muuttunut sekä säädin vähän mikkien korkeutta, mutta ei. Voihan se olla että homma onkin mun päässä ja korvissa, mut et mul kaikki muut bassot onkin sitten kai varsinaisia E-jyriä.. Mut jotenkin tuntuu et se E ei tuu läpi. Ilman vahvistusta se soi tasaisesti. Jotenkin tuntuis et voiskohan se mikki olla rikki. Soitin on vaahterakaulainen ja valmistusvuosi on -88. Onko kellään vastaavaa kokemusta? AJAKAA NIITÄ BASSOJA !!
Komsii Kosmaa !! |
absqua 24.11.2005 14:26:56 | |
---|
Fendereiden e-kielet on perinteisesti vähän mutaisia ihan kautta linjan, mutta kyllä ne tuntuisivat soivat ihan siinä missä muutkin. Varsinkin jos toi sun kieli soi akustisesti yhtä hyvin kuin muut, niin mikin vaihtaminen lienee oikea lääke asiaan. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
nykis 24.11.2005 14:42:52 | |
---|
Ollut aikaisemmin Fenderin Jazz Bass ,jossa huomasin aivan saman homman. E-kieli ei soinut toivotun tuhdisti. nykaenen.m. |
Karlsson 24.11.2005 15:05:44 | |
---|
Tulee mieleen, että on tallapala kunnolla paikoillaan? Kummankin ruuvinsa varassa tasaisesti? Ruuvit kunnolla paikoillaan? Entäpä satula? Onko kieli kunnolla uran pohjalla? Onko ura apauttia tiukka, eikä kieli pääse liikkumaan sivusuunnassa liikaa? Onko kieli virityskoneessa kiinni niin, että tulee tarpeeksi vetoa satulaan, eikä kieli jää ikäänkuin roikkumaan ilmaan osittain? "Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05 |
onde 24.11.2005 22:57:16 | |
---|
Mä vaihdoin Jatsiini DP-123:t ja mulla oli päinvastanen ongelma? E tööttääs niin maan perusteellisesti että oon ruuvannut mikit alakielten osalta niin alas ku mahdollista ja mikin päällä olevat ruuvit alas. Rauhoitti menoo jonkin verran. Ens viikolla ruuvaan string/thru tallan kiinni, niin saa nähdä mitä säätöjä joutuu seuraavaaks vääntään? But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever |
Öyvind 24.11.2005 23:04:32 | |
---|
Ittelläni on meksikaanien valmistama fendeerin precisioni, mutta en oo kyllä huomannu moista ongelmaa, kielet soivat ihan kivasti. Tähän voi myös vaikuttaa se, että olen puukorva. |
onde 24.11.2005 23:06:10 | |
---|
Ai niin mä laitoin samoihin aikoihin messinki satulan ku vaihdoin mikit.Voi olla että silläkin on jotain tekemistä ton ärhäkän E-kielen suhteen. But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever |
hollstro 24.11.2005 23:19:57 | |
---|
Jos akustisesti saundi on OK niin epäilen että mikki on viallinen. Fendereissä ei ole niinkään harvinaista käämilankojen meneminen oikosulkuun. Tämä johtaa ohkaiseen saundiin. Mulla se ollut riesana kaksi kertaa. Uusimisen sijaan kannatta mitata onko ohmit speksin mukaiset (11.0 kOhm) ja jos eivät niin mikki vaan uudelleen käämintään. Esim. Kitarapaja tekee tätä. Ohmien mittaaminen on yksinkertaista. Laita piuha kiinni, potikat auki ja mittaa ohmimittarilla vastus plugin kärjen ja rungon välillä. |
poppamies 24.11.2005 23:45:57 (muokattu 24.11.2005 23:47:17) | |
---|
Jos akustisesti saundi on OK niin epäilen että mikki on viallinen... Olen samaa mieltä. Vaihda siinen Seymour Duncanin mikit niin saat sekä pohjaa että erottelevuutta. Ei nuo 80-luvun Fenkkumikit oo mitää pyhäinjäännöksiä. Niitä voi huoletta vaihtaa parempiin. Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti! Ehjä ja EDULLINEN! |
hollstro 25.11.2005 00:01:05 (muokattu 25.11.2005 00:01:38) | |
---|
Olen samaa mieltä. Vaihda siinen Seymour Duncanin mikit niin saat sekä pohjaa että erottelevuutta. Ei nuo 80-luvun Fenkkumikit oo mitää pyhäinjäännöksiä. Niitä voi huoletta vaihtaa parempiin. Samaa muuten uskottiin 80-luvulla; "ei nuo 60-luvun mikit mitään hyviä ole. Di Marziot tilalle..." Jos vaihdat niin pidä edes alkuperäiset tallella. |
Le Haba 25.11.2005 08:51:22 | |
---|
Olen vuosien varrella havainnut tämän E-kieli ongelman nimenomaan presareissa, en jatsareissa. Joidenkin soittimien kohdalla mitään ei ole ollut tehtävissä ja joidenkin kohdalla mikin tilttaaminen ja sopivien kielten löytäminen on avittanut. My name is Baron, Le Baron |
J.Hollström 25.11.2005 10:23:27 | |
---|
Haluan tuoda kaikille julki, että omassani ei ko. ongelmaa ole. Jukka Hollström |
Karlsson 25.11.2005 10:36:13 | |
---|
Haluan tuoda kaikille julki, että omassani ei ko. ongelmaa ole. Ei munkaan. Paitti nyt just on itseasiassa ku E-kieli katkes eile.. "Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05 |
basspete 25.11.2005 11:14:49 | |
---|
Olen vuosien varrella havainnut tämän E-kieli ongelman nimenomaan presareissa, en jatsareissa. Joidenkin soittimien kohdalla mitään ei ole ollut tehtävissä ja joidenkin kohdalla mikin tilttaaminen ja sopivien kielten löytäminen on avittanut. Siis välttämättä vika ei ole minun päässä. Hommia siis riittää kys. basson kanssa. Täytyy pyöritellä ja tutkia, harmi kun luotettava ja kokenut bassokolleega kävi testaamassa beissin Hesassa eikä huomannut moista.. Mitäs toi mikin tilttaaminen tarkoittaa?? (onkohan tää tyhmä kysymys vai olenko basisti..) AJAKAA NIITÄ BASSOJA !!
Komsii Kosmaa !! |
Hullu basisti 25.11.2005 20:17:54 | |
---|
Mitäs toi mikin tilttaaminen tarkoittaa?? (onkohan tää tyhmä kysymys vai olenko basisti..) No, en oo varma, mutta luulen että Le Haba tarkotti että P-mikkiä saa "kallistettua" suuntaan tai toiseen kiristämällä/löysäämällä ruuveja mitkä pitävät ne mikin puolikkaat rungossa kiinni. (Oon kyllä kännissä että...) Eli jos esim. E kuuluu huonosti niin löysää sitä ylimmäistä ruuvia niin mikin pitäis nousta lähemmäs E-kieltä ja tätä kautta voimistaa sen kuuluvuutta. Jos ei meinaa nousta niin lisää esim. vaahtomuovia tai ikkunatiivistysnauhaa mikin alle. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
Olli.M 25.11.2005 20:38:30 | |
---|
Haluan tuoda kaikille julki, että omassani ei ko. ongelmaa ole. Samat sanat. Myy mulle halvalla Dod FX25B muljutin. |
Le Haba 26.11.2005 06:52:15 | |
---|
No, en oo varma, mutta luulen että Le Haba tarkotti että P-mikkiä saa "kallistettua" suuntaan tai toiseen kiristämällä/löysäämällä ruuveja mitkä pitävät ne mikin puolikkaat rungossa kiinni. (Oon kyllä kännissä että...) Eli jos esim. E kuuluu huonosti niin löysää sitä ylimmäistä ruuvia niin mikin pitäis nousta lähemmäs E-kieltä ja tätä kautta voimistaa sen kuuluvuutta. Jos ei meinaa nousta niin lisää esim. vaahtomuovia tai ikkunatiivistysnauhaa mikin alle. No kännissä mäkin olen ja tulin just keikalta. Jep, sitähän mä tosiaan tarkoitin, että presarin mikkejähän saa kallistettua lähes miten haluaa My name is Baron, Le Baron |
Hullu basisti 26.11.2005 22:39:36 | |
---|
No kännissä mäkin olen ja tulin just keikalta. Jep, sitähän mä tosiaan tarkoitin, että presarin mikkejähän saa kallistettua lähes miten haluaa No hyvä että olin oikeilla jäljillä enkä tehny ittestäni pöljää julkisesti. BTW, oon taas kännissä. Huh, tällasta tää basistin elämä on. Jonkun se on nääki hommat tehtävä. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
Bassomestari 01.01.2006 13:14:36 | |
---|
Säädä EEtä alemmaksi. Ilpo. |
J.Hollström 01.01.2006 13:24:48 | |
---|
Säädä EEtä alemmaksi. Meinaakko että olis lähempänä mikkii? No kyllähän se voi tuoda volaa lisää, mutta lähtökohtaisesti ei yhtä kieltä kande laittaa radikaalisti ton takia alemmas muita. Soitettavuus kärsii. Tossa yllä taisi jo tullakin että mielummin mikkiä säädetään tässä tilanteessa. |