jperala 17.12.2008 07:33:43 | |
---|
2 viikkoa on nyt tullut bassoa pyöriteltyä käsissä oikeastaan joka päivä, ei mitään 4 tunnin treenausta per päivä kuitenkaan, otelautaa on opeteltu tiiviisti ja kaiken maailman lurituksia ja toistoja tehty ja nyt ei enään sormet meinaa taipua :) 10 min jälkeen lakkaa vasen käsi ottamasta käskyjä vastaa pääkopalta ja lähettämään kiputuntemuksia vastapalloon, pitäisikö nyt pitää pieni tauko ? Itsellä on ihan hel.. lyhyet sormet, mikä vaikeuttaa bassottelua huomattavasti, pitäisikö lyhytsormisella olla erinlainen ote laudasta tai pitää bassoa ihan leuassa kiinni jotta ei iske mikää reuma käteen, koska välillä huomaa että pitää rannetta ihan hullussa asennossa. OLP MM2 |
kallefuture 17.12.2008 08:09:16 | |
---|
Ylirasitusta. Parin olmen päivän tauko ja jotaki rauhottavaa voidetta siihen. Orudis tms. kysy apteekista. Jatkossa kun käsi toipuu, tutkit sun ranteen kulman suhteessa kaulaan; peukun asennon ja sormitusten ergonomian! Itellä menny joskus keikoilla oikeesta kädestä loppuvaiheilla toi käskytys poikki. Encoressa toimi siis enää pikkusormi. Meni kai hapoille. Kyseessä oli siis harrastaja -tyyppinen oireilu: vähäisen treenailun jälkeen pitkä keikka. Ja ois pitännä juoda sitä vissyä. Kalle |
Sir Härö 17.12.2008 08:14:45 | |
---|
Kuinka alhaalla roikotat bassoa? Itse pidän suht korkealla eikä se sen tyhmemmältä näytä ;) Soitettavasta matskusta riippuen kannattaa valita vasurin peukalon paikka hyvin. Nopeampaa matskua soitettaessa peukku kannattaa pitää keskellä kaulaa ja vähän viistossa kaulaan nähden. Hitaammassa pumputtelussa kannattaa kokeilla sellaista nyrkkiotetta, eli vasurin peukku voi vähän tulla kaulan ylikin. Vasuri kannattaa pitää ihan rentona kyynärpäästä sormiin. Ei niitä kieliä hirveän kovaa kannata turhaan painaa. Just silleen että sävel on selkeä ja sormissa kiertää vielä veri. Soitatko plekulla vai sormin? Jos sormin niin sama homma oikean käden kanssa. Löysin rantein ;) Plekuilusta en mitään tiedä, mutta kannattaa valita pleku joka pysyy hyppysissä niin että sormissa kiertää taas se veri. Oikean käden työskentelyssä liike lähtee ranteesta. Jos sormet on tosiaan ihan prinssinakit niin kannattaa katsella ohuempikaulaisia vehkeitä. "...ja tämän myötä susta tuli kertarysäyksellä mun kestoidoli. hieno mies.. kertakaikkiaan."
-samantien |
jperala 17.12.2008 08:25:31 | |
---|
Sormin soittelen ja oikean kanssa ei ole ongelmia, juu sormet on oikeasti prinssinakit :) jos pidän peukaloa "reunan yli" niin en enään pysty soittamaan e ja a kieltä kunnolla eli e kielelle joudun joka tapauksessa vääntämään rannetta mutkalle. En tiedä mikä olisi oikeasti niin kapeakaulainen että olisi hyvä, kun ei tuo OLP nyt mikään mielettömän leveä ole. Toinen ongelma on että vasemman käden etusormen tyvi hioutuu aika komeasti kieliin, johtuu juuri siitä kun sormet ei oikein ylety mestoihin....ärrrr Pitää tuota ergonomiaa yrittää hieroa ja laittaa basso niin ylös kun on tarpeen, nyt yläsakara hieroo nänniä ihanasti :) OLP MM2 |
Rantsula 17.12.2008 09:57:51 (muokattu 18.12.2008 00:18:35) | |
---|
Vasemman käden peukalon asento kannattaa nyt katsoa oikein. Mulla on kokemusta väärästä peukalon asennosta ja tuolloin en ylettänyt mihinkään. Myös kannattaa katsoa että rannekanavat on suurinpiirtein suorassa linjassa. Luulisin että itellä on nykysin aika hyvä stamina juuri tuon peukalon (suht suorassa basson kaulaan nähden) ja ranteiden suoruuden takia, kuvaa: http://muusikoiden.net/dyn/users/39583.jpg Ei välttis kovin rock, mutta jaksan soittaa pitkään. Tuolta löytyy muita ohjeita asiaan: http://www2.siba.fi/harjoittelu/index.php?id=100&la=fi Itse olen soveltanut näitä klassisen kitaran juttuja basson soittoon ja kyllä ne pelittävät. |
jperala 17.12.2008 20:12:13 | |
---|
No niin, nyt kun tuli hieman kokeiltua tuota peukalon asentoa niin huomasin että se tulee helposti heitettyä ihan outoon asentoon, hyvin nuo sormet yltää e kielelle kun vähän keskittyy siihen käden asentoon. Nyt pitää vai opetella homma hieman toisella tavalla. OLP MM2 |
JukkaPena 17.12.2008 22:52:00 | |
---|
Hitaammassa pumputtelussa kannattaa kokeilla sellaista nyrkkiotetta, eli vasurin peukku voi vähän tulla kaulan ylikin. Voitko vähä perustella tota nyrkkiotetta? Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti. |
Sir Härö 17.12.2008 23:45:54 | |
---|
Voitko vähä perustella tota nyrkkiotetta? Soittelet niin ettei kättä tarvitse liikuttaa vaan sormet hoitaa työn. Got it? Itellä toimii enkä nillitä ranne- tai sormivaivoja. "...ja tämän myötä susta tuli kertarysäyksellä mun kestoidoli. hieno mies.. kertakaikkiaan."
-samantien |
JaS 18.12.2008 06:13:44 | |
---|
Kyllä toi mun mielestä kuulostaa siltä, että on vaan staminan puutetta. Jos sattuu, niin on aika pitää tauko. Kyllä se käsi tottuu tekemään vaikka olsi nakkisormetkin. Ja tohon hioutumiseen... Mun nykyisessä bassossa on nauhat aika huonoa työtä. Eli siis ne nauhat törröttää pikkusen ulos siitä otelaudan reunasta. Alkuun mulla oli just se vasemman käden etusormen tyvi ihan täynnä sellasia pieniä viiltoja. Näytti pikkasen paperiviilloilta. Nyt ei enää näy ollenkaan moisia. |
Teijo K. 18.12.2008 12:16:36 | |
---|
Soittelet niin ettei kättä tarvitse liikuttaa vaan sormet hoitaa työn. Got it? Itellä toimii enkä nillitä ranne- tai sormivaivoja. En nyt tajua tätä. Eikös nyrkkiote juuri lisää käden liikkumista kun taas peukalo keskellä kaulaa mahdollista paremmin sormien liikkumisen. |
Van Hannes 18.12.2008 13:07:26 | |
---|
En nyt tajua tätä. Eikös nyrkkiote juuri lisää käden liikkumista kun taas peukalo keskellä kaulaa mahdollista paremmin sormien liikkumisen. Näin minäkin ajattelisin. "There Can Be Only One Hannes" |
pekezu 18.12.2008 13:23:27 | |
---|
En nyt tajua tätä. Eikös nyrkkiote juuri lisää käden liikkumista kun taas peukalo keskellä kaulaa mahdollista paremmin sormien liikkumisen. Itse vuntsailin samoin, tosin nyrkkiotteessa sormet kyllä ovat rennot. Että sinällään jeessi ote. Kaikki = paskaa. Paitsi kusi. |
Hullu basisti 18.12.2008 13:26:00 | |
---|
Itse vuntsailin samoin, tosin nyrkkiotteessa sormet kyllä ovat rennot. Että sinällään jeessi ote. Nyrkkiote on hyvä, esim. vessassa. Toisessa kädessä Anttilan alusvaatekuvasto ja toisessa nyrkkiote... heh ;-) *poistuu takavasemmalle*. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
Sir Härö 18.12.2008 14:18:32 | |
---|
En nyt tajua tätä. Eikös nyrkkiote juuri lisää käden liikkumista kun taas peukalo keskellä kaulaa mahdollista paremmin sormien liikkumisen. Siis pitäessäni peukkua kevyesti keskellä kaulaa saan liikutettua kättä paremmin ja tätä myötä otelaudan ympäriinsä sahailu luonnistuu helpommin. Siis kun soitetaan oikeasti nopeaa tavaraa. Itse vuntsailin samoin, tosin nyrkkiotteessa sormet kyllä ovat rennot. Että sinällään jeessi ote. Juum. Ja siis tottakai ranne on soitossa tällöin mukana eikä kämmentä todellakaan ole liimattu kaulaan kiinni. "...ja tämän myötä susta tuli kertarysäyksellä mun kestoidoli. hieno mies.. kertakaikkiaan."
-samantien |
leksi-B 18.12.2008 16:37:55 | |
---|
Oma soittoasento näkyy aika pitkälti omassa kuvassa, mutta kotona soittelen yleensä sylissä, kuitenkin onnistuu soitto siinä kaikkein tarkimmin. http://www.myspace.com/thecelene |
jonel 18.12.2008 20:37:27 | |
---|
Oikeassa kädessä oli aikoinaan paljonkin ongelmia. Vammat hävisivät kun opettelin siirtämään peukkua korkeammille kielille mentäessä, kuten esim. tuossa http://www.adamnitti.com/bass_player_02.shtml Tosin kättä rasittivat myös muut harrastukset, kuten tenniksen pelaaminen ja vanhan omakotitalon loputon remppaaminen. Lopetin remontoinnin. Sopivassa suhteessa lepoa ja rasitusta niin säästyt vammoilta. |
JukkaPena 19.12.2008 00:49:50 (muokattu 19.12.2008 01:03:19) | |
---|
Ainakin oikeeseen käteen (eli oikeetakätisel näppäilykäteen) syntyy ranteen kohdalle helposti kulma, joka hidastaa verenkiertoa. Mitä korkeemmalla soitinta pitää niin sitä jyrkemmäks se kulma tuppaa kasvamaan. Tykkään pitää bassoo riittävän korkeella, että työskentely 12-20 nauhoilta on miellyttävää, jos sen laskee mielettömän alas niin joutuu seisaaltaan soitettaessa kumartumaan tai jotenkin pitelemään sitä bassoa. Soittaessa kannattaa tuon takia taukojen aikana laskee näppäilykäsi sivulle roikkumaan (tai muuten pois siitä soittimen päältä ettei tuu sitä kulmaa), jolloin veri pääsee taas kiertämään normaalisti sinne sormiin. Uskon et toi on ihan fiksuu tehdä välillä myös vasemmallakin kädellä. En käsitä miten lyhyet sormet pitää olla, että 4-kielisellä sbassolla joutuu tekee ranteeseen ihme kulmia ja sormet "hapoilla" jne. yks juttu mihin kannattaa kiinnittää huomiota on et se sormi, jolla painat kieltä on pyöreenä. Toisin sanoen jos painat vaikka etusormella sitä kieltä nauhaa vasten ja peukalo on basson takana niin etusormi ja peukalo muodostaa ikäänkuin C-kirjaimen. Jos ajatellaan et toi C koostuu kahdesta kaaresta ja etusormi on ylempi kaari ja peukalo alempi niin mulla ainakin varioi toi peukalon asento siinä mut etusormi lähtökohtasesti aina pyöreenä/kaarella. EDIT: Ja mitä tulee tohon kipuun tai siihen et sormet ei enää tottele niin kannattaa lopettaa se soittaminen, jos haluu vielä musaa harrastaa, koska tolla voi tehdä itelleen pahojaki vaurioita. Kannattaa ettii joku kohtuu hyvän soittotekniikan omaava basisti ja kysyy et voisko se kattoo sun soittoo ja kertoo mikä siinä ei toimi. Mä luulen et jos noin äkkii tulee kipuja jne. niin se on vaan huonoo ergonomiaa, jonka vähäki omaa ergonomiaansa funtsinu basisti pystyy laittaa kuntoon tai ohjaamaan ainakin parempaan suuntaan. Ja mitä tulee tohon vasemman käden nyrkkiotteeseen niin en vieläkään ymmärrä miks kannattas pitää peukaloo (lähes) otelaudan päällä ku soitetaan pitkiä ääniä. Ihan yhtä hyvin voi soittaa niitä pitkiä ääniä peukalo samalla tavalla kaulan takana? Jos ergonomisesti oikeaoppinen soitto käsittää turhien liikkeiden minimoinnin niin eikö toi vasemman käden peukkuravi oo aika turhaa? Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti. |
JartZA 19.12.2008 01:50:44 | |
---|
Itse kun rouhin menemään, niin aikalailla lapio-ote näyttäis olevan vasemmassa kädessä, aina silloin kun se on vain soiton kannalta mahdollista. Tuntuu mukavammalta, koska silloin ranne on suorana, eikä missään kummallisessa vänkyrässä. SG - "nicht only for the guys that likeAngus Young or Pete Townsend." -Thomann |
jperala 19.12.2008 06:30:11 | |
---|
Jos ei ole 9 vuoteen soittanut bassoa ja sitten alkaa taas veivaamaan niin kyllä sinä aluksi paikat vähän protestoi :) Mutta oli yksi asia mikä aiheutti hölmön asennon käteen, ne törröttävät nauhan päät.. olin niitä jo kerran hionut mutta en näemmä tarpeeksi... mutta sitä alkoi varomaan ja käänsi kättä niin että sormen tyvi ei raastautuisi nauhoihin. Tämä asia on nyt hoidettu, otin eilen session ja hioin ne päät kunnolla. Käden asento parani huomattavasti ja pystyi taas "rämpyttää". Mutta tosi on että pitää miettiä tuo ergonomia kuntoon niin ei treenaaminen hyydy ranne/sormi vaivoihin. OLP MM2 |