Aihe: Mitä eroa näissä ESP:issä?
1 2
jounihynynen
16.03.2006 18:03:21
Kertoisko joku onko nois ESP LTD-bassoissa F-254 ja F-104 muita merkittäviä eroavaisuuksia kuin hinta? http://espguitars.com/basses_f.htm Hintaeroa on n. 250€, olis kiva tietää onko tuo kalliimpi tosiaan niin paljon parempi että kannatta maksaa 250€ enemmän?
absqua
16.03.2006 18:04:37
Kertoisko joku onko nois ESP LTD-bassoissa F-254 ja F-104 muita merkittäviä eroavaisuuksia kuin hinta? http://espguitars.com/basses_f.htm Hintaeroa on n. 250€, olis kiva tietää onko tuo kalliimpi tosiaan niin paljon parempi että kannatta maksaa 250€ enemmän?

Tossahan ne eroavaisuudet on lueteltu.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
jounihynynen
16.03.2006 18:10:00
Tossahan ne eroavaisuudet on lueteltu.

Niinpä niin, mutta en oikeen tiedä noista, tarkotinki että joku asian paremmin tunteva kertois mitkä ne erot käytännössä on. Valmistusmateriaalit ja mikit näkyy olevan erilaiset, mutta mulle ne ei sano mitää. Kertokaa!
TommiW.
16.03.2006 18:12:31 (muokattu 16.03.2006 18:14:38)
Niinpä niin, mutta en oikeen tiedä noista, tarkotinki että joku asian paremmin tunteva kertois mitkä ne erot käytännössä on. Valmistusmateriaalit ja mikit näkyy olevan erilaiset, mutta mulle ne ei sano mitää. Kertokaa!

Hele, paha siitä nyt on mitään sen suurempaa viisautta jakaa, jos speksit lukee ihan selkeesti tuolla sivuilla.

Soundiin noi puuerot ja mikkivalinnat vaikuttaa.
Ja ennenkuin kysyt, niin kummankaan soundi tuskin on "parempi", ne on erilaisia.

EDIT:

Tossa F-254:ssa on aktiivimikit (enemmän räyhää) ja aktiivinen EQ (muunneltavampi soundimaailma), ja talla on erilainen.
absqua
16.03.2006 18:13:04

Mä en tunne ton alan bassoja yhtään joten tohon itse asiaan en osaa kovin paljon auttaa. Suurin ero noissa näkyy olevan se että toi halvempi on pulttikaulalla. Pulttikaula vs kaula läpi rungon on maku/soundikysymys. Itse diggaan pulttikaulaisia enemmän.
Kalliimmassa on kalliimmat mikit ja monipuolisempi etuaste. Jos sulla on mahdollista mennä kokeilemaan noita johonkin niin sehän jeesais aika lailla.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
jounihynynen
16.03.2006 18:16:43
Soundiin noi puuerot ja mikkivalinnat vaikuttaa.
Ja ennenkuin kysyt, niin kummankaan soundi tuskin on "parempi", ne on erilaisia.

Eli käytännössä ei voi sanoa tuon kalliin olevan sen parempi kuin halvan? Kumman itse ottaisit? (Myös hinnan huomioiden)
TommiW.
16.03.2006 18:20:32
Eli käytännössä ei voi sanoa tuon kalliin olevan sen parempi kuin halvan? Kumman itse ottaisit? (Myös hinnan huomioiden)

Tossa ylempänä vähän listasin noita eroja.
Jos olisi pakko valita noista kahdesta, niin kalliimman, lähinnä elektroniikan takia.

Itse en diggaa LTD:n soundimaailmasta yhtään.
JurviZ
16.03.2006 18:47:26
Rakenteessa ratkaisevin ero tuntuisi olevan tuo kaula. Elektroniikoista en osaa sanoa itse, mutta uskon jos muut tietävät että tuossa kalliimmassa on myös elektroniikka parempaa.

Kannattaa ottaa selvää tuosta pulttikaulan ja läpimenevän kaulan erosta jos ei ole tuttu juttu.
Invisible flying pyramids, there are millions in the sky!
Basshunter
16.03.2006 20:02:18
No tossa 254:ssä näyttäs olevan EMG:n mikit ja tuota EMG:tähän täällä on jonkun verran kehuttu. Eli ne on ilmeisesti paremmat, kun noi ESP:n omat mikit..
Sit toi kaula tossa 254:ssä on on ilmeisesti jämäkämpi (korjatkaa, jos oon väärässä.) Toi 5-piece homma tossa kaulassa käsittääkseni tarkottaa, et se kaula on pituussuunnassa koottu viidestä osasta, joista joka toinen on käännetty sillain toisin päin, että puun syyt ovat eripäin. Näin saadaan tukevampi kaula..
Sit tos 254:ssä on tosiaan läpi rungon tuo kaula, jota jotkut pitävät parempana rungon saundin kannalta kuin pulttikaulaa..
Mut en tosiaan oo noista jutuista ihan 100% varma, joten korjatatkaa ihmeessä, jos meen ihan mettään..
Iteki tullu tässä ny pari viikkoo yritettyä selvittää noita ominaisuuksia, kun muaki tollane 254 tai 255 polttelis aikas lailla.. toi 255:en olis ovela kokeilla, kun en oo koskaan vielä 5-kielistä omistanu.
Mut ite oon ainaki tykänny noista ESP Ltd:stä, ei oo ollu valittamista..
- Itte ku tekkee, saa mieleisesä.. -
jounihynynen
16.03.2006 20:19:34
Kannattaa ottaa selvää tuosta pulttikaulan ja läpimenevän kaulan erosta jos ei ole tuttu juttu.

Olisko liikaa pyydetty että sinä tai joku muu kertoisitte tästä erosta kun en pikaisella google -haulla mitään järkevää löytänyt?
TommiW.
16.03.2006 20:24:15
Olisko liikaa pyydetty että sinä tai joku muu kertoisitte tästä erosta kun en pikaisella google -haulla mitään järkevää löytänyt?

Läpi-rungon-kaulassa on pidempi sustaini, ja soitin soi tasaisesti koko kaulan alueelta. Pulttikauloissa se soundi on nopeammin syttyvä ja ns. räyhäkkäämpi.
Basshunter
16.03.2006 20:29:12
No ne on ainakin tehty näin:

Pulttikaula -> http://www.overwaterbasses.com/imag … s05/evolution/evo%20neck%20join.jpg

Läpi rungon kaula -> http://www.bassemporium.com/images_ … ducts/usedwarwickthumbfretless3.jpg

Eli toi pulttikaula on nimensä mukaisesti ruuvilla kiinni tossa rungossa. Joku tietävämpi voi sit kertoo noista saundillista eroista.. liittynee jotenkin rungon ja kaulan resonointiin eli värähtelyyn eli saundiin..(?)
- Itte ku tekkee, saa mieleisesä.. -
J.Hollström
16.03.2006 20:33:01
Läpi-rungon-kaulassa on pidempi sustaini, ja soitin soi tasaisesti koko kaulan alueelta. Pulttikauloissa se soundi on nopeammin syttyvä ja ns. räyhäkkäämpi.

No, itse en näin ihan yleistäisi. Minusta läpikaula on vaan eri rakenne, ts. erilainen soundi. Toki yksilökohtaisesti sustainiakin voi olla enempi, mutta kun samanlaisia bassoja ei oikeen pääse vertaamaan pultti- vs. läpikaulaisena, koska silloin ne eivät ole samoja bassoja ;o). Tokihan tossa on epäjatkuvuuskohta pulttikaulaisilla kaulan ja bodyn välissä, joten sustainiteoria on ihan perusteltu. Mutta yleensä värähtelymekanismi on niin vaikea laji ennustaa, voi olla, että sopivilla ominaistaajuuksilla varustetut materiaalit/muodot vaimentaa värähtelyä, vaikka olisi kuinka läpirungon kaula.
TommiW.
16.03.2006 20:53:07
No, itse en näin ihan yleistäisi. Minusta läpikaula on vaan eri rakenne, ts. erilainen soundi. Toki yksilökohtaisesti sustainiakin voi olla enempi, mutta kun samanlaisia bassoja ei oikeen pääse vertaamaan pultti- vs. läpikaulaisena, koska silloin ne eivät ole samoja bassoja ;o). Tokihan tossa on epäjatkuvuuskohta pulttikaulaisilla kaulan ja bodyn välissä, joten sustainiteoria on ihan perusteltu. Mutta yleensä värähtelymekanismi on niin vaikea laji ennustaa, voi olla, että sopivilla ominaistaajuuksilla varustetut materiaalit/muodot vaimentaa värähtelyä, vaikka olisi kuinka läpirungon kaula.

Pointti. Olihan tuossa rankkaa yleistämistä, mutta munsta asia on helpoin esittää tuollai karrikoidusti. Kauheestihan noissa n/t-bodeissa vaikuttaa puut ja yksilöerot.
Mikho89
16.03.2006 22:04:01

Tee kompromissi ja osta B-sarjalainen.

Voiko olla mitään kauniimpaa http://www.espguitars.ru/ltd/bigpictures/b404.jpg
"A drummer is a musicien´s best friend" ehehee
Ile-
16.03.2006 22:52:06
Bee-sarjassa on lisäksi pienempi skaala, eli 34" 35" sijaan.
jounihynynen
16.03.2006 23:19:52 (muokattu 16.03.2006 23:20:02)
Voiko olla mitään kauniimpaa

Kyllä voi.
rijopu
16.03.2006 23:36:58

Pulttikaulainen ei välttämättä ole nopeammin syttyvämpi, mutta on se räyhäkkäämmän kuuloinen, koska pulttikaulaisessa jää pois matalimmat taajuudet jotka taas läpirunkobassoon tuo täyteläisyyttä ja tavallaan kuminaa. Syttyvyyteen vaikuttaa enemmän puulajit kuin rakenne. Sustainia on vaikea määritellä pulttikaulaisessa huonommaksi, mutta läpirunkobasson pitäisi olla kyllä tasaisemmin soiva, mutta tähän liittyy kaulan rakenne. Laminaatti on tasaisempi koko kaulan alueelta kuin yhdestä puusta tehty kaula.
Typhus
17.03.2006 11:26:07
EMG:n mikit ja tuota EMG:tähän täällä on jonkun verran kehuttu.

Noissa ei oo niitä "kunnon" EMG mikkejä vaan noi on noita EMH-HZ mikkejä jotka ovat passiivisia mikkejä aktiivisella elektroniikalla. kunnon EMG:t on kokonaan aktiivisia. ite en oo oikeen koskaan tykänny bassoissa taikka kitaroissa noista HZ:t mikeistä. en tiä, ne vaan on jotenki tuhnun kuulosia :P
Samu S.
17.03.2006 11:31:01
Noissa ei oo niitä "kunnon" EMG mikkejä vaan noi on noita EMH-HZ mikkejä jotka ovat passiivisia mikkejä aktiivisella elektroniikalla. kunnon EMG:t on kokonaan aktiivisia. ite en oo oikeen koskaan tykänny bassoissa taikka kitaroissa noista HZ:t mikeistä. en tiä, ne vaan on jotenki tuhnun kuulosia :P

No omat kokemukset kitarapuolelta on ihan hyviä. Sen lisäksi noi on erityyppisiä mikkejä, ei kaikki aktiivimikeistä välitä. Se on sitten eri asia, lähteekö passiivimikki-ihmiset ostamaan EMG HZ:aa. EMG on niin selkeästi profiloitunut aktiivimikkien valmistajaksi, että niiden passiivimikkejä katsotaan nenänvartta pitkin nuottiakaan soittamatta.

Itse en usko, että noi HZ:t muodostaa muuten hyvin soivaan soittimeen mitään erityistä pullonkaulaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)