Aihe: rickenbacker 4003, music man stingray 4, fender jazz bass
1 2
isomela
09.03.2006 09:38:08
Terve!
Laitetaas vähän galluppia pystyyn eli olen ostamassa käytettyä bassoa 1200 euron budjetilla. Mikä otsikon bassoista kannattaisi hommata. Ulkomailta ajattelin sen sitten hommata kun hinnat on vähän huokeampia siellä.
Hullu basisti
09.03.2006 09:57:05 (muokattu 09.03.2006 10:00:43)
Noi kaikki ja sit siihe vielä presari. Ei vainiskaan. Jos noista täytyis valita niin kannattais itte ensin käydä testaamassa noita soitinliikkeissä ja kattella niiden hinnat samalla liikkeessä. Jos tulee halvemmaksi tilata niin sitten tilaat sen mikä tuntui parhaimmalta mallilta käteen/soundaa parhaiten sun tarkoituksiin.

Täytyy kuitenkin muistaa että se tilaaminen ulkomailta on vähä sellasta hakuammuntaa. Ei tiedä millainen yksilö sieltä tulee. Jos osaa itse säätää soittimen sellakseks kun haluu niin ei sit oo ongelmaa. Ja jos on esim. kaula ropelilla niin sen voi aina palauttaa tai vaihtaa toiseen.

Jos ei ton jatsarin tartte olla MIA, niin tuolta http://soundstore.fi/index.php/cPath/30_23 saa alle ton sun budjetin Japanin version. Eikä tartte tilata ulkomailta. Tämä siis mikäli päädyt jatsariin ja jaappanian malli kelpaa.

Mutta yksiselitteistä neuvoa en voi antaa, minkä noista kolmesta kannattais valita. Riku, musari ja jasso on kaikki kuitenkin niin legendaarisia vehkeitä. Kannattaa kokeilla noita kaikkia ennen kuin tekee päätöksen.

Edit: huomasin jälkeen päin että kyseessä olikin käytetty, joten osa mun tekstistä meni harakoille. Sori.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
J.Hollström
09.03.2006 09:58:58
Miusta nuo kaikki on niin erilaisia bassoja keskenään, ettei voi sanoo mikä noista kannattaa hankkia. Tilanteen ja tarpeen mukaan.

Ehkäpä Jazz on noista eninten joka paikkaan sopiva työkalu. Tai miksei musarikin. Makukysymyksiä, mieluiten noi kaikki.
Mighty Shade "Sinun kannattaisi ottaa yhteyttä ammattiauttajaan, tuollainen agressiivinen mölli kuin sinä ajautuu, ellei jo ole, vaikeuksiin ja pahasti." -stenel
rickenbacker
09.03.2006 11:04:55

rickenbacker
Niskamies
09.03.2006 11:22:52
More is more.
VesaK
09.03.2006 11:37:35

Rickenbacker ei tuohon hintaan irtoa kuin jättimäisen munkin avulla. Tsiigailin vuoden vaihteen molemmin puolin 4001/4003-markkinoita ja totesin että markkinat ovat pienet ellei olemattomat. Käytettyjen 4003:sien hinnat ei paljoa eroa uusien hinnasta ja uusiakaan ei meinaa saada mistään - varsinkaan jos värillä on väliä.
Funkie
09.03.2006 11:58:01 (muokattu 09.03.2006 11:59:04)

http://www.kitarapaja.com/pics/nbfjb1.jpg
http://www.kitarapaja.com/pics/nbfjb2.jpg

Juuri se 1200 euroa.

Tuohan on mukavan perusjämerän näköinen jazzari, suosittelen keskustelun aloittajaa katsastamaan.
isomela
09.03.2006 13:05:53
Kiitos vastauksista.
Musisoin kaikenlaista humpasta alternativecountryn kautta rokkiin, heviin ja punkkisliippareihin joten sellaiseen käyttöön sopivaa bassoa halajan. Niin ja sormilla soittelen.
Ulkoimaiden sivustoilla on kyseisiä jenkkivehkeitä tarjolla käytettynä hintaan 800 euroa ja siitä ylöspäin.
Lisää vaan kommenttia!
JK
09.03.2006 14:49:29
Lisää vaan kommenttia!

Duota... jotain kokemusta joistain bassoista on..

Kolme kappaletta on ollut Rickenbackereita ja jokohan uskois että ei se kuitenkaan mun basso ole.

Henkilökohtaisia mielipiteitä seuraavaksi:

Rickenbacker on ensinnäkin todella komea ja omaperäisen näköinen basso.
Soittotuntuma on ainakin mulla olleissa yksilöissä hyvä. Helpposoittoisia, hyväkaulaisia laitteita. Sustainia löytyy ihan kiitettävästi.
Yllättävän tasalaatuisia ovat ne Rickenbackerit olleet joita itselläni on ollut ja muutama muu joita olen päässyt kokeilemaan. Ei hirveitä eroja yksilötasolla.

Mutta:
- Soundi on aika yksioikoinen ja suora. Rokkiin "räyhäbassona" menee, siinä on ihan omanlaisensa sointi. Ja itse olen kyllä todennut, että alkuperäismikeillä ei kunnon botnekasta soundia meinaa löytyä. Viimeisimmässä oli vaihdettu tallaan Seymour Duncanin Humbucker. Se lisäsi hiukan botnepuolta, mutta ei riittävästi.
- Molemmilla mikeillä oma vola ja tone. Liikaa säädettävää, tuntui että aina piti olla ruuvaamassa.
- Pitkälti sellainen "fiilisbasso". Mukava soittaa ja katsella, mutta en omiin soittojuttuihin saanut sopimaan.

Fenderin Jazzareita on ollut pari, Presareita samoin. Ei enää oikein tuo perinne Fender-osasto iske. Hyviä työkaluja, mutta jotenkin neutraaleja. Ainakin alkuperäismikeillä. Ei mun juttu, kaikki Fenderit on lähteneet kiertoon.

Musareita en ole testaillut.

Tällä hetkellä on yhtenä bassona tuo Gibsonin Thunderbird. Siinä on kyllä Rickenbackeriin verrattuna huomattavasti botnekkaampi perussoundi. Ja murinaa löytyy hyvin. Miellyttää korvaa.
Vaatii vaan hiukan tottumista tuo bodyn muoto. Se vie kaulan ja lavan melkoisen pitkälle ja basso tuntuu huomattavasti pitemmältä kuin onkaan.
Aika näyttää pysyykö tuo.

Toiselle on pirun vaikea suositella soitinta, sillä jokaisella on omat kriteerit sen soittimen hankintaan alkaen ulkonäöstä ja väristä. Soundimieltymyksetkin on kaikilla omansa.

Mutta jos mielenkiintoa ja aikaa riittää, niin yksi jota itse ainakin kokeilisin on tuo Kitarapajalla myynnissä oleva Reverend. Rumankaunis ja luultavasti hyvä peli??

Vinkkinä (ei kai haittaa Chief?) nimimerkillä Chief on tulossa myyntiin G&L jenkkipeli jota kannattaisi myös ainakin testata.

Niin, ja tuo Torilla oleva Nevalaisen tekemä Telecasterbass on mun luottobasson kaksoisveli. Jos siinä on sama tuplakelainen Nevalaisen mikki ja muutenkin sama luonne niin hinta/laatusuhteeltaan varmasti hyvä.
"Mies jonka ympäriltä bassot viedään..."
mr.bungle
09.03.2006 15:12:25

Terve!
Laitetaas vähän galluppia pystyyn eli olen ostamassa käytettyä bassoa 1200 euron budjetilla. Mikä otsikon bassoista kannattaisi hommata. Ulkomailta ajattelin sen sitten hommata kun hinnat on vähän huokeampia siellä.

Mulla olis käytetty American Series Jazz Bass myynnissä...
bassolla hanuriin
2541
09.03.2006 15:46:26

- Soundi on aika yksioikoinen ja suora. Rokkiin "räyhäbassona" menee, siinä on ihan omanlaisensa sointi. Ja itse olen kyllä todennut, että alkuperäismikeillä ei kunnon botnekasta soundia meinaa löytyä. Viimeisimmässä oli vaihdettu tallaan Seymour Duncanin Humbucker. Se lisäsi hiukan botnepuolta, mutta ei riittävästi.

Olen hiukan erimieltä tuossa botneasiassa, sillä ainakin näistä uudemmista 4003:sta ja myös vanhoista mistä on tallamikin alapääsuodinkonkka "ohitusleikattu" löytyy alapäätä ja sävyjä hyvinkin paljon. Rickenbackerista saa nimittäin todella hyvän slapsoundinkin tarvittaessa (molemmat mikit päällä, hiukan kaulamikkiä pienemmälle), vaikka bassolla on plektra/rokkibasson maine. Kuunnelkaa vaikka Betty Davisin levy "Nasty Gal", siinä Larry Johnson peukuttelee vanhalla 4001:llä, jossa on vielä soundista päätellen tuo konkka kiinni.
On alkanut hieman ärsyttää kun joku mainitsee Rickenbackerin yhteydessä sanat "yhden soundin soitin" (en tarkoita nyt sinua JK). Varmaankin jäänteitä 70-luvulta.
nro5
09.03.2006 16:43:37
Mites olis Fenderin Reggie Hamilton? Tosi monipuolinen vekotin. Meksikolaisena menee helposti tuohon hintahaarukkaan.
rickenbacker
09.03.2006 18:54:07

Olen hiukan erimieltä tuossa botneasiassa, sillä ainakin näistä uudemmista 4003:sta ja myös vanhoista mistä on tallamikin alapääsuodinkonkka "ohitusleikattu" löytyy alapäätä ja sävyjä hyvinkin paljon. Rickenbackerista saa nimittäin todella hyvän slapsoundinkin tarvittaessa (molemmat mikit päällä, hiukan kaulamikkiä pienemmälle), vaikka bassolla on plektra/rokkibasson maine. Kuunnelkaa vaikka Betty Davisin levy "Nasty Gal", siinä Larry Johnson peukuttelee vanhalla 4001:llä, jossa on vielä soundista päätellen tuo konkka kiinni.
On alkanut hieman ärsyttää kun joku mainitsee Rickenbackerin yhteydessä sanat "yhden soundin soitin" (en tarkoita nyt sinua JK). Varmaankin jäänteitä 70-luvulta.

pus.
Aki
10.03.2006 02:15:14

Musisoin kaikenlaista humpasta alternativecountryn kautta rokkiin, heviin ja punkkisliippareihin

Jos otsikon soittimista pitäisi valita, kyllä se jaskari olisi turvallisin valinta. Jos Musari tai mikä tahansa soundi on isosti kolahtanut, osaava soittaja istuttaa lempisoundinsa musaan kuin musaan, mutta koska moista soundi-ihastusta ei näytä tapahtuneen, jaskari on sellainen valinta jota kukaan ei koskaan pitäisi muuna kuin fiksuna ja hyvänä ratkaisuna.

Jos otsikko ei rajaa, niin etsi hyvin käteen istuva basso, ja tee elektroniikat itse! Mun MMJ-mikitetystä bassosta lähtee paljon hyvin erilaisia soundeja, ja kellään ei ole samanlaista. Joku päivä aion kokeilla JMMJ- tai PMMJ-mikitystä... :oP
chief
10.03.2006 02:25:02
Vinkkinä (ei kai haittaa Chief?) nimimerkillä Chief on tulossa myyntiin G&L jenkkipeli jota kannattaisi myös ainakin testata.

Täällä käydään kauppa jo muidenkin bassoilla vai? ;)

Mulla ei enää oo tota G&L:ää mutta saattaa niitä silti liikkua käytettynä. Suosittelen tutustumaan. Soundeja löytyy joka lähtöön ja rakenne on tukeva.
"It's the ear, not the gear. "
JK
10.03.2006 07:42:41
Mulla ei enää oo tota G&L:ää

Aijaa??
"Mies jonka ympäriltä bassot viedään..."
onde
12.03.2006 23:31:07
Rickenbacker ei tuohon hintaan irtoa kuin jättimäisen munkin avulla. Tsiigailin vuoden vaihteen molemmin puolin 4001/4003-markkinoita ja totesin että markkinat ovat pienet ellei olemattomat. Käytettyjen 4003:sien hinnat ei paljoa eroa uusien hinnasta ja uusiakaan ei meinaa saada mistään - varsinkaan jos värillä on väliä.

No hemmetti paljonko noista Rikuista pyydetään tänä päivänä?
Mulla on 4001 vuosimallia -73. Saisko siitä ton 1000 ekee jos pistäis myyntiin?
But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever
2541
13.03.2006 00:13:29

Veikkaan, että saisi. Riippuu tietysti kunnosta ja jos tuossa on vielä ne täysikokoiset otelautamerkit (joskus '73 paikkeilla niitä pienennettiin) niin hintaa saattaa saada enemmänkin.

http://www.deep-purple.net/gallery/USA74/us74e.jpg

Onko 4001:si siis vastaava kuin Hughesilla?
TommiW.
13.03.2006 00:19:59

Multa saat heti tontun.
onde
13.03.2006 00:24:52 (muokattu 13.03.2006 00:36:00)
Veikkaan, että saisi. Riippuu tietysti kunnosta ja jos tuossa on vielä ne täysikokoiset otelautamerkit (joskus '73 paikkeilla niitä pienennettiin) niin hintaa saattaa saada enemmänkin.

http://www.deep-purple.net/gallery/USA74/us74e.jpg

Onko 4001:si siis vastaava kuin Hughesilla?

Sama väri ja sarja numeron mukaan tullut maaliskuussa -73 pihalle.
Se vaale listotus bodyn ympärillä on sellanen musta/valkonen ruutulippu meininki tossa mun pelissä! Mun muistaakseni tossa on ne pienemmät nauhamerkit!
Riku on ollut 3-vuotta laukussa joten ei tuu heti mieleen kaikkee yksityis kohtia ku se makaa treeni kämpällä eikä heti voi tarkistaa noita kaikkia tuntomerkkejä!
But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)