Aihe: Ibanez SR500 ja bassottelun aloitus
1
Carpenter
18.03.2006 13:08:35
Minua kiinnostaisi kovasti aloittaa basson soitto. Tälläistä yhdistelmää ajattelin:

Ibanez SR500: http://www.thomann.de/thoiw3_ibanez_sr500bm_prodinfo.html

Ibanez SW65: http://www.thomann.de/thoiw3_ibanez_sw65_ebasscombo_prodinfo.html

Mitäs mieltä olette yhdistelmästä? Entä kannattaako aloittaa neljä- vai viisikielisellä bassolla? Ajattelin, että bassoon kannattaa aluksi sijoittaa enemmän kuin vahvistimeen.
Jesus Muerte
18.03.2006 14:39:31
Mitäs mieltä olette yhdistelmästä? Entä kannattaako aloittaa neljä- vai viisikielisellä bassolla? Ajattelin, että bassoon kannattaa aluksi sijoittaa enemmän kuin vahvistimeen.

Olet ajatellut aivan oikein tuon rahankäytön priorisoinnin. Huonolla bassolla aloittaminen rupeaa vain jurppimaan ja sitten se on kuitenkin vaihdettava. Nelikielisellä aloittaisin, jos ei ole tiedossa välitöntä tarvetta viisikieliselle. Perustekniikka on helpompi hioa kuntoon neljällä kielellä, kun on vähemmän kieliä vaimennettavana ja muutenkin murehdittavana. Nelosesta on sitten myöhemmin suht' helppo siirtyä viisikieliseen, jos tarvetta tulee.

Tuo basso näyttäisi ihan hyvältä. Ibaneziin yleensäkin voi aika huoletta luottaa, ihan totaalista paskaa sieltä ei taida löytyä edes halvimmasta päästä. Nuo kalliimmat (>500€) ovatkin sitten oman kokemuksen perusteella poikkeuksetta laatuvehkeitä.

Tosin, Ibanezin vahvistimet eivät taida ihan siellä kärkipäässä viilettää. Ennemmin ottaisin tuossa hintaluokassa esim:

http://www.thomann.de/thoiw3_gallie … kline_bl110_basscombo_prodinfo.html
Basshunter
19.03.2006 11:51:23
Toi basso on hyvä.. mutta saakohan ton SR-500:n pikkuveljee mistään, ku näky ainakin Thomannilta hävinneen.. eli SR-400:sta?
- Itte ku tekkee, saa mieleisesä.. -
Jimoleon
19.03.2006 15:56:18
Ootsä ihan varma, että haluut pistää ekaan bassoon noin paljon rahaa? Kuitenki jos homma ei sua oikein miellytä, niin siin menee fyrkat sitten kankkulan kaivoon. Sähän voisit vaikka säästellä niitä rahoja vähän aikaa ja kun oot soitellu vähän aikaa, niin tiedät paremmin, et mistä tykkäät ja nikä on hyvä just sulle.
"The biggest threat to creativity is fear, and Jaco did not fear anything"
Samu S.
19.03.2006 15:57:38 (muokattu 19.03.2006 15:57:51)
kun oot soitellu vähän aikaa, niin tiedät paremmin, et mistä tykkäät ja nikä on hyvä just sulle.

"Vähän aikaa" ois mun veikkauksen mukaan semmonen parikymmentä vuotta, ja senkin aikana se, mikä on "just hyvä" on vaihtunu jo noin neljä kertaa.
Jimoleon
19.03.2006 17:36:44 (muokattu 19.03.2006 17:41:55)
"Vähän aikaa" ois mun veikkauksen mukaan semmonen parikymmentä vuotta, ja senkin aikana se, mikä on "just hyvä" on vaihtunu jo noin neljä kertaa.

Nimenomaan, sit kun tietää vähän faktoja niin voi tehä järkeviä päätöksiä, eikä pistää kuuttasataa soittimeen, jonka soittamisesta tai todellisesta markkina-arvosta ei oo hajuakaan.
Tana
19.03.2006 17:53:57 (muokattu 19.03.2006 17:54:29)

Nimenomaan, sit kun tietää vähän faktoja niin voi tehä järkeviä päätöksiä, eikä pistää kuuttasataa soittimeen, jonka soittamisesta tai todellisesta markkina-arvosta oo tietookaan.

Eli siis mielestäsi ekat parikymmentä vuotta pitää soitella ~100€ ritsalla/ritsoilla, ennenkuin voi hommata mitään kalliimpaa? Mielestäni sen oman soundin ja kokemuksen muodostaminen edellyttää monenlaisilla bassoilla soittelua, ei pelkästään halvimmilla mahdollisilla. Niin sanotusti kantapään kautta.
Juu ei.
Jimoleon
19.03.2006 18:03:03 (muokattu 19.03.2006 18:03:40)
Eli siis mielestäsi ekat parikymmentä vuotta pitää soitella ~100€ ritsalla/ritsoilla, ennenkuin voi hommata mitään kalliimpaa? Mielestäni sen oman soundin ja kokemuksen muodostaminen edellyttää monenlaisilla bassoilla soittelua, ei pelkästään halvimmilla mahdollisilla. Niin sanotusti kantapään kautta.

En mä puhunu mistään 20 vuodesta, Seer-O se oli. Mä tarkotin että sitten ku toi kaveri tietää vähän mitä hakea, niin saattaakin olla, että toi basso on ihan jotain muuta, ku mitä se halus. Siinä vaiheessa ois hyvä ollu säästää 300€ ostamalla joku neutraalimpi (Yamaha, Squier) soitin, josta voi ponnistaa johonki parempaan, eikö?
Samu S.
19.03.2006 18:10:34
Nimenomaan, sit kun tietää vähän faktoja niin voi tehä järkeviä päätöksiä, eikä pistää kuuttasataa soittimeen, jonka soittamisesta tai todellisesta markkina-arvosta ei oo hajuakaan.

Tää ei ollu se mun pointti. Jotain sarkasmia lähinnä yrittelin. Olen ihan eri mieltä kanssas tosta "ei kande ostaa aluks hyvää" -mentaliteetistä. Yritin vain sanoa, että ehkä nippanappa 20 vuoden jälkeen tietäis mitä haluaa, eikä todnäk sittenkään, kun noi mielihalut vaihtelee tasasin väliajoin joka tapauksessa. Minusta threadin alottaja on ihan järkevällä asenteella liikenteessä, eikä toi ~600 euron basso nyt NIIN tajuttoman kallis kummiskaan ole.
Tana
19.03.2006 18:16:07

En mä puhunu mistään 20 vuodesta, Seer-O se oli. Mä tarkotin että sitten ku toi kaveri tietää vähän mitä hakea, niin saattaakin olla, että toi basso on ihan jotain muuta, ku mitä se halus. Siinä vaiheessa ois hyvä ollu säästää 300€ ostamalla joku neutraalimpi (Yamaha, Squier) soitin, josta voi ponnistaa johonki parempaan, eikö?

Toisaalta se halvin mahdollinen ritsa voi tappaa soittoinnon tehokkaastikin. Olen pari tälläistä tapausta nähnyt, tiedä sitten olisiko parempi soitin pitänyt intoa yllä. Ja netistä tilatessa mahdollisuus iskeä kättä paskaan kasvaa sitä myöten kuin hinta pienenee.

Mutta toi 300€ on kyllä järkevä hintaluokka harrastusta aloiteltaessa (ja miksei myöhemminkin), eli oikeassa oot siinä suhteessa. :)

Ibanez tekee myös tuohon hintaluokkaan hyviä ja "neutraaleja" bassoja. Ei siis välttämättä tarvitse vaihtaa edes merkkiä jos tuntuu mukavammalta hankkia iba squjun tai jammun sijaan.
Juu ei.
Teijo K.
19.03.2006 18:16:31 (muokattu 19.03.2006 18:17:22)

Tää ei ollu se mun pointti. Jotain sarkasmia lähinnä yrittelin. Olen ihan eri mieltä kanssas tosta "ei kande ostaa aluks hyvää" -mentaliteetistä. Yritin vain sanoa, että ehkä nippanappa 20 vuoden jälkeen tietäis mitä haluaa, eikä todnäk sittenkään, kun noi mielihalut vaihtelee tasasin väliajoin joka tapauksessa. Minusta threadin alottaja on ihan järkevällä asenteella liikenteessä, eikä toi ~600 euron basso nyt NIIN tajuttoman kallis kummiskaan ole.

Uudeksi kielisoittimeksihan se 600€ on halpaa kö makkara. Käytettynä sillä jo saisikin astetta paremmilla ominaisuuksilla basson.

Ps. Kyllä tolla uuden ihan ok, nelikielisen vielä ostaa, mutta uutta 5-kielistä varten säästäisin vielä jonkunverran lisää.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
bize
19.03.2006 20:11:56 (muokattu 19.03.2006 20:14:23)
Toisaalta se halvin mahdollinen ritsa voi tappaa soittoinnon tehokkaastikin. Olen pari tälläistä tapausta nähnyt, tiedä sitten olisiko parempi soitin pitänyt intoa yllä. Ja netistä tilatessa mahdollisuus iskeä kättä paskaan kasvaa sitä myöten kuin hinta pienenee.

Niin. Jotenkin minusta kannattaisi hankkia kohtuullisen hyvä basso alkuun, vaikkapa käytettynä niin saisi omansa takaisin jos ei sytytäkään. Alussa erityisesti on tärkeetä että syntyy into treenata, ja huonolla bassolla se voi ihmisestä riippuen jäädä syntymättä.

Ja monilla tulee useemman soittovuoden jälkeen halu palata fiilissyistä siihen ekaan bassoon, niin kannattaa ostaa kohtuullinen ettei tartte modailla sitä sitte. ;)
Luvallisesti out!
Carpenter
19.03.2006 22:03:39
Ja en minä ihan aloittelija ole. Olen kyllä soitellut useamman vuoden bassoa koulussa ja kavereilla, mutta nyt tekisi hirveästi mieli hommata oma basso ja alkaa ihan tosissaan sitä treenaamaan. Muutamia bassoja kaupassa testailin ja tuo SR oli selvästi parhaimman tuntuinen ja saundinen tosta hintaluokasta.

Voisitte vielä laittaa hieman kommentteja tuosta bassosta. Minua myös kiinnostaa myös se, tekeekö sillä viisikielisen basson H-kielellä mitään. Kun testasin kaverin vitosta, niin se tuntui vain olevan tiellä.
Samu S.
19.03.2006 22:20:32
Voisitte vielä laittaa hieman kommentteja tuosta bassosta. Minua myös kiinnostaa myös se, tekeekö sillä viisikielisen basson H-kielellä mitään. Kun testasin kaverin vitosta, niin se tuntui vain olevan tiellä.

Viis vai neljä -keskustelua on täällä käyty kovastikin, edellinen threadi oli tämä: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=35&t=119311&co=30
Aki
19.03.2006 23:57:30

kun oot soitellu vähän aikaa, niin tiedät paremmin, et mistä tykkäät ja nikä on hyvä just sulle.
ja
Optimisti olet. Oon soittanu bassoa n. 10v, ja ihanteet on tehnyt ihan täyden täyskäännöksen jo 3 kertaa, ja pienempiä vaihdoksia jo varmaan kymmeniä (Iba SR, Neuser, Jazz, Stingray, Lakland, ..). Oon vain senluonteinen mies.

Jos 600€:n pistäminen ekaan omaan bassoon tuntuu itestä kohtuulliselta, ja etenkin jos
tuo SR oli selvästi parhaimman tuntuinen ja saundinen tosta hintaluokasta, niin anna palaa vaan. On tosiasia että jos sussa vähääkään on kamadiggarin vikaa, ihanne tulee muuttumaan. Ja monta kertaa, mutta ei siihen voi varautua.

tekeekö sillä viisikielisen basson H-kielellä mitään. Kun testasin kaverin vitosta, niin se tuntui vain olevan tiellä.
Mulle 5 kieltä on ihan ehdoton. Jos se oli sulle tiellä etkä koe kaipaavasi, hanki nelonen, se ei varmastikaan ole väärä ratkaisu.
Tana
20.03.2006 20:26:05

Ja monilla tulee useemman soittovuoden jälkeen halu palata fiilissyistä siihen ekaan bassoon, niin kannattaa ostaa kohtuullinen ettei tartte modailla sitä sitte. ;)

Heh, mulla oli ibanetsin se gsr-200 vai mikä se halpamalli nyt onkaan ekana bassona. Sitä ilman on pärjäilty nyt tosin vasta 3 vuotta, mutta luulen että ei tule ikävä häntä :)
Juu ei.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)