Aihe: Kielten vaikutus
1
rocksisti
31.03.2006 14:43:38
Olen koittanut omasta GSR 200 + hartke b600 yhdistelmästä saada hyviä saundeja, vaihtelevalla menestyksellä. Iban mukana tulleilla kielillä olen soitellut about vuoden, niin mietinkin että missä vaihessa kielet kannattaa vaihtaa, vai kannattaako? Onko kielillä oleellista vaikutusta soundiin, vai onko nuo puheet vain jotain kamarunkkareitten juttuja?
Antti1
31.03.2006 15:06:37
Kielillä on oleellista vaikutusta soundiin ja tehdaskielet kannattanee vaihtaa lähes poikkeuksetta heti, kun soittimen kaupasta kotiinsa kantaa. Vaihtoon vaan, viimeistään tossa vaiheessa.
The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had.
Ihme Basisti
31.03.2006 16:44:12
Joo etenkin roundit on tuon ajan jälkeen jo varmaan aika hurjan kuuloset. Omat Warwickin Black -kielet soitin n. kahen kuukauden sisään tukkoon. Rotosoundin flätit ovat kestäneet aina jonkun puolisen vuotta.
Withered Within Vastajulkaistu demo kuunneltavissa täällä!
Värinä
31.03.2006 16:49:44
Riippuu tietty ihan valmistajastakin. Muistaakseni omassani tuli ihan GHS:t mukana. Eli ihan perussetti... Eikä ole vielä (n. 4kk) tullut tarvetta vaihtaa. Toisaalta tykkäänkin vähän tukkoisemmista kielistä kuin jotkut. Itse vaihdan suunnilleen kerran vuodessa. Mutta sanoisin, että kannattaa vaihtaa ja kuunnella mitä tapahtuu...
Rock and/or Roll
Hullu basisti
01.04.2006 17:39:02
Riippuu myös siitä kuinka paljon hikoo (kämmenistä) ja käsien puhtaudesta noin muutenkin. Joillakin kielet voi pitää saundinsa pitkäänkin. Flätit on sitten taas jo toinen juttu; ne vaan paranee vanhetessaan. Tietty ne on jo valmiiksi "tunkkaisemman" oloiset.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
costanza
01.04.2006 17:46:04
Ostat siihen flätit etkä vaiha ikinä.
cnr
02.04.2006 22:15:51 (muokattu 02.04.2006 22:17:08)
Parhaimman teränsä, teräksisyytensä, menettävät mun mielestä parissa viikossa (rotosound). Edit - en toki niihin tohdi rahaa upottaa kuin nelisen kertaa vuodessa. Vaihdon ajankohdat päätän keikkojen mukaan.
ubik
12.04.2006 13:50:26
ja omasta mielestäni ihan uudet kielet kuullostaa vähän turhan skarpeilta...
J.Hollström
12.04.2006 13:55:48
ja omasta mielestäni ihan uudet kielet kuullostaa vähän turhan skarpeilta...

Itse isken bassoon heti uudet kielet kehiin, jos esim. hankin käytetyn soittimen. Kihinän saa pois säätämällä vahvistimen trepleä. Basson artikulaatio on "erilainen" uusilla kielillä, mutta senkin voi sormin soittaen kompensoida esim. vaihtamalla oikean käden asemaa ylemmäksi, jos liiallinen terävyys häiritsee. Mitään mielestäni ei menetä uusilla kielillä vetäessä, mutta tumpuilla väkisinkin näin tahtoo käydä. Tosin itselläni kielet pysyy skarppeina yli vuoden. Enkä tarvitse Elixiirejä.
"Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi- Mighty Shade
Niskamies
12.04.2006 14:17:29
Tosin itselläni kielet pysyy skarppeina yli vuoden. Enkä tarvitse Elixiirejä.

Tää riippuu todella paljon soittajasta. Itse soitin esmes Sadowskyn kielet aivan tukkoon noin puolessatoissa kuukaudessa, kun ne sulla taitaa vieläkin olla aivan kuosissa?
More is more.
J.Hollström
12.04.2006 14:18:36
Tää riippuu todella paljon soittajasta. Itse soitin esmes Sadowskyn kielet aivan tukkoon noin puolessatoissa kuukaudessa, kun ne sulla taitaa vieläkin olla aivan kuosissa?

Silloin kesällä sulta ostamani setti on edelleen käytössä ja hyvässä iskussa.
"Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi- Mighty Shade
Keny
12.04.2006 14:27:32
Tässä tulee hyvin nää erot just soittotyylin ja käsien hikoomisen suhteen.Toisilla kestää ja toisilla ei.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Hullu basisti
12.04.2006 23:03:01
Tässä tulee hyvin nää erot just soittotyylin ja käsien hikoomisen suhteen.Toisilla kestää ja toisilla ei.

Totta puhut. Ja täytyy vielä ottaa huomioon että joillain saattaa olla useampi beissi, niin se kielien kesto jakaantuu useammalle soittimelle ja kestoikä pitenee.

Ittellä kesti flätit nelisen vuotta. Ois varmaan vieläkin kiinni, mutta lavan puoleiset päät oli jo niin rispaantuneet kun olen asentanut ne moneen kertaan. Nakkasin mäkeen ja pistin uudet. Nyt on taas sisäänajoa parisen vuotta ;-).
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
ubik
18.04.2006 09:41:40
itel kielet kestää sen puol vuotta aika hyvinä ja senkin jälkeenn viel puol vuot pystyy soittamaan mut aika kuminauhoilta alkaa siin vaihees tuntua, keikol puskee hikeä ja verta aika pahasti.... keitelly olen jonki verran mut yleensä sen jälkeen kielet tuntuu aika nahkeilta. mut mut joillaki saattaa olla samat kielt kymmeneki vuotta toiset vaihtaa joika keikalle uudet
Keny
18.04.2006 12:19:41
Totta puhut. Ja täytyy vielä ottaa huomioon että joillain saattaa olla useampi beissi, niin se kielien kesto jakaantuu useammalle soittimelle ja kestoikä pitenee.

Ittellä kesti flätit nelisen vuotta. Ois varmaan vieläkin kiinni, mutta lavan puoleiset päät oli jo niin rispaantuneet kun olen asentanut ne moneen kertaan. Nakkasin mäkeen ja pistin uudet. Nyt on taas sisäänajoa parisen vuotta ;-).

Heh.... tossa just myös ne erot tulee soundimieltymysten suhteen.

Hmm...lisää baasoja =kielet kestää pidempään=tulee halvemmaks:)
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)