Aihe: Nuo teistä, jotka nuoteista
1 2
Throw up
01.09.2006 16:54:30
Tuleeko basistin osata nuotit? Vedättekö tabseista vai korvakuulolta vai ..?
lerpe
01.09.2006 16:56:30

Uskoisin, että jokaisen "muusikon" olisi hyvä osata nuotit. Itse kyllä osaan vaan kompuroiden.
Basisti vapaalla. Ota koppi.
Throw up
01.09.2006 17:11:00

Sama vika rahikaisella, ei oikein etene, tarvis vähä potkua persauksiin, että aukeais paremmin, tosin viitseliäisyydestä se on kiinni. On menny vähä bombotteluksi ja bumbutteluksi.
Zarmo
01.09.2006 17:53:08

Sointumerkeistä menee sujuvasti. Nuotista hiittaaassttii. No ei tabeistakaan prima vista oikein taivu.
"Elämä on silkkaa paskaa." -Kilgore Trout
Vapinamonologeja
PasiB
01.09.2006 20:50:45
Jokaisen soittajan olisi hyvä osata musiikin teorian perusteet ja myös nuotit. Sointuopistakaan ei ole basistille haittaa, ennemminkin päinvastoin. Liian orjallisesti ei kuitenkaan kannata nuotteihin turvautua, pitää pystyä soittamaan perusjutut ilmankin.
On paljon biisejä joihin ei bassonuotteja löydy ja silloin on enemmän kuin hyvä pystyä blokkaamaan bassolinjat levyltä. Itse olen tuota taitoa joutunut näin vanhemmalla iällä lämmittelemään uudelleen ja kyllä se taas luonnistuu.
Jokaisella on oma tapansa hoitaa biisien opettelu ja jos lopputulos on hyvä, niin kai se on sama onko opeteltu nuoteista vai jotenkin muuten.
Kaikki mitä haluan tehdä on joko laitonta, moraalitonta tai lihottavaa.
Hughes
01.09.2006 23:00:20
Itse opettelin ihan kölvinä nuotit klassisen musan parissa, joita aloin sitten ku s.basson ostin hyödyntämään kevyen musan parissa. Niistä on paljon apua niinkuin kaikesta musanteoriasta ym:sta paskasta mikä silloin oksetti. Nyt oon hyvin tyytyväinen ku tuli opeteltua. On perus mukavaa kun pystyy ottamaan erilaisia soittimia helpommin haltuun (siis huvikseen) ku tietää edes vähän perushommia.

Eli en voi kuin suositella, mutta enpä tiedä miten hyvin esim. Flea vetäsee nuoteista, joten onko se nyt niin välttämätöntä...mielestäni ei.
http://www.kolumbus.fi/optic/elbo/
poppamies
01.09.2006 23:18:27

Riippuu ja roikkuu. Johonkin suoraviivaiseen ei tarvitse mitään nuotteja. Vaikeammat transkriptoin nuoteiksi ja harjoittelen niistä. Keikalla en sitten luonnollisestikaan käytä nuotteja.
G-strings are for strippers
absqua
02.09.2006 02:12:02
Itse opettelin ihan kölvinä nuotit klassisen musan parissa, joita aloin sitten ku s.basson ostin hyödyntämään kevyen musan parissa. Niistä on paljon apua niinkuin kaikesta musanteoriasta ym:sta paskasta mikä silloin oksetti. Nyt oon hyvin tyytyväinen ku tuli opeteltua. On perus mukavaa kun pystyy ottamaan erilaisia soittimia helpommin haltuun (siis huvikseen) ku tietää edes vähän perushommia.

Sama täällä. Pentuna kärsityt teoria- ja soittotunnit ovat tulleet korkojen kera takaisin.

Eli en voi kuin suositella, mutta enpä tiedä miten hyvin esim. Flea vetäsee nuoteista, joten onko se nyt niin välttämätöntä...mielestäni ei.

Flea vanhana trumpetistina vetäisee tod näk nuoteista ihan OK. Tai mistä sitä tietää, mutta luulen näin.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Tana
02.09.2006 02:32:15

Flea vanhana trumpetistina vetäisee tod näk nuoteista ihan OK. Tai mistä sitä tietää, mutta luulen näin.

Ainakin haastatteluissa kyseinen herra on itse sanonut, ettei osaa lukea nuotteja laisinkaan ja olevansa kovin harmissaan asiasta.
Diiba daaba
absqua
02.09.2006 07:56:02
Ainakin haastatteluissa kyseinen herra on itse sanonut, ettei osaa lukea nuotteja laisinkaan ja olevansa kovin harmissaan asiasta.

Ahaa. Hyvä tietää, kiitos.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
omarklah
02.09.2006 09:32:06 (muokattu 02.09.2006 09:32:16)

Nuotit tunnen. Primavistana ei taitu. Sointumerkeistä taittuu kyllä.
Tää sit sanois tälleen...
poppamies
02.09.2006 09:40:40

Nuotit tunnen. Primavistana ei taitu. Sointumerkeistä taittuu kyllä.

Aivan! Minun mielestä basson soitossa ei välttämättä tarvitse mitään nuotteja. Usein sointumerkit kyllä riittää mainiosti. Turn-aroundit on kenties hyvä laittaa nuoteille ihan vain muistin virkistämiseksi.
G-strings are for strippers
Throw up
02.09.2006 10:00:42
Aivan! Minun mielestä basson soitossa ei välttämättä tarvitse mitään nuotteja. Usein sointumerkit kyllä riittää mainiosti. Turn-aroundit on kenties hyvä laittaa nuoteille ihan vain muistin virkistämiseksi.

Hei juu ja vaarinhousut. Kiitos kommenteista. Kaikesta huolimatta opiskelen nuotteja, tiijä tuota vaikka korvaan kaatamalla jotain välille jäisikin. Olen myös lukenut jostain, ettei Flea ymmärrä nuotteja, eikä guitar-puolelta tuo Noplerin Markkukaan...
TommiW.
02.09.2006 10:11:57
Munsta pitää pystyä vetämään vähintään sointumerkeistä, se on ehdoton minimi.
Nuotinlukutaidosta ei varmasti oo haittaa, muttei se ole mikään must, jos vetelee hyvin, eikä omasta mielestään niitä tarvitse.
" Bassolle tätä samaa ideaa on soveltanut ainakin Billy Sheehan (ja m.netin Wasara ;o)" -Juki68 "Tietenkin olet pervo, liittymättä musadiggailuusi." -Arva
iron10
02.09.2006 11:47:32
Mie otan tabin ja yritän opetella sen ulkoa mahollisimman nopeesti. kyllä se sinne päähän jää.
Basistin aivot
02.09.2006 17:05:46
nuotteja en osaa, haluttais kyä opetella jossai vakosessa jos vaan ois aikaa, viitsimystä ja joku opettamassa. tabeilla oon tähä asti soitellu, sointumerkeistä osaan vetää jotenkin. nuottien opettelu ois kyllä hiton hyvä homma. korvakuulolta en vielä osaa oikeen tehä mitään, jotain piisejä kyllä pystyy kuulemaan, mutta ne onkin iha helposta päästä.
Olen tyhmä, mulle pitää selittää. möff...
Jesus Muerte
03.09.2006 00:09:34 (muokattu 03.09.2006 00:10:12)
Munsta pitää pystyä vetämään vähintään sointumerkeistä, se on ehdoton minimi.
Nuotinlukutaidosta ei varmasti oo haittaa, muttei se ole mikään must, jos vetelee hyvin, eikä omasta mielestään niitä tarvitse.

Tämän voin allekirjoittaa. Jos osaa lukea nuotteja, niin ei siitä koskaan haittaakaan ole. Bassopuolella kuitenkin pärjää aika pitkälle kun tuntee teorian ja sointumerkinnät. Niin ja korva on kans hieno juttu.
rattledad
03.09.2006 00:17:31 (muokattu 03.09.2006 00:18:49)

Hassua että nuotinlukutaidosta puhuttaessa tuntuu aina olevan joko-tai -asetelma: sujuva primavista tai ei mitään.

Suoraan nuotista soittaminen reaaliajassa on ehkä pikemminkin erikoistaito joka olisi tietysti kiva osata ja joillekin se saattaa oikeasti olla tarpeenkin. Luetun ymmärtäminen vaikka hitaastikin on hyödyllistä esimerkiksi tabien aika-arvojen lukemiseksi tai jonkin uuden jutun opettelemiseksi. Bassoavaimen lisäksi G-avain olisi hyvä osata.
Satis
03.09.2006 10:55:32
Ei minun mielestä basistin tartte välttämättä osata nuotteja lukea. Sointumerkit taas olis hyvä hallita.
Itse kyllä luen ihan sujuvasti nuotteja, mutta sitä onkin edesauttanut aikasemmat soitinopinnot + teoria ja tietenkin se, että pari vuotta tuli käytyä myös bassotunneilla.
"Knowledge speaks but wisdom listens" ~Jimi Hendrix
Fetti
03.09.2006 11:51:46 (muokattu 03.09.2006 11:53:46)
Ainakin sointuteoriaa basistin tulisi osata mielellään enemmän kuin vähemmän. Ja jos sointuteoria on hanskassa, niin ei ole kovin pitkä matka niitä nuottejakaan reenaamaan. On se kuitenkin selkeämpää tajuta kaula jonain järkevänä järjestelmänä kuin satunnaisina tabinumeroina. Ja sointuteorialla meinaan nyt sitä ettei vaan soiteta sitä pohjaääntä vaan myös osataan soinnun arpeggiot ympäri kaulaa ja osataan kuulostella mitkä kromaattiset äänet istuvat sointuun.

Itsekin olen tyytyväinen siihen että joskus tuli se teorian 3/3 vedeltyä niin nykyjään nuo kirkkosävellajit ja sointuasteet tuntuvat paljon kotoissemmilta.

Mutta toisaalta sitten taas. Biisit jäävät paremmin päähän, jos ne osaa ilman mitään apuja (nuotteja). Ja taas sitten toisaalta vielä paremmin jää päähän jos osaa soittaa jonkin biisin mukana ja kirjoittaa sen vielä ylös.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)