Aihe: Bassokaapin rakennus
1 2
dewil
29.04.2004 11:18:47

Elikkäs olis aikomus rakentaa bassokaappi.
Pyrin kuitenkin välttämään mitään puhelinkoppi
tyylistä viritelmää, vaan tartten lähinnä pienen komeron
100w putkinuppini kaveriksi. Ja siksi en osta valmiina,
koska mun olis tarkous byggaa siihen nuppi Di-liitännät ja vähän räkkisälääkin samaan vehkeeseen.
Niin sitä vaan kyselisin, että mitä kaikkee täytyis ottaa
huomioon, impedansseista, elementin koosta/lukumäärästä,
kaapin tilavuudesta, jakosuotimesta. (tarviiko sellasta?)

Sit ku on data kasassa ja rakennus alkaa, niin sitähän voisi vaikka dokumentoida rakennusprosessinsa tänne opiksi kaikelle kansalle..
liquid7
29.04.2004 13:21:48
Käy lukemassa tuo läpi niin saat vähän tietoa kaappien rakentamisesta http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=20561

Kannattaa myös etsiä tuolta foorumilta sanoilla "diy cabinet" "cabinet design" "building cabinet" jne.

Tämän kyseisen foorumin ohjeiden perusteella rakensin oman kaappini, joka valmistui viime viikonloppuna. Tietoja siitä löytyy tuolta http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=31&t=59224&o=0&co=0
dewil
29.04.2004 20:05:43

Tänks!
Kikka Korea
04.05.2004 22:11:31
Minä rakensin just omat kaapit Eminencen elementeistä, mutten valitettavasti tajunnut ottaa rakennusprojektista kuvia. Voisihan sitä muuten kuvia lähettää, ottaa elementtejä pois ja näyttää sisältä jne. jos jotain kiinnostaa. Ainakin onnistui täydellisesti, Hartke Transporterit jää kakkoseksi tosta vaan!!!
N_Bates
04.05.2004 23:52:17

Minä rakensin just omat kaapit Eminencen elementeistä..

Mitäs eminencen elementtejä käytit? Mulla on tossa lojumassa tommonen loota bilteman paskalla elementillä, ja tarkotus olisi siitä jossain vaiheessa väsätä bassokaappi.. Tuota 12-tuumaista deltaa olen vähän katsellut sillä silmällä...
Vain tekemättä jätetty taide ei ole tekotaidetta.
kuhta52
05.05.2004 09:56:34

Mites muuten on? Mulla olisi sellainen ikivanha Yamahan combo jossa on joku noin 15" elementti. Siinä combossa on vahvistinosassa joku vika ja se ei sellaisenaan toimi. Siellä takana menee vahvistimesta elementtiin yksi piuha, jossa on sellainen litteä liitin. Ajattelin, jos vaihtaisin tämän elementtipuolen piuhan liittimen paikalle jakin, niin voisinko kytkeä nupin suoraan siihen kiinni ja käyttää tätä viritystä alakaappina? Itse en esim. sähköjutuista ymmärrä tuon taivallista joten osaisiko joku neuvoa??? Kiitos!
Bonegrinderin "No more wasting time" MCD ulkona! www.bonegrinder.com
Kikka Korea
11.05.2004 11:46:30 (muokattu 11.05.2004 11:46:53)
Tein 2x10" ja 1x15"-kaapit. Elementteinä Gamma 10 ja Kappa 15LF. Parempia käppyröitä en saanut mistään muista elementeistä tähän käyttöön järkevänkokoisissa koteloissa.

Meinasitko siis tehdä 1x12"-kaapin?!... Muistaakseni Kappa 12LF vois olla hyvä siihen.
Hyvät elementit ovat kaiken a ja o. Jos alkaa rakentamaan, kaikki pitää tehdä viimisen päälle ja pitää olla riittävästi asiantuntemusta, muuten ei kannata edes aloittaa. Mitään paskoja on turha tehdä, menee rahat hukkaan ja tekeleestä tulee ongelmajäte mitä kukaan ei halua.

Kaikki aloitetaan miettimällä minkä kokoinen kotelo tulee kysymykseen ja sitten etsitään elementit mitkä tuottavat halutun taajuuskäppyrän kyseisessä kotelossa. Niistä sitten valitaan paras mahdollinen. Tuo siis tutkitaan suunnitteluohjelmalla mikä löytyy mm. Ljudian sivuilta.

Kai nyt sen verran tiedät että kun otat kajarin piuhan irti vahvistimesta ja kytket sen nuppiin kiinni, se toimii?
pardy
11.05.2004 14:37:48

Hyvät elementit ovat kaiken a ja o.

Saanen esittää eriävän mielipiteeni tuohon kommenttiin. Kaiken A ja O ei todellakaan ole hyvät elementit, vaan hyvät kotelot. Kotelon laatu vaikuttaa enemmän äänen sointiin ja soundiin kuin elementti, vaikka kyllä se on tietysti se hyvä elementtikin aika tärkeä.

Paskaa koteloa ei nimittäin pelasta parhainkaan elementti, mutta hyvässä kotelossa kuulostaa vähän huonompikin elementti hyvältä.
Kolme sanaa: "Olen basisti."
Teijo K.
12.05.2004 22:42:59

Minäpäs paiskin ihan sattumanvaraiset elementit (mitä halpoja satuin saamaan) sattumanvaraiseen koteloon, ja voilá. _Justiinsa_ Se soundi mitä olen vuosia hakenut. Tämän parempaa nippua mun käyttöön en ole tavannut missään. Koskaan.
Ei me mitään musakaupaa tarvita, me ollaan jo se, keskenään.
- hemmo off-topic mumoista.
dewil
14.05.2004 12:20:43

Saahan sitä tietty tsägälläkin...

elementeistä vielä...
Käsittääkseni kymppituumaisista elementeisä saa dynaamisesti tiukemman soundin ilmoille ja viistoistaisesta tahi vastaavasta pehmeämmän transientti toiston, mutta kummillakin saavutetaan yhtä tuhti botne. Kybäsiä vaan tarttee enämpi, jotta saadaan sama pinta-ala, kuin yhdestä isommasta elementistä.

Olenkohan ymmärtänyt oikein vaiko häh?
pardy
15.05.2004 14:00:41

Olenkohan ymmärtänyt oikein vaiko häh?

Mun tietämyksen mukaan asia menisi kutakuinkin juuri noin. Toisaalta, saatan olla myös väärässä koska en ole ikinä asiaa pintaa syvemmältä tutkiskellut, mutta mun mielestä se olis noin.
Niskamies
15.05.2004 18:13:13
Käsittääkseni kymppituumaisista elementeisä saa dynaamisesti tiukemman soundin ilmoille ja viistoistaisesta tahi vastaavasta pehmeämmän transientti toiston, mutta kummillakin saavutetaan yhtä tuhti botne. Kybäsiä vaan tarttee enämpi, jotta saadaan sama pinta-ala, kuin yhdestä isommasta elementistä.

Kymppituumasissa on tiukempi bassotoisto, eikä läheskään yhtä paljon huminoita kuin isoissa. Ne eivät myös puuroudu yhtä helposti kuin isommat. Sen takia mulla on kaikki kymppia isommat boikotissa, saattais olla kasit mun juttu, en tiedä vielä. Tai sitten vain paljon kymppejä, ehkäpä kahdeksan.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
helperi
17.05.2004 22:13:57
Tai sitten vain paljon kymppejä, ehkäpä kahdeksan.

...Tuleva saunamajuri.

Itse olen tykästynyt ehdottomasti 4*10+1*15 yhdistelmään. Melkeinpä kaikki täällä tuntuu vannovan yhteen 4*10 kaappiin, mutta itseäni se ei ole millään miellyttänyt vaikka kokeiltu on. (Olisi roudaamista vähemmän).

Eri mieltä olen siinä että kymppituumaisissa olisi parempi botne. Mielestäni tiukempi soundi, mutta botnen määrässä ei parempi...

Olenkohan taas aivan väärillä jäljillä...
Tää oli vaan munsta
On päiviä jolloin...
vanttera
18.05.2004 06:23:10
Ikuisuuskeskustelu voinee taas alkaa. 4x 15 on _se_ mikä mun pitää saada, ja nopeesti sittenkin. Olen pidätellyt itseäni jo liian kauan!
Käy kattoon Poirot/Poiertin uuret sivuut. Viaraskirija kans.
poppamies
18.05.2004 08:47:51 (muokattu 18.05.2004 08:49:21)

36 x 15" sen olla pitää...kaikki muut leikkikaluja...

http://www.dead.net/dicks_picks/4044/index_s.html
"G-strings are for strippers"
Teijo K.
18.05.2004 10:01:22

Saahan sitä tietty tsägälläkin...

Hyvällä tuurilla ne laivatkin seilaa. Vai oliko ne tuulilla? No käytin tuossa silmämääräisessä mitoituksessa apunani 15v soittokokemusta ja vähän lyhyempää kokemusta puuseppänä.

15"+12" jyrää. :-) Kun ne eivät ole varsin moderneja nuo elementit, varsinkin tuo isompi JBL on kovin vanha. Joten sain sen autenttisen retrosoundin mitä tälle nipulle hainkin. Täytyy myöntää, että modernimpaa soundia hakevalle tuo ei välttämättä olisi kyllä se paras. Munsta paras sbassosoundi maailmassa löytyy Gentle Giantin levyiltä -70 luvulta. Ray Shulmanilta. :)

Niin että hain tällä vain sitä, että älkää toki tehkö niinkuin minä tein, vaan huolellisesti asiaan perehtyen. :) Varsinkaan jos ei ole hyvää paikkaa mistä hakea vaneria "liki ilmaiseksi" niinkuin minulla on.

Nyt kun lasken yhteen tuon Monster bassonipun kustannukset, niin 120w putkiwattia ja 15"+12" retrotyylin kaappia nyt täydessä toimintakunnossa yhteensä noin 300€. Anteeksi tämä lopun off-topick, pakko oli hehkuttaa. Kaapista puuttuu vielä kaunis vihreä keinonahka, joka on siis jo ostettuna. Pitää vielä liimata paikalleen...
Ei me mitään musakaupaa tarvita, me ollaan jo se, keskenään.
- hemmo off-topic mumoista.
poppamies
18.05.2004 10:34:46 (muokattu 18.05.2004 10:56:22)

Munsta paras sbassosoundi maailmassa löytyy Gentle Giantin levyiltä -70 luvulta. ...

No niin pitihän tuo arvata. Kun avatarikin on G G', ensimmäinen levykansi vuodelta 70...;)
"G-strings are for strippers"
2541
18.05.2004 11:16:33

Munsta paras sbassosoundi maailmassa löytyy Gentle Giantin levyiltä -70 luvulta. Ray Shulmanilta. :)

Ja Interview -levyllä se oli parhaimmillaan, sopivan murea. Hyvänä kakkosena The Power And The Glory.
KMT
18.05.2004 11:24:17

Minä soitan 1*18+2*10 setillä
Tuossa on vain se riski, että basisti tulee ja läpsii korville taajuusaluetunkeutumisrikkeen johdosta. -Fortune
pardy
18.05.2004 22:17:24

Kasituumaset kyllä toimii hyvin, ihan niinku Niskis tuolla aiemmin tokaisi, mutta mun mielestä jää se botne liian vähälle jos ei oo isoveljeä auttamassa. Eli kyllä se melkee vaatii 1*15" tai 1*18" kaapin avuks et potkii. Tai miksei vaikka 100*21" mutta ei ne kasituumaset silti yksin niin hyvältä kuulosta kuin alakaapin kanssa.

Itselläni on tästä paljon kokemusta, kun omaan settiini kuuluu 4*8" ja 1*15" kaapit. Ja olen kyllä korvat höröllä kuunnellut miltä ne kuulostaa eriksee, yksittäin. Ei vakuuta. Mutta silloin ku iskee molemmat kaapit kiinni: Voilã! Paras soundi mitä vaan voi olla! Ainaki mun tarpeisii ja mieltymyksii.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)