Aihe: biisien plokkaaminen
1 2
Sweet leaf
13.09.2006 21:15:36
Me soitetaan bändin kanssa paljon sellasta vanhaa heviä. mm. black sabbathia. Ja niissähän (sabbathin biiseissä) on hirveesti sellasia bassoja joita ei oikeen korvalla voi plokata. Ainakaan niitä välisooloja sun muita ku ne on niin nopeita. Tai jos voi niin se on vaikeeta. Oisko kellään mitään hyvää ideaa miten sais noi bassot helposti selville? Tabulatuureistakaan ei ikinä tiiä meneekö ne oikein.
Ai michael jackson?... Ainiin joo mä näin sen, se kulki tuolla kadulla kuningashattu päässä.
absqua
13.09.2006 21:19:13
Me soitetaan bändin kanssa paljon sellasta vanhaa heviä. mm. black sabbathia. Ja niissähän (sabbathin biiseissä) on hirveesti sellasia bassoja joita ei oikeen korvalla voi plokata. Ainakaan niitä välisooloja sun muita ku ne on niin nopeita. Tai jos voi niin se on vaikeeta. Oisko kellään mitään hyvää ideaa miten sais noi bassot helposti selville? Tabulatuureistakaan ei ikinä tiiä meneekö ne oikein.

Hanki joku raituri/editointisofta koneellesi (esim. SOundforge) jolla voit loopata ja/tai hidastaa haluamaasi pätkää.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Sweet leaf
13.09.2006 21:23:58
Hanki joku raituri/editointisofta koneellesi (esim. SOundforge) jolla voit loopata ja/tai hidastaa haluamaasi pätkää.

Joo... mulla on kyllä toi wave pad sillä voi hidastaa. Mut bassot on yleensä niin musiikkiin sulautuvia et niitä on hankala kuulla.
Ai michael jackson?... Ainiin joo mä näin sen, se kulki tuolla kadulla kuningashattu päässä.
Typhus
13.09.2006 21:31:40
Kirjastoon ja nuottikirjat ettimään. Sabbathilta ja muilta legendabändeiltä varmasti löytyy... ja jos nuotteja ei osaa niin yleensä niissä on myös oikein menevät tabit :)
Kannattaa treenata ahkerasti niin ehkä siekin joskus opit soittamaan kokonuotteja! -Arva
absqua
13.09.2006 22:17:02
Joo... mulla on kyllä toi wave pad sillä voi hidastaa. Mut bassot on yleensä niin musiikkiin sulautuvia et niitä on hankala kuulla.

Korva harjaantuu poimimaan niitä bassoääniä vähitellen.
Ja aina ei siltikään välttämättä erota mitä siellä soitetaan, se on totta, mutta silloin auttaa ns. valistunut arvaus. Perusbiiseissä basso harvoin tekee mitään ihan täysin yllättävää.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Royal Banzai
14.09.2006 00:03:30
Miks ne pitää soittaa samalla tavalla? Laitan rahani likoon, että esim. Geezer Butler ei koskaan soittanut Iron Manin soolo-osaa täysin samalla lailla.
Oan
14.09.2006 17:43:39
Miks ne pitää soittaa samalla tavalla? Laitan rahani likoon, että esim. Geezer Butler ei koskaan soittanut Iron Manin soolo-osaa täysin samalla lailla.

Eihän niitä ole pakko soittaa samalla tavalla, mutta kyllä minä ainakin ensin opettelisin ne äänitetyssä muodossaan ennen kuin lähden sooloilemaan omiani.
"Hei, tää on ihan leikkiä vaan, ei pure. Ei irtoa taulusta ja kipitä sinne puremaan teitä." - Armo Pohjavirta
doppelgänger
16.09.2006 10:21:05
Mulla tuli samanlainen ongelma Black sabbathin Iron manissa 1:58-2:00 kohdalla. Voisko joku kyseisen kappaleen osaava kertoa miten se soitetaan?
Nieby
16.09.2006 10:27:35
Mulla tuli samanlainen ongelma Black sabbathin Iron manissa 1:58-2:00 kohdalla. Voisko joku kyseisen kappaleen osaava kertoa miten se soitetaan?

näin mä sen vedän:

G------9-----9-8-7-------------7--7-----------------------
D------9------------9-8-7-9----7--7----------4-5-4------
A------7-------------------------5--5-----4-5--------5-4--
E----------------------------------------------------------

siis abouttia näin.. ja se on totta että aina ei tarvitse mennä täsmälleen samalla tavalla-
J.Hollström
16.09.2006 10:45:30
Me soitetaan bändin kanssa paljon sellasta vanhaa heviä. mm. black sabbathia. Ja niissähän (sabbathin biiseissä) on hirveesti sellasia bassoja joita ei oikeen korvalla voi plokata.

Silloin kun korvalla ei voi plokata, ei olen niin kauheasti väliäkään mitä siellä soitetaan. Pääasia että selvität biisin sävellajin ettet vetele siihen sopimattomia ääniä. Noi Sabbathin biisit on periaatteessa aika peruskauraa.
Nieby
16.09.2006 21:40:45
noh, auttoiko?
Pirkka
17.09.2006 00:44:03
Noi Sabbathin biisit on periaatteessa aika peruskauraa.

Todellakin periaatteessa. Käytännössä Geezer Butler on aika paha jätkä. Innovatiivista Spinal Tap-bassottelua ja hienoo täyttävää heavykomppia. Teknisestikin kova kaveri, Cross Purposes levyllä tikuttaa niinnääs viätävästi.
J.Hollström
17.09.2006 10:36:20
Todellakin periaatteessa. Käytännössä Geezer Butler on aika paha jätkä. Innovatiivista Spinal Tap-bassottelua ja hienoo täyttävää heavykomppia. Teknisestikin kova kaveri, Cross Purposes levyllä tikuttaa niinnääs viätävästi.

Minulle noi ko. biisit on peruskauraa kun niitä nyt 70-luvulta asti on tullut kuultua. En löydä niistä juurikaan mitään erikoista jota ei kertaistunnolla voisi tervekorvainen basisti selvittää, kun nyt biisien plokkaamiseta kerran puhutaan.

Basso seuraa pitkälle samoja raiteita kitarariffien kanssa, ja täytteeksi tulee riplailuja joilla ei ole niin suurta merkitystä meneekö 1:1 alkuperäisen kanssa.
doppelgänger
17.09.2006 21:57:43
näin mä sen vedän:

G------9-----9-8-7-------------7--7-----------------------
D------9------------9-8-7-9----7--7----------4-5-4------
A------7-------------------------5--5-----4-5--------5-4--
E----------------------------------------------------------

siis abouttia näin.. ja se on totta että aina ei tarvitse mennä täsmälleen samalla tavalla-

voi helkkari että on vaikean näköinen verrattuna muihin basso riffeihin.
Oan
18.09.2006 13:27:47
voi helkkari että on vaikean näköinen verrattuna muihin basso riffeihin.

Kyllä se siitä vielä taittuu!
"Hei, tää on ihan leikkiä vaan, ei pure. Ei irtoa taulusta ja kipitä sinne puremaan teitä." - Armo Pohjavirta
doppelgänger
18.09.2006 16:32:53
Voiko ton jutun edes vetää sormilla?
Karlsson
18.09.2006 16:37:22
Voiko ton jutun edes vetää sormilla?

Tottakai. Miksei vois?
"Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli
doppelgänger
18.09.2006 16:46:08
Katoin vaan kun oli monta nuottia yhtäaikaa, mutta olen tyhmä alottelija niin en tommosiakaan älyä
Oan
18.09.2006 17:04:24
Katoin vaan kun oli monta nuottia yhtäaikaa, mutta olen tyhmä alottelija niin en tommosiakaan älyä

Heität sitten vaan enemmän sormia kehiin. Tai läräytät yhdellä, vähän niinko pyyhkäset niitä kieliä. Tai lyöt nyrkillä. Mitä vaan, kyllä se sorminkin onnistuu!
Wilkeson
18.09.2006 17:14:00
Heität sitten vaan enemmän sormia kehiin. Tai läräytät yhdellä, vähän niinko pyyhkäset niitä kieliä. Tai lyöt nyrkillä. Mitä vaan, kyllä se sorminkin onnistuu!

juurikin näin mä tekisin.

sormilla pyyhkäsen kieliä.sieltä se pläräys lähtee.ei siihen plekua tartte.
siitä vaan otat otteen ja huraurat menee!

älä ny perkeleessä nyrkillä tao!! :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)