Aihe: Illan BadAss II -askare
1
mr.bungle
23.08.2006 23:37:56 (muokattu 23.08.2006 23:40:15)

Heivasinpa Presarista originaali-Fender-läpyskätallan Marcus Miller Jasson BadAssin tilalle. Tulos oli odotettua parempi: liika kireys ja botnettomuus hävisi bassosta. Suosittelen vaihtoa, en suosittele Badassia.

Edit: nyt kun bassossa on modattuna vintage tone control, mikit on vaihdettu Duncaneihin ja aktiivielektroniikan kytkee vivusta pois, on basso suorastaan loistava ;)
bassolla hanuriin
J.Hollström
23.08.2006 23:41:11
Leolla on jostain syystä ollut homma hallinnassa alusta alkaen. On se epeli.
mr.bungle
24.08.2006 00:01:02

Muutos oli aika paljon sellanen ku vertaa niitä sun vanhoja Miller -klippejä '75 -klippeihin. Ei nyt ihan, mutta suunnilleen.
bassolla hanuriin
Johannes_t
24.08.2006 09:22:45

Eiköhän ton Miller-signaturen idea olekin toimia omassa kontekstissaan, missä ei hirveästi botnea ja "perus-Fender" soundeja tarvita...
mr.bungle
24.08.2006 12:41:32

Eiköhän ton Miller-signaturen idea olekin toimia omassa kontekstissaan, missä ei hirveästi botnea ja "perus-Fender" soundeja tarvita...

Ehkäpä. Mutta herra Millerin oma basso ei liene enää samalla tavalla uitettu polyuretaanissa, joten se antaa soinnillaan Badassia jo vähän anteeksi.
bassolla hanuriin
rijopu
24.08.2006 22:36:14

Jos Leolla oli homma hanskassa alusta alkaen (ja miksi ei olis ollut!), niin miksi Leon myöhempien aikojen tuotokset pohjautuvat järeämpään tallaan? On se epeli! (Kunhan tosissani vinoilen!)

Mutta oikeasti talla on mielenkiintoinen soundin vaikuttaja ja siitä riittää spekuloitavaa joka lähtöön. Mutta sen tässä vuosien varrella on oppinut, että jos joku asia (soundi tai bassomalli tms.) oli viisi vuotta sitten super huono tai huippu hyvä, tuntuu se nykyään vain erilaisemmalta kuin jokin toinen. Sen takia on kiva pitää erilaisia bassoja arsenaalissa.

Mun vanerirunkoisen basson pelasti BadAss-talla tuomalla toivottua sustainia ja kirkkautta soundiin.
J.Hollström
24.08.2006 22:57:52
Jos Leolla oli homma hanskassa alusta alkaen (ja miksi ei olis ollut!), niin miksi Leon myöhempien aikojen tuotokset pohjautuvat järeämpään tallaan? On se epeli! (Kunhan tosissani vinoilen!)

Oiskohan muodin oikut vaikuttaneet Leo-parkaan ja vanhuuden höperyyttään heittääntyt niiden vietäväksi, tai sitten joku toinen on suunnitellut rautaosia esim. G&L:ään. 80-90 luvuilla tommosia vintage peltihässäköitä ei pidetty juuri minään, vaan jokainen itsensä tiedostava basisti ruuvasi jämerämpää kalustoa soittimeensa, paremman sustainin toivossa. Silloin bassojen piti muutenkin painaa julmetusi. Jos ei muuten, niin leppäbodyyn upotettiin lyijyä painon lisäämiseksi. Näinkin olen kuullut tehtävän.
Antti K.
24.08.2006 23:47:03
Oiskohan muodin oikut vaikuttaneet Leo-parkaan ja vanhuuden höperyyttään heittääntyt niiden vietäväksi, tai sitten joku toinen on suunnitellut rautaosia esim. G&L:ään. 80-90 luvuilla tommosia vintage peltihässäköitä ei pidetty juuri minään, vaan jokainen itsensä tiedostava basisti ruuvasi jämerämpää kalustoa soittimeensa, paremman sustainin toivossa. Silloin bassojen piti muutenkin painaa julmetusi. Jos ei muuten, niin leppäbodyyn upotettiin lyijyä painon lisäämiseksi. Näinkin olen kuullut tehtävän.

Mulla on ollut BadAss II parissa bassossa, ja ensimmäinen Kiinan Squier vm. 2000 parani "mahottomasti", mutta tämä toinen Jukilta ostetulla Fendän nauhattomalla kaulalla ja muualta hankitulla ?Squierin? jazz-bodylla ei kummentunut moisella yhtään. Ekassa oli ohkanen maalipinta ja tässä toisessa oli maalia ihan reippaasti. Sanokaapa viisaammat, että missä vika? Noh, kumpikin basso on jo laitettu kiertoon, että mitteepä tuosta. JV jassossa mulla on tuo peltilätkä kierretankotallapaloineen, ja tuntuu toimivan (EMG:n mikeillä). Puulla ja puulla on eroa. 79 StingRayssani on iso talla ja string-thru, ja toimii.
"Nyt on viulu, mutta vielä kun osais soittaa!"
pardy
25.08.2006 00:01:47

Mulla on ollut BadAss II parissa bassossa, ja ensimmäinen Kiinan Squier vm. 2000 parani "mahottomasti", mutta tämä toinen Jukilta ostetulla Fendän nauhattomalla kaulalla ja muualta hankitulla ?Squierin? jazz-bodylla ei kummentunut moisella yhtään. Ekassa oli ohkanen maalipinta ja tässä toisessa oli maalia ihan reippaasti. Sanokaapa viisaammat, että missä vika? Noh, kumpikin basso on jo laitettu kiertoon, että mitteepä tuosta. JV jassossa mulla on tuo peltilätkä kierretankotallapaloineen, ja tuntuu toimivan (EMG:n mikeillä). Puulla ja puulla on eroa. 79 StingRayssani on iso talla ja string-thru, ja toimii.

Tota. Se runko on semmosesta bassosta kuin "Mad Axe by Aria Pro II". Ehtaa vaneria on ja enkö ollukki hienosti paikannu kynsilakalla sen takapinnan? Kyllä se mun mielestä parani huomattavasti ku heitin siihen aikanaan Badassin. Silloin siinä oli tosin eri kaula kiinni.

Jos siis puhutaan samasta vehkeestä. Joskus lahjoitin sen rungon Jukille ku rupesin modaamaa sitä bassoa aika rankalla kädellä; enää on alkuperäistä kaula ja virityskoneisto.
Antti K.
25.08.2006 00:28:15
Tota. Se runko on semmosesta bassosta kuin "Mad Axe by Aria Pro II". Ehtaa vaneria on ja enkö ollukki hienosti paikannu kynsilakalla sen takapinnan? Kyllä se mun mielestä parani huomattavasti ku heitin siihen aikanaan Badassin. Silloin siinä oli tosin eri kaula kiinni.

Jos siis puhutaan samasta vehkeestä. Joskus lahjoitin sen rungon Jukille ku rupesin modaamaa sitä bassoa aika rankalla kädellä; enää on alkuperäistä kaula ja virityskoneisto.

Kiitti kommentista Pardy!

Se body, joka tuli Jukin kaulan mukana oli toki vaneria! "Hieno" viritys. Olihan siinä EMG:n mikit ja EMG-BTC: Yes! Mutta mulla oli kedelaattorilta ostettu "Viinabasso" valkoisella kokopuubodylla, ja hupsista! Kaulat vaihtoivat ristiin paikkaa. Tämä vaneribody meni sitten kahdella passiivijassomikillä ja viinabasson kaulalla etiäpäin hetimmiten. Ostaja laitteli tuossa kommenttia, että ompi tyytyväinen (kun huomasi minun kaupittelevan tuota "Fenderiä"). Se meni sitten heinäkuussa Poriin. Aikamoista on tämä tavaran liikkuvuus, eh!
"Nyt on viulu, mutta vielä kun osais soittaa!"
Karlsson
25.08.2006 07:04:11

Ja munsta Leo ei suinkaan uudelleen ja uudelleen yrittänyt tehdä niitä vanhoja vaan ihan uusia ja omanlaisiaan soittimia, kuten voinee päätellä siitä, että musari tai geeällän mallit ei ole hirveästi muutenkaan passon tai jasson oloisia.
"Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli
poppamies
25.08.2006 07:53:52

Minä kävin aikoinaan niin kiivasta keskustelua "BadAss" tallasta tuolla TalkBass foorumilla että meinasin saada potkut sieltä. Väittivät siellä (moderaattoreja myöten) että BadAss'in ylivertaisuus perustuu siihen että se massallaan estää kielten värähtelyjen siirtymistä bodiin. Noh, tallan nimenomainen tarkoitus kaikissa soittimissa, myös sähköisissä, on välittää värähtelyt bodiin. Muuten olisi aivan saman tekevää soundin kannalta onko bodi afrikkalaista apinanleipäpuuta vaiko lastulevyä.
Olen henkilökohtaisesti myös sitä mieltä että Fender bassoissa paras talla on se läpyskä.
G-strings are for strippers
absqua
25.08.2006 08:10:38
Minä kävin aikoinaan niin kiivasta keskustelua "BadAss" tallasta tuolla TalkBass foorumilla että meinasin saada potkut sieltä. Väittivät siellä (moderaattoreja myöten) että BadAss'in ylivertaisuus perustuu siihen että se massallaan estää kielten värähtelyjen siirtymistä bodiin. Noh, tallan nimenomainen tarkoitus kaikissa soittimissa, myös sähköisissä, on välittää värähtelyt bodiin. Muuten olisi aivan saman tekevää soundin kannalta onko bodi afrikkalaista apinanleipäpuuta vaiko lastulevyä.
Olen henkilökohtaisesti myös sitä mieltä että Fender bassoissa paras talla on se läpyskä.

Talkbassissa on urpokerroin välillä aika korkealla.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Karlsson
25.08.2006 09:07:50

Samaa väitettä olen tuosta värähtelyn siirtymisestä kuullut. Ihan hyvä vasta-argumentti on, se että miksi jengi ei laita esmes kumimaton palaa sinne tallan alle, varmasti karkoittaa värähelyn bodystä tehokkaammin kuin "pahaperse"-teksti tallan juuressa.
"Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli
mr.bungle
25.08.2006 11:29:09 (muokattu 25.08.2006 11:31:44)

Mainittakoon vielä että Badass siirtyi siis siihen Presariin mistä läpyskätalla oli peräisin. Presarin saundi pysyi erinomaisena, ehkä saundin lievä tiukentuminen oli siihen soittimeen jopa parannus. Presarissa siis leppärunko, ja maltillisempi muovikerros ympärillä.

Edit: niin! ja unohdin alkuperäisessä viestissä mainita, että Millerin tatsi löystyi jonkin verran. Oon fysiikkani lukenut, ja kaikenmaailman "tiukka b-kieli" -läpät aiheuttaa harmaita hiuksia, mutta olen täysin vakuuttunut että tällaista tapahtuu. Liekö psykoakustisia ilmiöitä vai mitä, mutta esim. vibrat onnistuu tuolla bassolla siinä missä ennen ei. Toivottavasti en saa ny virallista m.net-hörhön mainetta tällä...
bassolla hanuriin
pardy
28.08.2006 15:46:23

Kiitti kommentista Pardy!

Se body, joka tuli Jukin kaulan mukana oli toki vaneria! "Hieno" viritys. Olihan siinä EMG:n mikit ja EMG-BTC: Yes! Mutta mulla oli kedelaattorilta ostettu "Viinabasso" valkoisella kokopuubodylla, ja hupsista! Kaulat vaihtoivat ristiin paikkaa. Tämä vaneribody meni sitten kahdella passiivijassomikillä ja viinabasson kaulalla etiäpäin hetimmiten. Ostaja laitteli tuossa kommenttia, että ompi tyytyväinen (kun huomasi minun kaupittelevan tuota "Fenderiä"). Se meni sitten heinäkuussa Poriin. Aikamoista on tämä tavaran liikkuvuus, eh!

Juu, Jukille päätyessään tuo runko oli normaali Presari-mallinen runko PJ-mikityksellä ja ilman pleksiä. Juki oli sitten modannut siihen ne mikit ja pleksin.

Itekin nauroin kun näin sen viinabasson myynnissä tuolla rungolla varustettuna, että on sille näköjään käyttöä löytynyt. Ite oisin heittäny takkaan jos ei ois kukaan huolinut.
urga
12.09.2006 20:59:55
Edit: niin! ja unohdin alkuperäisessä viestissä mainita, että Millerin tatsi löystyi jonkin verran. Oon fysiikkani lukenut, ja kaikenmaailman "tiukka b-kieli" -läpät aiheuttaa harmaita hiuksia, mutta olen täysin vakuuttunut että tällaista tapahtuu. Liekö psykoakustisia ilmiöitä vai mitä, mutta esim. vibrat onnistuu tuolla bassolla siinä missä ennen ei. Toivottavasti en saa ny virallista m.net-hörhön mainetta tällä...

Askertelin paskartelin tänään saman modifikaation, talla ei tosin ollut Fenderin originaali vaan mallia tarvike. Tatsi muuttui Millerissä mielestäni melkoisesti, saman löystymisen myös havaitsin.

Saundikin erilaistui mutta parempaan vai huonompaan, en pysty vielä näin vähäisellä soitolla varmuudella sanomaan. Täytyy vielä useammat treenit vetäistä vahvistimen kanssa ennen kuin voin varmuudella sanoa että talla bassoon jää. Nyt vasta tuntumaa luurien kanssa soitettuna.

Tulipahan kuitenkin taas vähän puuhasteltua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)