MadMatt 26.09.2006 21:52:29 | |
---|
Mikä lakkaus kaulassa eniten mielyttää, polyuretaani, satiini, nitro vai joku muu. Ostin studioäänityksiä yms. silmällä pitäen Fenderin Mexicon jatsarin satiinikaulalla. Ykkös stratossani on satiinilakattu kaula joka ainakin siinä hommassa istuu käteeni paremmin kuin hyvin, mutta kun bassosta on kyse niin herää epäilys; Ei kai kovin moni basisti vierasta satiini kaulaa jos tällä joutuu soittamaan? |
Teijo K. 26.09.2006 21:54:31 | |
---|
Iha sama soittaessa mikä lakka on kunhan on lakka. |
Karlsson 26.09.2006 22:36:05 | |
---|
Mikä lakkaus kaulassa eniten mielyttää, polyuretaani, satiini, nitro vai joku muu. Ostin studioäänityksiä yms. silmällä pitäen Fenderin Mexicon jatsarin satiinikaulalla. Ykkös stratossani on satiinilakattu kaula joka ainakin siinä hommassa istuu käteeni paremmin kuin hyvin, mutta kun bassosta on kyse niin herää epäilys; Ei kai kovin moni basisti vierasta satiini kaulaa jos tällä joutuu soittamaan? Jos saa valita, niin mieluummin ottaisin satiinilakkauksen tai vahakäsittelyn kaulalle kuin kiiltävän lakan. Tosin laiskuuden vuoksi lähes kaikissa bassoissani on kuitenkin kiiltävä lakka, senkin kanssa pystyy elämään. "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli |
rattledad 26.09.2006 22:39:01 | |
---|
Iha sama soittaessa mikä lakka on kunhan on lakka. Satiini tai vakosametti. |
okabass 26.09.2006 23:03:00 | |
---|
Mikä lakkaus kaulassa eniten mielyttää, polyuretaani, satiini, nitro vai joku muu. Ostin studioäänityksiä yms. silmällä pitäen Fenderin Mexicon jatsarin satiinikaulalla. Ykkös stratossani on satiinilakattu kaula joka ainakin siinä hommassa istuu käteeni paremmin kuin hyvin, mutta kun bassosta on kyse niin herää epäilys; Ei kai kovin moni basisti vierasta satiini kaulaa jos tällä joutuu soittamaan? MOI Minusta ns. satiinilakka on rectumista. Se näyttää jotenkin "halvalta" ja aikaansaa mielleyhtymän lakattuun lintulautaan tai löylymittariin. Sellaiseen huolimattomasti väsättyyn, torilla kaupitetavaan kitsiin. Sori. Sellulakkapinta on minusta mukavan tuntuista, etenkin hieman kuluneena. Toinen mielyttävä pinta on sellakka. Öljytty/vahattu puu on ok, mutta minusta rumentaa etenkin vaahterakaulaa. |
Karlsson 26.09.2006 23:04:17 | |
---|
MOI Minusta ns. satiinilakka on rectumista. Se näyttää jotenkin "halvalta" ja aikaansaa mielleyhtymän lakattuun lintulautaan tai löylymittariin. Sellaiseen huolimattomasti väsättyyn, torilla kaupitetavaan kitsiin. Sori. Sellulakkapinta on minusta mukavan tuntuista, etenkin hieman kuluneena. Toinen mielyttävä pinta on sellakka. Öljytty/vahattu puu on ok, mutta minusta rumentaa etenkin vaahterakaulaa. Mä oon aina ajatellut, että toi on enempi tatsi kuin ulkonäkökysymys? "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli |
okabass 26.09.2006 23:11:59 (muokattu 26.09.2006 23:23:03) | |
---|
Mä oon aina ajatellut, että toi on enempi tatsi kuin ulkonäkökysymys? MOI No joo. Mutta kun myös lavan etupuoli on satiinilakkaa, niin minulle se on myös ulkonäköjuttu. Mutta meitähän on moneen junaan. P.S. En myöskään pääse "fiilikseen" satiinikaulan kanssa. Näin hassua se on. Pidän kaikesta kiiltävästä (vitsi,vitsi). |
rattledad 26.09.2006 23:17:31 | |
---|
Eipä ole koskaan kiiltävä lakka haitannut, varmaan aika yksilöllistä mikä kullekin sopii. Mieluummin kiiltävä kuin matta jos saan valita, mutta onhan tuntumaltaan erilaisia kiiltäviäkin lakkoja, en tiedä miksi (enkä kauheasti välitäkään). |
balzary 27.09.2006 09:47:03 | |
---|
Mä tykkään satiinilakasta, tai sitten kokonaan ilman lakkaa. Soundi lähtee oliiviöljystä. |
Perzzza 27.09.2006 10:12:40 | |
---|
Satiini, koska siinä "liukuu" paremmin. Paria kiiltävälakkaista bassoa soittaneena kiiltävä lakka uutena pistää kädet "palamaan" jos pitää liu'uttaa pitkiä matkoja tai nopeasti. Ja mitä himskattia sillä ulkonäöllä tekee kun se takapuoli on yleensä lavan takaseinään päin, ei se yleisö varmaan kauheasti katsele sitä otelaudan takaosaa :D Vastuuttomat ihmiset raiskaavat luonnon ekosysteemiä pitämällä bassoa pussissa. Basso tykkää että sillä soitetaan! |
Rämppy 27.09.2006 12:19:10 (muokattu 27.09.2006 12:19:31) | |
---|
Mä tykkään eniten sellulakasta. Siinä on tyyliä, tatsia ja se vaan paranee vanhetessaan. Myös polyesteri/-uretaani menee, ellei ole liian paksu lakkaus. Eli tykkään kiiltävistä pinnoista. Satiinilakan tatsista ja ulkonäöstä en ole koskaan pahemmin tykännyt. En sitten malttanut olla sanomatta. |
J.Hollström 27.09.2006 12:30:50 | |
---|
Meikä tykkää soittamalla kulutetuista nitrosellulakoista. "Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba |
2541 27.09.2006 13:41:17 | |
---|
Meikä tykkää soittamalla kulutetuista nitrosellulakoista. Millos Fender lopetti nitrosellun käytön? Vanhojen Fendereitten kulahtaneet kaulat ovat yleensä miellyttävän tuntuisia. |
J.Hollström 27.09.2006 14:07:11 | |
---|
Millos Fender lopetti nitrosellun käytön? Vanhojen Fendereitten kulahtaneet kaulat ovat yleensä miellyttävän tuntuisia. Ei ole lopettanut. Tsekkaa vaikka Fender.com ja sieltä speksejä. Tämmösiä on paljon: Neck 1-Piece Maple, "C" Shape, (Nitrocellulose Lacquer Finish) "Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba |
Rämppy 27.09.2006 14:12:38 (muokattu 27.09.2006 14:13:31) | |
---|
Millos Fender lopetti nitrosellun käytön? Vanhojen Fendereitten kulahtaneet kaulat ovat yleensä miellyttävän tuntuisia. Taisi olla suunnilleen 1967 kieppeillä, kun nitroselluloosasta luovuttiin. Sitten jälleen 80-luvulta lähtien ainakin 57/62 usa-reissuet sekä jotkut custom shop -mallit ovat olleet nitrosellulakattuja. Vanhojen kitaroiden kaulat tuntuu usein hyvältä, koska niitä on soitettu niin paljon. Eli se luonnollinen kulutus... En sitten malttanut olla sanomatta. |
absqua 27.09.2006 14:39:07 | |
---|
MOI Minusta ns. satiinilakka on rectumista. Se näyttää jotenkin "halvalta" ja aikaansaa mielleyhtymän lakattuun lintulautaan tai löylymittariin. Sellaiseen huolimattomasti väsättyyn, torilla kaupitetavaan kitsiin. Sori. Samaa mieltä satiinilakasta, erityisesti tosta "el cheapo"-fiiliksesta minkä se tuo mukanaan. Kunnon kiiltävä lakka on miellyttävin minusta, polyuretaani tai vanhan liiton selluloosalakka, ihan sama mulle. Tai sitten vahattu paljas puu. Sekin on OK. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Johannes_t 27.09.2006 14:46:06 | |
---|
Mun basson kaulassa ei taida olla lakkaa ollenkaan... |
Karlsson 27.09.2006 14:49:41 | |
---|
Mun basson kaulassa ei taida olla kakkaa ollenkaan... Soittasit enemmän. "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli |
Teijo K. 27.09.2006 15:14:49 | |
---|
Taisi olla suunnilleen 1967 kieppeillä, kun nitroselluloosasta luovuttiin. Sitten jälleen 80-luvulta lähtien ainakin 57/62 usa-reissuet sekä jotkut custom shop -mallit ovat olleet nitrosellulakattuja. Vanhojen kitaroiden kaulat tuntuu usein hyvältä, koska niitä on soitettu niin paljon. Eli se luonnollinen kulutus... Eli pitkäleimat on nimenomaan lakattu jollain muulla? Millä? |
Teijo K. 27.09.2006 15:16:54 | |
---|
Samaa mieltä satiinilakasta, erityisesti tosta "el cheapo"-fiiliksesta minkä se tuo mukanaan. Kunnon kiiltävä lakka on miellyttävin minusta, polyuretaani tai vanhan liiton selluloosalakka, ihan sama mulle. Tai sitten vahattu paljas puu. Sekin on OK. Miulle tulee tuosta vahaamisesta se el cheapo-fiilis, mutta tämä saattaa juontaa juurensa siihen että se nyt vaan on halvin ja helpoin tapa tehdä pintakäsittely. Lakat taas kirkkaat ja matat sopii omiin kohteisiinsa. Matta lakka pehmentää miusta kivasti vaikutelmaa jos on kovin hifistinen basso noin muuten. |