Aihe: Basson modaukset
1 2
bize
18.10.2006 09:14:32
Miten olette modanneet bassojanne, tai joku muu on niitä modannut? Mikä on vaikutus soundiin/soittimen olemukseen?

Jos vaikka itse aloitan, niin itelläni on jazzbassossa vaihdettu tallamikki quarter pounderiin, volapotikat ohitettu, mikit kytketty sarjaan ja jakki siirretty bodyn alaosaan. Alkuperäiseen verrattuna atakki on hieman presarimaisempi ja kun olen siihen tottunut niin toimii tarkoituksiini paremmin.
...Nooh, kokeilin ensin olisivatko kielet vieläkin liian löysällä(olin jo ennaltaan jonkin verran kiristänyt niitä). Kiristämisen lopetin, kun homma meni överiksi, ja ylin kieli katkesi...
absqua
18.10.2006 09:54:06
Mulla on PJ-presarissa tallamikkinä Duncanin hot stack, koska keikkapaikkojen sähköt on välillä mitä on ja siitä syystä on hyvä että molemmat mikit ovat humbucker-tyyppisiä. Extrabonusfeaturena on sitten nostopotikka jolla tuon stäkkimikin saa kytkettyä hiton kuumaksi yksikelaiseksi = kerrankin PJ jossa kokonaisvolume ei hiljene kun tallamikin kääntää mukaan.
Se että ko. presari on modattu PJ-malliseksi on jonkun edellisen omistajan tekosia, joten ei siitä sen enempää.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Penasol
18.10.2006 09:54:24

Tällä hetkellä on Aria Pro II:n elektroniikat ääriyksinkertaiset, mikistä jakkiin, siitä piuhan kautta vahvistimeen. Aktiivielektroniikkaa olen siihen väsäilemässä ja ajattelin ennen sitä kokeilla tuollaista. Nyt oikeastaan tuntuu siltä, että tarvitsenko edes aktiivista, jos kerta nykyinenkin on tarpeeksi riittoisa.

Kitarassa on ollut enemmän säätöjä, mutta se on sitten toinen tarina.
"Tekotaide lol pitää tapella hardwaresta ku tekisivät esim kitaravahvariin softaa joka tekis valmiita biisejä" Hörörh, örh. AKKK#9
balzary
18.10.2006 09:57:40

Neuser Crusadesta on ohitettu etuaste, samalla ohittui myös blend- ja volapotikat. Toimiva ratkaisu.

Neuserin Courageen veistelin viikonloppuna uuden satulan ja pistin 130-60 kielisetin kiinni, H-E-A-D vire. Erittäin toimiva ratkaisu.
Kallekorvola
18.10.2006 09:58:22
Lakland 55-02.

Kaulan lakkaus poistettu, öljy tilalle. Mikit vaihdettu Bartolineista Seymour Duncaneihin. Kieltenohjainta muutettu paremmaks.

tulossa: Konehuoneen suojaus, otelaudasta lakka pois, öljy tilalle (ehkä. nauhojen vaihdon yhteydessä), SD:n MM -etari.
Kieppi
18.10.2006 10:27:30 (muokattu 18.10.2006 10:27:57)
Fender Jazz MIM '95. Tehty kaverin kanssa nauhattomaksi. Soundi muuttui aika lailla :D

http://mikki.1g.fi/kuvat/nauhat_veks/
Kalamies #10 >-)))>.
"Musiikki on harrastuksista paras, mutta onneksi vain harrastus." -Artzie-
Kuvakertomus: Fenkusta nauhaton!
TommiW.
18.10.2006 10:28:43
Joskus kännipäissäni koitin skallopoida yhden charvelin otelautaa. Onneksi sammuin kesken kaiken, tuli vain rumia naarmuja.
"Miehet eivät ilmeisesti rekisteröi esmes eturauhasellaan tota taajuuspuolta kuten naiset." -Sam Other
Karlsson
18.10.2006 10:46:48
Pari P/J-mikilliseksi muutettua presaria on. Toisessa ja vintagemmassa on ollut aikaisemmin aktiivimikit ja sen jäljiltä patterin kolo, nykyisellään soitin on kuitenkin passiivi.

Yksi modaus mitä olen satulanvaihdon yhteydessä harrastanut, on kielten välin kaventaminen. Tosin ihan hitusen, ei mihinkään jazz-tyyppiseen tiukkuuteen.

Ja Roscoe Beck -signatureni saa lähiaikoina alkuperäisen hifi-tallan tilalle peltiläpyskän.
"Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb
absqua
18.10.2006 10:48:33
Ja Roscoe Beck -signatureni saa lähiaikoina alkuperäisen hifi-tallan tilalle peltiläpyskän.

Ei taida mennä samoihin ruuvinreikiin?
Karlsson
18.10.2006 10:51:44
Ei taida mennä samoihin ruuvinreikiin?

Sitä vähän kattelin. Pora käteen ja lonkeroa koneeseen, hyvä tulee.
okoranta
18.10.2006 10:56:51

Harley Bentonin Jazz-kopioon vaihdettu uudet mikit Tokain Jazzarista 80-luvulta. Jakille porasin tylysti kylkeen reiän, että aktiivietuasteen sai mahtumaan plexiin. Aluksi asensin J-Retron etuasteen, jonka jäsen Hemmolta sain perinteiseen, edulliseen dada-hintaan. Aluksi toimi, mutta Jakin korjauksen yhteydessä kolvi kävi liian kuumana, ja onnistuin kyrväyttämään etuasteen. No ei muuta kuin EMG BTC-Control etuastetta ostamaan. Jäsen unskelotti laittoi sen sitten paikalleen, koska itse en edellisen asennuksen jäljiltä uskaltanut kolviin koskea.

Asennuksien jälkeen soundimaailma muuttui aika radikaalisti, ja Harlikasta alkoi saamaan ulos kelpo ääntä. Yksi keikkakin sillä vedetty, ja hyvin pelasi, ja yleisön jampat kehui jopa soundia.

Mutta toisaalta ei se kyllä sitten murisi lähellekkään niin hyvin kuin uusi Fendäni , mutta hima/varabassona vetää hienosti.
soundi lähtee Harlikasta ja satasen combosta
bize
18.10.2006 10:58:44
Mulla on PJ-presarissa tallamikkinä Duncanin hot stack, koska keikkapaikkojen sähköt on välillä mitä on ja siitä syystä on hyvä että molemmat mikit ovat humbucker-tyyppisiä.

Onko noissa stäkkimikeissä soundi jotenkin "skuupatumpi" kun perus-ykskelaisissa? Häviääkö maadoittamattomasta pistorasiasta aiheutuva hurina (kun kieliin ei kosketa, ja napsaus koskettaessa) kun kaikki mikit ovat humppareita?
...Nooh, kokeilin ensin olisivatko kielet vieläkin liian löysällä(olin jo ennaltaan jonkin verran kiristänyt niitä). Kiristämisen lopetin, kun homma meni överiksi, ja ylin kieli katkesi...
2541
18.10.2006 11:00:03

Squierin Jazziin on laitettu kytkin, millä saa mikit sarjaan, eli nyt siinä on volume, neliasentoinen kiertokytkin ja tone.

Rickenbackerin stereosysteemi on muutettu toimivaksi kahdella monopiuhalla.
absqua
18.10.2006 11:07:20 (muokattu 18.10.2006 11:08:11)
Onko noissa stäkkimikeissä soundi jotenkin "skuupatumpi" kun perus-ykskelaisissa? Häviääkö maadoittamattomasta pistorasiasta aiheutuva hurina (kun kieliin ei kosketa, ja napsaus koskettaessa) kun kaikki mikit ovat humppareita?

On niissä vähän "skuupatumpi" soundi, samaan tapaan kuin on presarimikissäkin jatsarin mikkiin verrattuna (tarkoitan tällä että humbucker-konstruktion ominaissoundi on enemmän siihen suuntaan normi ykskelaiseen verrattuna).
Stäkkien ideana on olla soundillisesti mahd lähellä yksikelaista mutta ilman hurinoita. Hurinat on hävinneet hyvin.
absqua
18.10.2006 11:09:02
Sitä vähän kattelin. Pora käteen ja lonkeroa koneeseen, hyvä tulee.

Ne taitaa kuitenkin ne uudet reiät jäädä sinne orkkistallaan aluelle, eli tallan vaihto takaisinpäin onnistuu ilman että jää näkyviä vaurioita.
Basismi
18.10.2006 11:20:55
Jazzarista on jacopuuskassa otettu pickguard poijes ja vaihdettu kromiset potikannupit. Sinänsä ikävää, sillä alkuperäinen komea tortoiseshell läpyskä on nyt hukassa. :( Mikkejä on koitettu Dimarziota ja EMG:tä. EMG:n etunen oli välillä, mutta patterille on turhan vähän tilaa. Tallana oli välillä Gotohhifi-talla, mutta se vaihtui takaisin alkuperäiseen.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Karlsson
18.10.2006 11:28:55
Ne taitaa kuitenkin ne uudet reiät jäädä sinne orkkistallaan aluelle, eli tallan vaihto takaisinpäin onnistuu ilman että jää näkyviä vaurioita.

Juu, näin olen silmämääräisesti arvioinut. Kun tuon peltitallan iskee kinni, niin silloin todennäköisesti jää nuo orkkistallan reijät näkyviin, mutta itseänihän semmoinen ei haittaa.
Ylläri
18.10.2006 15:09:22
Harley Bentonin 5-kieliseen heitin DiMarzion Ultra Jazzit. Soundi hiukan "hifistyi", ts. pikkasen tuli lisää ylä- ja alapäätä ja yleistä selkeyttä. Ennen kaikkea kuitenkin pääsin eroon ylimääräisistä hurinoista.

Niin ja päällystinhän minä samaan syssyyn koko basson lehmäkuvioisella karvalla, meinasi ihan unohtua.
"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon" -Jari Porttila
Ihme Basisti
18.10.2006 16:22:23
Entisessä Esp Ltd b-404 -bassossa oli mikit sarjassa. Nykyisessä Warwickin Corvette Double Buckissa on etuasteelle laitettu toinen patteri kaveriksi, vähän hihnatappien paikkoja muutettu sekä hienoimpana väsäyksenä Punisher skull (http://www.punisher-art.com/misc_ar … ie/punisher_artisan_movie_skull.jpg) -paperilaput mikkien päällä.
Basso on Raamattuni ja sen soitto saarnaani Withered Within
Teijo K.
18.10.2006 16:31:51

No varsinaista modailua ei juurikaan ole tullut harrastettua, vaan rakenteluinnon iskiessä olen tehnyt basson ihan alusta asti.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)