Ylläri 16.12.2003 22:04:23 (muokattu 16.12.2003 22:05:30) | |
---|
Niinhän siinä kävi että menin ja ostin Neuser Courage-basson tuossa äskettäin. Rakkautta ensi kosketuksella - you know.. Peli on hyvä ja kaunis, mutta pikkuisen ihmetyttävät nämä säätimet. Käytettynä kun ostin niin mitään käyttöohjeita en saanut, eikä kauppiaskaan mitään tiennyt. Bassossa on neljä potikkaa ja yksi kolmiasentoinen kytkin. Volume ja pickup blend ovat pässinlihaa ja kaksi muuta potikkaa tuntuisivat olevan aktiivisia EQ-säätöjä. Vaan mitä se kytkin tekee? Esivahvistin on Neuserin oma, ei EBS:n. Lähetin Neuserille asiasta mailia, mutta eivät ole mokomat vastanneet. Viisaat, auttakee! Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |
poppamies 16.12.2003 22:57:47 | |
---|
No ei ole tietoa mutta minulle on sellainen mielikuva että Neuserissä on mahdollista kytkeä aktiivi/passiivi halutessa. Olisiko napilla tekemistä sen asian kanssa? "G-strings are for strippers" |
chief 16.12.2003 23:58:07 (muokattu 16.12.2003 23:59:41) | |
---|
Mun G&L:ssä on kolmiasentoinen kytkin jossa on vaihtoehtoina passiivi(etuvahvistin pois päältä), aktiivi, aktiivi jossa trebleboosti. Olisko jotain ton tapasta? Miten se kytkin vaikuttaa soundiin? Onkos siinä singlecoilit vai humbuckerit? G&L:ssä on myös kaksiasentoinen kytkin missä on kelojen kytkentä sarjaan/rinnan. |
Ylläri 17.12.2003 01:57:43 | |
---|
Mun G&L:ssä on kolmiasentoinen kytkin jossa on vaihtoehtoina passiivi(etuvahvistin pois päältä), aktiivi, aktiivi jossa trebleboosti. Olisko jotain ton tapasta? Miten se kytkin vaikuttaa soundiin? Onkos siinä singlecoilit vai humbuckerit? G&L:ssä on myös kaksiasentoinen kytkin missä on kelojen kytkentä sarjaan/rinnan. Kaikki kytkimen asennot ovat volyymiltaan suurin piirtein samat, joten aktiiivi/passiivikytkimestä tuskin on kyse. Soundilliset erot eri asentojen välillä ovat kuitenkin selviä, mutta vähän vaikeasti kuvailtavia. Jotain sarjaan/rinnan-juttua itsekin veikkailisin, mutta kun ei moisesta ole kokemuksia (aikaisemmat bassot ovat olleet enämpi lo-fi-kamaa) niin en ole varma. Tavallaanhan teknisillä yksityiskohdilla ei ole väliä kunhan soundi on hyvä. Mutta hauska olisi silti tietää... Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |
chief 17.12.2003 02:50:25 | |
---|
Soita kitarapajalle, niillä on hyllyssä tommonen. Eiköhän ne tiedä. |
Niskamies 17.12.2003 11:58:19 | |
---|
Kaikki kytkimen asennot ovat volyymiltaan suurin piirtein samat, joten aktiiivi/passiivikytkimestä tuskin on kyse. Soundilliset erot eri asentojen välillä ovat kuitenkin selviä, mutta vähän vaikeasti kuvailtavia. Jotain sarjaan/rinnan-juttua itsekin veikkailisin, mutta kun ei moisesta ole kokemuksia (aikaisemmat bassot ovat olleet enämpi lo-fi-kamaa) niin en ole varma. Tavallaanhan teknisillä yksityiskohdilla ei ole väliä kunhan soundi on hyvä. Mutta hauska olisi silti tietää... Patteri saattaa olla loppumassa. Omassa aktiivibassosani patterin loppumisen huomaa että aktiivin volumi laskee kokoajan, ensin passiivin tasolle, sitten alle, ja sitten ei tule ääntä ollenkaan. |
balzary 30.07.2004 10:38:21 | |
---|
heh, sattu tää thread haulla kohalle... joko on homma selvinny? eli se nappihan vaikuttaa siihen, että leikataanko/korostetaanko vain treplee, vai samaan aikaan päinvastaisesti mitlee. niinku. ainakin mun crusadessa on näin. Soitan, siis olen. |
Anti-basisti 08.10.2006 18:29:48 | |
---|
Volume ja pickup blend ovat pässinlihaa Heh... pakko myöntää, etten tajua mikä tuossa pickup blendissä on ideana... mitä merkitystä sillä on soittamisen tai soundin kannalta? Vilua vain
jos ei tilua lain
kun iloa hain
niin tilua sain |
Ylläri 08.10.2006 23:04:32 | |
---|
heh, sattu tää thread haulla kohalle... joko on homma selvinny? eli se nappihan vaikuttaa siihen, että leikataanko/korostetaanko vain treplee, vai samaan aikaan päinvastaisesti mitlee. niinku. ainakin mun crusadessa on näin. Jaahas, saattoi olla noin... vaikea sanoa enää tässä vaiheessa, kun en ole Neuseria enää omistanut lähes kahteen vuoteen ;-) Mutta ehkä tästä tiedosta on jollekin muulle hyötyvä, joten kiitokset kuitenkin. Ja Anti-basistille: pickup-blendillä säädetään mikkien välistä volyymitasapainoa. Tavallaan siis portaaton mikkivalitsin. "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila |
balzary 08.10.2006 23:44:09 | |
---|
Mutta ehkä tästä tiedosta on jollekin muulle hyötyvä, joten kiitokset kuitenkin. Onpas sitä tullut kirjoitettua ratkiriemukkaasti. Artikkeliosion Crusade-artikkelista löytyy selväkielisempi selostus aiheesta, jos sitä joku tarvitsee. |
Royal Banzai 09.10.2006 01:52:13 (muokattu 09.10.2006 01:52:21) | |
---|
Jaahas, saattoi olla noin... vaikea sanoa enää tässä vaiheessa, kun en ole Neuseria enää omistanut lähes kahteen vuoteen ;-) Se siitä rakkaudesta ensi kosketuksella? :) |
Ylläri 09.10.2006 09:28:42 | |
---|
Se siitä rakkaudesta ensi kosketuksella? :) Niin, se tavallinen tarina... sitä luulee löytäneensä elämänkumppaninsa ja sitten tuleekin taas joku toinen ja vie jalat alta... minkä mies luonnolleen voi? "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila |
balzary 09.10.2006 09:35:37 | |
---|
Niin, se tavallinen tarina... sitä luulee löytäneensä elämänkumppaninsa ja sitten tuleekin taas joku toinen ja vie jalat alta... minkä mies luonnolleen voi? Slovakkikaunotar vaihtui uhkeaan saksanmaan Gretaan.. |
Anti-basisti 09.10.2006 15:22:58 | |
---|
Ja Anti-basistille: pickup-blendillä säädetään mikkien välistä volyymitasapainoa. Tavallaan siis portaaton mikkivalitsin. Sitä vaan vielä että mitä käytännön merkitystä sillä on että kumpi mikki on "kovemmalla"? Siis necki vai bridge... Vilua vain
jos ei tilua lain
kun iloa hain
niin tilua sain |
Karlsson 09.10.2006 15:28:09 | |
---|
Sitä vaan vielä että mitä käytännön merkitystä sillä on että kumpi mikki on "kovemmalla"? Siis necki vai bridge... Niissä on aika erilainen soundi noissa mikeissä jos keskenään verrataan. Joten niiden balanssilla voi säätää soundia haluamaansa suuntaan. Jos kärjistetään, niin takamikillä saa terävyyttä soundiin ja etumikillä taas bassoisan pehmeää soundia. "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli |
bassline 12.11.2006 18:00:38 | |
---|
Mulla on Tobiaksessa 3-as. kytkin joka korostaa 250hz, 500hz, tai 800hz.. 500:n tuo mukavasti passiivipuolella presarimaista "nenäkkyyttä" soundiin..rock-asento niin sanoakseni..800:n antaa hyvin reggae soundin aktiivina.. Siinä on aika loputtomasti vaihtoehtoja..Mut saattaa se nappulasi noihin vaikuttaa, tai sitten mikkien sarjaan..etc..kytkentöihin. #Ku on wanha ja romu..minkäs teet.. # |
Johannes_t 13.11.2006 10:37:34 | |
---|
Mulla on Tobiaksessa 3-as. kytkin joka korostaa 250hz, 500hz, tai 800hz.. Mullapa on Laklandissa samanlainen kytkin, mutta 4-asentoinen, lälläslää! :D |
Basismi 13.11.2006 11:06:45 | |
---|
Mut saattaa se nappulasi noihin vaikuttaa, tai sitten mikkien sarjaan..etc..kytkentöihin. Ei tartte enää spekuloida kun vastaus tuli jo. eli se nappihan vaikuttaa siihen, että leikataanko/korostetaanko vain treplee, vai samaan aikaan päinvastaisesti mitlee. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
Ylläri 13.11.2006 11:11:56 | |
---|
Ei tartte enää spekuloida kun vastaus tuli jo. Ja bassokin on jo myyty... mutta kiitos kuitenkin, ehkä joku muu näistä tiedoista hyötyy. "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila |
Kallekorvola 13.11.2006 14:52:45 | |
---|
Mullapa on Laklandissa samanlainen kytkin, mutta 4-asentoinen, lälläslää! :D ou jee. mitä sillä valitaan? onks sun laklandissa ne laklandin mikit? pääsenk kokeileen ku tuun treelle? |