Aihe: alin kieli läpsyy nauhoja vasten? (noviisi)
1
K-5000
23.11.2006 16:56:34 (muokattu 23.11.2006 16:57:07)
eli olisi vähän otsikon mukainen ongelma. nopeammin soittaessa (eli toistuvammin sormettaessa) E-kieli napsuu toistuvasti nauhaa/nauhoja vasten. ongelma on rasittava etenkin, kun kieli on viritetty D:hen esim. Musen The Small Printiä varten, josta havainnollistava esimerkki äänitetyn intro-osion muodossa alempana (soittoa ja tahdissa pysymistä ei tarvitse kommentoida, olen aloittanut parisen kuukautta sitten omatoimisena harjoitteluna - kauheeltahan se kuulostaa ;):

http://www2.stadia.fi/~0601306/bassohaemminki.mp3

eli mistä mahtaa johtua? olen lukenut jutuista, jotka saattavat asiaan vaikuttaa, kuten kaulan käyryys (action?) ja kielien korkeus. voisiko vikaa olla myös itse kielissä, liian lepsuja tai jotain? vai onko kyse väärästä näppäilytekniikasta (näpyttelen etusormi kaiketi suurinpiirtein 45 asteen kulmassa).

basso on (äläkee lynkatko) Harley Bentonin jazzhalpis, omilla kielillä. venyttelin kieliä kyllä ennen virittämistä.
Värinä
23.11.2006 18:30:14
Mikäli räminää kuuluu pelkästään nopeammissa kohdissa, luulisin syyn olevan liian ronskissa soittotekniikassa basson säätöihin nähden (nopeasti soittaessa käyttää usein hieman enemmän voimaakin). Klipin perusteella sanoisin, että kannattaa treenata vaan lisää ja pyrkiä soitossa tasaisempaan volyymiin. Kun on saanut ton asian kuriin on sitten helpompi säätä basso omaa soittotyyliä mukaillen. Aloittelijan kannattaa mielestäni pysyä ns. oppikirjasäädöissä. Ei liian raskaat, muttei liian kevyetkään.

Tietysti mikäli ongelma on pelkästään E-kielellä saattaisi tallapalojen nostokin auttaa. Niin ja D-vireessä soittaessa kieli tietysti rämisee helpommin, kun on hieman löysemmällä...

Viisaammat lisäilkööt/korjailkoot.
Rock and/or Roll
J.Hollström
23.11.2006 18:49:11
Näytteen perusteella syy on oikean käden tatsin vaihtelussa. Kaikki bassot saa läpsymään kun röytää riittävästi. Eli tasaisempaa kielten näppäilyä niin randomiläpse vähenee. Samoin näppäilyvoiman suunta kannattaa olla mielummin bodyn suuntainen kuin suoraan alaspäin, sekin vähentää kielen osumista äänen alkuvaiheessa nauhoihin. Paksuinta kieltä voi myös nostaa jolloin varsinkin alavireessa ongelma vähenee. Myös kielen vaihtaminen paksumpaan auttaa, jos vire on pysyvästi alempi.
Jesus Muerte
23.11.2006 21:02:29
Samoin näppäilyvoiman suunta kannattaa olla mielummin bodyn suuntainen kuin suoraan alaspäin, sekin vähentää kielen osumista äänen alkuvaiheessa nauhoihin.

Olisin aikalailla samoilla linjoilla, varsinkin kun aloittajakin totesi, että:

näpyttelen etusormi kaiketi suurinpiirtein 45 asteen kulmassa

Ja sitä voimankäyttöäkin kannattanee tosiaan tarkkailla.
K-5000
23.11.2006 23:47:45
kiitos vinkeistä.

biisihän on todella nopea harjoiteltavaksi näillä skillseillä, tuokin soitettu timestretchaamalla taustalla soiva biisi n. 160 -> 135 bpm. hitaammissa biiseissä (esim. nine inch nailsin piggy) ongelmaa ei juuri esiinny. mutta pitää ilmeisesti ruveta kiinnittämään enemmän huomiota tuohonkin missä kulmassa sormi sitä kieltä näpyttää - enemmän bodyn suuntaisesti yrittäessä vain tulee hirveä tauko siihen, ikäänkuin sormi tuntuu jäävän kieleen "kiinni" hetkeksi, jolloin kieli tietysti ei soi.

no mut, eteenpäin pykien!
leksi-B
25.11.2006 00:30:34
kiitos vinkeistä.

biisihän on todella nopea harjoiteltavaksi näillä skillseillä, tuokin soitettu timestretchaamalla taustalla soiva biisi n. 160 -> 135 bpm. hitaammissa biiseissä (esim. nine inch nailsin piggy) ongelmaa ei juuri esiinny. mutta pitää ilmeisesti ruveta kiinnittämään enemmän huomiota tuohonkin missä kulmassa sormi sitä kieltä näpyttää - enemmän bodyn suuntaisesti yrittäessä vain tulee hirveä tauko siihen, ikäänkuin sormi tuntuu jäävän kieleen "kiinni" hetkeksi, jolloin kieli tietysti ei soi.

no mut, eteenpäin pykien!

Tähän lisään : ku mä ite soitan bassollani ni siitä ei kuulu mitää räminää, koska monta vuotta oon soittanu jne. mut ku rumpali ja kitaristit kajoavat bassooni niin heti alkaa läpsymään JOTEN siinä o ratkasu: "ei sitä voimaa joka paikas tarvi" näin siis tänään.
8v soitellu bassoa!
Coatl
25.11.2006 10:31:18
Luin otsikon ja mietin että kuka helvetin Ali?
To talk without thinking is to shoot without aiming
J.Hollström
25.11.2006 10:34:38
Luin otsikon ja mietin että kuka helvetin Ali?

Alin kieli se läpsyy milloin mitäkin vasten. Hurja kaveri se Ali, ei mikään noviisi kyl...
Johann Onn
25.11.2006 20:39:18 (muokattu 25.11.2006 20:49:49)
Koska niitä neuvoja tuli jo, en puutu siihen puoleen.

Basso on HB:n jazzhalpis - alin kieli läpsyy nauhoja vasten

Eli se on luultavammin "MB22-2T" eli sama kuin mulla.

Mulla oli kaulakulma väärin omassa. Eli lievästi yläviistoon. Aika harvinainen ratkaisu, jonka huomaamiseen meni aikansa. Kielet oli tosta johtuen "hieman" korkealla, vaikka laitti tallapalat niin alas kuin saa.

Ei pääse kielet rämisemään, kun noin on tehty. Ehkä noiden pitäis patentoida tämä menetelmä ?:

Syyksi osoittautui se, ett kaulakolosta oli sipaistu palanen pois ja "väärästä" päästä. Yleensä sinne lisätään jotain, ett saadaan se pieni kulma alaviistoon. Siis yleensä. Ei näköjään aina.

Laitoin sinne itte vähän täytettä, ett sain sen vahän alaviistoon. Löytyihän se puuttunut räminäkin sieltä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)