Aihe: Thomann Kontrabass 111
1 2
rogu
24.05.2004 09:40:42 (muokattu 24.05.2004 10:35:43)
Onko kellään kokemuksia Thomannin kontrabassoista? Lähinnä halvemmista malleista, kuten esim. Thomann Kontrabass 111

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-165069.html

Ite oon ajatellut lähinnä omaan fiilistelyyn kotona ja jonkinasteisen soittotekniikan kehittämiseen... Jos nyt joskus jotain äänittäis oman baändin kaa, niin sit kandee varmaan lainata jostain parempi vehje. Mitäs mieltä olette?
Niskamies
24.05.2004 10:19:59
Onko kellään kokemuksia Thomannin kontrabassoista? Lähinnä halvemmista malleista, kuten esim. Thomann Kontrabass 111

Ite oon ajatellut lähinnä omaan fiilistelyyn kotona ja jonkinasteisen soittotekniikan kehittämistä.. Jos nyt joskus jotain äänittäis oman baändin kaa, niin sit kandee varmaan lainata jostain parempi vehje. Mitäs mieltä olette?

Aika huvittava hinta, kun mun pelkkä pussi on yli puolet ton hinnasta. En kyllä ostais kokeilematta, niin huonoja kontria mä oon soittanut hintaluokassa n. 2000 että huhhuh. Akustiset soittimet on vielä enemmän yksilöitä verrattuna sähköisiin.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
bize
25.05.2004 00:04:15

Ite oon ajatellut lähinnä omaan fiilistelyyn kotona ja jonkinasteisen soittotekniikan kehittämiseen... Jos nyt joskus jotain äänittäis oman baändin kaa, niin sit kandee varmaan lainata jostain parempi vehje. Mitäs mieltä olette?

Ajattelin ite kans tota kyseistä peliä, ja täytyy sanoa että 400 ei oo paha, jos se tuntuu käteen vaan kontralta. Ei kai kukaan tollasta osta muuten kun treenikäyttöön, ja toki jos soundirunkkaajan vikaa löytyy niin erilaiseilla pickupeilla voi vääntää kasaan hyvinkin keikkaoloissa välttävän soundin. Olin tossa kuukausi sitten Olli Heinilä quartetin keikkalla, ja siellä Ville Herrala soitteli sitä oikein hyväsoundista kokopuukontraansa pickupin kautta PA:han. Mikserin etuasteessa signaali klippasi ja muutenkin koko basso oli miksattu aivan paskasti. Minun kokemustani se ei kuitenkaan vesittänyt alkuunkaan, joten uskaltaisin väittää että ennemmin se että mitä soittaa kuin että millä soundilla, varsinkin jossain jazzissa keikalla. Mikäänhän ei tietenkään estä ostamasta sitä viiden tonnin kontraa jos isillä on rahaa, mutta ensimmäistä kontraa hankkiessa voi joissain tapauksissa hinnankin huomioiminen olla rationaalista toimintaa.
"Hardware rule number one: NO FUCKING RACK SYSTEMS OF ANY KIND!!! "
Karlsson
25.05.2004 08:05:57
Ajattelin ite kans tota kyseistä peliä, ja täytyy sanoa että 400 ei oo paha, jos se tuntuu käteen vaan kontralta. Ei kai kukaan tollasta osta muuten kun treenikäyttöön, ja toki jos soundirunkkaajan vikaa löytyy niin erilaiseilla pickupeilla voi vääntää kasaan hyvinkin keikkaoloissa välttävän soundin. Olin tossa kuukausi sitten Olli Heinilä quartetin keikkalla, ja siellä Ville Herrala soitteli sitä oikein hyväsoundista kokopuukontraansa pickupin kautta PA:han. Mikserin etuasteessa signaali klippasi ja muutenkin koko basso oli miksattu aivan paskasti. Minun kokemustani se ei kuitenkaan vesittänyt alkuunkaan, joten uskaltaisin väittää että ennemmin se että mitä soittaa kuin että millä soundilla, varsinkin jossain jazzissa keikalla. Mikäänhän ei tietenkään estä ostamasta sitä viiden tonnin kontraa jos isillä on rahaa, mutta ensimmäistä kontraa hankkiessa voi joissain tapauksissa hinnankin huomioiminen olla rationaalista toimintaa.

Tuota, sen mitä olen ymmärtänyt, niin ihan noiden halpis halpis kontrien saaminen soitettavaan kuntoonkin voi olla hankalaa. Ei se noin halpa ole todennäköisesti sen vuoksi, että siinä olisi vain huono soundi...
"Siis Cmaj7 sisältää sävelet C, E, G, Bb. Tuossa Ylä E on G:ssä, siinä aiemmassa se oli vapaana E." -KMT
bize
25.05.2004 17:08:29
Tuota, sen mitä olen ymmärtänyt, niin ihan noiden halpis halpis kontrien saaminen soitettavaan kuntoonkin voi olla hankalaa. Ei se noin halpa ole todennäköisesti sen vuoksi, että siinä olisi vain huono soundi...

Jaa.. No pitää sitten laittaa asia vielä harkintaan. Taitaa tosin tietää tuosta beissistä luopuminen luopumista myös koko kontrahankkeesta.
"Hardware rule number one: NO FUCKING RACK SYSTEMS OF ANY KIND!!! "
rogu
25.05.2004 17:13:32
Joo, kovasti tuntuvat kehuvan Thomannilla, sekä tätä halvempaa että Kontrabass 1:stä

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … sn=4d58fbe47f26e271bd22c7ec36230184

On kuulemma molemmat "asiallisia", ainoa ero näiden kahden välillä on valmistusmaa, halvempi on tehty kauko-idässä ja tää 800 egen versio tsekeissä. Olis kiva kuulla mielipiteitä sellaisilta henkilöiltä jotka ovat testanneet kyseisiä soittimia. Ehkä taidan sittenkin luopua itsekin näistä halpisbassoista, muuhun ei tosin ole varaa....
Got This Thing On The Move!
Teijo K.
25.05.2004 17:31:29

Jaa.. No pitää sitten laittaa asia vielä harkintaan. Taitaa tosin tietää tuosta beissistä luopuminen luopumista myös koko kontrahankkeesta.

Älkää poijaat luovuttako. Käytettynä voi hyvinnii löytyä halvalla aarre. Jatkakaa etsintää.
Hurjasa noiruudessani poltin tupakkia. En enää.
train
11.06.2004 21:51:16
Venjältä löytyy kohtuu hintaisia vaneri bassoja.
Käsittääkseni ei sillä kopan laadulla ole paljonkaan merkitystä keikka saundeihin sillä mikítys ja kielet sekä kaikki muu teknikka on aika paljon koko lopputulosta.
on aivan eriasia jos kusymyksessä on klassinen juttu
kevyeen musaan ei niin paljon ole merkitystä.
ite meinasin ostaa thomanilta mutta oli kuitenkin liian kallis joten päädyin Mocba tuotteeseen
Karlsson
12.06.2004 15:55:41
Venjältä löytyy kohtuu hintaisia vaneri bassoja.
Käsittääkseni ei sillä kopan laadulla ole paljonkaan merkitystä keikka saundeihin sillä mikítys ja kielet sekä kaikki muu teknikka on aika paljon koko lopputulosta.
on aivan eriasia jos kusymyksessä on klassinen juttu
kevyeen musaan ei niin paljon ole merkitystä.
ite meinasin ostaa thomanilta mutta oli kuitenkin liian kallis joten päädyin Mocba tuotteeseen

Noh, kyllä se koppa nyt vaikuttaa vaikka sen soundin vahvistaisikin. Huonosti soivasta ei saa sitä sointia kaivettua kuin digitaalimallintimella...

Mutta, tosiaan venäläiset soitinrakentajathan ovat hyviä (ja halpoja), ellei mukaan lasketa ns. turistisoittimia. Sieltä voikin löytää halvalla ja hyvän pelin.

Ja se vaneri ei ole ollenkaan paskempi materiaali käyttöbassoon, jos soitin on muuten hyvin tehty.

Sivuhuomautuksena tähän, että ainakin Hesassa musakauppoihin on ilmestynyt Kiinalaisia kontria, joita on ainakin ison maailman foorumeilla kehoitettu varomaan. Kieltämättä voivat tuntua halvan hintansa vuoksi houkuttelevilta, mutta kyseisillä soittimilla voi olla kuulemma ongelmia edes pysyä kasassa... Mutta olisi kiva tietää jos jollakin olisi täläinen käytössä, itse olen vain pikaisesti testannut ja hieman ihmetellyt "terävää" soundia ja kummaa tatsia.
"Epävireessä? Meillä päin tätä sanotaan luovaksi ilmaisuksi..."
train
13.06.2004 22:38:04
Epäilen että noi kiinan bassot on samoja joita thoman myy joko 220€ tai sitten jotain vähän päälle 400€. mene ja tiedä .
itse kokeilin ja eise kovin kummoselta tuntunut ja soitin oli suoraan sanoen ruma. Kielethän nissä on aivan tev pers...!
rogu
15.06.2004 10:17:09
Joo... Ei oikein löydy mistään käytettyjä kontria, huomasin kyllä että näitä halvempia malleja on myynnissä, mm. Huttusella ja Millbrookissa. Ruotsissakin olis yks peli myynnissä (kiinasssa tämäkin on tehty)

http://www.jam.se/akustiska_basar.htm

Sen verran olen urkkinut tietoja Thomannin kontrista että pari omistajaa kehuu kyllä kovasti....
Got This Thing On The Move!
Karlsson
15.06.2004 11:08:53
Joo... Ei oikein löydy mistään käytettyjä kontria, huomasin kyllä että näitä halvempia malleja on myynnissä, mm. Huttusella ja Millbrookissa. Ruotsissakin olis yks peli myynnissä (kiinasssa tämäkin on tehty)

http://www.jam.se/akustiska_basar.htm

Sen verran olen urkkinut tietoja Thomannin kontrista että pari omistajaa kehuu kyllä kovasti....

Heh, soololovellinen... Tekiköhän Framus vai Hohner aikoinaan saksassa näitä tälläisä kontria, ei muista tarkkaan...

Käytetyn kontran löytäminen on vähän sattuman kauppaa ja pitää tietää mistä etsiskellä. Tai oikeastan osata olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tällöin voi saada hyvinkin halvalla hyvän pelin. Mutta säkästähän tämä on kiinni.

Näissä "löydöissä" on myöskin yleensä se kunnostamiseen menevä rahamäärä huomoitava. Kumpikin omista kontristani on hyvin halvalla saatu, mutta eivätpä kumpikaan ollut ikein soittokunnossa ostohetkellä.

Tuollaista Thomannin kontraa olisi kiva päästä testaamaan...
Mersukuski.
kerpse
24.11.2006 12:57:50 (muokattu 24.11.2006 12:58:19)

Tuollaista Thomannin kontraa olisi kiva päästä testaamaan...

Jos joku on tilannut halvan kontran Thomannilta ja olisi valmis jakamaan kokemuksiaan, niin olisin kiitollinen. Itse olen keskittynyt enimmäkseen kitarointiin ja akustinen blues on Scorsesen tuottaman Teemalta tulevan sarjan myötä alkanut kiinnostamaan yhä enemmän. Lähinnä kiinnostaa se, ovatko soittimet soittokelposia ja pysyvätkö ne kasassa.
Henko
01.12.2006 17:35:30 (muokattu 01.12.2006 17:37:21)

Jos joku on tilannut halvan kontran Thomannilta ja olisi valmis jakamaan kokemuksiaan, niin olisin kiitollinen.

No mulla on tommonen 800e:n malli. Vaikuttaa ihan pätevältä. Tosin täytyy sanoa, että ei oo hirveesti läskäreistä kokemusta, mutta oon ollut tyytyväinen. Ja yks tuttu, kenellä on se rokapilimalli, tuumas kokeiltuaan, että ei tu tyhjästä se hintaero, kaikki on vähän parempaa. Sitä paitsi psykobillyn soittoon ei paljon viitti viittä tonnia sijoittaa, släppisoitto nimittäin kuluttaa vähän eri lailla ku jazzihiplailu. Vastaavasti jos meinaa jousella soittaa, saattaapi soittimen soundi ratkaista enemmän.
Edit: toomannin bassoista on jonkun verran keskustelua tuolla:
www.rockabillybass.com
ja sieltä foorumi.
Tie miehen sydämeen käy rintalastan läpi.
N_Bates
01.12.2006 18:44:12

No mulla on tommonen 800e:n malli. Vaikuttaa ihan pätevältä. Tosin täytyy sanoa, että ei oo hirveesti läskäreistä kokemusta, mutta oon ollut tyytyväinen. Ja yks tuttu, kenellä on se rokapilimalli, tuumas kokeiltuaan, että ei tu tyhjästä se hintaero, kaikki on vähän parempaa. Sitä paitsi psykobillyn soittoon ei paljon viitti viittä tonnia sijoittaa, släppisoitto nimittäin kuluttaa vähän eri lailla ku jazzihiplailu. Vastaavasti jos meinaa jousella soittaa, saattaapi soittimen soundi ratkaista enemmän.
Edit: toomannin bassoista on jonkun verran keskustelua tuolla:
www.rockabillybass.com
ja sieltä foorumi.

Osaatko sanoa mistäpäin maailmaa tuo sun kontra on peräisin?
Henko
03.12.2006 22:09:31

Osaatko sanoa mistäpäin maailmaa tuo sun kontra on peräisin?

Tsekistä sen pitäis olla. Strunal lukee sisällä.
N_Bates
04.12.2006 00:12:57

Tsekistä sen pitäis olla. Strunal lukee sisällä.

ok. Juuri tuon takia kysyinkin, kun välillä on liikkunut huhua että noi olis just noita strunaleita, joita suomessakin myydään.
Henko
04.12.2006 00:21:44

Tuolla on ääninäytekin :)
www.mikseri.net/commandos
trackson
05.12.2006 00:37:21
Minä en nyt oikeastaan kontrista tiedä juuri mitään kuin sen, että itselläni on korealainen kokopuukontra (vaahteraa), joka ostettiin vuonna -90 Millbrookista, joka oli juuri noihin aikoihin ilmeisesti avannut liikkeensä. Vehje maksoi 9000 mk, mutta kannettiin ulos 4500 mk hintaan, koska bassossa oli pieni lakkavirhe kannessa.

No, kävi köpelösti ja kontra kaatui. Kontrasta irtosi kaula liimauksesta, takakansi halkesi jonkun verran ja pinna irtosi. Tallakin katkesi siinä ryminässä. Eli puoleen hintaan ostetussa soittimessa taisi olla muutakin vikaa..

No soitin on nyt korjattavana ja viulunrakentajan arvion mukaan soittimen arvo ehjänä on 2500,- egee. Rakentajan mukaan soittimessa ei ole materiaalien osalta mitään vikaa, mutta kasaaminen on tehty hutiloiden. Kaula irtosi, koska kaulataskun ja kaulan liitos ei ollut tiivis ja liimaus oli tehty hutiloiden. Tallakin oli ilmeisesti niin ja näin veistetty.

Kuitenkin, soittimesta tulee kuulemma ihan kelpo peli, kunhan laittaa kaulan kunnolla kiinni ja pursottelee liimaa saumoihin ja trimmaa soittimen kunnolla. Uusi tallakin on sitten tiptop.

Se mikä oli yllätys, että korjaajan mukaan uutta kontraa ostettaessa, ei soitin ole koskaan soittokunnossa kaupasta kannettuna, vaan se pitää aina trimmauttaa ammattilaisella. Ja uusi kontra ei kuulosta yhtään miltään, koska soitinta pitää soittaa paljon ja pitkään, jotta se "avautuisi", kuten pianotkin.

Tässä valossa olisi vissiin järkevä ostaa käytetty soitin, joka on trimmattu ja jota on soitettu runsaasti, oli se sitten kiinalainen, korealainen, venäläinen, tai mikä tahansa.

Niin, ja kiinalaiset kuulemma valmistavat soittimensa ihan kelvollisista materiaaleista, ja niistä saa ihan kelpo soittimia, kunhan käyttää ammattilaisella säädettävänä. Jotkut Sibelius-Akatemian opiskelijakin kuulemma käyttävät kiinalaisia jousisoittimia, koska monellakaan ei ole varaa päälle 5000 egen soittimiin.
Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin
Teijo K.
05.12.2006 09:32:39

Se mikä oli yllätys, että korjaajan mukaan uutta kontraa ostettaessa, ei soitin ole koskaan soittokunnossa kaupasta kannettuna, vaan se pitää aina trimmauttaa ammattilaisella. Ja uusi kontra ei kuulosta yhtään miltään, koska soitinta pitää soittaa paljon ja pitkään, jotta se "avautuisi", kuten pianotkin.

Tästä asiastahan täälläkin on keskusteltu jo vaikka kuinka paljon, mutta se mikä on jäänyt huomioimatta on, että se jo "avautunut" soundi osaa mennä uudestaan tukkoonkin jos kontralla ei soiteta pitkään aikaan mitään. Vaatii säännöllistä soittoa pitää se kontran sointi hyvänä. Lisähuom. että jousisoitto pitää soundin auki paremmin kuin näppäily. Jousella kun pistelee menemään oikein kunnolla niin se resonoi koko höskä ihan eri tavalla kuin näppäillessä.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.

Älä klikkaa tät
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)