misfit 30.11.2006 11:38:43 | |
---|
onko kokemuksia/ajatuksia? miten heroaa transistori nupista would you like to see the pope by the end of the rope |
Teijo K. 30.11.2006 11:43:10 | |
---|
onko kokemuksia/ajatuksia? miten heroaa transistori nupista Kahdenlaisesta on kokemusta. Jos se putki on etusessa, niin eipä juuri mitenkään. Sellaisessa hybridissä missä etunen on trankuilla mutta pääte putkilla onkin jo huomattavasti enemmän fiilistä. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Älä klikkaa tät |
Johannes_t 30.11.2006 11:47:48 | |
---|
onko kokemuksia/ajatuksia? miten heroaa transistori nupista MOSFET-transistoripäätettä (luulisin, että nykyään useimmissa hybridinupeissa käytetään MOSFETia) ajetaan jännitteellä, kuten putkipäätettä, eikä virralla niin kuin tavallista transistoria. Esimerkiksi EBS Fafner-nupissa putki toimii erillisenä gainina ja tuo soundiin putkisäröä. Käsittääkseni tässä tapauksessa putki on etu- ja pääteasteen välissä. Fiksummat korjaa ja tarkentaa. |
absqua 30.11.2006 12:56:36 | |
---|
onko kokemuksia/ajatuksia? miten heroaa transistori nupista On kokemusta ja ajatuksia. Noiden ero on siinä että jompikumpi vahvistinaste, etu- tai pääte-, on putkin varustettu. 99% se on etuaste,koska putkipääte on kalliimpi toteuttaa. Etuasteputken/putkien avulla saadaan vähän (mutta vain vähän) sellaista täysputkivahvistimenomaista rosoa ja lämpöä soundiin. Osittain on kyse myös myyntikikasta, monet erehtyvät luulemaan että mikä tahansa missä on putkia on parempi kuin laite jossa niitä ei ole. Eli: marsmars testaamaan omin korvin. Kaikenkattavaa totuutta ei tässä asiassa ole tarjolla. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Keny 30.11.2006 14:13:05 | |
---|
Toi roso ja lämpö soundi mitä mainostetaan täysputki nupeissa kiinnostaa kovasti.Oon soittanu Ampegin täysputki nupeilla ja omistankin sellasen mikä tosin nyt on huollossa ja odotan kovalla innolla sen saapumista takaisin kotiin. Hirvee testikuume asian suhteen eli vedän saman kaapin läpi EBS HD 350 nupilla ja Ampegilla ja sama homma toisella kaapilla.Viellä kun sais jonkun hybridin testiin niin ois hyvä. Toi mitä Johannes sano Fafnerista on kyllä paikkaansa pitävä musta. Ne keikat mitkä oon Ampegin nupilla ja kaapilla heittäny on ollu ihan hyvä soundisia mutta ei muista sillai. Niinkun Absqva sano niin omat korvat auki ja tietty musatyylin mukaan soundit.Ite oon tällä hetkellä avoin kaikelle avoimin korvin. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
okabass 30.11.2006 14:49:08 (muokattu 30.11.2006 14:55:50) | |
---|
On kokemusta ja ajatuksia. Noiden ero on siinä että jompikumpi vahvistinaste, etu- tai pääte-, on putkin varustettu. 99% se on etuaste,koska putkipääte on kalliimpi toteuttaa. Etuasteputken/putkien avulla saadaan vähän (mutta vain vähän) sellaista täysputkivahvistimenomaista rosoa ja lämpöä soundiin. Osittain on kyse myös myyntikikasta, monet erehtyvät luulemaan että mikä tahansa missä on putkia on parempi kuin laite jossa niitä ei ole. Eli: marsmars testaamaan omin korvin. Kaikenkattavaa totuutta ei tässä asiassa ole tarjolla. MOI Millään ei kuule niin hyvin kuin korvalla, ja vielä omalla korvalla. ;) Mun eka kone oli (on mulla edelleenkin) 45W Dynacord Eminent täysputki-nuppi (tasuriputki) vm. -64. Se oli käytössä 76-80. Jo silloin tuntui siltä, että jos siinä olisi ollut riittävästi tehoa, niin soundin puolesta se olisi riittänyt. Itse asiassa se vahvistin vaikutti ratkaisevasti oman putki-innostuksen syntyyn. Muistan kun joskus -95 kaivoin sen kaapin pohjalta. Soittelin ja havahduin siihen kuinka hyvältä se kivikautinen, pikkuinen peltitoosa kuulosti. Dynakrotin jäkeen mulla oli pari vuotta Powerset 180W täystransistori vahvari. Aluksi se vaikutti hyvältä, mutta sellainen "kolhous" siinä soundissa oli. Sitten oli pari vuotta Music Man 135 (IC-etunen ja putkipääte). Siinä oli hyvä perussoundi ja tehotkin riitti aika pitkälle. Alapää kyllä uupui. Sitten ostin -85 Trace Elliot AH 500(trankku etunen, MOSFET- pääte). Se oli kyllä vaikuttava kokemus: siinä tuntui olevan kaikkea positiivista enemmän verrattuna Musariin. Tehot riitti ja soundi oli ok. Se oli luotettavana työkaluna oikeastaan tähän kevääseen asti (siis lähinnä pääte vuodesta -97). Sitten -99 rakentelin 200W VOIMA vahvistimen (täysputki). Siinä on -voiskohan sanoa- hienostunut soundi, ehkä lämpimin kaikista mun koneista. Se oli keikkakoneena -99-01. Jolloin otin ihan vaihtelun vuoksi Tracen taas käyttöön. Siinä ajan myötä tuli kokeiltua putkietusia mm.Alembic ja Demeter. Huomasin kyllä selvän paremmuuseron Tracen omaan transistorietuseen verrattuna. Ne olivat vaan minusta kohtuuttoman kalliita. Sitten kun sain etsittyä tarpeeksi tietoa rakentaa itse putki preamppi (SVT-pre mukaelma vm. -97), en ole trankkupeleihin juuri vilkaissut. Minusta jo hyvä lamppuetunen+ iso MOSFET-pääte paransi soundia kummasti. Nykyisin, kun sain sen SVT-kloonin käyttöön on todettava, että kyllä se SVT-murikka on ihan äärimmäistä parhautta. Siinä on! Päivää, jos sopii. |
pardy 01.12.2006 00:48:19 | |
---|
Kannattaa huomata, että etuasteputki ei ole sama asia kuin putkietuaste. Tässä monet kompastuu. Monesti sellaisiakin vehkeitä, joissa on vain jossakin kohtaa signaaliketjua putki, kutsutaan myös hybrideiksi. |
okabass 01.12.2006 05:59:03 | |
---|
Kannattaa huomata, että etuasteputki ei ole sama asia kuin putkietuaste. Tässä monet kompastuu. Monesti sellaisiakin vehkeitä, joissa on vain jossakin kohtaa signaaliketjua putki, kutsutaan myös hybrideiksi. MOI Hyvä pointti. Putkiguru (mm.Illusion) Jouko Ohvo sanoi samaa, että ei yksi 12AX7 vielä tee putkietusta. Sanoi muuten mielipiteenään, että laadukkaalla putkietusella ja MOSFET-päätteellä saadaan ehkä 70% täysputkivahvistimen soundista. Tarkoitti varmaan lähinnä Hi-Fi ympyröitä. Päivää, jos sopii. |
Johannes_t 01.12.2006 13:55:12 | |
---|
aadukkaalla putkietusella ja MOSFET-päätteellä saadaan ehkä 70% täysputkivahvistimen soundista. Tarkoitti varmaan lähinnä Hi-Fi ympyröitä. Kuinkas monta prosenttia trankkuvahvistimen soundista saavutetaan putkivahvistimella? |
okabass 01.12.2006 14:42:33 | |
---|
Kuinkas monta prosenttia trankkuvahvistimen soundista saavutetaan putkivahvistimella? ;) Toivottavasti mahdollisimman vähän. Päivää, jos sopii. |
Basismi 01.12.2006 15:23:58 | |
---|
Toi roso ja lämpö soundi mitä mainostetaan täysputki nupeissa kiinnostaa kovasti.Oon soittanu Ampegin täysputki nupeilla ja omistankin sellasen mikä tosin nyt on huollossa ja odotan kovalla innolla sen saapumista takaisin kotiin. Oon käsittänyt että SVT olis aika puhdassoundinen, ellei nyt tahallansa yliohjaa. Ja mitä olen SVT2 prota koittanut, niin en mitään sen isompia elämyksiä saanut kuin trankkuvehkeistäkään. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
Keny 01.12.2006 15:33:34 (muokattu 01.12.2006 15:35:15) | |
---|
Oon käsittänyt että SVT olis aika puhdassoundinen, ellei nyt tahallansa yliohjaa. Ja mitä olen SVT2 prota koittanut, niin en mitään sen isompia elämyksiä saanut kuin trankkuvehkeistäkään. 4-v siis kyseessä ja trankuilla yleensä soittelen mallia EBS mutta nyt kiinnosta että saanko Ampegista sen soundin minkä haluan. Veikkaan et monet elämykset on korvien välissä.Eilen tein A/B testiä EBS 4X10 Neo kaapin kanssa sekä Fenkun 4x10 kaapin kanssa.Sitä soundia mikä tuli EBS komerosta ulos ei saa millään eikä ikinä fenkusta ulos.Niin se vaan on ja se on mun soundi ollu jo monta vuotta. Niin mistä tää ilmiö että Ampegista tulee hyvä rösö,prööt ja kaikkee muuta.Sen haluun just ite selvittää. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
absqua 01.12.2006 16:15:09 | |
---|
4-v siis kyseessä ja trankuilla yleensä soittelen mallia EBS mutta nyt kiinnosta että saanko Ampegista sen soundin minkä haluan. Veikkaan et monet elämykset on korvien välissä.Eilen tein A/B testiä EBS 4X10 Neo kaapin kanssa sekä Fenkun 4x10 kaapin kanssa.Sitä soundia mikä tuli EBS komerosta ulos ei saa millään eikä ikinä fenkusta ulos.Niin se vaan on ja se on mun soundi ollu jo monta vuotta. Niin mistä tää ilmiö että Ampegista tulee hyvä rösö,prööt ja kaikkee muuta.Sen haluun just ite selvittää. Ne ko. fenderin kaapit on nyt muutenkin varmaan huonointa mitä siitä firmasta on ikinä ulos tullut. Ei ole ihme ettei soundi miellytä. EBS-komerot on ihan täysin eri planeetalta joka suhteessa. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |