Aihe: Trace Elliot -ongelma
1
JuXu
17.11.2006 01:02:58
Hey,

minulla on vahvistimena Trace Elliot AH500X/GP11. Ilmeni ongelma: matalilla taajuuksilla ääni säröytyy ja katoaa. Ikääkuin "kyykyttyy" jos ymmärätte mitä ajan takaa. Korkeammilla taajuksilla ongelmaa ei ilmene. Säröytyminen ja häviäminen ilmenee vain bassokaapin kautta (kokeiltu eri kaapeilla), PA:n kautta mitään ongelmaa ei ole vaan soundi kuulostaa hyvältä. Kokeilin kaapin kytkemistä erikseen vahvistimen kumpaankin ulostuloihin ja sama ongelma molemmissa. PA:han nuppi on kytkettynä nupin omasta DI-ulostulosta.

Tuo minua hämää kun PA:n kautta ei ole mitään ongelmia. Tietysti voisin aina soittaa PA:n kautta mutta kyllä se ääni pitää saada kaapin kautta ulos :) En ymmärrä niin paljoa tuon vahvistimen päälle vielä että osaisin edes missä vika voisi olla. Kertokaa viisaammat ja/tai ko. nupin (ex-)omistajat mistä voisi olla kyse!

-jukka
bize
17.11.2006 08:17:25 (muokattu 17.11.2006 08:20:28)
Se, että onko kyseessä varsinainen "vika", riippuu siitä että minkälaisilla äänenvoimakkuuksilla soitat. Myös EQ:n asetuksilla on suuri merkitys, jos soitat niin kovaa, että ääni menee särölle. Kuvittelisin, että vahvistimesta on korostettu sellaisia taajuuksia, joita kaappi ei kykene toistamaan - matalat taajuudet säröyttäessään vahvistinta "syövät" kaiken tehon ylemmiltä taajuuksilta.

Mitä noita speksejä kattelin, niin eihän ongelma vois olla tuossa jakosuotimessa? Onko sulla kaks kaappia kytkettynä siihen? Jos vaan yksi, niin tarkasta, että jakosuodinta ei ole säädetty liian ylös, jos sitä voi säätää (en löytänyt tarkkoja speksejä pikaisella googletuksella). Jos kyse ei ole jakosuotimen säädöistä, niin kannattaa kokeilla leikata aivan matalimpia taajuuksia, ja vetää eq muutenkin suht suoraksi, ehkä jopa korostaa 500-800 hz:n seutua.
Sama, kuin piccolovirveli. Kuin potkisi marsua perseelle, ja sanoisi: "Huuda kuin leijona". -Epämuusikko
aho
17.11.2006 08:22:51
Hey,

minulla on vahvistimena Trace Elliot AH500X/GP11. Ilmeni ongelma: matalilla taajuuksilla ääni säröytyy ja katoaa. Ikääkuin "kyykyttyy" jos ymmärätte mitä ajan takaa. Korkeammilla taajuksilla ongelmaa ei ilmene. Säröytyminen ja häviäminen ilmenee vain bassokaapin kautta (kokeiltu eri kaapeilla), PA:n kautta mitään ongelmaa ei ole vaan soundi kuulostaa hyvältä. Kokeilin kaapin kytkemistä erikseen vahvistimen kumpaankin ulostuloihin ja sama ongelma molemmissa. PA:han nuppi on kytkettynä nupin omasta DI-ulostulosta.

Tuo minua hämää kun PA:n kautta ei ole mitään ongelmia. Tietysti voisin aina soittaa PA:n kautta mutta kyllä se ääni pitää saada kaapin kautta ulos :) En ymmärrä niin paljoa tuon vahvistimen päälle vielä että osaisin edes missä vika voisi olla. Kertokaa viisaammat ja/tai ko. nupin (ex-)omistajat mistä voisi olla kyse!

-jukka

Ihan hatusta tulee, mutta veikkaisin että päätepuolella olisi jotain häikkää... DI:n kauttahan signaali ei kierrä kun korkeintaa nupin etuasteen kautta jos sieltäkään eli tällöin ongelmaa ei luonnollisesti ole. Ei muuta kuin nuppi huoltoon.

Kompatkaa viisaammat.
Minimum effort/Maximum gain.
JuXu
17.11.2006 14:57:43
Tuo ahon hatusta tullut heitto kuulostaa itse asiassa aikalailla järkevältä.

Olen säätänyt alun perin EQ:n hyvin maltilliseksi, eli leikkaisin matalia ja kaikkein korkeimpia taajuuksia, ihan pientä korostusta keskialueelle. Ja sama ongelma itse asiassa ilmeni myös EQ:n ohitettaessa, flattina soitettaessa. Eikä äänenvoimakkuudetkaan ole äärissä.
Noihin säätöihin olen kiinnittänyt huomiota alusta asti, koska oman kaappini tehonkesto on pienempi kuin mitä Trace tuuttaa yhdestä kanavasta pihalle (200W kaappi vs. 250W Trace). Samoilla EQ:n ja äänenvoimakkuuden asetuksilla surina ja tukkeutuminen ilmeni myös keikalla Warwickin 400W kestävässä kaapissa.

En _vielä_ tiedä Tracen etu- ja pääteasteiden kytkentöjä DI:n suhteen, kertokoon viisaammat.
Näin ollen vika vaikuttaisi majailevan päätepuolella. Jos joku vielä keksii tarkemmin, niin olkaa hyvät vaan! Kaikki tieto Tracen sielunelämästä otetaan mielellään vastaan. Huoltoon tuo nuppi on siis vietävä...voihan vietävä!
Jesus Muerte
17.11.2006 15:42:26
Auttaa asiaa tahi ei, mutta vehkeen manuaali on minulla netissä osoitteessa http://students.oamk.fi/~jajuhe01/Myynti/MK_V_GP11.pdf

Itsellänikihän tuollainen nuppi löytyy, mutta tuosta viasta en osaa sanoa mitään. Paitsi sen, että jakosuotimen säädöistä se ei ole kiinni. Sitä kun ei saa säädettyä. :)
Lökis
18.11.2006 14:41:50
Moi

Joitakin vuosia sitten korjasin kaverin Tracen. Oli heh, erikoinen ongelma, joka lopuksi osoittautui tehtaan huolimattomuudeksi.

Sisäänmeno jakin jälkeen on piirillä jännitejako, eli siinä on kaksi vastusta, joiden väliin signaali tuli. No ko. vastusten juotospisteeseen oli valmistusvaiheessa eksynyt pirun ohut kuparisäikeen pätkä, joka "heilui" ilmavirran ja tärinän vaikutuksesta ja aina välillä oikosulki signaalin suoraan vahvistimen mekaaniseen runkoon. Se ei aiheuttanut paukahtelua/poksahtelua vaan "imaisi" vehkeen pimeäksi.

No tämä nyt ei ole ratkaisu ongelmaasi, mutta vaikuttaa siltä, että jos korostat paljon alapäätä, niin olet yksinkertaisesti käyttänyt vahvistimen antamat resurssit jo aikaisessa vaiheessa loppuun, oli volapotikka sitten vaikkapa kakksella. Asia on niin, että kun korostat vaikkapa jotain taajuutta kolmella desibelillä se tarkoittaa teho tuplaamista ko. taajuudella.

No tää nyt menee lauantain ja väsymisen piikkiin tää seputus...:)

t. Lökis
magic
18.11.2006 19:27:25

Hey,

-jukka

Ihan vaan tarkistus : onhan sun kaapin impedanssi vähintään 4 ohmia ? Muuten nimittäin pääteasteen virtalähteen kapasiteetti loppuu ja silloin nimenomaan matalilla taajuuksilla pääteaste "kyykyttyy".

Muutenkin vaikuttaa juuri siltä että päättäriltä loppuu puhti. Jos kyseessä on vanha laite saattaa olla että elektrolyytit pääteasteessa ovat huonoja ja jännite pääsee laskemaan. Jos sinulla riittää osaaminen ja laitteet on melko helppo mitata konkkien yli oleva jännite, pitäisi olla n. 65 V, konkat on merkattu PSC5 ja PSC6, eli isot pelti"pöntöt". Mittaa jännite ensin tyhjäkäynnillä ja sitten täys hönkä päällä, parempi on jos voit jaa jonkun tasaisemman signaalin vaffariin, esimerkiksi 50 Hz testiäänen !

Minulla löytyy tuon AH500X:n kytkentäkaaviokin jos tarvetta ilmenee.

Terveisin nimimerkki "Entinen AH500X:n käyttäjä" joka ei jaksa enää kantaa noin painavaa nuppia !
JuXu
18.11.2006 23:20:52 (muokattu 18.11.2006 23:22:01)
Iltaa!

Hyvä tarkistus kun en hoksannut sitä aiemmin mainita! Kyllä, kaappi on 4 ohmin kaappi.

Kytkentäkaavion otan kyllä mielelläni vastaan ihan kiinnostuksen vuoksi. Periaatteessa voisin testailla tuota konkkien yli olevaa jännitettä koulun elektroniikkalabrassa.
Jos vika on noissa konkissa, konkat vaihtamalla ongelman pitäisi korjaantua, eikö?

Ihan näin harrastuksen vuoksi kyselen, tarkoituksena on tässä kevätpuolella rakennella jonkinnäköinen pieni bassovahvistin kotikäyttöön. Tuota Tracea en ala vielä itse aukomaan se kuitenkin on mun ykkösvahvistin treeneissä ja keikoilla eikä sille ole tällä hetkellä tuuraajaa...Annan ammattilaisten hoitaa Tracen kuntoon!
Eikä sitä tosiaan ole tarkoitettu riisikeppien kanneltavaksi, mutta pirun hyvä ääni siitä lähtee :)

E: kytkentäkaavion voi lähettää spostiin: jukka.okkonen@gmail.com
Bläck Joutsen
20.11.2006 09:59:48
Omassa Marshall DBS7400 oli vastaavanlainen ongelma. Pienillä voluumeilla laite toimi mainiosti, mutta kun alkoi nostamaan voluumia äänenvoimakkuus ei noussut juuri ollenkaan ja ääni alkoi säröytymään. Nuppi huoltoon. Huollossa havaitaan vika, mutta sitä ei pystätä paikallistamaan. Loppujen lopuksi laite putsataan läpi kotaisin ja vika häviää. Todennäköisenä syynä ongelmaan oli pölyttyneet ja happettuneet effektilenkin ja linjalähtöjen jakit; olivat oikarissa.
JuXu
15.12.2006 18:07:48
Huollossa havaitaan vika, mutta sitä ei pystätä paikallistamaan. Loppujen lopuksi laite putsataan läpi kotaisin ja vika häviää. Todennäköisenä syynä ongelmaan oli pölyttyneet ja happettuneet effektilenkin ja linjalähtöjen jakit; olivat oikarissa.

Nostanpa tätä nyt heiman, kun sain Tracen "huollosta". Kävi juurikin noin kuin lainauksessa lukee, ei mitään fyysistä vikaa löytäneet. Kiristelivät jakit ja muut liitokset sekä putsasivat läpikotaisin. Vähän epäleväisenä lähdin liikkeestä kun eivät vikaa löytäneet saati korjanneet, painelin siis paikalliseen musiikkiliikkeeseen testaamaan nuppia. Ja eihän siinä mitään vikaa sitten enää ilmenekään! Tosin liikkeen kaappi oli 8ohmin, omani on 4 ohmin (ehkä tuolla on jotain tekemistä asian kanssa, jahka pääsen treenikselle niin koitan omalla kaapilla).

Huollon kaverin kanssa pohdittiin tuota ongelmaa, ja ilmoille tuli ajatus virtalähteen komponenttien "muuttumisesta". Että virtalähde ei jakasisi enää tuottaa tarpeeksi tehoja alimpien taajuuksien toistamiseksi.
Ei me tiedetä mitä sointuja meidän biiseissä on :) Fiiliksellä vaan...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)