Aihe: Paras basso släppäämiseen 1 2 | |
---|---|
![]() 22.01.2019 13:35:54 | |
Pääinstrumenttini on aina ollut laulu, kitara on myös vahva, jota olen soittanut säestääkseni lauluani. Jostain syystä basso on nyt kolahtanut kunnolla, ja olen katsellut kieli pitkällä kuola valuen joidenkin släppääjien soittoa. Luin, että IbanezSR500 olisi oivallinen bassokitara släppäämiseen, joten hankin sellaisen, mutta en saa kunnolla ääntä irtoamaan siitä. Onko kyseinen basso paras släppäämiseen vai onko parempia? Mulla on varmasti tekniikassakin suuria puutteita, mutta täällä osattaneen kertoa omakohtaisia kokemuksia siitä, millä bassolla on hyvä släpätä. Mulla on lisäksi Ibanez SWX100 bassokombo. Vinkkejä otetaan myös vastaan, minkälaisilla säädöillä tuolla kitaralla ja tuolla bassokombolla saa parhaan släp-soundin. | |
![]() 22.01.2019 13:38:50 | |
Jatsarissa on ihan makee saundi. | |
![]() 22.01.2019 13:49:10 (muokattu 22.01.2019 13:52:55) | |
Tekniikka haltuun, niin SR500:kin kuulostaa släpätessä hyvältä. Ohuet teräskielet ja tatsi matalalle säädettynä, eq:ta sitten mieluisaksi. Muistaakseni SR 500 on aktiivimikkinen, joten säätövaraa löytynee. Sinänsähän släppiä voi soitella vaikka millasella bassolla, ettei se sinänsä soittimen mallista ole paskaakaan kiinni. Presari kuulostaa tossa touhussa yhtä lailla hyvältä kuin Foderat, erilaiselta vain. Hard Ticket to Hawaii is best known for a scene in which a man, thought to be "smoking some heavy doobies", skateboarding on his hands upside down, and a blowup doll are individually hit with shoulder fired rockets. - Wikipedia | |
![]() 22.01.2019 13:52:22 (muokattu 22.01.2019 13:58:17) | |
Funkånaut: Tekniikka haltuun, niin SR500:kin kuulostaa släpätessä hyvältä. Ohuet teräskielet ja matalalle säädettynä, eq:ta sitten mieluisaksi. Muistaakseni SR 500 on aktiivimikkinen. On aktiivimikkinen. Juu, tekniikka on yllättävän hankalaa saada haltuun. Näyttää niin helpolta, mutta on kaikkea muuta. | |
![]() 22.01.2019 14:01:38 | |
Pet: Luin, että IbanezSR500 olisi oivallinen bassokitara släppäämiseen, joten hankin sellaisen, mutta en saa kunnolla ääntä irtoamaan siitä. Onko kyseinen basso paras släppäämiseen vai onko parempia? Mulla on varmasti tekniikassakin suuria puutteita, mutta täällä osattaneen kertoa omakohtaisia kokemuksia siitä, millä bassolla on hyvä släpätä. Varmasti on parempiakin, mutta yhtä varmasti sulla on myös siinä tekniikassa niin suuria puutteita, että ei ne bassoa vaihtamalla miksikään kummene. Mä tykkään omista bassoistani käyttää slappihommiin nimenomaan SR500:aa. Jossain vaiheessa luulin, että vaahteraotelauta olis jotenkin autuaaksi tekevä elementti, joten hommasin Jazzin ja totesin, että eipä ollut. Että oikeastaan mitään sellasta yleispätevää parasta on aika vaikea sanoa. Soitinta oleellisempia tekijöitä on hyvä tekniikka ja tuoreet, hyvin soivat kielet. Mulla on lisäksi Ibanez SWX100 bassokombo. Vinkkejä otetaan myös vastaan, minkälaisilla säädöillä tuolla kitaralla ja tuolla bassokombolla saa parhaan släp-soundin. Ns. hymynaama-eq on yleensä se peruslähtökohta. Eli boostataan ylä- ja alapäätä ja leikataan keskialuetta. Bullitt: Sama kai se olisi sulkea tämä sivustokin tai ainakin potkia kaikki Vessajonoa ja Anssi Kelaa lukuunottamatta vittuun, kokolailla kaikki muut kun täällä taitavat olla amatöörejä. | |
![]() 22.01.2019 14:03:05 | |
Se on aika vakuuttava Youtube-pätkä missä Anssi Kela släppää puoliakustisella bassolla ja hyvin sujuu... ei se ole soittimesta kiinni. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 22.01.2019 14:59:04 (muokattu 22.01.2019 14:59:22) | |
Kefiiri: Se on aika vakuuttava Youtube-pätkä missä Anssi Kela släppää puoliakustisella bassolla ja hyvin sujuu... ei se ole soittimesta kiinni. Sama hessu on muutens livenä pätkytellyt musarillakin vallan uskottavat peukut. Kyllä ibanezin SR sarjalaisella pitäisi peukuttelut irrota ja vallan hyvinkin niin. Lienee siis tekniikka mikä pettää jos ei "peukut" irtoa. | |
![]() 22.01.2019 15:24:57 | |
Diggailen itse eniten EMG-mikeillä varustettua Rickenbacker -kloonia, jonka ostin torilta. Ohuet, kullatut 40-100 Randy Jackson Signature -kielet ja kaverin Mesa 400+ -putkistyrkkari. Täysin käsittämätön rig släppäämiseen, mutta potkii kuin sokea hevonen, varsinkin vähän kovempaa luukuttaessa. | |
![]() 22.01.2019 17:33:54 | |
Semmoinen pieni helpottava apuväline on kompura. Monihan peukuttelee menemään ilmankin ja toki niin kannattaakin mutta auttaa kummasti alkumetreillä. Valikoimaa on rutosti, peukkuhommissa ei haittaa jos kompura värjäisikin saundia vahvasti, lopputulos ratkaisee ja joku edullisempikin peruskompura saattaa antaa aivan loistavan lopputuloksen. | |
![]() 23.01.2019 00:50:16 | |
J.Nikkanen: Semmoinen pieni helpottava apuväline on kompura. Monihan peukuttelee menemään ilmankin ja toki niin kannattaakin mutta auttaa kummasti alkumetreillä. Valikoimaa on rutosti, peukkuhommissa ei haittaa jos kompura värjäisikin saundia vahvasti, lopputulos ratkaisee ja joku edullisempikin peruskompura saattaa antaa aivan loistavan lopputuloksen. Se tossa putkistyrkkarissa juurikin lienee, että se kompressoi maukkaasti kovemmalla volalla. Ei pedaalin lailla, mutta hyvin siisti soundi ja etenkin tatsi. | |
![]() 23.01.2019 01:44:00 | |
Vessajono:Ns. hymynaama-eq on yleensä se peruslähtökohta. Eli boostataan ylä- ja alapäätä ja leikataan keskialuetta. No niin, tämä oli hyvä neuvo! Tuossa Ibanez sr 500:ssa on varsin tuhti keskialue aktiivimikillä höystettynä. Olen tähän mennessä pitänyt sen täysillä ja säätänyt lähinnä ylä- ja alapäätä. No nyt ruuvasin keskipotikan niin pienelle kuin mahdollista ja ylä- ja alapään niin suurelle kuin mahdollista ja soitto alkoi jo etäisesti muistuttamaan släppäämistä. Tein samat säädöt bassokombolle, ja tuli tunne, että nyt säädöt saattaa olla kohillaan. | |
![]() 24.01.2019 01:06:04 | |
Pet: No niin, tämä oli hyvä neuvo! Tuossa Ibanez sr 500:ssa on varsin tuhti keskialue aktiivimikillä höystettynä. Olen tähän mennessä pitänyt sen täysillä ja säätänyt lähinnä ylä- ja alapäätä. No nyt ruuvasin keskipotikan niin pienelle kuin mahdollista ja ylä- ja alapään niin suurelle kuin mahdollista ja soitto alkoi jo etäisesti muistuttamaan släppäämistä. Tein samat säädöt bassokombolle, ja tuli tunne, että nyt säädöt saattaa olla kohillaan. Eniten släppäämisen sujumiseen vaikuttaa sun oma soittotekniikkasi, voit vaihdella bassoja tai ruuvata tappiin saakka vaikka mitä muljuttimia mutta suurempaa vaikutusta sillä ei ole. Oikotietä onneen on ihan turha yrittää hakea. Mikäli harjoittelu ei maistu, aina voi keulia jollain softalla, esim. https://www.youtube.com/watch?v=YMQCAaWm_MQ "This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson | |
![]() 24.01.2019 01:32:33 | |
Thefish: Oikotietä onneen on ihan turha yrittää hakea. Mikäli harjoittelu ei maistu, aina voi keulia jollain softalla, esim. https://www.youtube.com/watch?v=YMQCAaWm_MQ Kuulosti syntisen hyvältä. Mutta omalta kokemukselta sanon, ettei ainakaan kapean kielivälin omaavilla bassoilla ole helppoa aloitella släppiä. Fenderin 19mm rakoon sopii isokin peukku. | |
![]() 24.01.2019 12:20:15 | |
J.Nikkanen: Semmoinen pieni helpottava apuväline on kompura. Monihan peukuttelee menemään ilmankin ja toki niin kannattaakin mutta auttaa kummasti alkumetreillä. Valikoimaa on rutosti, peukkuhommissa ei haittaa jos kompura värjäisikin saundia vahvasti, lopputulos ratkaisee ja joku edullisempikin peruskompura saattaa antaa aivan loistavan lopputuloksen. Alkoi kiinnostamaan tuo kompura. Onko ehdotuksia kompuralle? Onko multipedaaleissa kompura mukana? Ilmeisesti bassokitaran kohdalla pitää olla nimenomaan bassolle tarkoitettu kompura, jotta liikutaan oikealla taajuusalueella. Kompressorin kohdalla ymmärrän eri pedaalin kuin sähkökitaralla. Sen sijaan monen muun pedaalin kohdalla olen hiukan ihmetellyt, miksi pitää erikseen olla bassolle ja kitaralle eri efektipedaali - otetaan esimerkiksi wah-wah - pedaali, jota myydään sekä kitaralle että bassolle erikseen. Bassopedaalit ovat tyypillisesti hintavampia, joten oleellinen kysymys lienee, mitä eri kitarapedaaleja voi käyttää ristiin myös basson kanssa? | |
![]() 24.01.2019 12:50:53 (muokattu 24.01.2019 12:51:22) | |
Pet: Sen sijaan monen muun pedaalin kohdalla olen hiukan ihmetellyt, miksi pitää erikseen olla bassolle ja kitaralle eri efektipedaali - otetaan esimerkiksi wah-wah - pedaali, jota myydään sekä kitaralle että bassolle erikseen. Wahi on käytännössä manuaalinen eq-sweeppi, bassolle niitä on erikseen siksi ettei vätkytin söisi (niin paljon) instrumentin luonnollista alakertaa. Kitara taasen toimii eri taajuusalueella joten sille on omansa. Toki voit tuutata bassoa kitarawahin läpi, botne häviää vain aika tehokkaasti. "This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson | |
![]() 24.01.2019 17:23:41 | |
Pet: Alkoi kiinnostamaan tuo kompura. Onko ehdotuksia kompuralle? Onko multipedaaleissa kompura mukana? Ilmeisesti bassokitaran kohdalla pitää olla nimenomaan bassolle tarkoitettu kompura, jotta liikutaan oikealla taajuusalueella. TC spectracomp, pieni mutta monipuolinen. Multsarien kompurat hieman omituisia mutta miksipä ei niidenkin kanssa pärjäisi. Kompressorin kohdalla ymmärrän eri pedaalin kuin sähkökitaralla. Sen sijaan monen muun pedaalin kohdalla olen hiukan ihmetellyt, miksi pitää erikseen olla bassolle ja kitaralle eri efektipedaali - otetaan esimerkiksi wah-wah - pedaali, jota myydään sekä kitaralle että bassolle erikseen. Bassopedaalit ovat tyypillisesti hintavampia, joten oleellinen kysymys lienee, mitä eri kitarapedaaleja voi käyttää ristiin myös basson kanssa? Kaikkia kitara pedaaleja voi käyttää bassolla, osa toimii hemmetin hyvin, osa ei oikein ollenkaan, ite olen opetellut ns. kantapään kautta ja jaksan kokeilla edelleen. Laudassa tosin kaikki purkit tällä hetkellä purkkeja joihin valmistajakin lupaa että pelittää bassolla. Alataajuudet ovat yleensä ne mitkä ensimmäisenä katoaa, esim. perus kitarawah on bassolla järkyttävä. | |
![]() 25.01.2019 11:33:48 (muokattu 25.01.2019 11:36:16) | |
Pet: Alkoi kiinnostamaan tuo kompura. Onko ehdotuksia kompuralle? EBS:n Multicompia kannattaa kokeilla myös. Ite tykkään. TC:n nupeissa ollut kompura taitaa olla sama kuin tuo spectracomp, se on ihan pätevä laitos kanssa. | |
![]() 25.01.2019 11:41:52 | |
vt_17: EBS:n Multicompia kannattaa kokeilla myös. Ite tykkään. Meil samat. Onpi kolme hieman eri tyylistä moodia. Tubesim-tyylisen pidän aina päällä rokkitouhuissa ja esim multiband toimii kivasti peukkuhommissa. | |
![]() 25.01.2019 12:48:51 | |
Jos osaa, onnistuu släppihommat millä vaan. Itse en osaa ja olen kokenut omaan tyyliin sopivammaksi Warwickin tuotteet. Aktiivimikit ja eq antaa jo tasoitusta aika hyvin. Ohut body ja sen ergonomia aina erottuu edukseen. Putkivahvari kompressoi luonnostaa niin hyvin, että lopputulema on kiinni vain ja ainoastaan soittajan ranteesta. | |
![]() 01.02.2019 14:20:33 (muokattu 01.02.2019 14:26:24) | |
Thefish: Wahi on käytännössä manuaalinen eq-sweeppi, bassolle niitä on erikseen siksi ettei vätkytin söisi (niin paljon) instrumentin luonnollista alakertaa. Kitara taasen toimii eri taajuusalueella joten sille on omansa. Toki voit tuutata bassoa kitarawahin läpi, botne häviää vain aika tehokkaasti. No niin, nyt on kompressori (TC Spectracomp), oktaaveri (MXR bass octave deluxe), chorus (Mooer enseble Queen) ja basso-wah (Cry baby bass). Wah wah tuntuu toimivan parhaiten yläpäässä, mutta alapäässä toimii melko vaimeasti. On kyllä bassowahi. Ostin käytettynä, mutta ei kait nämä sillä tavalla rikki voi mennä, että alapää vaimenee. Kompura on hyvä. Oktaaverissa on hiukan säätämistä. Chorus-pedaalia en ymmärrä, ehkä mun basso ei vaan siihen taivu. Wah wah on ihan kiva myös, alapäässä saisi tosin toimia paremmin. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)