Aihe: EpiTBird-projekti
1
Zerstorer
11.12.2018 10:08:45
Ampukaa mut nyt alas, ennen kuin alan oikesti toteuttamaan hullua ideaa.

Nurkkaan jääny Epin TBird-4:nen ja "lievää" nokkapainoisuutta lukuunottamatta tykkäsin sillä kyllä soitella. Valuuttaahaan tuossa ei juuri kiinni ole, ja puutyöt ei pelota.

Dilemma: Haluaisin nyt rakennella Spectorin rinnalle OIKEASTI EDES KOHTUULLISEN HYVIN AEAD-vireessä toimivan laitteen. Mikit menee vaihtoon ja ajatus niistä on, samoin Schallerin säätötalla on jo hyllyssä, mutta eniten mietityttää, pitäiskö alkaa suosiolla etsimään pidempää kaulaa, vai saisko homman toimimaan tuolla omallaan vaikkapa .145 A-kielellä, niin että kieli olisi ees jotenkuten tiukalla vielä. Joku on kuitenkin vastaavaa viritellyt, niin mielellään kuulisin mielipiteitä. Kertokaa myös se jos kannattaa suosiolla pilkkoa Epi lämmityspuuksi ja hankkia joku muu keppi.
J.Nikkanen
11.12.2018 10:29:40 (muokattu 11.12.2018 10:31:11)
Termos!

Mulla on daddan .145 femmassa B kielenä, kivan jämäkkä 35" skaalalla mutta jos väännän sen A vireeseen niin soi mun mielestä huonohkosti. Toki bassot (ja kitarat) siitä pöljiä vehkeitä että ovat enemmän ja vähemmän yksilöitä eli mikä ei toimi yhdessä voikin toimia toisessa. Mulla olis muistikuva että .135 on tatsiltaan lörppö mutta soisi paremmin. Mutta joka tapauksessa menee testihommiksi.

edit: itse kyllä antaisin epiluurin jatkaa nurkassa oloa ja hommaisin jonkun 35" skaalaisen basson tuohon vireeseen
Zerstorer
11.12.2018 10:42:39
J.Nikkanen: Termos!

Mulla on daddan .145 femmassa B kielenä, kivan jämäkkä 35" skaalalla mutta jos väännän sen A vireeseen niin soi mun mielestä huonohkosti. Toki bassot (ja kitarat) siitä pöljiä vehkeitä että ovat enemmän ja vähemmän yksilöitä eli mikä ei toimi yhdessä voikin toimia toisessa. Mulla olis muistikuva että .135 on tatsiltaan lörppö mutta soisi paremmin. Mutta joka tapauksessa menee testihommiksi.

edit: itse kyllä antaisin epiluurin jatkaa nurkassa oloa ja hommaisin jonkun 35" skaalaisen basson tuohon vireeseen

Tätähän mä juuri itsekin arvuuttelen. Kyl se taitaa niin olla lopulta että 35" on ehdoton juttu jos meinaa A:han asti ilman pahempaa pörinää päästä......
basisti1971
11.12.2018 15:14:46
Moi.

En ammu alas vaikka kuinka pyytelisit, rohkeasti vaan modaamaan.

Vaikka itse omasta klassisesta halpisepipöllöstä itse kovasti pidänkin -etenkin Model Onella ryyditettynä- tuo on mitä mainioin instrumentti toteuttaa villejäkin visioita.

Tilanne toki hivenen muuttuu jos kyseiseen yksilöön on vahvoja tunnesiteitä syystä tai toisesta, mutta haluttavuuden ja rahallisen arvon ollessa marginaalinen on vaikea keksiä miksei olemassaolevaa ja nurkissa toimettomana lojuvaa instrumenttia kannattaisi modata.

Mun henkilökohtaiset kokemukset 34"+ skaaloista ovat muutamaa kokeilua lukuunottamatta perinjuurin vaatimattomia, enkä ainakaan noiden kokeilujen perusteella ymmärrä lainkaan miksi varsin moni tuntee tuon ~3 tai ~6% kielen pitenemisen vaikuttavan radikaalisti soundiin ja soittotuntumaan.
Kun ei vaikuta vastaava lyhentäminenkään mainittavasti.
Ja etenkin kun nykyään alkaa saamaan bassokieliäkin kivuttomasti .010 välein, voi settinsä halutessaan helposti räätälöidä omaan vireeseen, soittotatsiin ja skaalaan sopivaksi.
Tietty jos kielet pitää saada valmiina paketteina (kivijalka)kaupan hyllyltä, sitten menee hivenen haastavammaksi ja pidempi skaala auttaa varmasti.

Tuo oma jonkin verrran soittoaikaakin saava F#BEADG-kutonenkin on tavallinen 34", enkä ole huomannut että sen enempää F# (.175) kuin B (.135) olisi millään tapaa ongelmallinen Warren DL setillä.
Rotot on vielä testaamatta vaikka F*ck-musiikin alesta niitä jo varuiksi varastoon haalinkin.

Mun soundivaatimukset ovat kuitenkin perinteisen vaatimattomat, joten joku toinen voi pitää mun hyväksymää soundia kovinkin huonona.
Ainakin jos hävettää kun rakas PA ei kunnolla b-kieltäkään toista :D.

Joten itse hommaisin muutamia irtokieliä ja testaisin tuolla 34" skaalalla.

Toki, jos uusi basso pidemmällä skaalalla polttelee mielessä yhtä vastustamattomasti kuin hommaan vaadittava pääoma taskussa tai pankkitilillä, sitten ei auta kuin alkaa metsastämään mieleistä...

T:Samuli
Bass Soberano
12.12.2018 09:21:53
Ei muutako droppia kehiin vaan :) itellä on kans ollu aikasemmin käytösä t-birdin pro iv Ja yhen ep:n käyny sillä äänittään Bb dropista ja hyvin pörisi. Ny käytössä customi birdi( jos haluaa tutustua nii http://puustaloihdittu.blogspot.com/2018/03/hdawbird-basso.html ) ja tipautettiin vire droppi a:han nii tuntu et selkeni vaan soundi :D luulin et tulee enempi ongelmia ku tiputettiin viel ku paksuin kieli on kuitenkin vaan 0.130 mut ei. Meinaan kyllä kokeilla ku vaihan uudet kielet nii pikkusen paksumpaa kuitenki koska on se pikkusen spagettinen plektralla paukuttaa mut tosiaan soundi o omasta mielestä perkuleen hyvä.
Heroes Don't Ask Why
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)