iec 23.11.2018 10:42:35 | |
---|
Hei, Moniko on kokeillut tehdä 4-kielisestä "köyhän miehen" 5-kielisen suurentamalla satulan urat 5-kielisen paksuimmille kielille sopiviksi ja heivaamalla G-kielen pois ja vireeksi BEAD ? Sain tuollaisen idean yhdeltä tutulta basistilta ja ilmeisesti hän on ollut tyytyväinen ratkaisuun ihan keikkakäytössäkin. Niinpä minäkin kävin viemässä toisen bassoni Amfisoundin Sampolle modattavaksi. Saas nähdä miten käy. Logiikkana tuossa on se, että mulla on sitten kaksi erilasessa vireessä olevaa bassoa. Toinen on standardi 4-kielinen EADG-vireessä ja toisesta tulee sitten sellainen, jolla soittelen ne biisit missä sointukulku vaatii matalampia säveliä, ja ettei tarvitse hyppiä oktaavia ylemmäksi hakemaan niitä (kun kuulostaa tökeröltä.) Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
pehko 23.11.2018 11:54:42 | |
---|
Kaipa tuo on aika perukäytäntö nykyään. Varsinkin raskaamman musiikin piireissä. Itellä ollu jo vuosia BF#be. Ei se nyt täysin sama ole, mutta melkein. Jotkut sanoo, että 5kielisessä leveämpi kaula on parempi matalille vireille. Siihen en osaa sanoa. "Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP |
J.Nikkanen 23.11.2018 13:04:40 | |
---|
Onhan noita ollut jo niin kauan että en edes muista. Väliäkö sillä missä vireessä se nelikielinen on, kunhan toimii ja toimittaa. |
Vessajono 23.11.2018 14:10:02 | |
---|
J.Nikkanen: Onhan noita ollut jo niin kauan että en edes muista. Väliäkö sillä missä vireessä se nelikielinen on, kunhan toimii ja toimittaa. Mulla ei oikein toimittanut. Kokeilin joskus muutaman keikan ajan ja siirryin vitoseen kun totesin, että oon liian laiska roudaamaan kahta bassoa ja sit oli kuitenkin aina jonkun biisin kanssa kusessa kun ois tarvinnut sekä B:tä että G:tä. Tai sit olis pitänyt hyppiä ympäri otelautaa todella hölmösti. Bullitt: Sama kai se olisi sulkea tämä sivustokin tai ainakin potkia kaikki Vessajonoa ja Anssi Kelaa lukuunottamatta vittuun, kokolailla kaikki muut kun täällä taitavat olla amatöörejä. |
basisti1971 23.11.2018 15:24:13 | |
---|
Moi. Onhan noita tosiaan ollut siitä lähtien kuin "kireähihnaisiakin" bassoja. Ekaa kertaa kyllä törmään termiin "laihialainen" Musatyylistä riippuen B voi osoittautua huomattavasti käyttökelpoisemmaksi kuin G, ja monasti 5-kielisen kaula on leveä tai kielivälit ovat nelikieliseen tottuneelle turhan kapeat joten itse en tuossakaan kielityksessä laihialaisuutta tunnista. SR800 Ibanezissa tuli ongelmaksi rajallinen intonaation säätövara, joten tallaa piti siirtää ~7mm. Herbyn rikukopioon tuota virettä loppujenlopuksi aikoinaan ajattelin Ibanezin toimiessa testipenkkinä, mutta rikutallan olematon intonaatiosäätövara ja haluttomuus siirtää tallaa torppasivat tuon idean. Omassa ratkaisussa 5 kielisen tarpeeseen laihialaisuuskin toteutui, ostin kutosen koska oli kympin kalliimpi kuin vitonen :D. Tykästyin niin etttä ostin vielä toisen hivenen kehittyneemmän (NT) samanmerkkisen ja kielitin F#BEADG. T:Samuli |
J.Nikkanen 23.11.2018 16:49:02 | |
---|
Vessajono: Mulla ei oikein toimittanut. Kokeilin joskus muutaman keikan ajan ja siirryin vitoseen kun totesin, että oon liian laiska roudaamaan kahta bassoa ja sit oli kuitenkin aina jonkun biisin kanssa kusessa kun ois tarvinnut sekä B:tä että G:tä. Tai sit olis pitänyt hyppiä ympäri otelautaa todella hölmösti. Vitosen mäkin hommasin sitten jossain kohtaa ja neloset lähti kiertoon. Yhden toki jätin mutta eipä ole käyttöä ollut. |
iec 23.11.2018 22:48:49 (muokattu 23.11.2018 22:55:36) | |
---|
basisti1971: Moi. Onhan noita tosiaan ollut siitä lähtien kuin "kireähihnaisiakin" bassoja. Ekaa kertaa kyllä törmään termiin "laihialainen" Musatyylistä riippuen B voi osoittautua huomattavasti käyttökelpoisemmaksi kuin G, ja monasti 5-kielisen kaula on leveä tai kielivälit ovat nelikieliseen tottuneelle turhan kapeat joten itse en tuossakaan kielityksessä laihialaisuutta tunnista. SR800 Ibanezissa tuli ongelmaksi rajallinen intonaation säätövara, joten tallaa piti siirtää ~7mm. Herbyn rikukopioon tuota virettä loppujenlopuksi aikoinaan ajattelin Ibanezin toimiessa testipenkkinä, mutta rikutallan olematon intonaatiosäätövara ja haluttomuus siirtää tallaa torppasivat tuon idean. Omassa ratkaisussa 5 kielisen tarpeeseen laihialaisuuskin toteutui, ostin kutosen koska oli kympin kalliimpi kuin vitonen :D. Tykästyin niin etttä ostin vielä toisen hivenen kehittyneemmän (NT) samanmerkkisen ja kielitin F#BEADG. T:Samuli Heh ;) Tuo "laihialainen" nyt vaan oli oma keksintö, eli otin nimityksen käyttöön ihan sillä perusteella, että säästin kun ei tarvitse ostaa kokeiltavaksi aitoa 5-kielistä, kun sattuu olemaan 2 kpl 4-kielistä talossa. Toki tuo säästö nyt jää nähtäväksi. Eipä siinä - jos ei tuo vire olekaan mun kohdalla hyvä idea, menee huollon hinta kuitenkin suomalaisen työn tukemiseen. Toki ammattimies osaa kyllä hommansa ja siirtää tallaakin tarvittaessa, eli eiköhän siitä tule hyvä. Hyviä pointteja tosiaan nuo mitä tässä on tuotu esiin, eli että saattaa olla ongelmia, kuten intonaatio. Tai sitten se, että lopulta kuitenkin tulee ostettua aito 5-kielinen, tai jopa 6-kielinen. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
Basismi 26.11.2018 12:48:35 | |
---|
Laihialaisesta 5-kielisestä tulisi omaan mieleen sellainen 4-kielinen mihin on lisätty yksi kieli. Joskus oli ainakin sellaisia talla-viritin -settejä myynnissä. Tai no voi sen tehdä toki näinkin: https://www.youtube.com/watch?v=ffEtLvm2qiUBasso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
iec 26.11.2018 14:54:57 | |
---|
Basismi: Laihialaisesta 5-kielisestä tulisi omaan mieleen sellainen 4-kielinen mihin on lisätty yksi kieli. Joskus oli ainakin sellaisia talla-viritin -settejä myynnissä. Tai no voi sen tehdä toki näinkin: https://www.youtube.com/watch?v=ffEtLvm2qiU Heh - jos konstit loppuu niin keinot alkaa :) Voihan asian tehdä tietysti myös noin. Näytti olevan aika reunassa nuo reunimmaiset kielet, eli saattaa välillä soitettaessa lipsua yli reunan. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
TiimyTheDude 30.11.2018 08:32:22 | |
---|
iec: Hei, Moniko on kokeillut tehdä 4-kielisestä "köyhän miehen" 5-kielisen suurentamalla satulan urat 5-kielisen paksuimmille kielille sopiviksi ja heivaamalla G-kielen pois ja vireeksi BEAD ? Sain tuollaisen idean yhdeltä tutulta basistilta ja ilmeisesti hän on ollut tyytyväinen ratkaisuun ihan keikkakäytössäkin. Niinpä minäkin kävin viemässä toisen bassoni Amfisoundin Sampolle modattavaksi. Saas nähdä miten käy. Logiikkana tuossa on se, että mulla on sitten kaksi erilasessa vireessä olevaa bassoa. Toinen on standardi 4-kielinen EADG-vireessä ja toisesta tulee sitten sellainen, jolla soittelen ne biisit missä sointukulku vaatii matalampia säveliä, ja ettei tarvitse hyppiä oktaavia ylemmäksi hakemaan niitä (kun kuulostaa tökeröltä.) Mulla on kaikki bassot HEAD-vireessä ja soittanu niin jo vuosia. Hetki meni opetellessa, mutta enää en vaihtaisi pois. Löysin ihan uusia sävyjä ja tapoja soittaa vehjettä tuon jälkeen. "...mää mitään soita, moon basisti" |
iec 10.12.2018 18:10:44 (muokattu 10.12.2018 18:14:14) | |
---|
Nyt olen noin viikon soitellut BEAD-vireellä ja äkkiä tuohon tosiaan tottuu. Tuli kyllä oikeasti monipuolisemmaksi soittimeksi ja nyt onnistuu moni biisi mikä aiemmin meni kikkailuksi. Kitaraseppä oli tehnyt jälleen kerran hyvää työtä ja soitettavuus on kohdallaan. Niin... ja ei tarvinnut tehdä mitää spesiaalia, eli ainoastaan satulaurien muokkaus riitti + normihuolto + uudet kielet, joten ei maksanut maltaita. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |