Aihe: pinch harmonics bassolla
1
badcompany
08.07.2007 18:38:42
olen katellu billy sheehanin bassottelua ja ihmetelly että miten se tekee noi harmoniksit bassollasormilla.olisko teillä vinkkejä tai linkkejä.
Lammikkovalas
08.07.2007 18:56:16
olen katellu billy sheehanin bassottelua ja ihmetelly että miten se tekee noi harmoniksit bassolla.olisko teillä vinkkejä tai linkkejä.

Onnistuuhan se ihan helposti bassollakin. Pidän sormia samalla tavalla kuin plektraa pidellessä, mutta "plektrana" käytän etusormen kynttä. Näin ainakin olen itse saanut aina haluamani äänet.
I broke my G-string while fingering A minor
Pallisti
08.07.2007 19:44:24
Onko toi kyseinen juttu se semmonen ns vingahdus? Jos on, niin mites sen käyttötarve bassossa? Varmaan yksin soittelussa ihan hieno, mutta aika mahdoton varmaan käyttää bändin kanssa. Korjatkaa jos olen väärässä.
"Vaadimme Pallistin pallit kehiin!!" -kid ego www.collarbone.org www.myspace.com/collarboneband
Lammikkovalas
08.07.2007 20:29:24
Onko toi kyseinen juttu se semmonen ns vingahdus? Jos on, niin mites sen käyttötarve bassossa? Varmaan yksin soittelussa ihan hieno, mutta aika mahdoton varmaan käyttää bändin kanssa. Korjatkaa jos olen väärässä.

Kyseessä on just semmonen "vingahdus", jota ei tarvi käytännössä yhtään mihinkään, jos ei satu olemaan Billy Sheehan. Sähkökitaraa soitettaessa olen itsekin enemmän soveltanut kyseistä tekniikkaa.
Pirkka
08.07.2007 21:17:52

Myrkyttämisessä oikein hyvä ase!
Van Hannes
09.07.2007 08:23:08
Vinkuääniä saa myös hyvin "tappingillä". Vasemalla kädellä vibratoa ja oikealla kädellä käyt nopeasti iskemässä kieltä.
"There Can Be Only One Hannes"
Lammikkovalas
09.07.2007 13:03:05
Vinkuääniä saa myös hyvin "tappingillä". Vasemalla kädellä vibratoa ja oikealla kädellä käyt nopeasti iskemässä kieltä.

Ja tää on kans tosi hienon ja vaikeen näköstä, eli jos haluaa päteä ihmisille niin kaikennäköset keinoharmoniat ja tappingjutut on ihan omiaan siihen.
Teijo K.
09.07.2007 13:27:38

Ja tää on kans tosi hienon ja vaikeen näköstä, eli jos haluaa päteä ihmisille niin kaikennäköset keinoharmoniat ja tappingjutut on ihan omiaan siihen.

Jeps, hyvin pelittää. Päteä ihmisille = esiintyä.

Tietty voi myös soittaa selkä yleisöön päin. Itseasiassa jonkun legendan mukaanhan Eddie Van Halen soitti nimenomaan selkä yleisöön päin nuo täppäilyhommat ettei kukaan pääse vaklaamaan sen tekniikkaa. :)
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

How many string bass players does it take to change a light bulb? None; the piano player can do that with his left hand.
Lammikkovalas
09.07.2007 19:56:58
Tietty voi myös soittaa selkä yleisöön päin. Itseasiassa jonkun legendan mukaanhan Eddie Van Halen soitti nimenomaan selkä yleisöön päin nuo täppäilyhommat ettei kukaan pääse vaklaamaan sen tekniikkaa. :)

Joo ja sitten kun Van Halenin eka levy tuli ulos, uskalsi Eddie soittaa ihan oikein päin, sillä hänellä oli silloin todiste, että kyseessä on hänen kehittämänsä tekniikka.
PassoPasanen
12.09.2007 11:00:03
ainakin Steve Digiorgio taitaa käyttää noita hommia. vai johtuiskohan vaan se saundista että kuulostaa. kova jätkä kuitenki
SaBer
12.09.2007 12:54:09

Jaco soittaa nuo mielestäni ihan normaalisti sormella soittaen, mutta pitää peukaloa vaan siellä kielen päällä kun kieltä näppäilee. Ei siinä mitään kynttä ole pakko käyttää...
Harvemmin tuota "perinteisessä" bassottelussa tarvitsee, mutta kyllä se ihan hauskalta kuulostaa esim. Birdlandin introssa ja väliosassa...
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
Barska
14.09.2007 23:22:46

Öh, onks tääkin jo katoavaa kansanperinnettä ja vanha topikkikin, mutta mulla on jossakin 80-lukuinen Musican lehti, jossa Billy itte näyttää miten viinilasistakin saapi, pinchin... Eli etusormi siihen kohtaan kieltä, mistä pinchin haluaa ja sit peukulla raapaisee kielen soimaan. Niin se sen tekee. Eri juttu on tosiaan missä sitä tarvii, mut saapi kitaristeja kiusattua...
"Hai sie rumpali, siun rummuis o jotain vikaa, ku ei kuulu ku pient suhinaa..."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)