Aihe: presarin pleksin takapuoli?
1
Osmonautti
28.09.2007 13:43:45
Morjeshnääs!

Ostin vastikään pakasta vedetyn fenderin presarin ja siihen sain tingittyä päälle mustan pleksin valkoisen alkuperäisen tilalle. Ku vihdoin pääsin vaihtamaan pleksin huomasin, että valkosessa oli takapuolella jonkin sortin alumiinifolio tms liimattuna siten että se ulottu plugireiän kohdalta mikkienkin ympärille. Mustassa pleksissä taasen ei ollut mitään metallia.

Mikähän tämän alumiinin funktio on? jonkin sortin maadottamista? bassosta ääntä kyllä lähtee pleksin vaidonkin jälkeen mutta mua jäi askarruttamaan tää asia..

valaiskaa idioottia.
kondensaattori
28.09.2007 13:55:22
Folio poistaa häiriöitä. Ns. Faradayn häkki. Paljon parempaan tulokseen päästään jos myös mikkien ja potikoiden kolo vuorataan alumiinifoilolla. Lisäksi folio yhdist'ää potikoiden ja jakin rungot toisiinsa joka myös vähentää häiriöitä.
Osmonautti
28.09.2007 14:03:16
Folio poistaa häiriöitä. Ns. Faradayn häkki. Paljon parempaan tulokseen päästään jos myös mikkien ja potikoiden kolo vuorataan alumiinifoilolla. Lisäksi folio yhdist'ää potikoiden ja jakin rungot toisiinsa joka myös vähentää häiriöitä.

Eli voinko tehdä kotikonstein perus alufoliolla saman opereissönin?
kondensaattori
28.09.2007 14:11:57
Kyllä. Yleensä niissä taitaa olla semmosta alumiiniteippiä joka liimaa itsensä pleksiin. Ja vuoraa samalla se potikka/mikkikolokin. Tulee täydellisempi Faradayn häkki.
J.Hollström
28.09.2007 14:25:20
Tossa juttua aiheesta:
http://solar.hamk.fi/~foholmqtu/faradayn_hakki.php

Presarin mikki ei tosin ole niin häiriöherkkä ja huriseva kuin normi yksikelainen, joten en tiedä kuinka paljon toi parantaa lähtötilannetta.

Mutta jos tykkää askarella, niin kannattaahan se toki kokeilla. Kallistahan toi ei ole. Muutaman eron juttu + asennushiki ja kaljat päälle.
"I can't think of anything more exciting than tone hunting" -John Mayer
kondensaattori
28.09.2007 14:27:08
Tossa juttua aiheesta:
http://solar.hamk.fi/~foholmqtu/faradayn_hakki.php

Presarin mikki ei tosin ole niin häiriöherkkä ja huriseva kuin normi yksikelainen, joten en tiedä kuinka paljon toi parantaa lähtötilannetta.

Mutta jos tykkää askarella, niin kannattaahan se toki kokeilla. Kallistahan toi ei ole. Muutaman eron juttu + asennushiki ja kaljat päälle.

Onko presarin mikeissä magneetit ylemmässä eri päin kuin alemmassa, ja käämintäsuunnat samoin, humpparityyliin?
J.Hollström
28.09.2007 14:29:28
Onko presarin mikeissä magneetit ylemmässä eri päin kuin alemmassa, ja käämintäsuunnat samoin, humpparityyliin?

Joo, mikit on käämitty vastakaisiin suuntiin, joten hurinat eliminoituu tolla konstin.
okabass
28.09.2007 15:21:45 (muokattu 28.09.2007 15:44:36)
-----
Ceterum censeo moderator esse delendam
kondensaattori
28.09.2007 16:34:06
Niin joo, magneetit voi olla tosiaan miten päin tahansa, kun ne ei ole samalla kielellä.
J.Hollström
28.09.2007 17:03:00 (muokattu 28.09.2007 17:08:05)
-----

Eli oliko se linkitetty aineisto sitten väärää infoa kun poistit?

Itse olen ollut siinä uskossa että humpparimikissä kelat on vastakkaisvaiheisia, erisuuntiin käämitty ja kytketty sarjaan. Mutta en todellakaan tiedä onko se oikea käsitys.

E: Täällä olisi näköjään ohjetta, ja käämimissuunta molemmilla keloilla on sama.
http://www.stewmac.com/shop/Electro … it/Instructions/I-5961.html#details

Ota tästä nyt sitten jotain tolkkua. Ihan sama, pääasia että toimii ja ei hurise.
kondensaattori
28.09.2007 17:09:13

Itse olen ollut siinä uskossa että humpparimikissä kelat on vastakkaisvaiheisia, erisuuntiin käämitty ja kytketty sarjaan. Mutta en todellakaan tiedä onko se oikea käsitys.

Siis magneetit eripäin ja käämintäsuunnat myös. Näin molemmilta keloilta satava ääni on samanvaiheista, mutta häiriöt vastakkaisvaiheisia. Vastakkaisvaiheessa olevat häiriöt kumoavat toisensa, minkä ansiosta mikki on hiljainen. Kelat voi olla joko rinnan tai sarjassa.
okabass
28.09.2007 17:23:34

E: Täällä olisi näköjään ohjetta, ja käämimissuunta molemmilla keloilla on sama.
http://www.stewmac.com/shop/Electro … it/Instructions/I-5961.html#details

Ota tästä nyt sitten jotain tolkkua. Ihan sama, pääasia että toimii ja ei hurise.

MOI
Ei se varmaan väärää ollut, mutta en viitsi alkaa "sotimaan". Seth Loverin patentissa käämit ovat noin:
http://www.pat2pdf.org/pat2pdf/foo.pl?number=2896491
Ceterum censeo moderator esse delendam
J.Hollström
28.09.2007 17:29:48
MOI
Ei se varmaan väärää ollut, mutta en viitsi alkaa "sotimaan". Seth Loverin patentissa käämit ovat noin:
http://www.pat2pdf.org/pat2pdf/foo.pl?number=2896491

Mut kyllähän tästä nyt joku sota pitää perjantain kunniaksi saada. Kippis ja kulaus.

En muuten ottanu tolkkua tosta patentistakaan. Voisko joku vääntää käämilangasta?
Osmonautti
28.09.2007 18:47:24
jees kävin ostamassa teippirullan. pitääpä tässä viikonlopun aikana saada askarreltua, voi se homma vaikka sivuuttaa perus sunnuntaisiivouksen..

Tuskin se soundi siitä paljoa muuttuu mut ilmottelen sitte.
Kiitos teille.
kondensaattori
28.09.2007 20:24:46
jees kävin ostamassa teippirullan. pitääpä tässä viikonlopun aikana saada askarreltua, voi se homma vaikka sivuuttaa perus sunnuntaisiivouksen..

Tuskin se soundi siitä paljoa muuttuu mut ilmottelen sitte.
Kiitos teille.

Ei sen saundiin pidäkkään vaikuttaa, vaan häiriöihin.
Värinä
28.09.2007 20:34:35
Niin ja vaikka presarin mikit ovatkin humppariperiaatteella hurinaa poistavat, niin tuon pleksin alumiinin tarkoitushan on eliminoida potikoiden ja niiden välillä kulkevien johtojen poimimaa häiriötä. Tai näin olen ainaki itse käsittänyt.
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
tupac
28.09.2007 23:18:09

Kyllä. Yleensä niissä taitaa olla semmosta alumiiniteippiä joka liimaa itsensä pleksiin. Ja vuoraa samalla se potikka/mikkikolokin. Tulee täydellisempi Faradayn häkki.

Mulla piti vetasta vielä aluteipistä maadoitus tallaan ennenkuin alako kunnolla pelaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)