Aihe: Uudet kielet ja mikit jatsarihalpikseen - amatöörille apua!
1
K-5000
21.09.2007 21:57:16
Morjensta pöytään.

Olen tässä nyt vuoden enemmän ja vähemmän aktiivisesti harjoitellut basson soittoa. Aloitin Thomannin Harley Benton -halpisjatsarilla ja aloittelija-GASin iskiessä ostin muusikoiden.net-Torilta varsin miellyttävän Schecterin 5-kielisen.

Alun perin oli tarkoitus myydä tuo HB jollekin frendille muutamalla kympillä, mutta sitten hiffasin että kyllähän silläkin on varsin mukava välillä soitella, vaikka sitten sormien lepuutukseksi ja muutenkin kun on sekä lyhyempi kaula että paino huomattavasti kepeämpi tuota Schecteriä.

Joten! Halpiksesta pieni askarteluprojekti - saundi ja tatsi kun eivät kuitenkaan noin budjettihalossa ole selkeästi ihan kohdallaan joten kelasin että josko vaihtaisi mikit ja kielet. Haetaan siis ehdotuksia, minkämoisia hankkia. Kielistä en hirviästi tiedä noin yleensä, mutta tuossa halpiksessa on kovin "jämerät" ja jäykähköt kielet vrt. Schecterin "smoothit" - Schecterin kielissä tuntuu olevan vähemmän fyysistä vastusta yms. Haluaisin ehkä jotain näiden väliltä? Hölmö ehkä selittää, jos ei osaa mitään tarkemmin sanoa - ehkä pitäisi vain mennä testaamaan musakauppaan bassoja ja sopivan oloiset kielet löytäessään kysyä tiskiltä vastaavanlaisia?

Halpiksessa on passiivielektroniikat, joten mikkien puolesta hakusessa olisi siis käypä setti passiivi-jatsarimikkejä.

Hirveästi en tällä hetkellä ajatellut rahaa investoida, joten voisiko max. 200 euroa olla realistinen hinta? Vai saako halvemmallakin? Kiitos jeesistä!
Kodou
21.09.2007 22:42:54
Schecterissä on yleensä vakioina elixirin pinnoitetut kielet. Pirun mukavat soitettaessa ja kestää pitkään. Jos nyt välttämättä haluat tunkea HB:hen uudet mikit, niin kattele thomannilta sopivat siihen hommaan. Eikö kuitenkin olisi fiksumpaa myydä se HB ja säästää mikkirahat ja ostaa niillä tulevaisuudessa valmiiksi hyvä kakkosbeissi. Tuommoset projektit yleensä tuppaa tulemaan kalliksi jos halvasti ritsasta yrittää väkisin vääntää hyvää soundia, mene ja tiedä. Tämä oli vain yksi mielipide.
okoranta
21.09.2007 23:35:32

Mä aikanaan modasin tuollaisen HB:n Jazzarin. Ainakin minun yksilö oli hyvin rakennettu ja helpposoittoinen peli. Mikit ostin käytettynä, Tokain 80-luvun jazzarin mikit (35€), lisäksi asennutin siihen EMG-BTC control aktiivietuasteen (84€) ja löin uudet kielet ( Warwick Red Label ). Ja todellakin modaus kannatti. Soundi muuttui erottelevammaksi ja tuo aktiivi EQ toi siihen lisää soundivariaatioita. Oli mulla reilun vuoden ajan ykkösbassona, kunnes laitoin basson osa kerrallaan lihoiksi ja ostin Fenderin ja se on sitten toinen tarina.

Mutta ehdottomasti kannatan modausta. Yritä metsästää mikit käytettynä Torilta ja kyllä se EQ tuo tuohon kivan lisän. Asennuksessa tosin saattaa joutua hieman modailemaan Control-Platea. Virittimethän siinä on ihan kelvot ja talla sellainen perus läpyskätalla, joten niille ei varmaan kannata sen suurempia alkaa tekemään.
Maksan mielummin hyvästä soittimesta kuin merkistä Phank-Faniklubi #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)