Aihe: Vaikuttaako paljon jos soittaa väärän kätistä bassoa?
1 2
SANTTU_-92
16.06.2007 13:03:19
Mää oon huomannu että väärän kätiseen bassoon pitää ensin tottua mutta kuitenkin ostaisin mieluumin vasurin basson.
Pirkka
16.06.2007 13:14:03
Mää oon huomannu että väärän kätiseen bassoon pitää ensin tottua mutta kuitenkin ostaisin mieluumin vasurin basson.

öööh... Oot siis oikeakätinen kaveri? Tota, niinku, miksi sä ostat vasuribasson?
KillingMachine
16.06.2007 13:24:23
Jos kerta olet oikeakätinen niin miksi ihmeessä ostat vasurikätisen basson? Vaikka vääräkätiseen bassoon on jo tottunut niin kyllä oikeakätisellä soitto voi silti olla paljon helpompaa.
"Common ruse dirty face Pretty noose is pretty hate"
Groovelover
16.06.2007 14:14:15
Ei tuosta avauksesta selviä onko se kirjoittaja oikeakätinen, kirjallisen ilmaisun selkeyteen panostaminen kannattaa aina. Ja vääräkätisyyttähän ei ole olemassa, on vasenkätisyyttä ja oikeakätisyyttä.
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
Seba
16.06.2007 14:43:40

Onhan oikeakätisiä rumpaleitakin ketkä vetää vasurin puoleisesti.
Ei kai se nyt niin ihmeellistä ole.
Molempikätisiä on myös kenelle se on ihan sama miten päin vetelee.
blessed
16.06.2007 15:37:24

Näistä kätisyyksistähän nousi iso mölinä tuolla talkbassissa, kuten arvata saattaa. Itse vaan olen miettinyt, ja kirjoitin sinnekkin, että onko silla väliä kumminpäin soittaa, kun kuitenkin on kyseessä asia, jossa tarvitsee molempia käsiä koordinoidusti. Ehkä alku on helpompaa, kun vahvempi käsi paukutta niitä kieliä, niin saa kuitenkin jotain järkevää ääntä irti soittimesta. Ei tosin voi varmasti tietää:)
fox
16.06.2007 15:49:11

Ja vääräkätisyyttähän ei ole olemassa, on vasenkätisyyttä ja oikeakätisyyttä.

Just näin. Itse oon suhteellisen pitkään soittanu sellasen kaverin kanssa, joka opetteli aikoinaan niin basson- ku kitaransoitonkin oikeinpäin kielitetyillä soittimilla, mutta soittaa toki vasurina. Kyllästy niukkaan vasuri-soitinten tarjontaan, ja siihen ettei ollu treeniksellä vasurille kielitettyä kitaraa koskaan.
Hyvin se on pärjänny, tarvii vaan olla symmetris-runkosia soittimia mieluusti. Tosin pääinstrumenttina sillä on ollu tässä Gibsonin RD Artist pitkään, varalla EB-3 tyttöbasso. Mun Vantagella tykkää kanssa soitella.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
okabass
16.06.2007 21:08:41
Ei, jos ei sitä kukaan vaan huomaa.
Vanha soittajatarina kertoo eräästä pasistista, joka kuulemma huomasi vasta useamman keikan jälkeen soittavansa "vasenkätisellä" (kielet toisinpäin) kontrabassolla.
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
Basismi
17.06.2007 18:57:02
Jos on vasenkätinen ja haaveilee aloittavansa basson/kitaran/rumpujen soiton, niin ei muuta puhettakaan kuin opetella soittamaan "oikeakätisesti". Yhtä hyvin sitä voi oikeakätinen alkaa soittaa vasenkätisellä instrumentilla. Soitinten kätisyys on lähinnä sopimuskysymys.

Vai oletteko nähneet joskus vasenkätisen pianon?
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Mileleo
17.06.2007 19:55:37

http://www.lefthandedpiano.co.uk/about.html
Groovelover
18.06.2007 09:43:50
Jos on vasenkätinen ja haaveilee aloittavansa basson/kitaran/rumpujen soiton, niin ei muuta puhettakaan kuin opetella soittamaan "oikeakätisesti". Yhtä hyvin sitä voi oikeakätinen alkaa soittaa vasenkätisellä instrumentilla. Soitinten kätisyys on lähinnä sopimuskysymys.

Piano on aika huono esimerkki tässä yhteydessä koska pianonsoitossa molempia käsiä käytetään samalla tavalla, siis painetaan koskettimia. Vasenkätisillä rumpaleilla on helpompaa kun ei tarvitse ostaa mitään erityistä vasurisettiä, kunhan asettelee setin toisinpäin. Joillekin se kätisyys saattaa olla sopimuskysymys, muttei todellakaan kaikille. Kätisyyttä on eriasteista, you know? Itse kun aloitin bassonsoiton syksyllä 1981 niin vasenkätisesti soittaminen tuntui niin paljon luontevammalta että se oli helppo valinta. Tai ei oikeastaan tarvinnut edes valita, kokeilin oikeakätisestikin ihan uteliaisuudesta ja se oli todella oudon tuntuista.
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
Basismi
18.06.2007 10:31:59 (muokattu 18.06.2007 10:35:18)
Piano on aika huono esimerkki tässä yhteydessä koska pianonsoitossa molempia käsiä käytetään samalla tavalla, siis painetaan koskettimia.

En ole vakuuttunut. Sanoohan tuo ylläoleva linkkikin, että "he believes (quite logically) that his left hand, and indeed the whole left side of his body, is much more expressive and agile than his right. Because most piano music is written with the melody in the right hand supported with chords in the left, if you turn this around and swap hands it makes much more sense to a left-hander."

Onhan täppinkikin aluksi vaikeaa, mutta ei sitäkään tarvi kauaa treenata kun molemmilla käsillä menee samat jutut. Taidan vittuillakseni opetella soittamaan vasurilla, siinähän olisi kiva kesäprojekti...

Loogisesti ajatellen oikeakätisen olisi syytä soitella vasenkätisen kitaralla/bassolla. Olisi se motorisempi käsi sormituksia ottamassa ja huonommalla voisi vaan rämpytellä menemään. No turha tästä kai enempää tapella.

Kuinka moni on ajanut oikealta ohjattavalla autolla?
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Groovelover
18.06.2007 11:27:34 (muokattu 18.06.2007 11:30:41)

Hmm, montakohan kymmentä miljoonaa autoilijaa löytyy Brittein saarilta? Ja niillähän on ratti oikealla puolella, joutuvat siis käyttämään vaihdekeppiä vasemmalla kädellä, oikeakätisetkin, ihan sääliksi käy.
Sanetium
20.06.2007 11:27:34

Jostain syystä tämä sai minut nauramaan. Sait plussan.
Murgo
21.06.2007 07:45:41

Olen. Toissa kesänä lomalin viikon Irlannissa vuokra-autolla, meni noin. 2 päivää tottua ajamaan "peilikuva-autolla". Vasenkätinen soittaminen on kyllä sitten jo ihan eri juttu... Aikoinaan nuorena poikana harrastin jousiammuntaa ja yksi silloinen kaveri ampui vasurijousella vaikka oli muuten täysin oikeakätinen, oli vaan lapsena katajakaarilla leikkiessään jostain syystä alkanut pitää jousta oikeassa kädessä. Hänellä se ainakin oli ilmeisesti "sopimuskysymys", oli ihan SM-tasoa siihen aikaan ikäluokassaan(juniori).
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
trackson
21.06.2007 08:05:23

Tämä heitti minunkin aamuväsyneen lärvin pienoiseen hymyyn. Ei tuo vasuri piano itsessään, vaan kysyjän (ja minutkin) yllättänyt vastaus. +
"Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen
Leeni
20.09.2007 12:13:56

tuommoinen kun olisi ollut silloin kun vanhemmat pakottivat pianotunneille. Olisi varmasti maistunut jatkaakin soittamista.
ei se siitä
sirduke
20.09.2007 14:40:30
Mulle ei kukaan kertonut silloin kun aloittelin bassonsoittoa että näin vasenkätisenä pitäisi soittaa vasuribassoa, joten opettelin soittamaan oikeakätisesti. Ei kai sillä ole väliä kummalla kädellä painelee tai napsuttelee kieliä...
Huolellisuus tyydyttävä, käytös hämmästyttävä...
rmac
20.09.2007 17:19:27
Ei liity suoraan topikkiin, mutta vasenkätisyyteen kylläkin.

Mulla oli aikoinaan vasemman käden jalkapallo ja arvata saattaa mitä siitä seuraa.

PS
Soittihan Jimi Hendrix toisinaan vasurilla.
hollstro
20.09.2007 17:24:45

Minä. Nopeasti siihen tottuu. Jos ei totu niin noissa maissa joissa sitä käyttetään on niin vilkas liikenne että evoluutio korjaa tumpelon pois töpeksimästä.

Mun mielestä on aivan sama kummin päin bassoa soittaa. Vasenkätiselle aloitus on luontevampaa vasuri-bassolla, mutta loppupelissä kyse oli lihasten hermottumisesta ja lihasmuistista.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)