Aihe: Haaa.. rley Benton?
1 2
marlin
06.05.2019 21:09:56
Pitkään on tehnyt mieli hankkia kotisoitteluun oikea aikuisten basso nykyisen Höfner-viulubassokopsun rinnalle. Ihanne olisi Presari Jatsibasson kaulalla, pienikätinen kun olen. Lähinnä olen kyllä Jatsaria suunnitellut, semmoisella harrastuksen joskus nuorena miehenä aloitin.
Squierit ja Meksikon Fenderit on koesoitettu, kertaakaan ei ole tullut vielä sellaista TÄMÄ! -fiilistä mieleen. Squierilta on kyllä tulossa Classic Vibe -sarja takaisin markkinoille, Suomeenkin kai joskus.
Vaan kun nyt ystävämme Saksanmaalta ovat tuoneet markkinoille Sandberg-kopiot, eli Enhanced-sarjan. Tämä lähinnä mietityttää:

https://www.thomann.de/fi/harley_benton_enhanced_mp_4eb_creme.htm

Tämä on siis se presarimpi versio. Liekö kellään jo kokemuksia näistä minulle tai muille jaettavaksi?
anapena
07.05.2019 10:32:55
Kohtuupätevän näkönen benttoni. Pienikätisenä harkitsisin lyhytskaalaista soitinta, oikeasti. Benttonin hinnalla sais ok käytetynkin, putsais ja laittais uudet kielet, pam-pam!
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
vt_17
07.05.2019 11:36:08
Kaveri tuota oli Saksassa testannut ja tykkäsi kovasti. Saman hintaluokan Siret nuo kuulemma pesee mennen tullen. Youtubearvioiden perusteella ei esikuvansa tasolle yllä. Mutta mielenkiintoista olisi tuota testata. Mulla on tommonen vanhempi Sandberg, ja nuo näyttäisi olevan ihan yksi yhteen kopioita näistä.
marlin
07.05.2019 20:20:38
Juutuubiarviohan tulee tässä:

https://m.youtube.com/watch?v=J1HF5tlLfv4

Lyhytskaalaista bassoa en kelpuuta, täysskaala pitää olla. Ruusupuu- tms. nykypäivän tumma otelautamateriaali olisi myös vaahteraa mieluisampi. HB:ssa kiehtoo tuo speksilista - rosterinauhaa, nollanauhaa, kielet läpi rungon, kiinnostavan oloinen talla... Aktiivielektroniikasta en niin perusta, vaan voisipa tuota passiivisestikin pompotella.
Ennen kuin joku ehdottaa kovassa huudossa olevaa Marcus Miller by Sire -sarjaa, niin vieroksun... koska niissä on rumat lavat!
iec
07.05.2019 21:03:04

marlin: Juutuubiarviohan tulee tässä:

https://m.youtube.com/watch?v=J1HF5tlLfv4

Lyhytskaalaista bassoa en kelpuuta, täysskaala pitää olla. Ruusupuu- tms. nykypäivän tumma otelautamateriaali olisi myös vaahteraa mieluisampi. HB:ssa kiehtoo tuo speksilista - rosterinauhaa, nollanauhaa, kielet läpi rungon, kiinnostavan oloinen talla... Aktiivielektroniikasta en niin perusta, vaan voisipa tuota passiivisestikin pompotella.
Ennen kuin joku ehdottaa kovassa huudossa olevaa Marcus Miller by Sire -sarjaa, niin vieroksun... koska niissä on rumat lavat!

No mitenkäs sitten tämä: https://www.thomann.de/fi/fender_dlx_p_bass_special_owt_pf.htm

tai tämä: https://www.thomann.de/fi/fender_flea_sig_bass_rdwrn_shp.htm

Molemmissa pitäisi olla ohut kaula. Ylemmässä on PJ-mikitys ja alemmassa perinteisempi Jazzbass-mikitys.

Ei ollut ilmeisesti budjettia tälle hankinnalle, vai oliko? Nuo näyttivät olevan 900-1200 euron hintahaarukassa.

Bentonista mulla ei ole kokemusta, joten siitä on paha sanoa mitään. Flea Bassia taisin hipelöidä kerran musikkiliikkeessä ja ainakin silloin vaikutti pätevältä soittimelta. Yamahalla olisi tietenkin noita PJ-mikityksellä olevia bassoja, mutta Yamahalla ei taida olla kapeita kauloja tarjolla. Ainakin noissa minun TRBX174:ssa ja BB G4:ssa on aika leveä kaula verrattuna Fenderin Jazzbassoon. Toisessa näytti olevan noin 40mm ja jälkimmäisessä 39mm.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
pehko
07.05.2019 21:10:35

iec: No mitenkäs sitten tämä: https://www.thomann.de/fi/fender_dlx_p_bass_special_owt_pf.htm

tai tämä: https://www.thomann.de/fi/fender_flea_sig_bass_rdwrn_shp.htm

Molemmissa pitäisi olla ohut kaula. Ylemmässä on PJ-mikitys ja alemmassa perinteisempi Jazzbass-mikitys.

Ei ollut ilmeisesti budjettia tälle hankinnalle, vai oliko? Nuo näyttivät olevan 900-1200 euron hintahaarukassa.

Bentonista mulla ei ole kokemusta, joten siitä on paha sanoa mitään. Flea Bassia taisin hipelöidä kerran musikkiliikkeessä ja ainakin silloin vaikutti pätevältä soittimelta. Yamahalla olisi tietenkin noita PJ-mikityksellä olevia bassoja, mutta Yamahalla ei taida olla kapeita kauloja tarjolla. Ainakin noissa minun TRBX174:ssa ja BB G4:ssa on aika leveä kaula verrattuna Fenderin Jazzbassoon. Toisessa näytti olevan noin 40mm ja jälkimmäisessä 39mm.

Tossa TRBX174 on kyllä ihan jäätävän paksu kaula. Omassa 504:ssa on kyllä maailman ihanin kaula. Ihan eri maata.
"Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP
iec
08.05.2019 09:26:58

pehko: Tossa TRBX174 on kyllä ihan jäätävän paksu kaula. Omassa 504:ssa on kyllä maailman ihanin kaula. Ihan eri maata.

Katohan joo. Näyttäisi TRBX 304:ssa ja 504:ssa tosiaan olevan 38mm levyinen kaula. Mitenkä nuo humpparimikit+aktiivielektroniikka toimivat käytännössä, eli löytyykö sieltä Yamahan kytkentöjen avulla suunnilleen Presarin ja Jazzbasson soundit?
Kefiiri
08.05.2019 19:41:31
Löytyy löytyy. Koska oikeasti olette törmänneet bassoon jossa homma jää soundista kiinni?
En ole musiikin asiantuntija.
marlin
08.05.2019 20:25:26
Yamahat, niin.... Joskus oli vakavasti mielessä BB3xx-sarja, kokeilusoittoon sekin jäi kun se 40 mm kaula ei vaan kättä miellyttänyt. Ei se kaulan leveys kyllä kaikkea kerro, olen minä joskus musiikkipuodin myyjälle kommentoinut, että tässä Presarissahan on JazzBasson kaula. Spekseistä tarkastettiin ja mittailtiin, että leveyttä oli yläpäässä 42 mm.
Kiitos kommenteista, olen pari päivää funtsinut ja päättänyt olla tilaamatta HB:ta. Vaikka kolmisen hunttia ei nyt olisi kammottava menetys sokkotilauksessa tärviölle laitettavaksi, niin kyllä silti ketuttaisi kaivaa T-kaupan paketista jotain käteensopimatonta. Nämä viimeiset kaulapohdiskelut ratkaisivat, en halua ostaa kokeilematta.
J.Nikkanen
08.05.2019 20:55:46
marlin: Yamahat, niin.... Joskus oli vakavasti mielessä BB3xx-sarja, kokeilusoittoon sekin jäi kun se 40 mm kaula ei vaan kättä miellyttänyt. Ei se kaulan leveys kyllä kaikkea kerro, olen minä joskus musiikkipuodin myyjälle kommentoinut, että tässä Presarissahan on JazzBasson kaula. Spekseistä tarkastettiin ja mittailtiin, että leveyttä oli yläpäässä 42 mm.
Kiitos kommenteista, olen pari päivää funtsinut ja päättänyt olla tilaamatta HB:ta. Vaikka kolmisen hunttia ei nyt olisi kammottava menetys sokkotilauksessa tärviölle laitettavaksi, niin kyllä silti ketuttaisi kaivaa T-kaupan paketista jotain käteensopimatonta. Nämä viimeiset kaulapohdiskelut ratkaisivat, en halua ostaa kokeilematta.

Jos on epävarmuutta niin totta munassa kannattaa ja pitää kokeilla. Istualtaan sekä myös hihnan kanssa seisoaltaan että sopiiko näppiin eli ei. Ei ne mitat aina kaikkea kerro, paljon on muuttujia näinkin yksinkertaisessa vehkeessä.
In Finland we have this thing called tunkki, you can keep yours.
anapena
08.05.2019 22:10:52
Mä tein joskus sileen tyhmästi, et tilasin ekan bassoni kokeilematta briteistä. Ilmankos se on tavallaan ihanin, burgundired Yammu BB414. Aattelin huomenna vaihtaa siihen puolisileet kielet ja ehkä vetää kesän muutamat keikat sillä.
L-studio
08.05.2019 22:42:01
J.Nikkanen: Jos on epävarmuutta niin totta munassa kannattaa ja pitää kokeilla. Istualtaan sekä myös hihnan kanssa seisoaltaan että sopiiko näppiin eli ei. Ei ne mitat aina kaikkea kerro, paljon on muuttujia näinkin yksinkertaisessa vehkeessä.

Kannattaa kokeilla useamman kerran ja pitemmällä aikavälillä. Joskus istuu ekalla kerralla, joskus ajan kanssa ja joskus ei sittenkään. Mulla on monta bassoa, kitaraa ja muuta luuttua, kaikilla on luonteensa ja toiset sopii lähes kaikkeen, jotkut vain määrättyihin juttuihin.
Sama styrkkarien ym kanssa.
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
vt_17
09.05.2019 08:25:35

Thomannillahan on tuo 30 päivän palautusoikeus, eli tarvittaessa saa basson palautettua jos ei käteen sovikaan.
Haeroe
09.05.2019 22:15:47

Kefiiri: Löytyy löytyy. Koska oikeasti olette törmänneet bassoon jossa homma jää soundista kiinni?

Off-topicia, mutta olen kyllä 100% samaa mieltä, vaikka en tiiä, sanoitko tosissasi.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Thefish
10.05.2019 16:49:05
Kefiiri: Löytyy löytyy. Koska oikeasti olette törmänneet bassoon jossa homma jää soundista kiinni?

Asiassa on vinha perä.
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
marlin
10.05.2019 21:08:49
No halavattu! Aloitin koko tämän topicin, koska minulla on basso, jossa homma jää soundista kiinni - se Höfner-viulubassokopsu. Plonk!
anapena
11.05.2019 11:42:48 (muokattu 11.05.2019 11:42:58)
marlin: No halavattu! Aloitin koko tämän topicin, koska minulla on basso, jossa homma jää soundista kiinni - se Höfner-viulubassokopsu. Plonk!

Pistät siihen jonku modulaatiosukkaplugarin perään:D Plöm!
iec
11.05.2019 13:10:03

No hei, mitenkäs sitten Warwickit? Tykkäsin ainakin yhdestä saksalaisesta Warwickista, jota testailin. Minusta siinä oli mukavan oloinen ja ohuehko kaula. Näin muistikuvien perusteella se oli soitettavuudeltaan ja ergonomialtaan paras basso jota olen ikinä testannut. Tarkkaa mallia en muista.
Thefish
11.05.2019 13:16:13
marlin: No halavattu! Aloitin koko tämän topicin, koska minulla on basso, jossa homma jää soundista kiinni - se Höfner-viulubassokopsu. Plonk!

Niin siis kyse taitaa olla enemmän soitettavuudesta kuin soundista?
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
marlin
11.05.2019 23:12:36
No enemmän kyllä soundista. Viulu-/Beatlebasson tuntevat ymmärtänevät tuon plonk-soundin, nyt on haussa enemmän tummmmmmmmmmm....
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)