Two77Clash 13.02.2008 19:14:05 | |
---|
Juu, kun uuden kielen ostin ja ennen katkenneen tilalle laittamista katkaisin n. 3 cm pätkän kielestä pois ammattilaisen neuvosta. Noniin kieli paikallaan, mutta ei. Kieli värisee aivan hirveästi! Sitten iski pelko että olenko pilannut bassoni katkaisemalla sen pienen palan? Ja varsinainen kysymys kuuluu: Asettuuko se kieli niin ajan ja kulutuksen myötä niin, että värinät loppuu ja soundi on taas puhdas? Kiitos! I Gotta Have Complete Control |
Wolfie 13.02.2008 19:15:43 | |
---|
Jos kieli ei värise, ei se myös soikkaan... Jos tarkoitat kilinöitä ja kolinoita sun muita sirinöitä soittaessa niin ne siitä kuoleentuvat ajanoloon... Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita... |
tauranen 13.02.2008 19:26:48 | |
---|
Jos ei vaihda kaikkia kieliä, niin se uusi kieli soi aivan erilailla verrattuna niihin vanhoihin (riippuen tietysti kuinka vanhat kielet ja paljonko soitettu). Tietysti se on bassossa kustannuskysymyskin, koska koko satsi maksaa Suomessa yleensä noin 30 euroa (+-10 euroa). Mutta varmaan suositeltavaa on vaihtaa koko satsi kerralla niin kokonais soundi pysyisi samana. Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! |
pekezu 13.02.2008 20:12:24 | |
---|
Uudet ja/tai pidempään "fressinä" pysyvät kielet pitävät erilaista ääntä kuin vanhat ja tumppuuntuneet. Itse diggailen uusissa kielissä juurikin siitä "värinästä" tms., en niinkään siitä kirkkaasta kilinästä. Sellaisesta turahtelusta ja murahtelusta, niin voisi paremmin sitä kuvailla. Mutta siis, kannattaa vaihtaa kielet aina kerralla. Jos sulla on kieli mennyt poikki, se yleensä meinaa, että setti alkaa olla jo aika vanha tai sitten olet röytänyt kovaa :). Kuitenkin basson kielet kestävät hyvinkin pitkiä aikoja ehjinä, sointi voi tosin kärsiä. Periaatteessa kuitenkin 60e satsaus kahteen kielisettiin vuodessa ei liene paha tikki. PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa |
NitroJeesus 13.02.2008 20:32:21 | |
---|
Ettei kyseessä sitten ole sellainen ilmiö, että satulan ura on kulunut löysäksi ja kieli pääsee aiheuttamaan resonointia? Tähän auttaa yleensä se, että laittaa kielen uudelleen ja paremmin virittimeen. Eli niin että satulan ja kielen välinen kulma on mahdollisimman suuri. The rain falls hard on a humdrum town, this town has dragged you down. |
Groovelover 13.02.2008 20:37:52 (muokattu 13.02.2008 20:41:28) | |
---|
Ettei kyseessä sitten ole sellainen ilmiö, että satulan ura on kulunut löysäksi ja kieli pääsee aiheuttamaan resonointia? Tähän auttaa yleensä se, että laittaa kielen uudelleen ja paremmin virittimeen. Eli niin että satulan ja kielen välinen kulma on mahdollisimman suuri. Voihan se noin olla. Ketjun aloittajalle vinkkinä että erityisesti jos on kyse A-kielestä fendereissä tai vastaavissa pitää laittaa useampi kierros kieltä viritintapin ympärille, jotta kieli menee tarpeeksi jyrkässä kulmassa satulan yli (=ei särise satulan urassa). Ja kierrokset siististi allekkain niin että viimeinen kierros on alimmaisena, lähinnä lavan pintaa. "It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 |
Basismi 13.02.2008 21:23:40 (muokattu 13.02.2008 21:26:20) | |
---|
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
tauranen 13.02.2008 22:24:08 | |
---|
Ei ole kyllä itellä tapana katkaista vanhaa kieltä. Nih vaikka en olekaan elänyt pula-aikaa, sen verta pihi olen että en minäkään kyllä katkaise vanhoja kieliä, vaan laitan ne nätisti pusiin ja talteen, jos vaikka joskus tarvis. Sitten aina viiden vuoden päästä vasta heitän ne pois. Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! |
NitroJeesus 13.02.2008 22:50:59 | |
---|
Ei ole kyllä itellä tapana katkaista vanhaa kieltä. Tajusin aloitusviestin niin, että hän katkaisi uusista kiellistä tuon muutaman sentin pois? The rain falls hard on a humdrum town, this town has dragged you down. |
tauranen 13.02.2008 22:59:03 | |
---|
Tajusin aloitusviestin niin, että hän katkaisi uusista kiellistä tuon muutaman sentin pois? Juu ymmärsin saman, mutta tuossa Youtube pätkässä joku hemmo kun ottaa vanhoja kieliä pois, katkaisee ne tallan puolelta. Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! |
Sir Härö 14.02.2008 00:44:43 | |
---|
Juu ymmärsin saman, mutta tuossa Youtube pätkässä joku hemmo kun ottaa vanhoja kieliä pois, katkaisee ne tallan puolelta. Miksi? en uskalla avata noita linkkejä kun työkoneella smurffailen.. |
tauranen 14.02.2008 09:00:45 | |
---|
Miksi? en uskalla avata noita linkkejä kun työkoneella smurffailen.. No varmaan työtehokkuutta, ei huku aikaa että vetelee kaikki kielet yksitellen tallan läpi pois, kun lapa päässä on kuitenkin kielet kierteellä, ei tarvi kuin lyhyet nysät vetää tallan läpi. No itsellä ei ole koskaan niin kiire. Toi on semmoista Amerikkalaista kerskakulutusta. Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! |
L.Ruoska 14.02.2008 09:31:14 | |
---|
Juu, kun uuden kielen ostin ja ennen katkenneen tilalle laittamista katkaisin n. 3 cm pätkän kielestä pois ammattilaisen neuvosta. Noniin kieli paikallaan, mutta ei. Kieli värisee aivan hirveästi! Sitten iski pelko että olenko pilannut bassoni katkaisemalla sen pienen palan? Ja varsinainen kysymys kuuluu: Asettuuko se kieli niin ajan ja kulutuksen myötä niin, että värinät loppuu ja soundi on taas puhdas? Kiitos! Ei niitä katkomalla saa pilalle ellet ihan sikalyhyiksi (liian lyhyiksi) leikkaa jolloin tietysti virittäminen vaikeutuu kun kieltä ei riitä enää virityskoneistoon. Ite lyhennän hieman ennen viritystä mutta jätän reilusti häntää, teen aina silleen että vedän kielen tallaan kiinni, sitten kaulaa pitkin virityskoneistolle asti. Koneistolta vedän kieltä noin 15cm yli ja katkaisen tästä. Tästä jää niin että saa E-kielinkin mukavasti joitakin kertoja luupille siihen koneistoon. Älä katkaise kaikkia kieliä saman mittaseksi, koska koneistot ovat eri etäisyydellä tallasa =) Luulen että se "värinä" tulee vaan eri merkkisistä kielistä, pinnoitetut ja sileämmät kielet päästää vähemmän sitä sellasta surinaa jos en ihan väärin ymmärtäny mitä tarkotat. Warwickin Red Labeleista (jotka on bassonkielten Hymy-lehti) tulee sitä jonkin verran mutta niillä on niin kauhea soittaa että yh.. Iä! Iä! Cthulhu fhtagn! |
J.Hollström 14.02.2008 09:31:25 | |
---|
Nih vaikka en olekaan elänyt pula-aikaa, sen verta pihi olen että en minäkään kyllä katkaise vanhoja kieliä, vaan laitan ne nätisti pusiin ja talteen, jos vaikka joskus tarvis. Sitten aina viiden vuoden päästä vasta heitän ne pois. Mulla on myös joka paikka täynnä noita vanhoja settejä. Ei niillä kyllä mitään tee. Katkaisuhoitoa vaan suosiolla tästälähtien. Point-to-point ripuliranne |
tauranen 14.02.2008 09:36:22 | |
---|
Mulla on myös joka paikka täynnä noita vanhoja settejä. Ei niillä kyllä mitään tee. Katkaisuhoitoa vaan suosiolla tästälähtien. Ei anna pää periksi, jos kuitenkin jättää pahan päivän varalle ja keittelee sitten. Saa siitä hyvän liemen ainakin lihasopalle.
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! |
Groovelover 14.02.2008 11:10:32 | |
---|
Mulla on myös joka paikka täynnä noita vanhoja settejä. Ei niillä kyllä mitään tee. Katkaisuhoitoa vaan suosiolla tästälähtien. Sama vika, komeron perällä on iso muovikassillinen käytettyjä settejä. Yhden käyttötarkoituksen olen keksinyt: E-kielestä saa mainion rassin viemärin avaamiseen, pari kertaa olen sellaista käyttänyt tukkeutuneen lavuaarin avaamisessa. "It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 |
tauranen 14.02.2008 14:39:02 | |
---|
Sama vika, komeron perällä on iso muovikassillinen käytettyjä settejä. Yhden käyttötarkoituksen olen keksinyt: E-kielestä saa mainion rassin viemärin avaamiseen, pari kertaa olen sellaista käyttänyt tukkeutuneen lavuaarin avaamisessa. Oikein hyvä idea, pannaan korvan taakse. Niksi-Pirkasta pamahtas varmaan 20 euroa tosta niksistä. Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! |
Karlsson 14.02.2008 15:42:15 | |
---|
Bassonkielestä saa myös mainion narun lintulautaa varten, jos pihapiirissä on nälkäisiä ja ovelia oravia. Jotkut bassonkielet toimivat tässä jopa paremmin kuin alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan! Ja noita nurkkiin kiertyneitä vanhoja kieliä olen lahjoittanut niitä enemmän tarvitseville. Kun peukkua viuhuttavan fänk-mäsiinin mielestä kieli on menettänyt heleytensä, aloitteleva basic-basisti vetelee sillä vielä kuukausikaupalla. Dynavector 10x5 - Wilson-Benesch ACT 0.5 - Michell Gyrodec - Vinyl Reference RIAA - Karelia - Copland CTA-504 - Anthony Gallo SA - Anthony Gallo Ref 3.1/ Tannoy DC6000 |
Värinä 14.02.2008 16:17:50 | |
---|
Niin ja jos on käsistään näppärä ja on pääsy sopivaan työskentelytilaan, voi niistä vanhoista kielistä peltiämpäreitä ja harjanvarsia sopivasti yhdistelemällä väsätä vaikka minkälaisia skiffle-hirviöitä. Someone once said that life's like a cow, but I don't know how... |
NitroJeesus 14.02.2008 16:24:07 | |
---|
Juu ymmärsin saman, mutta tuossa Youtube pätkässä joku hemmo kun ottaa vanhoja kieliä pois, katkaisee ne tallan puolelta. Aah, tähän siis viitattiin. Jeps, eipä ole itselläkään tapana poisotettavaa settiä turmella. Onhan noi käypiä vaihtokieliä, jos jostain vähemmän aktiivisessa käytössä olevasta bassosta menee kieli poikki.. The rain falls hard on a humdrum town, this town has dragged you down. |