Aihe: Basson soitto plektralla 1 2 | |
---|---|
![]() 10.05.2008 00:09:50 | |
Kuntelin tuossa Ääni ja Vimma bändikatselmusten arviointeja ja siellä tuli vähän turha usein soittajille kritiikkiä siitä, että bassoa soitetaan plektralla. Vieläpä aika rankalla tavalla. Mistähän moinen mahtaa johtua? Itse olen soittanut bassoa aktiivisesti reilut 30 vuotta ja eri tekniikoiden käyttämisessä kyse mielestäni enemmän siitä, minkälaista soundia haluaa. Plektralla saa aikaiseksi paljon sellaista, mihin sormet eivät kykene ja toisinpäin. Ääni ja vimma kuvioissa valta osa bändeistä heittää raskaampaa kamaa ja plektralla saa näissä tyylilajeissa aika tukevaa soundimaailmaa. Siksi tämä hieman ihmetyttää. MItä mieltä? | |
![]() 10.05.2008 00:20:34 (muokattu 10.05.2008 00:25:36) | |
Olen aina ollut sitä mieltä, että sormilla soitto on erittäin yliarvostettua. Kai sitä pitäis soittaa sormilla, kun se on vaativampaa niin saa osoittaa olevansa kova kaveri. Olenkin ollut tosi huvittunut siitä kohusta, että nyt Metallicalla on taas sormilla soittava basisti. Mikä se uutinen on? Jätkä soittaa sormilla saatanan nopeesti? Good for him! Tuntuu muutenkin, että metalllia sormilla soittaa lähinnä ne keillä on joku tarve brassailla basson soitollaan. Lisäys: Nyt muistin, senhän takia sormilla soitetaan metalllissakin bassoja, kun se on niin saatanan true ja old school. | |
![]() 10.05.2008 00:33:44 | |
Varmaan kysymys on jostain tästä. Tuosta vaativuudesta voi olla taas montaa mieltä. Sormilla oppii kyllä soittamaan aivan samalla tavalla kuin kirjottamaan kymmensormijärjestelmällä. Kysymys on vaan treenaamisesta. Aivan sama juttu plektralla. Jos haluaa soittaa jämäkästi, se ei tule muuten kuin treenaamalla. Plektralla tosin pääsee hieman helpommin alkuun. | |
![]() 10.05.2008 00:43:20 | |
Suht törkeetä toimintaa. Mitä ihmeen porukkaa siellä on ollut tuomaristossa? Tältäki palstalta löytyy monenmonituista ketjua pleku vs. sormet eikä niissä ole ikinä löytyny mitään yhteistä säveltä pelkästään toista tekniikkaa kannattamaan. Metalliakin on monenlaista, joihinkin biiseihin sopii ne sormet ja toisiin plektra ja tämäkin valinta on vielä soittajan mieltymyksestä kiinni. Mutta se että joku herra pöydän takaa kertoo että tolla (jo helvetin monen mielestä hyväksihavaitulla) tekniikalla et voi soittaa kun se on väärin niin menee höpöksi. http://www.mikseri.net/wintery | |
![]() 10.05.2008 01:31:52 | |
Joopa joo, onneksi me ollaan liian vanhoja tuollaisiin kisoihin... Periaatteessa (ja vain periaatteessa) tuon voi ymmärtää, jos bändi soittaa jotain sellaista musaa, johon selvästi sormet soveltuu paremmin. Vaikkapa humppaa. Joskin olen joskus humppakeikallakin viimeisessä setissä joutunut vaihtamaan plekuun kun on sormet olleet ihan loppu. Vaan eipä se pleku sovellu humpan soittoon oikein mitenkään päin. Mun mielestä. :) Mutta jos rokkia veivataan, niin eiköhän se nyt ole ihan henkilökohtainen mieltymys, joka homman ratkaisee. Tuohan on vähän sama kuin moittisi rumpalia siitä, että käyttää liian paksuja kapuloita. Pääasia on, että homma toimii, eikä se, millä välineillä se homma pistetään toimimaan. Omallakin kohdalla soundipolitiikka ratkaisee kummalla mennään. Plekulla vaan lähtee sellaiseen rankempaan menoon sopiva soundi. Sormilla sitten muut hommat. "Worship!" cried the clown, "I am a TV, making bandsmen go clockwork!" | |
![]() 10.05.2008 08:33:11 | |
Hmph..en oo seurannu noita bändiskaboja pitkään aikaan, mutta kuulostaa siltä että toi plekullasoittimisen dissaus on ehkä otettu irti kontekstista tai jotain. Siis, esim. oiskohan joku tuomareista mahdollisesti sanonut, että johonkin saattaisi sopia paremmin sormityyli? Vaikea kuvitella, että kukaan järkevä ihminen löisi miinuksia työskentelymetodeista jos työn tulos on hyvä. Meinaan jos vaikka plekulla renkatessa kielet kolisee mikkeihin siitä tulee kyllä kaikenlaisia ikäviä ääniä, ja sillon ymmärränkin tuomarin mielipiteen. Jos ihan suoraan on sanottu, että soittakaa sormilla niin olette oikeita basisteja niin täytyy kyllä sanoa että mautonta juttua tuomarin osalta siinä tapauksessa. Kyllähän sitä kuulee kaikenlaista "plekubasistit joutuu helvettiin" jne juttua mutta eikai ketään hyvin soittavaa ja bändinsä soundia tukevaa soittajaa voi kritisoida tuollasista mieltymysjutuista. Ei sitä jossain metallitouhuissa levyllä kuule soittaako joku plekulla tai sormilla. Yst.terv.nimim. plekubasisti. Iä! Iä! Cthulhu fhtagn! | |
![]() 10.05.2008 08:43:43 | |
Joopa joo, onneksi me ollaan liian vanhoja tuollaisiin kisoihin... Omallakin kohdalla soundipolitiikka ratkaisee kummalla mennään. Plekulla vaan lähtee sellaiseen rankempaan menoon sopiva soundi. Sormilla sitten muut hommat. Asialinjalla ollaan, näin soitan itsekin. Plekulla soiton olen opetellut kunnolla vasta viimeaikoina kun bänditouhut vaihtui rokimpaan. Ei siitä ihottumaa saa, joihinkin biiseihin se on must juttu. | |
![]() 10.05.2008 09:29:33 (muokattu 10.05.2008 09:40:40) | |
kuulostaa siltä että toi plekullasoittimisen dissaus on ehkä otettu irti kontekstista tai jotain Valitettavasti tässä ei ollut kyse useampaankaan otteeseen kontekstista irtiotetusta jutusta. Se meni jotenkin näin "... ja perkele! Bassoa ei soiteta plekulla!" Samaa viestiä pomppasi monesta muustakin suusta. Tästä voisi itse asiassa pistää jo palautetta järjestäjillekin. Yleensä tuomaristoon otetaan hyviä ansioituneita soittajia arvioimaan kilpailijoita (arvioitaviksi tulleita). Bändit tulevat hakemaan näistä skaboista palautetta ja ohjeita tulevaisuuttaan varten, jotta voisivat kehittyä. Valitettavasti yhä edelleen näyttää olevan niin, että pedakogista näkemystä on tuomari piireissä aika harvassa. | |
![]() 10.05.2008 10:01:36 | |
Valitettavasti tässä ei ollut kyse useampaankaan otteeseen kontekstista irtiotetusta jutusta. Se meni jotenkin näin "... ja perkele! Bassoa ei soiteta plekulla!" Samaa viestiä pomppasi monesta muustakin suusta. Todella surullista mä sanon. Mun mielestä aika turha lannistaa tuollasia aika tuoreita soittajia jonkun tyylivalinnan murjomisella. Se ottaa monelle nappulalle aika kovasti muutenki jos soittotaitoja tai omaperäisyyttä (yleensä sen puutetta) arvostellaan. Surullista jos tarttee vielä puskea jostain "tyylimuotista" läpi koko jengi että kelpaa tuomareiden herkille korville. Se on kyllä hyvä juttu että tuon skaban yläikärajaa pudotettiin reilusti, muistelen että joskus 2000 tai jotain kun tuota aloin seuraamaan niin homma meni aina niin että siellä kauheat määrät verrattain nuorta (~17v) jengiä ja sitten muutama semmonen ihan yläikärajoilla (~25v) keikkuva posse joilla on tietysti soitto- ja esiintymiskokemusta aivan sikana enemmän. Hyvä juttu että jengi kilpailee enemmän omassa luokassaan nyt. Iä! Iä! Cthulhu fhtagn! | |
![]() 10.05.2008 10:03:24 | |
Valitettavasti tässä ei ollut kyse useampaankaan otteeseen kontekstista irtiotetusta jutusta. Se meni jotenkin näin "... ja perkele! Bassoa ei soiteta plekulla!" Samaa viestiä pomppasi monesta muustakin suusta. Kuka ton sanoi? | |
![]() 10.05.2008 11:23:10 | |
Nää "sormet vs plektra" keskustelut on aika käsittämättömiä. Jos sen basson saa kuulostamaan kontekstissaan hyvältä vaikka hillopurkilla hakkaamalla, ni mitä väliä sillä työn välineellä on? Tällä periaatteella Tony Levinkin on varmaan ihan paska ku soittaa niillä ihme tikuilla välillä...huh. | |
![]() 10.05.2008 11:29:49 | |
Tuntuu muutenkin, että metalllia sormilla soittaa lähinnä ne keillä on joku tarve brassailla basson soitollaan. Mä taasen olen harkinnut plekulla soittamisen opettelua basso polvien tasalla, että voisi olla edes vähän uskottava noissa ahdasmielisissä rokkipiireissä. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. | |
![]() 10.05.2008 11:43:14 (muokattu 10.05.2008 11:45:50) | |
Itsekin sain kehuja siitä että sormin soittelin, tuhahdeltiin sitä koko bändin voimin että mikäs kommentti tuo nyt oli. Samapa tuo soitatko soitintasi sitten sormilla tai vaikka varpailla kunhan hoidat hommasi hyvin, minä taas en hoida hommaani hyvin edes sormilla :D E: Tosin tiputtiin semeistä eilen, Porra kovin ehdotteli vuorostaan säröä basisteille. Holy shit, mustaksi värjätty wookie! | |
![]() 10.05.2008 12:06:14 | |
aika järjetöntä toimintaa kyllä. sillä soitetaan, millä parhaiten kulkee ja millä se oikea soundi irtoaa. itse soitan metallia sormilla, soitan metallia myös plekulla. kaksi eri prokkista, toisessa plekulla ja toisessa sormilla, eikä tulisi soundin puolesta mieleenkään ruveta sönkkäämään asioita toisinpäin. todella huonoa käytöstä tuomareilta mielestäni, kannatan tiukan palautteen laittoa. "From this far away, it kind of looks like rain." | |
![]() 10.05.2008 12:25:16 | |
Kuullostaa tuo kommentti kovin suppeakatseiselta. Ei näin, ei näin. On niitä kovia plekubasistejakin, en usko että kukaan menee avautumaan vaikkapa (näin metallimiehistä) Rex Brownille tai Lemmy Kilmisterille siitä, että "vittu sä mikään basisti ole ku vedät plekulla". Tokihan siihen olis voinu todeta jotain messevää, tyyliin "Mä säästänkin sormia illaks muijaa varten" tms. Mutta, ylipäänsä tollainen "sormipurismi" hönkii välillä läpi turhan useastakin paikasta. Plekubasisteja pidetään auttamattomasti joko epäonnistuneina kitaristeina tai muuten epätaitavina, kun eivät ole kehdanneet opetella sormilla vetämään. Omasta kokemuksesta tiedän, että kaksi vuotta plekulla hiplanneenakaan se ei vielä luonnistu niin, että sitä voisi hirveän hyväksi kuvailla. Ainakaan mun kohdalla. PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa | |
![]() 10.05.2008 12:29:17 | |
Ketähän ukkoja siellä Ä&V:n tuomareina on oikein huseerannut kun noin typeriä kommentteja ovat antaneet? Toki nyt ollaan toisen käden tietojen varassa, mutta jos tuosta on puoletkaan totta niin ko. tuomarit voisivat vakavasti harkita jotakin muuta alaa. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 10.05.2008 13:34:31 | |
Kuntelin tuossa Ääni ja Vimma bändikatselmusten arviointeja ja siellä tuli vähän turha usein soittajille kritiikkiä siitä, että bassoa soitetaan plektralla. Vieläpä aika rankalla tavalla. Mistähän moinen mahtaa johtua? Itse olen soittanut bassoa aktiivisesti reilut 30 vuotta ja eri tekniikoiden käyttämisessä kyse mielestäni enemmän siitä, minkälaista soundia haluaa. Plektralla saa aikaiseksi paljon sellaista, mihin sormet eivät kykene ja toisinpäin. Ääni ja vimma kuvioissa valta osa bändeistä heittää raskaampaa kamaa ja plektralla saa näissä tyylilajeissa aika tukevaa soundimaailmaa. Siksi tämä hieman ihmetyttää. MItä mieltä? on kyllä ihmeelistä touhua.on se kyllä ihmeelistä dumata kun soittaa plekulla:(.joka tapauksessa mistä sen tietää että keikan soittava plekubasisti saattaa olla kaapissa oleva vikkeläsormi joka nyt vaan soittaa keikan plekulla;). | |
![]() 10.05.2008 13:59:35 (muokattu 10.05.2008 14:02:54) | |
Ei noita Äänen ja vimman tuomarointeja kannata ottaa liian tosissaan. Itse sain sieltä muutama vuosi sitten kommenttia siitä, että basso oli muka liian alhaalla.. Hihna nyt kuiteskin sattui olemaan niin pitkänä kuin vaan mahdollista. Kyseisen kommentin antoi Antti Lehtinen =) Kaikista huvittavinta, että samaan aikaan SMG:ssä soittaa mies nimeltä A.Växby, jonka basso nyt sattuu olemaan korkeudella TOTO. Ehkä Anttia vaan se enempi vituttaa, ja purki oloansa sitten johonkin muuhun.. Riippuu kommentit ihan täysin tuomareista. Alkukarsinnoissa bändimme lavailmettä kehuttiin yhtenäiseksi, kun taas sitten semi-finaalissa (kaikilla samat kuteet päällä) sitä kehotettiin tarkastamaan yhtenäisempään suuntaan.. | |
![]() 10.05.2008 16:30:15 | |
Kaikista huvittavinta, että samaan aikaan SMG:ssä soittaa mies nimeltä A.Växby, jonka basso nyt sattuu olemaan korkeudella TOTO. Mikä se sun Toto-korkeus nyt sit lieneekään, mutt Anssilla basso on ihan normi korkeudella: http://farm2.static.flickr.com/1010/590754325_a3906bbe29.jpg?v=0 Muutenkin logiikka ontuu, koska Ultra Bra ja orkkis SMG:n basisti Tommi Saarikivillä basso roikkui kohtuu alhaalla, ja tuskinpa Letku on mennyt sitä moittimaan. | |
![]() 10.05.2008 18:06:55 | |
Mikä se sun Toto-korkeus nyt sit lieneekään, mutt Anssilla basso on ihan normi korkeudella: http://farm2.static.flickr.com/1010/590754325_a3906bbe29.jpg?v=0 Muutenkin logiikka ontuu, koska Ultra Bra ja orkkis SMG:n basisti Tommi Saarikivillä basso roikkui kohtuu alhaalla, ja tuskinpa Letku on mennyt sitä moittimaan. No sillä Tavastian keikalla joskus vuonna 2003 ei ollut tosta meiningistä kyllä tietoakaan =) Ja juuri sen vuoksihan Letku moitti, että on basso liian korkealla, kun on Saarikiven kanssa soittanut samassa pändissä.. Mitä nyt oikein hait tolla logiikka-heitollas? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)