Aihe: Mikä 4-kielinen basso BEAD vireeseen?
1
Meri rosvo
07.05.2008 11:32:28
Kun en ole hirveän kauan vielä bassoa soittanut, enkä ole niin perehtynyt basson sielunelämään, niinpä ajattelin teiltä, arvoisat kollegat, tiedustella, soveltuuko noin mikä tahansa basso tuohon BEAD vireeseen, esim laittamalla 5 kielisen basson kielisetin paikoilleen? Esimerkiksi Six Feet Underin basisti soittaa ibanezin BTB sarjan nelikielisillä bassoilla ja hyvin tuntuu murisevan kohtuu matalillakin vireillä. Itselläni on 5 kielinen MTD Kingston basso ja mielenkiinnosta haluaisin varabassoksi ostaa jonkun 4 kielisen ja mielessä olisi schecter diamond sarjan basso ( http://www.axemusic.com/Pictures/schecter_SCH3198.jpg). Bassossa näyttäisi olevan 34" skaala, joten taipuuko tuollainen esimerkiksi 5 kielisen setillä BEAD vireeseen? Kaipailisin neuvoja ja vinkkejä, ja kiitos etukäteen!

taidanpa hieman vielä mainostaa bändiäni ;)

http://www.napoleon-skullfukk.com
http://www.myspace.com/napoleonskullfukk
PAA TÄYSILE
calster
07.05.2008 12:10:38 (muokattu 09.05.2008 21:39:16)
Itse soitan kyseisellä vireellä ja bassona toimii Spector 4 Legend, skaala on 34 tuumaa.
Kielinä olen käyttänyt 5 kielisen settejä, elikkä noin 132-136 on se paksuin vaijeri.
Tällä hetkellä paikassa on hiotut, ihan saundi ja kokeilumielessäkin.(5-setti)
Saundi saattaa mennä joskus muhjuiseksi jos nopiaa bumbutusta puskee alimmalla kielellä siis.
Mutta miten siinä sitte vaikuttaa ihan tatsi ja silleen?(paljon).
Sanoisin kyllä että hoituuhan se asia nelikieliselläkin! Mutta "perus perus" vireiseen toiseen bassooni verrattuna soitto on jo ihan ohkasien kielienkin takia jo uskomattoman paljon helpompaa ja ääni "vibattaa" paljon tasaisemmin kun, taas nuo paksummat huojuttaa paljon helpommin.

En kuitenkaan ole kuin kaupassa joskus hieman hiplaillut 5-kielistä bassoa joten soittotuntumaa niistä ei ole.
Täten ei pysty konkreettisesti kommentoimaan eroa miten tuo normaalisti viisikielisten 35 tuumainen skaala auttaa asiaan/verrattuna 34 tuumaiseen. ?

->Mutta BEAD vireeseen sopiva nelikielinen "varakkaammalle :)

http://www.spectorbass.com/bass_euro_4LX-35_1.html
MPU
07.05.2008 13:53:14 (muokattu 07.05.2008 13:53:23)
Miks sie huuat! Käytä pisteitä niille kuuluvalla paikalla! Eikä varmana ole sulla 34" kaulaa bassossa! Skaala voi olla, mutta kaula ei!
Marko!
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Meri rosvo
07.05.2008 17:09:40
ja muualle voi mennä pilikkua nussimaan.
PAA TÄYSILE
oodee1
07.05.2008 18:01:04 (muokattu 07.05.2008 18:01:23)
Kaikki 34" ja 35" skaalaiset bassot toimivat tuossa vireessä. Toiset paremmin, toiset huonommin.
35" skaalalla tatsi on "jämäkämpi" kielien pikkuisen kovemman jännitteen takia.

Mulla on kaksi presarimallista bassoa (34") jotka molemmat BEAD-vireessä roundwoundeilla. Paksuin kieli tais olla .130 tai vähän päälle. Hyvin toimii-> intonaatio säätyy hyvin ja action saa kuten haluaa jne.
Mikit vaikuttaa myös paljon. Suosin EMGn aktiiveja sekä Seymour Duncanin Quarterpoundeja. Oli musatyyli mikä hyvänsä.
BTB sarjan 5-kielisellä olen soitellut ja siinä toi 35" skaala tukee hyvin ala-Btä. Mutta omat bassot on omia, niillä on tottunut vetämään vaikka parempiakin löytyisi,

Siinä mun panos, toivottavasti jeesaa...
www.coldmeatsociety.com www.rainroomband.com
calster
07.05.2008 18:50:04 (muokattu 10.05.2008 12:12:29)
Joo ite myös meinaan jostain ostaa aktiivi emg:eet(35 dc) Kyseiset mikit tarkoitettu paremmin toistamaan matalimpia taajuuksia. Tällä hetkellä paikassa EMG SSD passiivit, aktiivipotikoilla.
MPU
07.05.2008 21:18:38
ja muualle voi mennä pilikkua nussimaan.

Nussi tai älä, mutta kyllä termistö saa olla kunnossa. Ja edelleenkään huutomerkki ei ole piste. Ja lause alkaa isolla. Ei luulis olevan liian vaikeaa.
Marko
jazbaz
08.05.2008 09:47:09

Nussi tai älä, mutta kyllä termistö saa olla kunnossa. Ja edelleenkään huutomerkki ei ole piste. Ja lause alkaa isolla. Ei luulis olevan liian vaikeaa.
Marko

Ota Marko huomioon, että tämä on basistien keskustelualue. Ei voi kauhalla ammentaa.
"Bass sings Bles-sings"
MPU
08.05.2008 12:02:05
No mutkun minäkin pystyn. Ja basistiksi itseni rinta rottingilla tunnistan.
Marko
absqua
08.05.2008 13:51:33
Marko

Annoin tälle plussan. Ei kirjoittaminen nyt NIIN vaikeaa ole etteikö basistiltakin taittuisi.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
L.Ruoska
09.05.2008 15:37:44

Annoin tälle plussan. Ei kirjoittaminen nyt NIIN vaikeaa ole etteikö basistiltakin taittuisi.
Minäkin annoin. Oikeasti luulen että se vaan näyttää teineistä jotenkin tyhmältä tai vanhalta tjsp kirjottaa "oikein" tai edes hyvän tavan mukaisesti. Silti ei noi huutomerkit nyt niin anuksesta ole kun se että kirjottaa kaiken pienellä ja joka väliin pistepistepiste...tai jotain sellasta...luulen..
Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!
Siderocks
09.05.2008 20:31:26

Rauhottukaahan "vanhukset" niitten plussienne ja äidinkielen perusopetuksen kanssa ja pysykää aiheessa. Ns. vituttaa ku joka aihe lähtee rönsyilemään kaiken paskan takia. Tehkää vaikka FAQ.

Ketjun aloittajalle: Koita päästä tsekkaan miltä talla näyttää. Että mahtuuko se paksuin vaijeri siihen alkuunkaan. Jos ei mahu ja se beissi on pakko saada nii sitte on noi taperwoundit tietty olemassa. Ja pääset sitten viilaileen vielä satulaa että paksut kielet menee kunnolla paikoilleen ja kaularaudan säädötkään tuskin on pahitteeksi.
http://www.mikseri.net/wintery
MPU
09.05.2008 21:34:53
Rauhottukaahan "vanhukset" niitten plussienne ja äidinkielen perusopetuksen kanssa ja pysykää aiheessa.
Ei pysty. On kato niin verissä tuo perusopetus. "Teiniä" täytyy ojentaa että pysyy ruodussa. Ja se, että kirjoittaa asioista niiden oikeilla nimillä (kaulan vs skaalan pituus) on erittäin aiheessa.
Marko
nabmover
09.05.2008 22:01:35

Hommasin tossa oktaaverin ja tällä pääsee kätevästi hätätapauksessa käyttämään niitä matalampia ääniä kun tarvetta on. Eli perus EADG-vire riittää edelleen.
On vain yksi suunta. Eteenpäin
L.Ruoska
10.05.2008 11:16:26

Rauhottukaahan "vanhukset" niitten plussienne ja äidinkielen perusopetuksen kanssa ja pysykää aiheessa. Ns. vituttaa ku joka aihe lähtee rönsyilemään kaiken paskan takia. Tehkää vaikka FAQ.
*piipitystä* Okei pomo!
Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!
calster
10.05.2008 12:32:40 (muokattu 10.05.2008 12:39:33)
Ne huutomerkit on nyt korjattu. Kieliopillisia ja "slangi"sanastoa vielä on tekstissä, mutta kertokaa ihmeessä miten kyseiset "läpät"vielä korjaisisin oikeiksi.
...No kunhan vaan keljuilin, heh. Olipa laimeaa !. Älkää edes kommentoiko tätä tekstiä. "teinit, papat ja muoritkin". :P

Mutta menkääs katsomaan uutta topikkia joka käsittelisi asiaa tiimoilta AMPEG 1510-HE, sinne saa ja suosittelen antamaan kommentteja ja kokemuksia. :P

KIITOS
pekezu
10.05.2008 12:33:20

Olenko minäkin vanhus kun liputan oikeinkirjoituksen puolesta? Okei, itse en läheskään aina kirjoita virheetöntä äidinkieltä, mutta pistepistepisteet... ja huutomerkit!!!! olen suosiolla jättänyt jonnekin muualle. Samoin isot alkukirjaimet yms.. Kuitenkin, vaikka mun mielestä foorumit yms. netti "ksätit" ja keskustelut perustuu enemmän puhekieleen, voi sielläkin koittaa tekstiä jäsennellä niin, ettei tee kipeää lukea sitä.

Ja asiaan: BEAD- vireeseen tosiaan taipunee mikä tahansa 34" tai 35" skaalainen basso. Kaularautaa joutunee säätämään ja satulaa työstämään.

Itselläni on muodostunut hieman hankalaksi kysymykseksi kaulan jäykkyys. Tällä hetkellä on Warressa 110-50 kielisetti C#- vireessä kiinni ja kaularautaa kiristetty ainoastaan sen verran, ettei se resonoi soittaessa. Säädöt on nyt oikeastaan ihan mukavat soittaa, mutta veikkaan, että joku kokisi kaulan säädöt huonoiksi, koska lisää koveruutta siihen ei tuollaisilla kielipaksuuksilla oikein enää saa. Paksummat kielet ovat omanlaisensa vaihtoehto, vaan itse tykkään venytellä ja paukutella kieliä, eikä se ole ollenkaan niin kivaa paksuilla kielillä.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
calster
10.05.2008 12:48:22 (muokattu 10.05.2008 12:59:15)
Spectorissani onneksi ei tarvinnut tehdä mitään suurennuksia "tallanreikiin. Ja tosiaan tällä hetkellä on paksuin kieli 136. AIKAST FÄTTIÄ .
Olen samaa mieltä et paksuilla kielillä se soittamisen hauskuus hieman kärsii mutta samalla kuitenkin kielet on jämäkämpiä ja siitä taas pidän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)