Aihe: Mitä idolisi teki?
1 2 3
Basismi
13.04.2008 00:41:18 (muokattu 13.04.2008 00:42:01)
Sitä näin iän kertyessä on kiva viettää iltaa päihtyen ja samalle musa-dvd:itä katsellen. Samalla heräsi kysymys, mitä idolini teki minun ikäisenäni?

Olen 32v vanha ja suurin idolini on Mark King (s.1958). Kolmekakkosena eli vuonna 1990 Mark oli tehnyt 8 studioalbumia, pari livelevyä ja tienannut jokusen miljoonan rahnaa. JD oli tehnyt signature basson, samoin Alembic. Mark oli myös Trace Elliotin ehkä suurin mainoskasvo koskaan.

Kolme vuotta myöhemmin näin herran bändeineen kultsalla ensimmäistä ja toistaiseksi ainoaa kertaa.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Johannes_t
13.04.2008 09:45:49 (muokattu 13.04.2008 11:19:09)

26-vuotias Jason Newsted oli pari vuotta aikaisemmin saanut pestin Metallicaan ja ihmetteli ...And Justice For All-levyn masteria kuunnelleessaan basson yllättävää katoamista ;) Kuitenkin ko vuonna 1989 körmyniska oli mukana tekemässä erästä kaikkien aikojen live-taltioinneista Seatlessa.

Saldona tuohon mennessä siis kaksi levyä (yksi Flotsam & Jetsamissa ja toinen Metallicassa), jokunen sata keikkaa ja hitosti kännipiloja. Sinänsä mulla ja idolillani on siis lähes identtinen kehityskäyrä, Jasonilla noi ympyrät vaan on ollut hieman suuremmat ;)
MPU
13.04.2008 11:11:35 (muokattu 13.04.2008 11:12:28)
38-vuotias Pete Trewavas oli tehny 8 levyä Marillionin kanssa. Keikkoja takana kauhia läjä ja vissiin jonkin verran tulojakin musiikin saralta.
Mulla aika lailla toisin...
Valitettavasti en ole livenä koskaan nähnyt ja Marillionin nykyisten levyjen tasoa ajatellen tuskin tulen näkemäänkään.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Sir Härö
13.04.2008 12:10:19
Vuonna 1990, 21-vuotias Alex Webster oli paria vuotta aiemmin perustanut yhdessä neljän muun koviksen kanssa, ehkä maailman kuuluisimman death metal bändin, Cannibal Corpsen.
Karlsson
13.04.2008 12:14:21
Charles Mingus oli ennen kolmattakymmenettä syntymäpäiväänsä:

- Opetellut soittamaan Pasuunaa ja selloa, ja siirtynyt kontran varteen näiden jälkeen.
- Säveltänyt läjäpäin musiikkia
- Soittanut Luis Armstrongin, Lionel Hamptonin ja Duke Ellingtonin bändeissä (väitetysti myös ainut muusikko, jonka Ellington ikinä erotti bändistään)
- Soittanut Charlie Parkerin kanssa.
- Perustanut oman levy-yhtiön
- Perustanut oman trion Red Norwon ja Tal Farlown kanssa.

Juu, meitsi jää kalkkiviivoille.
..but somehow, someway, I keep on coming with funky-ass shit. Like every single day.
TommiW.
13.04.2008 14:14:54
Trevor Dunn oli 23-vuotiaana tehnyt seuraavaa:

-Aloittanut klarinetinsoiton ja vaihtanut sen sähköbassoon huomattuaan että sillä sai helpommin tyttöjä
-Perustanut Mr. Bunglen yhdessä ja aloittanut samana vuonna klassien musiikin opinnot kontralla
-Valmistunut Humboldt State Universitystä opiskeltuaan Stravinskyä, Bachia, Mahleria ym. Esittänyt yliopiston orkesterin kanssa Koussevitskyn konserton kontralle.

Vuotta vanhempana julkaisi ensimmäisen levyn Mr. bunglen kanssa ja rundien välissä teki bile-ja hääkeikkaa.
I'm your Pusherman.
Teijo K.
13.04.2008 14:42:40

Yrjö Sakari Yrjö-Koskinen

Oli ehtinyt valmistumaan opettajaksi, promotoitua tohtoriksi ja julkaisemaan useamman tutkimuksen. mm. Nuijasodan syyt ja alku Pohjanmaalla,Lähteitä ison vihan historiaan I, Olavi Maununpoika Pariisissa ja suomalaisten opinkäynti ulkomailla keskiajalla, Tiedot Suomen suvun muinaisuudesta ja Johtavat aatteet ihmiskunnan historiassa.
Basismi
13.04.2008 15:21:40
Juu, meitsi jää kalkkiviivoille.

Ohan se niin että merkittävimmät hahmot on usein saaneet paljon aikaan jo nuorena. Esim Jaco ehti pari vuotta mua vanhempana kuolla.
möyssy
13.04.2008 18:33:38
19-vuotiaana Steven Wilson julkasi silloisten bändiensa Altamontin ja Karman kanssa äänitteitä ja oli varmasti säveltänyt jo läjäpäin omaakin musiikkia.
Ja 19-vuotias Devin Townsend luultavasti kiersi Steve Vain kanssa maailmaa.

Että sillai.
Christ is coming, and so am I.
tauranen
13.04.2008 18:59:01
38-vuotiaana Muhammad Ali oli vielä raskaan sarjan mestari, mutta joutsenlaulu oli alkamassa.
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
tarzan
13.04.2008 19:35:29
Ja 19-vuotias Devin Townsend luultavasti kiersi Steve Vain kanssa maailmaa.

Ajatuksena aika kiehtova kyllä..
Ei perhana, sanoinko tuon oikeasti?
Adrift
13.04.2008 21:54:03
15-vuotiaana Taneli Jarva taisi röytää bassonsa kanssa Muhoksella. Vuoden sisällä pyydettiin Sentencediin soittelemaan sessioihin, jonka myötä poiki jotain legendaarista.

En tiiä Ellefsonista sitten.
Hannu A
13.04.2008 22:17:46 (muokattu 13.04.2008 22:19:57)

vuonna 1979 (jolloin itse synnyin) tuolloin 28 vuotias John Francis (Jaco) Pastorius III oli:

- soittanut rumpuja, mutta koska ei urheiluvamman vuoksi pystynyt olemaan mielestään tarpeeksi hyvä joten vaihtoi bassoon

- alkanut soittaa kontraa, joka "räjähti" kosteuden vaihteluiden takia ja keksi repiä nauhat pois Fenderistään

- Soittanut useassakin bändissä kovien jazz-miesten kanssa

- julkaissut oman soololevyn ja muita levyjä eri yhtyeissä

- kehittänyt alkoholiongelman

- oli aktiivinen eräässä Weather Report -nimisessä pikkubändissä...

Meikäläinen, noh olen mäkin soittanut muutamassa eri bändissä ja eri musiikkityylejä ja kovien, mutta nimettömien miesten kanssa heittänyt keikkaa, repinyt nauhat irti bassosta ja kehittänyt alkoholiongelman (kohta 4 vuotta dokaamatta...). Ja yhdelle demolle oon soittanut bassot.

E: yhden homman hokasin just... Oon soittanut bassoa kauemin kuin Jaco mun ikäsenä, mutta häviäisin kuus-muna. Niin ja mullakin on suomalaiset sukujuuret
Basisti Jumalan armosta
Basismi
13.04.2008 23:42:35 (muokattu 13.04.2008 23:42:49)
E: yhden homman hokasin just... Oon soittanut bassoa kauemin kuin Jaco mun ikäsenä, mutta häviäisin kuus-muna.

Sama juttu muuten tuon Kingin kanssa. Aloitti basson soiton vasta 21v:nä, jolloin ite olin sentään hinkannut pianaikaa kymmenen vuotta. Kahden vuoden treenin jälkeen tuli jo tällaista matskua.
http://www.youtube.com/watch?v=PGNhNlvZPls
Kalamazoo
14.04.2008 01:00:19 (muokattu 14.04.2008 01:01:33)

Vuonna '86 22-vuotias Les Claypool, joka oli kierrellyt erinäisten jazz-orkestereiden kanssa ja soittanut speedmetalbändissäkin, jammaili Primuksen esiasteen biisejä ja haki Metallicaan basistin paikalle, mutta ei saanut pestiä, sillä ystävänsä Hetfield piti Claypoolia "liian hyvänä".

Itsehän en varmaankaan ihan vielä täytä kyseistä kriteeriä.
Life ain't pretty for a dog faced boy Loungemusiikkia helvetistä
Hannu A
14.04.2008 08:45:22

Kahden vuoden treenin jälkeen tuli jo tällaista matskua.

Komeet viikset muuten kavereilla... ainakin keyboardistilla
Basisti Jumalan armosta
UncleFester
14.04.2008 09:47:54
Bob Daisley sai ensimmäistä kertaa enemmän huomiota suunnilleen minun ikäsenä blues bändissä Chicken Shack.

Sen jälkeen sitten:

- Soittanut Rainbowissa (Long Live Rock'n'Roll -kiertue ja albumi)
- Teki töitä James Brownin kanssa ja kerran Commodoresin kanssa
- Soitti Ozzyn soolobändissä pariin otteeseen eri aikoina
- Soitti Uriah Heepissa parin albumin verran joskus 80-luvulla
- Samalla kun teki juttuja Ozzyn kanssa, soitti ja kiersi Gary Mooren kanssa
- Soitti myös Black Sabbathissa yhen levyn verran
- Soitellut sitten lisänä mm. Yngwie Malmsteenin levyillä ja Living Loud kokoonpanossa, jossa siis nykyistä Deep Purple jäsenistöä mukana (Morse ja Airey)
- Loppujenlopuksi soitellut n. 30 albumilla

Elikkäs ollut monessa kelkassa mukana, eikä pelkästään basistina vaan tehny paljon lyriikoita ja toiminut myös tuottajana. Itte tykkään eniten Daisleyn soitosta Rainbowissa ja Ozzyssa.
"Se mennee siittä pallojen kohalta."
tauranen
14.04.2008 09:54:30
Sama juttu muuten tuon Kingin kanssa. Aloitti basson soiton vasta 21v:nä, jolloin ite olin sentään hinkannut pianaikaa kymmenen vuotta. Kahden vuoden treenin jälkeen tuli jo tällaista matskua.

Vaikkakin en voi sietää Mark Kingiä sitten yhtään (se basso kainalossa), niin silti olen tuota myöhäistä bassonsoiton aloittamista kanssa ihmetellyt. Kohtuu nopeasti saanut kyllä homman niinkuin kansainväliselle tasolle. Mistä instrumentista se siirtyi bassonsoittoon. Esim Flea ja Entwistle omaavat molemmat esim torvensoitto taustaa (trumpetti, käyrätorvi).
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
J.Hollström
14.04.2008 10:33:07 (muokattu 14.04.2008 10:33:17)
Basisti-idolini Pekka Pohjola oli vuoteen '92 mennessä julkaissut 13 soololevyä, soittanut kaikkein merkittävien suomalaisten muusikoiden kanssa, ollut jäsenenä Wigwamissa, keikkaillut Mike Oldfieldin kanssa, pyydetty ABBAan ja Frank Zappan levylle jne. Tärkeintä on että mies on edelleen hengissä, eikä esim. juonut itseään hengiltä. Toivon vielä näkeväni Pekan basson varressa sähköisen orkesterin kanssa, sillä livenä hänen näkeminen on ollut aina suuri tapaus, minulle.
Point-to-point ripuliranne
Johannes_t
14.04.2008 10:56:39

Tärkeintä on että mies on edelleen hengissä, eikä vielä ole juonut itseään hengiltä. Toivon vielä näkeväni Pekan basson varressa sähköisen orkesterin kanssa, sillä livenä hänen näkeminen on ollut aina suuri tapaus, minulle.

Sama harras toive olisi täälläkin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)