Aihe: Stereojackin kolvaus
1
L.Ruoska
06.06.2008 17:28:32

Joopa joo, kuuluis varmaa tuonne soitinrakennuspuolelle mutta täältä on aina saanut niin hyviä vastauksia ja koen bassopalstan ikäänkuin olevan mun "lähtöpiste" joten miksi mennä merta edemmäs kalaan.

Eli pistelen just Duncanin STC-3p preamppia mun bassoon. Setin mukana tullut stereojakki on mallia Fender, eli kierteita joku sentti hyvässä lykyssä. Ibanezeissa tarvii sen vajaa 5 centtiä pitkän jackin joka tulee sivusta. Multa löytyy se stereojakki kyllä, mutta mikä niistä jaloista on mikäkin?

Siinä on kolme, ihan lyhkänen, ja kaks pidempää joista toinen on snadisti pitkempi. Meneekö kuuma siihen ihan lyhkäseen, maa siihen pidempään ja sit se pariston on/off-tunnistus siihen kaikista pisimpään? Yritin googlettaa mut ku ei ni ei, en löytäny millää joten pakko vaivata teitä eksperttejä..kiitti jo etukäteen! =)
Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!
pardy
06.06.2008 17:45:56

Joopa joo, kuuluis varmaa tuonne soitinrakennuspuolelle mutta täältä on aina saanut niin hyviä vastauksia ja koen bassopalstan ikäänkuin olevan mun "lähtöpiste" joten miksi mennä merta edemmäs kalaan.

Eli pistelen just Duncanin STC-3p preamppia mun bassoon. Setin mukana tullut stereojakki on mallia Fender, eli kierteita joku sentti hyvässä lykyssä. Ibanezeissa tarvii sen vajaa 5 centtiä pitkän jackin joka tulee sivusta. Multa löytyy se stereojakki kyllä, mutta mikä niistä jaloista on mikäkin?

Siinä on kolme, ihan lyhkänen, ja kaks pidempää joista toinen on snadisti pitkempi. Meneekö kuuma siihen ihan lyhkäseen, maa siihen pidempään ja sit se pariston on/off-tunnistus siihen kaikista pisimpään? Yritin googlettaa mut ku ei ni ei, en löytäny millää joten pakko vaivata teitä eksperttejä..kiitti jo etukäteen! =)

Ei muuta ku yleismittari kouraan ja testaamaan.
L.Ruoska
06.06.2008 18:04:27

No itseasiassa mulla on sellanen tuolla kaapin perukoilla, mutten tiedä mitä mun pitäisi sillä mitata ja mitä niistä numeroista päätellä...en oo koskaan edes käyttänyt ko vehjettä.
Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!
pardy
06.06.2008 19:24:02

No itseasiassa mulla on sellanen tuolla kaapin perukoilla, mutten tiedä mitä mun pitäisi sillä mitata ja mitä niistä numeroista päätellä...en oo koskaan edes käyttänyt ko vehjettä.

Piippimoodi päälle. Toinen pää kiinni mihin tahansa jakin ulkoiseen metalliosaan ja metsästät niistä kolvauskorvakkeista sen mikä piippaa. Se on maa. Sit laitat vaikka tavallisen instrumenttipiuhan kiinni jakkiin ja toinen yleismittarin letku kiinni piuhan plugin kärkeen. Sitten vaan metsästämään korvakkeista mikä piippaa. Se on kuuma. Jäljelle jäävä on sit tietysti se paristolle oleva. Jakin fyysisestä olomuodosta riippuen saattaa mittauspisteet vaihdella mutta pääpiirteissään noin.
L.Ruoska
06.06.2008 20:59:36

Piippimoodi päälle. Toinen pää kiinni mihin tahansa jakin ulkoiseen metalliosaan ja metsästät niistä kolvauskorvakkeista sen mikä piippaa. Se on maa. Sit laitat vaikka tavallisen instrumenttipiuhan kiinni jakkiin ja toinen yleismittarin letku kiinni piuhan plugin kärkeen. Sitten vaan metsästämään korvakkeista mikä piippaa. Se on kuuma. Jäljelle jäävä on sit tietysti se paristolle oleva. Jakin fyysisestä olomuodosta riippuen saattaa mittauspisteet vaihdella mutta pääpiirteissään noin.

Niijoo, siis niinku lähetän sillä mittarilla signaalia sitä kitarapiuhaa pitkin ja katon vaan että mistä se tulee ulos. Selkis, kiitti =)
Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!
L.Ruoska
06.06.2008 22:44:49 (muokattu 06.06.2008 22:46:22)

Dodi, eihän siin mitää muutaku hotti ja pariston on/off oli väärinpäin. Hyvä jutska että sanoit tuosta yleismittarista, mulla tarttu se messiin pari vuotta sitten jostain Biltemasta tai Bauhaussista...en tiennyt mitä ihmettä sillä tekis mutta ei se oikeen mitään maksanukkaan. Sit se jäi tuonne hyllyyn, mutta olipa käytännöllinen nyt =)

Eli nyt on Iban SR800:sessa Duncanin SPB/SJB-3 Quarterpoundit P/J konfiguraatiossa ja STC-3p preamppi niiden kanssa. Edelleen surisee kyllä kun nostaa sormet hardwarelta/kieliltä =/ Eipä siitä taida ykskelasilla passiiveilla mihkään päästä vaikka en näistä paljon mitään tiedäkkään. Ja tietysti se että tässä kotona testivehkeenä mulla on 120W kitarakombo joka tietysti on rakennettu eri äänialalle ja on "hiukan" ylitehoinen...ei pysty pitään kun ihan millin auki sitä volumea jottei koko talo ole heti kurkussa kiinni.

Maksoin bassosta Jenkkilässä vuonna 2005 joku 300€ kovan keissin kanssa, alkup. elektroniikka on levinnyt ja kaikki on siis vaihdettu. Mikit makso about 95€ Sam Ashilla, preamppi Hong Kongin Tom Lee Musicilla (ei siellä sekatavarakaupassa) joku 65€. Elikkä hintaa on tullut semmonen 160€ lisää soittimelle..onko se sen arvoista? En olis suoraan maksanut tuosta 460€, mutta ei se nyt tuolleen osa osalta tunnu missään =) Soitin on rakenteeltaan laadukas, 1995 japsi. Tykkään hirveästi tatsista ja lookista enkä ole ainakaan pois vaihtamassa.

Singaporesta mul tarttui keväällä mukaan samanlainen soitin, musta 1997 SR800. Siinä on vielä toimivat alkuperäispiirit, vaihdoin vaan tästä ensimmäisestä alkuperäisen EQ:n potikat tuohon jälkimmäiseen kun ne oli niin finaalissa. Täytyy tässä lähipäivinä nauhoitella ja testailla, että eroaako se soundi nyt sitten oikeasti mitenkään kun on vaihdettu stockikamat tälläseen "kunnon" merkkiin. Musta toi Iban VariMid 3 EQ on kyllä aina ollut ihan hyvä, mutta toivotaan että jotain eroja on huomattavissa =)
Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)