Aihe: Squier vs Fender Jazz Bass
1 2
mx
05.08.2008 16:09:18
Hei, tätä on varmasti käyty läpi jo, ja on varmaankin laaja aihe. Mutta osaako joku kertoa mitä olennaista etua Fenderin Jazz-bassossa on verrattuna Squierin vastaavaan? Esim. Squierissa taitaa ainakin olla mikeissä huonompi häiriönpoisto, omassa Squierissa joutuu pitämään aina molempia mikkejä 10-asennossa ennen kuin häiriöt poistuvat. Mutta siis osaisiko joku kertoa enemmän? Suunnittelen aidon Fender Jazz Bassin hankkimista nykyisen Squierin tilalle. Thanks!
Visakoivu
05.08.2008 16:54:31
Hei, tätä on varmasti käyty läpi jo, ja on varmaankin laaja aihe. Mutta osaako joku kertoa mitä olennaista etua Fenderin Jazz-bassossa on verrattuna Squierin vastaavaan? Esim. Squierissa taitaa ainakin olla mikeissä huonompi häiriönpoisto, omassa Squierissa joutuu pitämään aina molempia mikkejä 10-asennossa ennen kuin häiriöt poistuvat. Mutta siis osaisiko joku kertoa enemmän? Suunnittelen aidon Fender Jazz Bassin hankkimista nykyisen Squierin tilalle. Thanks!

Fendereissä paremmat puut, viimeistely ja elektroniikka.

Jazzeissa, joissa on tavalliset JJ-passiivimikit, on aina hurinaa ellei mikkien tasot ole samat. Tämä johtuu näiden yksikelaisten mikkien käämityksistä.

Osta aito jos siltä tuntuu. Ei se basso soittajaa tee mutta auttaa asiassa voi.
Paskaks vaan, ei ole mun kamat.
pekezu
05.08.2008 22:01:49

Fendereissä paremmat puut, viimeistely ja elektroniikka.

Jazzeissa, joissa on tavalliset JJ-passiivimikit, on aina hurinaa ellei mikkien tasot ole samat. Tämä johtuu näiden yksikelaisten mikkien käämityksistä.

Osta aito jos siltä tuntuu. Ei se basso soittajaa tee mutta auttaa asiassa voi.

Näpläsin taannoin musakaupassa tokain, fenkun(jenkki ja mehiicoo) sekä squierin jatseja ja presareita. Niissä yksilöissä ainakin laatu meni hinnan mukaan: fenkun jenkki ekana, mexicolainen tokana, sitten tokai ja hännänhuippuna squier. Hintaeroa parhaimmalla ja kehnoimmalla oli n. 900e. Itse en ole aina luottanut lauseeseen "laatu maksaa", mutta tässä asiassa se todella meni näin.

Mielenkiintoisesti suurimmat erot tässä listauksessa kahden peräkkäin olevan basson suhteen olivat fenderin jenkillä ja mexicolaisella. Mexikaani oli oikeasti hyvä, mutta jenkki oli vielä rutkasti parempi. Jos ei paremmasta tiedä, niin soitteleehan sitä sillä squierillakin. Itse kuitenkin sijoittaisin fenderiin, siitä kun nykyisen muodin mukaan saa omansa paremmin pois.
America - Home of the free?
BigPapa
05.08.2008 22:33:54

Jos sulla on JV Squju 80-luvun alusta niin ne on vallan hyviä....parempia kuin monet sen ajan jenkit............
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
J.Hollström
05.08.2008 22:51:42 (muokattu 05.08.2008 22:55:29)
Jos sulla on JV Squju 80-luvun alusta niin ne on vallan hyviä....parempia kuin monet sen ajan jenkit............

Veikkaan että kysyjällä ei semmosta ole, kun on jo aika harvinaisia, ja suhteellisen arvokkaitakin.

Paremmuus jenkkeihin nähden on sikäli vaikea juttu, että noi JV-Squjut on vanhojen mallien kopioita, joita jenkit eivät minun muistaakseni vielä '82 tehneet, mutta alkoivat heti '83 väsäämään kun japsit väänsi niin hyvää kamaa.

Joka tapauksessa jenkkiläisestä '62 reissuesta saa maksaa reilusti samanikäistä vastaavaa squjua enemmän.

http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDetails.aspx?Item=1871831

Voisin veikata, että kyllä tollakin vetäis ihan täysiä.

E: kirjoitin näköjään skeidaa, '82 löytyy jo ensimmäinen jenkki reissue:
http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDetails.aspx?Item=1888613
BigPapa
05.08.2008 23:19:53 (muokattu 06.08.2008 15:07:51)

Veikkaan että kysyjällä ei semmosta ole, kun on jo aika harvinaisia, ja suhteellisen arvokkaitakin.

Paremmuus jenkkeihin nähden on sikäli vaikea juttu, että noi JV-Squjut on vanhojen mallien kopioita, joita jenkit eivät minun muistaakseni vielä '82 tehneet, mutta alkoivat heti '83 väsäämään kun japsit väänsi niin hyvää kamaa.

Joka tapauksessa jenkkiläisestä '62 reissuesta saa maksaa reilusti samanikäistä vastaavaa squjua enemmän.

http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDetails.aspx?Item=1871831

Voisin veikata, että kyllä tollakin vetäis ihan täysiä.

E: kirjoitin näköjään skeidaa, '82 löytyy jo ensimmäinen jenkki reissue:
http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDetails.aspx?Item=1888613

No, ei kai ne JV Squjut sit niin hyvii ookaan....sori....mä oon jotenkin käsittänyt ihan väärin...

ei pöllömpi tossakaan:

http://www.youtube.com/watch?v=bX9C96zwYfQ

Saahan sitä maksaa jenkeistä jos haluaa...kyllähän minäkin...mut tässä tapauksessa laatu/hinta ei ole välttämättä ekvivalentti...
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
J.Hollström
06.08.2008 09:48:42
No, ei kai ne JV Squjut sit niin hyvii ookaan....sori....mä oon jotenkin käsittänyt ihan väärin...

Saahan sitä maksaa jenkeistä jos haluaa...kyllähän minäkin...mut tässä tapauksessa laatu/hinta ei ole välttämättä ekvivalentti...

Onhan ne JV-squjut hyviä, niinkuin sanoin, ei niitä muuten niin himokkaasti kerättäisi. Esitin vaan ajatuksen sen ajan vastaavista jenkeistä. Jostain toikin hinta muodostuu, kun alkaa heilua jo 60-lukulaisten nurmeroissa, ilmeisesti saatavuus on niukkaa. Niistä ei ole itselläni kokemusta, squjuista on, joten pelkkää spekulointia tämä.
BigPapa
06.08.2008 10:59:08

Onhan ne JV-squjut hyviä, niinkuin sanoin, ei niitä muuten niin himokkaasti kerättäisi. Esitin vaan ajatuksen sen ajan vastaavista jenkeistä. Jostain toikin hinta muodostuu, kun alkaa heilua jo 60-lukulaisten nurmeroissa, ilmeisesti saatavuus on niukkaa. Niistä ei ole itselläni kokemusta, squjuista on, joten pelkkää spekulointia tämä.

Ajan vastaavia jenkki stratoja kokeilin joskus mutta ei ei ei.......
J.Hollström
06.08.2008 12:50:40
Ajan vastaavia jenkki stratoja kokeilin joskus mutta ei ei ei.......

Tommosta Fullerton reissueta? Jos on niin ei ei ja ei, niin mikähän niissäkin sitten maksaa?
http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDetails.aspx?Item=1909533

$5,5k on aika paljon pelkästä hypestä.
BigPapa
06.08.2008 13:16:49 (muokattu 06.08.2008 13:18:42)

Tommosta Fullerton reissueta? Jos on niin ei ei ja ei, niin mikähän niissäkin sitten maksaa?
http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDetails.aspx?Item=1909533

$5,5k on aika paljon pelkästä hypestä.

Juu voihan se olla näinkin....ei hullu oo se joka pyytää vaan se joka maksaa....tossahan on esin kolmen palan body ja kaulasta ei osaa sanoo kun ei just tota oo tullu kokeiltua, mutta laatu siihen aikaan noissa jenkki peleissä heitteli "jonkin verran"...niinkun sanottu, ei mulla mitään oo jenkkisoittimia vastaan niikun oot huomannut, toi aika jenkki fenkuilla ei ollut vaan parasta mahdollista...jaa mut yhellä frendillä oli tollanen, en tykänny.
J.Hollström
06.08.2008 13:41:28 (muokattu 06.08.2008 13:42:57)
tossahan on esin kolmen palan body

En tiedä kuinka paljon sillä on mitään merkitystä, mutta kyllä toi näin äkkiseltään ihan normi 2/3 jaolla oleva 2-palanen body on.

http://homepage.mac.com/prymaxevintage/PhotoAlbum87.html

E: ja btw siinä sun ekassa juutuubi pätkässä oleva "squireen" oli vaihdettu koko hemmetin body. No ei sen ukon soittokaan kyllä kuulostanut miltään, että sillätappaa.
BigPapa
06.08.2008 13:49:12 (muokattu 06.08.2008 14:01:35)

En tiedä kuinka paljon sillä on mitään merkitystä, mutta kyllä toi näin äkkiseltään ihan normi 2/3 jaolla oleva 2-palanen body on.

http://homepage.mac.com/prymaxevintage/PhotoAlbum87.html

E: ja btw siinä sun ekassa juutuubi pätkässä oleva "squireen" oli vaihdettu koko hemmetin body. No ei sen ukon soittokaan kyllä kuulostanut miltään, että sillätappaa.

No se jälkimmäinen oli parempi? Ja taidan olla sokee mutta mun silmään tossa on 3-palaa...

siis tää:

http://www.youtube.com/watch?v=bX9C96zwYfQ

http://homepage.mac.com/prymaxevint … 04/84%20full%2057%20RI/P1140317.JPG

Kokeilematta en ton yksilön hyvyydestä soi sanoa mitään, mutta se ei millään tavalla laadullisesti vertautunut se kaverin tollanen esim. mun nykyiseen SRV:hen ei soundiltaan eikä tuntumaltaan....
J.Hollström
06.08.2008 14:23:23
No se jälkimmäinen oli parempi?

En jaksanut kännykällä ladata enää toista kun se eka oli niin onneton.

Ja taidan olla sokee mutta mun silmään tossa on 3-palaa...

http://homepage.mac.com/prymaxevint … 04/84%20full%2057%20RI/P1140317.JPG

Mun puusilmä näkee kännyn ruudulla kaks. Mut hei, mitä välii? Nettihommoo parhaimmillaan tää puupalojen laskeminen.

Kokeilematta en ton yksilön hyvyydestä soi sanoa mitään, mutta se ei millään tavalla laadullisesti vertautunut se kaverin tollanen esim. mun nykyiseen SRV:hen ei soundiltaan eikä tuntumaltaan....

Tätähän se on. Omat romut on aina parhaita.

Mulla on suoraan sanottuna mennyt usko koko hommaan täällä, kun kaikille on sattuneet just ne parhaat yksilöt ja kaverilla on surkeita. Se sama kaveri hehkuttelee sitten taas päinvastoin.
Tuokko
06.08.2008 14:32:02
^No mä voin rehellisesti sanoa, että mun lähes ihka uusi Squier (ei tod mikään Japanin vintage ja tottakai Thomannilta kokeilematta tilattu) ei ole "hemmetin hyvä" yksilö. Ei soi kovin hyvin, mutta kyllähän tuolla länkyttelee menemään. Silloin tällöin käyn kuolaamassa ja hipelöimässä laatusoittimia soitinliikkeissä.

Paremman hankin joskus, jos saan fyrkat säästettyä.
BigPapa
06.08.2008 14:46:13 (muokattu 06.08.2008 14:56:52)

En jaksanut kännykällä ladata enää toista kun se eka oli niin onneton.

Mun puusilmä näkee kännyn ruudulla kaks. Mut hei, mitä välii? Nettihommoo parhaimmillaan tää puupalojen laskeminen.

Tätähän se on. Omat romut on aina parhaita.

Mulla on suoraan sanottuna mennyt usko koko hommaan täällä, kun kaikille on sattuneet just ne parhaat yksilöt ja kaverilla on surkeita. Se sama kaveri hehkuttelee sitten taas päinvastoin.

Aiwan oikein, me ollaan samaa mieltä eri sanoilla ja joskus erimieltä samoilla sanoilla....käy kuunteleen mun 3 viimesintä rootsivetoo SRV:llä, huomaat ja kuulet, että mie tykkään siitä ihan syystä..ja emmie tiiä kitaroista enkä soundeista h.vonv.ttuu kunhan yritän pätee....

Omat romut....siis?
okabass
06.08.2008 16:29:44

Mä ainakin sanoin, että mun -73 7ender Jazz on alkuperäisenä ihan paska verrattuna about 84-85 Squier Jazziin.
J.Hollström
06.08.2008 16:47:58
Mä ainakin sanoin, että mun -73 7ender Jazz on alkuperäisenä ihan paska verrattuna about 84-85 Squier Jazziin.

Noi 70-lukulaisethan on todettu huonommiksi mitä Harley Bentonin 90 euron rakennussarja.
mr.bungle
06.08.2008 21:12:02

Noi 70-lukulaisethan on todettu huonommiksi mitä Harley Bentonin 90 euron rakennussarja.

Mun '77:ssä on ainakin hirvee neck gappi ja body on varmaan sadasta palasta saarnia.
bassolla hanuriin
3108
06.08.2008 22:19:51

Mulla on uutena ostettu 80-luvun alun Fenderin jazz ja nyt hommasin vähän soitetun ilmeisesti viime vuonna tehdyn squierin jatsin, tosin nauhattomana ja ihan ok tuolla on soitella. Pari keikkaa on tullut soitettua ja hyvin pysyy vireessä. Jos jostain pitäis valittaa niin suorassa auringonpaisteessa musta otelauta kuumenee sen verran, että release katoaa ja kielet alkaa rämisemään liikaa. Vähennetään mökin laiturilla soittelua niin sillä siitä pääsee. Viritinkoneistossa on kanssa (uuden)karheutta mitä ei Fenderissä ilmennyt uutenakaan. Plugiliitäntä on ilmeisesti halvin minkä ovat löytäneet, mutta noihan on pikkuasioita. Puupuolesta en ole löytänyt valittamista. Ehkä en vaan osaa etsiä :p
mx
08.08.2008 22:45:45
Ymmärsinkö oikein, että Fenderin Jazz basson voi melkein yhtä hyvin ostaa uutena, eli ei parane vanhetessaan kuten esim. usein kitarat?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)