Aihe: Hyvä 4x10
1 2
Osmonautti
23.11.2008 15:09:01
Näitä kirjoituksia löyty haulla paljonkin mutta en löytänyt vastauksia notta kiitos ja anteeksi.

Juuri lähti alta 8x10 ja nyt ois tarkoituksena löytää hyvä 4x10 kaappi joka menee pitkään ja kestää hyvin ja tietty soundaa hyvälle. Soittelen pääasiassa rock/pop musaa ja tykkään soittaa myös funkia. Senkin takia ajattelin 4x10 ajavan parhaiten tarpeeni.
Pari vaihtoehtoa on jo ollut mielessä kuten gk:n backline sarjan kaapit. Ilmeisesti hinta/laatusuhteeltaan hyviä. Enemmän kuitenkin houkuttaa ampegin svt 410he eli puolikas rantasauna. Näyttäs olevan renkaatkin alla valmiina. Meinaa vaan olla kiikun kaakun budjetin kans, mutta toisaalta siinä olis ehkä kaappi loppuelämäks.. ainakin melkein. Oma rantis oli hartken joten nyt ei ainakaan alumiinielementtistä ole haussa. Ihan hyvin sekin toimi ja erottelevaisuus oli hyvä mutta ehkä hivenen pehmeämpää ja täyteläisempää soundia haen.

Mitäs kokemuksia muista merkeistä? Warwick, Markbass, EBS (tod. näk. liian kallis)..?

Suositelkaa hyviä vaihtoehtoja. Budjetti niinkin laaja kuin 300-600. Ajattelin yhden kaapin riittävän kunhan on potkua tarpeeksi eikä jaksa roudata enempää joten 4 ohmiset houkuttaa. Saa myös tarjota käytettyjä saman tien.
chief
23.11.2008 15:24:06
Toi Ampeg SVT 410HE on kyllä hyvä komero. Eikä se juuri haittaa vaikka se on 8 ohminen, meteliä lähtee hyvin jos nupissa vaan on potkua. Mikä nuppi sulla on?
"It's the ear, not the gear. "
timppa67
23.11.2008 15:58:25
Mulla on semmoset Markbass Standard 104 HF kaapit ja olen enemmän kuin tyytyväinen, pömpelit taipuvat vaikka mihin tyyliin ja saundi erittäin kyrväkäs.. Ihan ei pudjettiisi mene mutta käy kuitenkin kokeilemassa...
JartZA
23.11.2008 18:14:46 (muokattu 23.11.2008 18:15:20)
Mulla kävi toi ison A:n 410HE Ashdown EVO 500 nupin alla, ja en kyllä tykännyt. Vaikka miten nupin säätöjä väänteli, niin aina oli hieman tuhnuinen ja kapea soundi. Liian vähän ala ja ylätaajuuksia makuuni, ihan kuin olisi ollut tyyny kaapin edessä. En tiedä sitten onko kuvatunlainen soundi hakusessakin. Jykevää tekoa se kuitenkin oli, siitä pisteet Ampegille. Kun alle tuli Ashdownin 8x10 parani soundit kummasti.

Voihan se olla että kyseinen nuppi ja kaappi eivät vain tykänneet toisistaan, mutta suosittelen ainakin testaamaan kunnolla ennen ostopäätöstä.
SG - "nicht only for the guys that likeAngus Young or Pete Townsend." -Thomann
Osmonautti
23.11.2008 19:55:22
Nuppina mulla siis on nyt vaan Hartken ha3500 joka antaa 350w 4 ohmiin. Ei ole mitenkään tarkoituksena säilyttää nuppia vaan sekin on tällä hetkellä myynnissä. Budjetti ei tosin nyt tunnu kestävän sekä nupin että kaapin ostoa samaan aikaan.
Todennäköisesti ostan jonain päivänä little mark kakkosen. Tehoa piisaa ja mikäli päästää läpi soittimen oman soundin parhaiten niin houkuttaa. Hinta tosin ei.

Hyvä kommentti tosta ampegin "tuhnuisuudesta", tämä oli uutta. Muilla vastaavia kokemuksia? Ashdowniin en ole ikään tutustunut enemmän ja mulla ei ole ns. "otetta" kysesestä merkistä yhtään. Mites noi warwickin pro sarjan kaapit tai gallien kruegerin kaapit?
JussiKoo
23.11.2008 21:26:33
Ampeg 410 HLF ja Hartken HA3500 toimi ihan asiallisesti yhden illan seteissä männä viikolla. Ehkä mä vaan olen niin puurokorva, etten tajua mahdollista huonoa soudia.
omarklah
24.11.2008 13:10:33

Ampeg 410 HLF ja Hartken HA3500 toimi ihan asiallisesti yhden illan seteissä männä viikolla. Ehkä mä vaan olen niin puurokorva, etten tajua mahdollista huonoa soudia.

Olen soitellut jokusia treenejä/keikkoja vastaavalla yhdistelmällä - ok soundi lähes bassosta riippumatta
Ekstiätuanoi...
T.Nick
24.11.2008 14:12:00 (muokattu 24.11.2008 14:13:33)
Kannattaa ehkä katsoa myös sellainen villi kortti, kuin Behringerin BB410. 4Ohmia, hinta jossain 300 korvissa. Itselläni on myös paljon huonoja kokemuksia ko. merkistä, mutta tuo kaappi tehnee poikkeuksen. Siinä päällä itselläni on toi HA3500-nuppi modatulla päätteellä ja ainakin ko. läjä tarjoaa verrattoman määrän headroomia useimpiin muihin saman kokoluokan kaappeihin nähden. Sounditkin on nykyään paremmat, kun alkoi käyttämään Sansampin Bass Driveria Hartken oman etuasteen sijaan. Ns. ykköskamoina mulla on Ampegin SVT CL -nuppi ja 810AV -kaappi, näin niinkun vertailukohtana.

E: Soundi on pehmeämpään ja täyteläiseen päin. Lisäksi 5-kielisen kanssa äärimmäinen botne tulee voimakkaasti ja tiukasti. Saa rytmihäiriöitä.
Osmonautti
24.11.2008 14:38:19 (muokattu 24.11.2008 14:41:20)
Enpä tiedä tuosta beerinkeristä.. Ei ole vielä ykskään vakuuttanu itteäni. Soundstore myy tarjouksella Ashdownin ABM 410T Cabinet 580 euroa. Ei tosiaan ole mitään kokemuksia tosta ashdownista mut toi on taas yks vaihtoehto lisää.

Vähän asian sivusta, mutta itellä on kans tuo sansampin boksi. Miten se tulee liittää jotta se korvaa hartken etuvahvistuksen. Effect lenkkiin vai kuinka?

E: http://soundstore.fi/product_info.php/cPath/30_34/products_id/4693 tuossa linkki
http://soundstore.fi/product_info.php/cPath/30_34/products_id/3750
Jälkimmäinen gallien kruegerin houkuttava vaihtoehto? Experiences?
T.Nick
24.11.2008 15:37:38
Vähän asian sivusta, mutta itellä on kans tuo sansampin boksi. Miten se tulee liittää jotta se korvaa hartken etuvahvistuksen. Effect lenkkiin vai kuinka?

Effect-lenkin return-reikään. Ja sitten balanceruuvi kandee säätää vielä kokonaan returnin puolelle.
Osmonautti
24.11.2008 17:45:24 (muokattu 24.11.2008 17:50:11)
Kävin vähän kiertelemässä ja paikallisesta liikkeestä löyty kyseinen Ampegin svt-410he ja ihan mukavaltahan se kuulosti. Katsoin tosin takaa että made in vietnam. Olen kuullut että uudemmissa ampegeissa ei elementit ole yhtä hyvää laatua kuin ennen ja niitä joutuu vaihtamaan, mutta koskeeko tämä svt sarjaa vai onko kyseessä jokin muu sarja?

Toisessa liikkeessä oli Warwickin WCA 410 pro jossa taas rms on vain 300w mutta impedanssi 4 ohmia. Kaappi kuulosti yllättävän hyvältä vaikka itsellä ollut saman merkin 15" combo joka ei koskaan ole kovin sykähdyttänyt. Headroomia tuntu riittävän enemmän kuin ampegissa. Hinnassa on eroa melkein puolet. Ei osaa päättää :P Torstaina ois keikka..

4 ohminen ois siitä hyvä että tuskin tarvin toista kaappia, ampeg (rms 500w 8Ohm) taas muuten houkuttaa, sillä erona on myös ampegin säädettävä pilli joka puuttu warresta. Mielipiteitä, kokemuksia, please help :)

Edit: Nuppina warwickille oli profet 3.3 (joku uus?) ja ampegille ampegin oma svt-3pro muistaakseni.
JartZA
25.11.2008 01:55:40
Edit: Nuppina warwickille oli profet 3.3 (joku uus?) ja ampegille ampegin oma svt-3pro muistaakseni.

Suosittelen testaamaan kaappeja nimenomaan sillä nupilla millä aiot tulevaisuudessa soitellakin. Kaappitesti jollain toisella kuin omalla nupilla, ei välttämättä kerro yhtään sitä miltä se oman nupin kanssa kuuloistaa. Ja päinvastoin. Ja se Ashdownin 410T kuulosti ainakin muikealta saman valmistajan EVO 500 nupilla, mutta ylempään jälleen viitaten...

4 ohminen kaappi on siitä hyvä, että sillä saa revittyä kaiken tehon nupista, eli tosiaan mainitsemaasi headroomia piisaa. Mahdollinen myöhempi kaiutinpinta-alan kasvattaminen ei vaan sitten oikein onnistu heivaamatta vanhaa kaappia mäkeen.
SG - "nicht only for the guys that likeAngus Young or Pete Townsend." -Thomann
Osmonautti
25.11.2008 20:52:44 (muokattu 25.11.2008 21:11:46)
Ostin sitten sen ampegin svt 410he:n pois kuleksimasta. Paikallisesta liikkeestä tinkimisen jälkeen 620 euroa. En tiedä puhuko paskaa mutta sano että vuodenvaihteen jälkeen ampeggien hinnat nousee 20%.. who knows..

Toi omalla nupilla testaaminen kyllä selvitti. Warwickin 410 pro kaappi soi voimakkaammin luonnollisesti kun se oli 4 ohmia ja alapäätä tuntu riittävän hyvin. Kuitenki soundi oli omaan makuun vähän liian mitäänsanomaton. Myös vähän aristi kun itellä saman merkin combo aikaisemmin mikä hoiti hommansa mutta ei siinä sitten mitään muuta ollutkaan.

Joka tapauksessa suurimmaksi ongelmaksi muodostui oma nuppini eli hartken ha3500. Vertasin sitä svt 410:n kanssa ampegin svt-3pro nuppiin ja ero oli kyllä huikea. Hyvin se on tähän asti reviirinsä hoitanu mutta kun kiinni laitetaan 8 ohm kaappi niin ei toimi kyllä enää itselle riittävän hyvin. Huomenna testaamaan enempi, sormet syyhyää. Kiitoksia kommenteista.

E: Ainiin, piti kysyä samaan syssyyn teoriaa etuvahvistuksen kanssa. Eli mitä esim nuppien omat etuvahvistimet käytännössä tekevät? Lisäävätkö ne voltteja vai suoraan tehoa eli lisää watteja? Mietin vain, että jos laitan tuohon omaan hartken nuppiin kiinni sen sansampin suoraan siihen efektilenkin returniin, niin saanko kokonaisuutena enemmän watteja ulos vai miten se menee?
Cornflake
26.11.2008 08:01:32
Osmonautti:
Mietin vain, että jos laitan tuohon omaan hartken nuppiin kiinni sen sansampin suoraan siihen efektilenkin returniin, niin saanko kokonaisuutena enemmän watteja ulos vai miten se menee?

Et saa. Ne "watit" on siellä päätteessä. Etunen vahvistaa sen soundin sopivaksi päätteelle. Etusissakin on eroja, toinen tuuttaa kuumempana kuin toinen.

Eli saatat saada enempi ääntä ulos eri etuasteella. Tai sitten et. Jos sulla on mahdollisuus tyyppaa, niin tyyppaa ihmeessä.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Jasanderi
15.12.2008 18:56:28
Vähän samaan asiaan liittyen.. Olen hankimassa kaappia hintahaitarilla maks 350€ Ja olen miettinyt Peavey 410 tvx ex 4ohm eli olisiko kenellääkään kyseissestä härvelistä kokemuksia? Nupiksi on tulossa hinta/laatusuhteelta hyväksi kehuttu GK backline 600. Ja nimen omaan 4 ohmista kaappia haen koska epäilen että en ole hankimassa toista kaappia. Musiikki tyylillisesti soittelen pääasiassa Maidenia. Käsittääkseni tuo Peavey on aika kookas kaappi ja itsellä on pieni auto jolla joutuisi ruodaamaan, meneeköhän liian taisteluksi..? Olisiko parempi vaihto ehto esim. GK backline blx-II
kingnothing
15.12.2008 19:14:18
Vähän samaan asiaan liittyen.. Olen hankimassa kaappia hintahaitarilla maks 350€ Ja olen miettinyt Peavey 410 tvx ex 4ohm eli olisiko kenellääkään kyseissestä härvelistä kokemuksia? Nupiksi on tulossa hinta/laatusuhteelta hyväksi kehuttu GK backline 600. Ja nimen omaan 4 ohmista kaappia haen koska epäilen että en ole hankimassa toista kaappia. Musiikki tyylillisesti soittelen pääasiassa Maidenia. Käsittääkseni tuo Peavey on aika kookas kaappi ja itsellä on pieni auto jolla joutuisi ruodaamaan, meneeköhän liian taisteluksi..? Olisiko parempi vaihto ehto esim. GK backline blx-II

Itellä on tuo setti, tosin 8ohm ja kaverina 15". Ihan ok setti, muutamia keikkoja vedellyt pelkällä 410:lla ja kyllä se sieltä kuuluu. Kannattaa testikierrosta kuitenkin tehdä. Hinta-laadultaan kuitenkin ihan mukiinmenevä kattaus, nupin osalta varsinkin.

Ja iso kaappi tuo kyllä on, melkoista tetristä tuo roudaus ainaki pienemmissä autoissa. Oikeestaan pitää farkku tai hatchbäkki olla.
Don't fall asleep or we'll mutilate your genitals...
Osmonautti
16.12.2008 14:40:49 (muokattu 16.12.2008 14:46:40)

Vai että jasandarille kaappia.. 4x10 kyllä on pienempi kuin 8x10 mutta isompi kuin 1x15 esimerkiksi. Tää kamojen hommaaminen on kyllä aika kompromissien hiontaa jos kaapin pitäs toistaa helkkarin tiukasti ja kovalla bottnella mut sen pitäs samalla mahtua selkäreppuun.. Itse tosiaan nyt lopulta ostin ton ampegin 4x10 ja kyllähän se rullien kera on mukava roudattava mutta sedaniin se mahtuu juuri ja juuri. Itseasiassa jälkeenpäin ajateltuna omiin tarpeisiin ois riittäny 15 tuumanenkin. 4x10 tosin on mukavan napakka soundiltaan. Niin eli vastatakseni kysymyksiin sanoisin että jos haluat että se on mukava roudata auton kera niin 15 tuumanen menee jo aika mukavasti mutta 4x10 on omien kokemusten perusteella yllättävän paljon isompi. Jos 15 tuumasta ohjaa tarpeeks tehoa ja merkki on laadukas niin kyllä mä veikkaan että sen soundi on jo aika tiukka ja botnea riittää enempi. Itse varmaan päädyin 4x10:iin kun siirtyminen 8x10:stä pelkkään 15 tuumaseen ois ollu liian kova pala suodatettavaks.. :D

EDIT: niin sitä piti vielä sanoa että toisaalta kyllähän se kaappi varmaan paremmin hatchbackissä kulkee kun penkit kaataa kuin jos sedaniin vertaa jossa takakontin korkeus rajoittaa ehkä enempi.
ilekkik
18.12.2008 11:46:38
Hei!
Onko keikka-autot viime vuosina surkastuneet, vai miksi paino ja kuutiotilavuus tuntuu olevan niin tärkeä asia? SWR Goliath 4X10 on hyvä. Ainoana se etuporttinen, kaksitienä vanha takaporttinen yläpäille.
Teijo K.
18.12.2008 12:01:04

Hei!
Onko keikka-autot viime vuosina surkastuneet, vai miksi paino ja kuutiotilavuus tuntuu olevan niin tärkeä asia? SWR Goliath 4X10 on hyvä. Ainoana se etuporttinen, kaksitienä vanha takaporttinen yläpäille.

No kun se ilmastonmuutos pitää ottaa huomioon. Ei o enää siististi cool hörähdellä jollain suurilla bensa/naftasyöpöillä.
ilekkik
18.12.2008 12:17:49
No kun se ilmastonmuutos pitää ottaa huomioon. Ei o enää siististi cool hörähdellä jollain suurilla bensa/naftasyöpöillä.

Totta, totta...
Ollaanko kohta korvamonitori+kottikärryosastolla? Tarviihan soittajatkin läskiä ja juomaa, joten Mother Earthin eliöt tukehtuu metaaniin. Eikä Sprinter paljon naftaa vie.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)