Aihe: Basson kielien kestävyys
1
Leviathan73
16.10.2020 06:58:11

Olen jo pitkään suosinut Ernie Ball 45-105 Hybrid Slinky kieliä, jotenkin olleet vaan käteen sopivat.

Mutta se huono puoli on kestävyys, E ja A kielet katkeilee tämän tästä.
Onko ehdotuksia kielistä jotka olisivat koetun perusteella kestäneet hyvin katkeilematta?

Tietysti soittotyylikin vaikuttaa asiaan, minulle basso on melkein lyömäsoitin.
Oikea soundi irtoaa kun antaa kunnolla runtua, tällä tyylillä on menty jo viimeiset 30 vuotta.
Sitä saa mitä tilaa.
J.Nikkanen
16.10.2020 07:17:28
Mun mielestä dadda on hieman sitkeämpi ja pehmeämpi kuin erno pallo. Tatsi lähes sama.
bassline
16.10.2020 12:52:26
Mulla käytössä DR:n kielet, ja Black Smithin kielet.
Kumpaakaan en ole saanut katkeamaan. Vielä. Kerron jos niin käy..
Black Smitheihin kyllä tykästynyt. Pysyy avonaisena tosi pitkään ja tatsi vallan erinomainen.
Todellisuus on vain alkoholin puutteen aiheuttama illuusio
Leviathan73
17.10.2020 10:34:10

bassline: Mulla käytössä DR:n kielet, ja Black Smithin kielet.
Kumpaakaan en ole saanut katkeamaan. Vielä. Kerron jos niin käy..
Black Smitheihin kyllä tykästynyt. Pysyy avonaisena tosi pitkään ja tatsi vallan erinomainen.

Nämä Blacksmithit on mulle ihan uusi tuttavuus, ei näytä olevan myynnissä monessakaan paikassa.
Sitä saa mitä tilaa.
fcpr
17.10.2020 14:52:18
Täältä kanssa ääni DR:n kielille. Eivät ole omalla kohdalla katkeilleet ja pitävät soundinkin ihan hyvin (kokemusta tosin vain hi-beamseista).
pehko
17.10.2020 16:57:58

Leviathan73: Tietysti soittotyylikin vaikuttaa asiaan, minulle basso on melkein lyömäsoitin.
Oikea soundi irtoaa kun antaa kunnolla runtua, tällä tyylillä on menty jo viimeiset 30 vuotta.

No teikähän pieksää oikeen kunnolla. Itelläkin on vähintäänkin kova tatsi, enkä oo ikään saanu poikki muuta kun EBS Northern Lights .110 kielen yhden kerran.

Joku tossa sano ylempänä että daddariot on pehmosemmat ku Ernopallot, mun mielestä se on kyllä tasan toisinpäin. Tiedä sitten. Daddariot on kyllä siitä hyviä, että niitä saa about joka paikasta.
jukkajylli
18.10.2020 01:59:47
Pitääkö olla huolissaan, kun ei muista mitä kieliä on bassoihinsa laittanut?
Stidi alla.
sepisti
18.10.2020 08:24:06
Mistä kohtaa kielet katkeaa? Kuulostaa enemmän bassossa olevalta vialta, jos kielet katkeilevat.
Leviathan73
18.10.2020 12:21:03

sepisti: Mistä kohtaa kielet katkeaa? Kuulostaa enemmän bassossa olevalta vialta, jos kielet katkeilevat.

Tallan päästä katkeilee, jazz basson perus talla.
Itseasiassa just tallan etupuolelta, tallamikin ja tallan välistä.
Sitä saa mitä tilaa.
iec
18.10.2020 13:15:43

En ole ikinä saanut soittamalla basson kieliä poikki. Kieliä on ollut viimeaikoina Ghs, Warwick ja Daddario. Useimmiten käytän Daddarion 45--settä, jossa tasapainotetut jännitykset. (EXL170BT).
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Leviathan73
18.10.2020 13:20:38

Taitaa olla itsetutkiskelun paikka, kyllä soittouran aikana on tullut soitettua vähintään toistakymmentä kieltä poikki. Ja useilla eri bassoilla.
Sitä saa mitä tilaa.
sepisti
18.10.2020 13:54:29
Leviathan73: Tallan päästä katkeilee, jazz basson perus talla.

Ok. Sitten otan sanani takaisin. Varmaan enemmän soittotapaan liittyvä ongelma, kuten itsekin arvelit.
J.Nikkanen
18.10.2020 14:08:34
Leviathan73: Tallan päästä katkeilee, jazz basson perus talla.

Samasta paikasta mullakin katkeaa jos katkeaa vaikka ei jazz bassoa mulla olekkaan. Nykyään onneksi harvemmin jos ollenkaan.
vvaltsu
23.10.2020 11:22:27
Mä kysyin joskus Billy Sheehanilta Instagramissa ihan kokeeksi, että onko ikinä katkonut kieliä, kun sillä oli joku Rotosound-aiheinen tarina. Yllätyksekseni sain vastauksen, ja ei oo kuulemma ainuttakaan kieltä katkonut uransa aikana, pl. muutamat keitetyt ja uudelleen asennetut kielet. Ja ei sekään kovin kevyesti soita.
J.Nikkanen
23.10.2020 11:43:22
vvaltsu: Mä kysyin joskus Billy Sheehanilta Instagramissa ihan kokeeksi, että onko ikinä katkonut kieliä, kun sillä oli joku Rotosound-aiheinen tarina. Yllätyksekseni sain vastauksen, ja ei oo kuulemma ainuttakaan kieltä katkonut uransa aikana, pl. muutamat keitetyt ja uudelleen asennetut kielet. Ja ei sekään kovin kevyesti soita.

Sheehan on ok heppu, mullekkin vastannut joskus sähköpostitse johonkin puolihölmöön kysymykseen.
Funkånaut
23.10.2020 12:23:32

jukkajylli: Pitääkö olla huolissaan, kun ei muista mitä kieliä ja minä vuonna on bassoihinsa laittanut?

Jotakin flättejä olen laittanut joskus kiinni.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Tympee Huttunen
23.10.2020 15:32:08
Ostin vaihteeksi taas Elixirin kieliä. Niissä on mukava tuntuma ja tuntuvat kestävän, vaikka se päällinen rapiseekin pois. Tällä kertaa on kuitenkin sikäli eri meininki, että meinaan laittaa vitoskielen setin nelikieliseen alumiinibassoon jättäen siis ohuimman kielen loogisesti pois. Vireeksi meinaan pistää ihan normi-E:n, tai sitten drop-D:n.
Thefish
24.10.2020 02:19:55
jukkajylli: Pitääkö olla huolissaan, kun ei muista mitä kieliä on bassoihinsa laittanut?

On kai sitä nyt muutakin muistettavaa ihmisellä.
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
urpo
01.12.2020 00:20:42
Pitääkö olla huolissaan, kun ei muista mitä kieliä on bassoihinsa laittanut?

Ei pidä olla huolissaan. Niin pitkään kun muistaa ettei laita pakkasella kieltä kylmään rautaan kiinni niin basistilla on asiat kohtalaisen hyvin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)