Aihe: asteikkosormitus: 1-1 ylös, 4-4 alas. 1 | |
---|---|
![]() 05.08.2005 22:30:12 | |
Kontrabasson kanssa olen perehtynyt enemmän sormituksiin asteikkosoitossa, mutta usein noi kontrabasson sormitukset toimii melko hyvin tai yhtä hyvin sähköbassolla. "Vanha" sormitustapa, jota minä vielä käytän on 1-1 ylös, 1-1 alas pohjainen. En tiedä tuon sormitustavan hienompaa nimitystä. Suomeksi sanottuna asteikko tullaan alas samanlaisella sormituksella, kuin se on menty ylös. Olen kuitenkin jonkin verran päässyt perehtymään vähän uudempaan sormitustapaan 1-1 ylös, 4-4 alas, jossa alas ei tulla "perse edellä" niinkuin edellä mainitulla "vanhalla" sormitustavalla. Tämän uudemman sormitustavan olen huomannut itselleni paremmaksi, kun pitää soittaa nopeammin. Itse olen saanut esimerkiksi luonnolliseen g-molliasteikkoon enemmän vauhtia sormitusjärjestelmää muuttamalla. Tuo sama sormitus toimii mainiosti F-duurille, F#/Gb-duurille, G-duurille, G#/Ab-duurille. Sähköbassolla pääsee vielä mukavasti vielä A-duurin, Bb-duurin jne. Kontrabassolla on minun mielestäni helpompi aloittaa asteikot, joiden perusääni on A tai sitä ylempänä jo A-kieleltä.. Sormitin sen ennen näin (huom. sormitus ylösmenosta, eli alkaa alhaalta): G 1 2 4-4 (D, Eb, F, G) D 1-1 2 4 (G A Bb C) A 1-1 2 4 (C D Eb F) E 1 3 4 (G A Bb) alastulo meni samalla sormituksella 4-4-alastulolla alastulo menisi näin: G 4-4 2 1 (G F Eb D) D 4-4 3 1 (C Bb A G) A 4-4 3 1 (F Eb D C) E 4 3 1 (Bb A G) kuviossa viiva tarkoittaa siirtoa ja sormien numerot 1=etusormi, 2=keskisormi, 3=nimetön, 4=pikkusormi Osaisiko joku akateemisempi basisti kertoa sitten, kuinka tuota käytetään "oikein" duuriasteikoissa? :) | |
![]() 05.08.2005 22:31:57 | |
Mun oma kontramaikka on tarkka sormituksista ja asemasoitosta, "sinnepäin" soitto ei kelpaa. Mut on opetettu soittamaan kaikki asteikot ylös ja alas samoilla sormituksilla. Mutta tämä on siis kontralla, sbassosta en osaa sanoa, koska en toistaiseksi ole käynyt säännöllisesti tunneilla. Virallisesti semi-pro! | |
![]() 05.08.2005 22:49:30 | |
Mun oma kontramaikka on tarkka sormituksista ja asemasoitosta, "sinnepäin" soitto ei kelpaa. Mut on opetettu soittamaan kaikki asteikot ylös ja alas samoilla sormituksilla. Mutta tämä on siis kontralla, sbassosta en osaa sanoa, koska en toistaiseksi ole käynyt säännöllisesti tunneilla. Minun vakituinen opettaja, joka opettaa mulle molempia bassoja, kehottaa myös tekemään itselleen selväksi, mitä sormitusta käyttää. Kontralla noilla sormituksilla on vireen kannalta isompi rooli kuin nauhallisella sähköbassolla. Mitä olen tutkinut ja kuullut, niin on ajan hukkaa opetella sähköbassolle eri sormitukset kuin kontralle... | |
![]() 05.08.2005 22:50:43 | |
Minun vakituinen opettaja, joka opettaa mulle molempia bassoja, kehottaa myös tekemään itselleen selväksi, mitä sormitusta käyttää. Kontralla noilla sormituksilla on vireen kannalta isompi rooli kuin nauhallisella sähköbassolla. Mitä olen tutkinut ja kuullut, niin on ajan hukkaa opetella sähköbassolle eri sormitukset kuin kontralle... Tärkeintä jokatapauksessa on se että vetää samalla tavalla joka kerta. Miltäköhän tuntuisi että on sama ope klasarikontrassa ja popjazz-sähköbassossa, varmaan aika mielenkiintoista. Virallisesti semi-pro! | |
![]() 05.08.2005 22:55:56 | |
Miltäköhän tuntuisi että on sama ope klasarikontrassa ja popjazz-sähköbassossa, varmaan aika mielenkiintoista. Mä opiskelen musiikkiopisto-, vai onko se nyt vielä musiikkikouluasteella. Ei se siellä kai mikään mahdottomuus ole :P | |
![]() 06.08.2005 16:02:39 | |
1-1 ylös, 4-4 alas, jossa alas ei tulla "perse edellä" niinkuin edellä mainitulla "vanhalla" sormitustavalla. Tuo minullekin opetettiin, komppaan siis 'uutta' sormitustapaa. | |
![]() 22.12.2008 18:31:09 | |
"Huom! Olet kirjoittamassa yli 1234 päivää vanhaan ketjuun!" Sattuipa siis sopivasti :) Tosta edellisestä kirjoittelusta kun on nyt kulunut 3 vuotta, opettaja vaihtunut ja tutkintoja tullut suoritettua niin on ihan hauska palata taas tähän. Erään ajattelutavan mukaan asteikkosoitos ois hyvä pyrkii pitämään mahdollisimman monta sormea "reservissä" siinä suunnassa, mihin ollaan menossa. Täähän siis toteutuu ylöspäin mentäessä 1-1 periaatteella ja alaspäin tullessa 4-4 periaatteella. Oon kuitenkin ite opiskellut tolla 1-1 periaatteella menee sekä ylös, että alas, enkä oo kyl katkera et mut on opetettu siihen. Seuraavaks vois varmaan opiskella saman 4-4 periaatteel, koska käytännön tilanteissahan aina joutuu soveltaan, sillä asteikkoja aika harvoin soitetaan biiseis sellasina kuin tutkinnois. Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti. | |
![]() 24.12.2008 22:36:19 | |
Erään ajattelutavan mukaan asteikkosoitos ois hyvä pyrkii pitämään mahdollisimman monta sormea "reservissä" siinä suunnassa, mihin ollaan menossa. Itsehän en tiedä asteikoista tai teoriasta yhtään mitään mutta sen vähän perusteella, mitä olen skaalojen sormituksia joistain kirjoista katsellut, olen tämän kannalla. Skaalaa ylös-alas soittamalla 1-1 tapa toimii minulle ihan hyvin, mutta kun joutuu soittamaan jotain kuviota riffin alle (vai päälle? :) tai vaikka jonkun fillin niin hyvin usein luonnollisemmalta tuntuu mennä tuolla 4-4 tyylillä. Olen siis yrittänyt väkisin vääntämällä soittaa joitain juttuja samoilla sormituksilla, vaihtaen paikkaa kaulalla, kieliä ja kaikkea mahdollista mutta jotkut jutut eivät vain yksinkertaisesti mene hyvin mitenkään muuten kuin vaihtamalla sormitusta. Tämä siis ihan puhtaan amatöörin tuntemuksia, älkää siis ottako vakavasti, mutta näin siis minulla. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)