![]() 14.06.2004 18:20:40 | |
---|---|
Eli oottekos kukaan ollut armeijassa soittokunnassa? Mulla kutsunnat painaa päälle ja haluisin soittokuntaan, mutta en oikein tiedä kuinka hyvä siinä pitäisi olla.. Suoritan syksyllä musaopiston 3/3 tutkinnon, mutta kyllä oikeasti (opettajani mukaan) taidot vastaavat enemmänkin I tasoa (toiv tiedätte noista musaopiston tutkinnoista suunnilleen tason ;)) Eli mitäs siinä vaaditaan? | |
![]() 14.06.2004 18:37:19 (muokattu 14.06.2004 18:39:48) | |
Eli oottekos kukaan ollut armeijassa soittokunnassa? Mulla kutsunnat painaa päälle ja haluisin soittokuntaan, mutta en oikein tiedä kuinka hyvä siinä pitäisi olla.. Suoritan syksyllä musaopiston 3/3 tutkinnon, mutta kyllä oikeasti (opettajani mukaan) taidot vastaavat enemmänkin I tasoa (toiv tiedätte noista musaopiston tutkinnoista suunnilleen tason ;)) Eli mitäs siinä vaaditaan? Tuolla osaamistasolla voit päästä ihan hyvinkin sisään. Oikeastaan se riippuu lähinnä siitä minkä tasoisia muut sinne hakevat basistit ovat. Vuosien varrella taso on ollut ymmärtääkseni suhteellisen kirjava (=suomen huipuista keskitason perusbassotteluun) ainakin varusmiessoittokunnassa. Kannattaa joka tapauksessa käydä kokeilemassa! Ja jos on yhtään mitään soittokokemusta muistakin instrumenteista tai esim. miksaamisesta niin se kannattaa myös tuoda julki. Nykyisistä PvVmSk:n pääsykokeista en tiedä mitn, mutta silloin aikoinaan se sisälsi muutaman primavistalapun läpisoiton ja haastattelun. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 14.06.2004 18:58:44 (muokattu 14.06.2004 18:59:56) | |
Ok.. Kiitos kommentista :) Joo enköhän lähde ainakin kokeilemaan... Korkeintaan siinä itsensä nolaa ;) Pitää vähän ehkä keskittyä nyt sitten enemmän tohon prima vista puoleen... Siis osaan jo ihan OK mut ei mee niin sujuvasti kun vois. Eli eikö oo mitään sellasta osa-aluetta että saa soittaa jonkun valmistelemansa biisin...? Työn alla atm. Donna Lee (ofc Jacon versio) ja sen jos hyvin sais soitettua niin vois olla ihan hyvä... :S Edit: Ainiin ja mun soittokokemus vähän tän kannalta heikoilla, kun oon viulua soittanu joku 9 vuotta (en enää moneen vuoteen) mutta sillä ei ehkä tässä casessa aljon pojoja kerää :P | |
![]() 14.06.2004 19:15:59 | |
Ok.. Kiitos kommentista :) Joo enköhän lähde ainakin kokeilemaan... Korkeintaan siinä itsensä nolaa ;) Pitää vähän ehkä keskittyä nyt sitten enemmän tohon prima vista puoleen... Siis osaan jo ihan OK mut ei mee niin sujuvasti kun vois. Et sä siellä ketään nolaa. Sinne pyrkii ihan varmasti jos jonkinlaista kulkijaa. Jos ei veikkaa, ei voi voittaa. Eli eikö oo mitään sellasta osa-aluetta että saa soittaa jonkun valmistelemansa biisin...? Työn alla atm. Donna Lee (ofc Jacon versio) ja sen jos hyvin sais soitettua niin vois olla ihan hyvä... :S Kuten jo sanoin, niin mä olen ollut ko. instituution kanssa tekemisissä yli 10v sitten, joten ei kannata luottaa pelkästään mun hailakoihin muistikuviini. Ei muuta kuin intin nettisivuille ja sitten puhelinlangat laulamaan niin saat ihan itse nuokin asiat selville. Ja toivottavasti joku tuoreempi varusmiessoittaja täältä m.netistä avaa sanaisen arkkunsa. Edit: Ainiin ja mun soittokokemus vähän tän kannalta heikoilla, kun oon viulua soittanu joku 9 vuotta (en enää moneen vuoteen) mutta sillä ei ehkä tässä casessa aljon pojoja kerää :P Silloin kun itse siellä soittokunnassa olin, niin meidän porukassa oli yksi jäbä viulistina päässyt sisään. Sitten siellä oli myös pari hahmoa jotka eivät osanneet soittaa yhtään mitään, mutta kummasti heillekin kaikkea puuhaa siunaantui. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 14.06.2004 19:30:43 | |
Selvä peli :) Kiitos valaisevista kommenteista! Toivottavasti nyt joku muukin sitten viitsisi väläyttää tuoreempia muistikuviaan ko. organisaatiosta :P | |
![]() 14.06.2004 19:58:26 | |
Eli eikö oo mitään sellasta osa-aluetta että saa soittaa jonkun valmistelemansa biisin...? Työn alla atm. Donna Lee (ofc Jacon versio) ja sen jos hyvin sais soitettua niin vois olla ihan hyvä... :S Mitä noihin erilaisiin pääsykoke- ym. juttuihin tulee, niin voit ihan suosiolla unohtaa tuollaiset donnaleet, teentownit, spainit, gotamatchit ym. Usko kokeneempaa tässä tapauksessa: on paljon parempi soittaa joku simppelimpi juttu, esim. joku jazzstandardi HYVIN, kuin Donna Lee tai muu ns. virtuoosinumero rähmimällä se huonosti. Nyt aion olla ihan rehellinen: koska olet tekemässä 3/3-tutkintoa, en jaksa uskoa mitenkään, että Donna Lee:stäsi tulee ihan yhtäkkiä sellaista versiota, että kannattaisi edes yrittää sen soittamista. Sorry, vaikka kuinka olisit lähempänä D-kurssitasoa. Ja kuten sanoin, kannattaa nyt uskoa kokeneempaa! | |
![]() 14.06.2004 20:24:15 | |
Mitä noihin erilaisiin pääsykoke- ym. juttuihin tulee, niin voit ihan suosiolla unohtaa tuollaiset donnaleet, teentownit, spainit, gotamatchit ym. Usko kokeneempaa tässä tapauksessa: on paljon parempi soittaa joku simppelimpi juttu, esim. joku jazzstandardi HYVIN, kuin Donna Lee tai muu ns. virtuoosinumero rähmimällä se huonosti. Nyt aion olla ihan rehellinen: koska olet tekemässä 3/3-tutkintoa, en jaksa uskoa mitenkään, että Donna Lee:stäsi tulee ihan yhtäkkiä sellaista versiota, että kannattaisi edes yrittää sen soittamista. Sorry, vaikka kuinka olisit lähempänä D-kurssitasoa. Ja kuten sanoin, kannattaa nyt uskoa kokeneempaa! Kiitos palautteesta! Niin on se ihan älyttömän kunnianhimonen hanke kyllä se Donna Lee :/ En nyt ihan varsinaisesti ajatellutkaan että oikeesti saisin sen siihen mennessä menee niin hyvin. Mutta en tiedä sitten kannattaako ihan simppeleintäkään mahdollista vetästä kun kuitenkin jonkun verran löytyy potenttiaalia.. Muuten Spain ei oo paha, oon sitä livenäkin keikalla soitellut.. ;) Ja noita muita en ikinä oo koittanutkaan... Enkä oo ihan vielä sinne armeijaan menossa, vaan vasta vuoden päästä kesällä, joten onhan siihen aikaa treenata, mutta toi Donna Lee toisaan nyt oli vaan tollanen heitto. Kyllä se muuten menisi helposti, mutta kun on niin nopee ;D | |
![]() 15.06.2004 11:33:57 | |
Nyt aion olla ihan rehellinen: koska olet tekemässä 3/3-tutkintoa, en jaksa uskoa mitenkään, että Donna Lee:stäsi tulee ihan yhtäkkiä sellaista versiota, että kannattaisi edes yrittää sen soittamista. Riippuu vähän. Tiedän parikin tapausta, jotka ovat teknisesti jo helposti ykköstutkinnon tasoa, ellei jopa ohikin, mutta teoria jumittaa. Ja primavista :DDD | |
![]() 15.06.2004 11:34:49 | |
Idea tuossa simppelimmän jutun soitossa onkin se, että tuot sillä tavalla esille hallitsevasi kunnolla/riittävästi kaikki jazzstandardin osa-alueet: teeman komppauksen puolinuottikompilla (tai jopa sen soiton), soolojen komppaamisen walking bass -kompilla ja soolonsoiton. Kokeneen karsintalautakuntalaisen korvaan hyvin kasassa oleva kokonaisuus (vaikka simppelimmänkin biisin muodossa) on EHDOTTOMASTI parempi, kuin että esittää jonkun selkeästi liian vaikean kappaleen, jossa jokin/useampi osa-alue mättää enemmän tai vähemmän. Usko minua, siisti perussoitto on aina se parempi vaihtoehto. Ajatteleppa itsekin: soittokunnassa tuskin koskaan tulee tilannetta, jossa täytyisi esittää jokin bassosoolonumero, mutta joka biisi kyllä pitää pystyä komppaamaan tyylinmukaisesti, puhtaasti ja hyvässä taimissa! Näin on koko bassonsoitossa noin yleensäkin, basson rooli on kuitenkin ensisijaisesti säestäminen ja hyvän pohjan luominen muiden temmeltämiselle. | |
![]() 15.06.2004 12:12:21 | |
Joo. ei mitn beissisooloja sinne lurittelemaan. Porukka ehtii ennemminkin semmosta bändisoittajaa sinne messiin. Itse kävin aikoinaan siellä koeloisissa ja vapaata meininkiä tuntu olevan. Soitin pari etydiä ja sitten pääsinkin rumpalin kanssa jamimaan. Vähän funkkia ja sitten sitä walking beissiä ja siihen sitten vielä huusivat että nyt beissisoolo ja yks jannukin hyppäs pianoon lurittelemaan. Iloirti. Jeah! Ja Lahteenhan sitä päästiin. Rok. Komsii Kosmaa !! | |
![]() 15.06.2004 12:29:04 | |
Idea tuossa simppelimmän jutun soitossa onkin se, että tuot sillä tavalla esille hallitsevasi kunnolla/riittävästi kaikki jazzstandardin osa-alueet: teeman komppauksen puolinuottikompilla (tai jopa sen soiton), soolojen komppaamisen walking bass -kompilla ja soolonsoiton. Kokeneen karsintalautakuntalaisen korvaan hyvin kasassa oleva kokonaisuus (vaikka simppelimmänkin biisin muodossa) on EHDOTTOMASTI parempi, kuin että esittää jonkun selkeästi liian vaikean kappaleen, jossa jokin/useampi osa-alue mättää enemmän tai vähemmän. Usko minua, siisti perussoitto on aina se parempi vaihtoehto. Ajatteleppa itsekin: soittokunnassa tuskin koskaan tulee tilannetta, jossa täytyisi esittää jokin bassosoolonumero, mutta joka biisi kyllä pitää pystyä komppaamaan tyylinmukaisesti, puhtaasti ja hyvässä taimissa! Näin on koko bassonsoitossa noin yleensäkin, basson rooli on kuitenkin ensisijaisesti säestäminen ja hyvän pohjan luominen muiden temmeltämiselle. No kyllä tiedän mikä on basson tehtävä bändissä. Ja kyllä tohon 3/3 tutkintoon kuuluu että pitää bändin kanssa soittaa 10 jazz standardia, 10 lattaria, 10 pop/rock biisiä ja 6 omavalintaista biisiä, joten luulis että alkaa toi komppaaminen sujuu :P Ja olikohan että jossain n.5 biisissä pitää soittaa soolo. Ja kyllä sen verran itsekkin ymmärrän, että jos joku biisi ei oikeasti mene hyvin, niin enhän nyt sillä lähde minnekkään pyrkimään! Ja voihan simppelistäkin biisistä tehdä vaikean jos itse haluaa. Tuli nyt sellanen tunne että aliarvioit mun älyä sekä soittotaitoa! :/ | |
![]() 15.06.2004 12:30:44 | |
Joo. ei mitn beissisooloja sinne lurittelemaan. Porukka ehtii ennemminkin semmosta bändisoittajaa sinne messiin. Itse kävin aikoinaan siellä koeloisissa ja vapaata meininkiä tuntu olevan. Soitin pari etydiä ja sitten pääsinkin rumpalin kanssa jamimaan. Vähän funkkia ja sitten sitä walking beissiä ja siihen sitten vielä huusivat että nyt beissisoolo ja yks jannukin hyppäs pianoon lurittelemaan. Iloirti. Jeah! Ja Lahteenhan sitä päästiin. Rok. Kuulostaa hyvältä :) Mutta kyllähän tohon soolo lurittelu kuulu kun säkin "jouduit" sellasen soittamaan ;) Mutta kyllä pointin ymmärsin. | |
![]() 15.06.2004 12:33:17 | |
Riippuu vähän. Tiedän parikin tapausta, jotka ovat teknisesti jo helposti ykköstutkinnon tasoa, ellei jopa ohikin, mutta teoria jumittaa. Ja primavista :DDD No mulla on just tällanen tilanne päällänsä tässä :S Teoria ihan hallussa, mutta prima vista ei oo kauheen sujuvaa... Tai jos saa pysyä ihan perus asemissa ni sit on ihan helppoa, mutta jos menee korkeemmalta niin oon aika heikoilla... Ei sitä kai muuten opi kun soittamalla vaan reippaasti tuntemattomia biisejä nuotista niin paljon ku vaan jaksaa, joten senpäteen :) | |
![]() 15.06.2004 21:13:26 | |
Ymmärtääkseni nämä vähän ns. yleisemmät soittimet (=kitara, rummut, basso) jne... ovat vaikeimpia soittimia päästä sisään ihan vain hakijamäärän takia. Itselläni onneksi on 8 vuotta torvisoittoa taustalla ja soitan laivaston soittokunnan johtajan vetämässä orkesterissa joten mahdollisuus päästä soittokuntaan on melko suuri :) Mutta tsemppiä vaan koesoittoihin kun sellaiset sattuvat eteen... J-P PASSO kuuluu... | |
![]() 15.06.2004 21:20:54 | |
Kiitos kiitos ;) Mäkin oon itse asiassa joskus soittanu big bandissä jonka "kapellimestari" oli Varusmies Soittokunnan johtaja tai jotain sellasta... En muista kyllä nimeä :/ Oiskohan ollut Elias joku tai jotain sinne päin... | |
![]() 16.06.2004 15:22:19 | |
Riippuu vähän. Tiedän parikin tapausta, jotka ovat teknisesti jo helposti ykköstutkinnon tasoa, ellei jopa ohikin, mutta teoria jumittaa. Ja primavista :DDD Juuh, soitin Teen Townin nauhakarsintaa varten tuonne Ogelin kokeisiin. Kutsu kokeisiin tuli, jossa soittokin meni ok(vähän TT:ia iisimmillä biiseillä tosin), mutta sekä prima vista ja teoria tökkivät, joten opiskeluoikeutta ei sieltä irronnut. ;) Free Your Mind And Your Bass Will Follow | |
![]() 16.06.2004 15:37:37 | |
sellasta se on ;) | |
![]() 18.06.2004 01:48:24 | |
Kappas... Kävin varusmiessoittokunnan juuri männävuonna eli astuin palvelukseen tammikuussa -03. Mun saapumiserässä tais olla 3 basistia ja ihan hyvätasoisia olivat, mutta mitä kuvailit soittotaitoasi niin eipä luulisi hankaluuksia pääsemiseen olevan :). Itse soitin siellä pääinstrumenttina tuubaa, mutta hommia riitti onneks bassopuolellakin :) Varo muuten ettet jää sinne liian pitkäks aikaa !! :) | |
![]() 19.06.2004 00:58:37 | |
Kiitos tuoreesta tuulahduksesta näitten vanhojen konkarien muisteloihin ;) Kyllä luulisin että pääsen jos tässä nyt vielä oikein tsemppaan ennen sinne pyrkimistä (milloin se lieneekin) primavistaa ja improvisointia entisestään niin ainakin toioa on :) Eihän sinne nyt ikuisesti jäädä lorvimaan :D | |
![]() 03.03.2005 18:19:21 | |
Pientä nostatusta. Tuli sitten eilen kutsu koesoittoon. 21.4. on. Pitäisi vetää yksi omavalintainen biisi ja sitten primavistaa päälle. Minkäköhän siinä räväyttäisi? Mietin Sir Dukea... Mitäs konkarit on mieltä? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)