Aihe: Kitaristit neuvomassa
1 2
jari910
21.12.2008 13:59:45
Jees heittäkääs jotain ehdotuksia että mitä pitäis tehä kun bändin kitaristi alkaa neuvoa että miten soitetaan tai minkälaiset soundit bassossa pitää olla..
leksi-B
21.12.2008 14:02:18
Jees heittäkääs jotain ehdotuksia että mitä pitäis tehä kun bändin kitaristi alkaa neuvoa että miten soitetaan tai minkälaiset soundit bassossa pitää olla..

Soitat niin kuin itse haluat ja sillä soundilla kuin itse haluat ja parhaaksi näet. Ei sun soittamises kitaristin päätettävissä ole? Minä en ainakaa kuuntelisi tuollaista, jos kitaristit alkaisivat neuvoa minkälainen mun soundini ja soittotyylini pitäisi olla.
http://www.myspace.com/thecelene
UncleFester
21.12.2008 14:08:11
Eri asia tietty jos on vasta-alkaja ja kitaristi on jo kova tekijämies. Voihan ne joskus antaa ihan hyvää kritiikkiä esim. soittotekniikasta tai muusta vastaavasta. Ne voi myös auttaa hyvän saundin ruuvaamisessa. Itse en silloin aloittelijana edes tajunnut mitä "middle" ja "treble" meinaa vahvarissa. Kuhan oli vain jotkut saundit.

Tosiaan en nyt tarkota että kantsii antaa niitten kitaristien määrätä oma soittotyyli ja saundi. Jos on selvä visio siitä miltä basson omasta mielestä pitäis siinä kontekstissa kuulostaa niin sitte ruuvaat vain saundia siihen suuntaan, etkä välitä niistä kitaristeista. Tai sitten voit alkaa neuvoa niitä kostoksi.
Rock'n'roll ain't no riddle, man
jari910
21.12.2008 14:15:06
Oon soittanu suunnillee 5 vuotta eli saman verran kitaristin kanssa ni en usko että taidollisesti olis hirveesti eroo. Kamat on mesaa ja warwickkia mutta kitaristin mielestä kuulostaa kitaralta eikä bassolta. Pitää vissiin sitte neuvoo vähä kostoks.. :p
UncleFester
21.12.2008 14:18:59
Oon soittanu suunnillee 5 vuotta eli saman verran kitaristin kanssa ni en usko että taidollisesti olis hirveesti eroo. Kamat on mesaa ja warwickkia mutta kitaristin mielestä kuulostaa kitaralta eikä bassolta. Pitää vissiin sitte neuvoo vähä kostoks.. :p

Sanot sille että sen kitara kuulostaa liikaa bassolta.
Rock'n'roll ain't no riddle, man
Seba
21.12.2008 14:22:41

Vedä treblet ja middlet nolliin, bassot täysille, low nappi pohjaan jos sellainen on ja volaa niin perkeleesti ja kysy kuulostaako paremmalta vai vielä kitaralta.

Kuulostaa lähinnä että kitaristilla itsellään on bassoa liikaa kamoissaan ja änkeää sun tontille. Sä voit neuvoa sitä että säätää omat vehkeensä kuulostamaan kitaralta eikö bassolta jos näin on.
hollstro
21.12.2008 14:26:23

Ota neuvot kiitollisuudella vastaan ja mieti onko niissä ideaa.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Seba
21.12.2008 14:34:42

Riippuu vähän miten neuvoja asian ilmaisee, ja onko niissä oikeasti järkeä.
En mä ainakaan rupeaisi kuuntelemaan jos soundiin liittyviä asioita alettaisiin opettamaan kitaristien taholta.
Eri asia jos ihan noobista olisi kyse, mutta ei kitaristitkaan ala soittamaan sellaisilla soundeilla mitä basistit niiltä haluaisi, jos niissä olisi jotain sanomista.

Eri asia on ja itsekin sanon kyllä jos alkaa kitaroissa olemaan niin tuhdit soundit että basso ei erotu joukosta.
Toinen vaihtoehto kun on sitten että menen säätämään kilinää ja kolinaa lisää sekä lisään reippaasti volumea jos ei muuten kitaran bassotasot laske.
Ja se ei ole ikinä kiva alkaa taistelemaan kuuluvuudesta.
Kyllä noista vehkeistä sen verran mökää lähtee että taatusti ei kakkoseksi jää..
2541
21.12.2008 14:47:59

Ota neuvot kiitollisuudella vastaan ja mieti onko niissä ideaa.

Juurikin näin. Monesti muilta soittajilta saattaa löytyä yksinkertaisin ja toimivin idea johonkin bassokuvioon. Joskus turhauttaa, mutta lopputulos on tärkein.
Zarmo
21.12.2008 14:59:12

Juurikin näin. Monesti muilta soittajilta saattaa löytyä yksinkertaisin ja toimivin idea johonkin bassokuvioon. Joskus turhauttaa, mutta lopputulos on tärkein.

Usein sitä koleilee kaikenmaaliman röpellyksiä, mutta sitten lopulta huomaa, että vaihtobasso on kuitenkin se paras.
Seba
21.12.2008 14:59:19

Kuvioideat onkin tietysti jo toinen juttu, ja muutenkin on kiva yhdessä hioa riffejä sun muita.
Soundipolitiikka on asia erikseen..
Doc_Louis
21.12.2008 15:08:02 (muokattu 21.12.2008 15:15:41)
Nauhoittakaa treenejä/tehkää parin biisin demo. Saa ihan erilailla selvää miltä se oma soundi sielä kaiken keskellä kuulostaa. Yleensäkkin hyvä tapa. Tekee yksillä treeneillä noin kymmenen työn, kun pääsee kotona kuuntelemaan rauhassa mikä toimii ja mikä ei.
Zarmo
21.12.2008 15:20:03

Nauhoittakaa treenejä/tehkää parin biisin demo. Saa ihan erilailla selvää miltä se oma soundi sielä kaiken keskellä kuulostaa. Yleensäkkin hyvä tapa. Tekee yksillä treeneillä noin kymmenen työn, kun pääsee kotona kuuntelemaan rauhassa mikä toimii ja mikä ei.

Riippuu vähän äänityksestä, että saako niistä soundeista tolkkua, mutta sovituksiin ja muihin soitannollisiin ratkaisuihin saa kyllä ihan eri tavalla otetta.
Doc_Louis
21.12.2008 15:27:40 (muokattu 21.12.2008 15:34:41)
No kyllä sitä nykyään niin hyvää laitetta rupeaa kaikki olemaan, että yksikin mikki treenikselle hyvään paikkaan sijoitettuna antaa jo hyvää hajua soundeistakin. Tietysti olettaen että bändin keskinäisessä balanssissa ja tilassa on yleensäkkin jotain järkeä. Luulisi kuitenkin olevan, kun niitä kuiteskin näköjään mietitään.

http://www.thomann.de/fi/zoom_h4.htm
Tuommoinen voisi vaikka olla hyvä yhteinen sijoitus joululahjaksi bändille.
jari910
21.12.2008 15:50:39
Ollaan jo nauhoteltukki, ja siitä se keskustelu just syntyi. Omasta mielestäni on hyvät soundit mut kitaristi on toista mieltä. Ollaan äänitelty m-audion fast track ultra 8r - shuren rumpumikit - shuren bassomikki setillä. Eli ei luulis siitä olevan ainakaan kiinni?
Sir Härö
21.12.2008 16:17:34
No jos kitaristin mielestä basso kuulostaa liikaa kitaralta niin ainahan voit vastata että 'mihis vittuun me kitaristia sitten enää tarvitaan?'
"...ja tämän myötä susta tuli kertarysäyksellä mun kestoidoli. hieno mies.. kertakaikkiaan." -samantien
hollstro
21.12.2008 16:33:02

Bändihommissa oma ego kannataa unohtaa ja miettiä miltä bändi kokonaisuutena kullostaa ja miten itse siihen istuu.

Kysy aina bändikavereilta ja itseltäsi:
- onko soitto sopivalla voimakkuudella
- sopiiko bassolinja biisiin ja bändin tyyliin
- kuulostatko itseltäsi
- miten voisit tehdän homman vielä paremmin

Nöyrä asenne ja kova duuni: näillä pärjää.

Mulle on rumpalit usein antaneet kullanarvosia neuvoja saundista ja taimista. Kitaristit harmonioista ja siitä mihin kohtaan kannattaa mitäkin soittaa. Positiivista palautetta kannattaa aina antaa kun joku homma menee hienosti. Sitä saa mistä kiittää.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
JussiKoo
21.12.2008 16:39:39
Bändihommissa oma ego kannataa unohtaa ja miettiä miltä bändi kokonaisuutena kullostaa ja miten itse siihen istuu.

Näin on. Tuolla neuvolla pääsee pitkälle. Kyllä mä usein tiedustelen, että onko tasot/soundit muiden mielestä ok. Kuvioista myös kyselen, että ovatko ok.
Seba
21.12.2008 16:46:54

Tietenkin nöyryyttä pitää olla eikä mikään egobuustailu ole koskaan hyväksi, eikä kyllä sellaiseen ole tullut koskaan omissa touhuissa törmättyäkään.
Kyllä meilläkin pöjat sanoo jos överiksi menee, mutta ei ole vielä kukaan tullut kertomaan miltä mun pitäisi kuulostaa :)

Kokonaisuus ratkaisee ja ideoita kuunnellaan ja otetaan vastaan. Soundeja ei muut kyllä ala ruuvaamaan kukaan kenenkään puolesta, mutta mielipiteitä niistä tietenkin saa ja pitääkin antaa.
leksi-B
21.12.2008 17:21:01 (muokattu 21.12.2008 17:21:37)
Jep, kyllähän minullekin kitaristit ovat välillä sanoneet minkälainen esim. särö voisi sopia johonkin kyseiseen biisiin, sitten olen koittanut sitä ja onhan se sitten toiminut.

Mutta olenhan minäki käskenyt laittaa kitarasta vähän bassoa pois, kun minun tontilleni on koittanut ängetä. Hyvässä sovussa kannattaa elellä ja ottaa muut huomioon. Mutta liika neuvominen ainakin minua alkaisi ärsyttämään, jos soittotyyliä ja soundia pitäisi kauheasti alkaa uudestaan muuttamaan, varsinkin jos soundin on saanut omaan korvaan hyväksi.
http://www.myspace.com/thecelene
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)