Aihe: No more OLP
1 2 3 4
jperala
09.01.2009 07:40:07 (muokattu 09.01.2009 07:40:41)
On näemmä OLP lyönnyt lapun luukulle, huomasin juuri viestin kitarapuolelta.
Kohta alkaa nämä alkupään soittimet olemaan vintage kamaa :) jokohan pitää alkaa sorvaamaan myynti-ilmoitusta

"658€ vintage 2001 OLP basso, natural väri ja musta pleksi"
OLP MM2
Seba
09.01.2009 08:32:45

Odota 40 vuotta niin saattaa tuon saada :)
jperala
09.01.2009 08:42:16
Odota 40 vuotta niin saattaa tuon saada :)

Höpsis, vintage lisä paukahti heti kun valmistus loppui :)
OLP MM2
Antti K.
09.01.2009 09:26:10

Ei kannata Erni Pallille maksaa lisenssimaksuja pelkästä lavan muodosta!
Muusikon "paras" ystävä...
jperala
09.01.2009 09:45:22
Ei kannata Erni Pallille maksaa lisenssimaksuja pelkästä lavan muodosta!

Eikös koko OLP idea lähtenyt musarin leiristä, näin olen asian ymmärtänyt.
Halusivat myyntiin edullisemman version tunnetusta tuotteesta ja pistivät kiinan pojat höylän varteen.
OLP MM2
mr.bungle
09.01.2009 21:23:38

Eikös koko OLP idea lähtenyt musarin leiristä, näin olen asian ymmärtänyt.
Halusivat myyntiin edullisemman version tunnetusta tuotteesta ja pistivät kiinan pojat höylän varteen.

Ei kai, kun eks OLP:in brändillä oo tehty Spectoriltakin lisensoituja muotoja.
bassolla hanuriin
jperala
09.01.2009 22:02:59
Lukekaa Riffin stoori olp:n bassosta, siinä ainakin annetaan ymmärtää että itse Ernie kekkasi halpis musarit :)
OLP MM2
hollstro
09.01.2009 22:15:27

Ei kyl. Noita lopettaneita halpisvalmistajia on vino pino, eikä kukaan niiden perään haikaile.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
jperala
10.01.2009 00:17:34
Ei kyl. Noita lopettaneita halpisvalmistajia on vino pino, eikä kukaan niiden perään haikaile.

Minä puhunkin niistä tuotteista :) en minäkään valmistajaa kaipaa...
Täytyy keksiä uusi brändi "anti vintage" saiskohan tuolla pumpattua hintaa lisää.

Myydään AntiVintage OLP MM2 Basso, supernatural väri ja yönmusta pleksi, vain 1435€ Ylisuora kaula ja botnea vaikka muille jakaa.

Huom: ilmoitus kuvitteellinen, älkää lähettäkö rahaa.
OLP MM2
aho
11.01.2009 11:43:59
Hoidin itselleni yhden tuommosen varsin edukkaasti ja olen jo lähestynyt jäsen Antti_K:ta "pahat" mielessä.
www.myspace.com/boristheconductor
jperala
11.01.2009 12:04:19 (muokattu 11.01.2009 12:05:33)
Jos nyt unohdetaan nuo vintage hommat ja palataan itse asiaan. En ole nähnyt uudempia OLP tuotoksia, mutta laadullisesti ainakin oma yksilö kestää vertailun kalliimpiin bassoihin ihan milloin vain, se että onko käytetty sitten halvempia potikoita tai piuhoja basson rakentamisessa hinnan pitämiseksi alhalla ei ainakaan käytössä näy millään tavoin. Elektroniikan määrä on kuitenkin kovin vähäistä tuollaisessa passiivi pelissä.

Ulkonäöllisesti ei eroa juurikaan löydy siihen aitoon verrattaessa ja viimeistely rungon kun kaulan osalta on erinomaista, nauhojen päitä jouduin hieman tasoittelemaan, siinä kaikki.

Toki jos tuotteiden laatu on laskenut OLP:n alkupäivistä kovasti niin ehkä on vain parempi että löivät lapun luukulle. Mutta joka tapauksessa jos joku minulta kysyy OLP bassoista niin en tosiaan löydä mitään negatiivistä. Halpista oli ainoastaan ostohinta :)
OLP MM2
J.Nikkanen
11.01.2009 12:31:47
Ulkonäöllisesti ei eroa juurikaan löydy siihen aitoon verrattaessa ja viimeistely rungon kun kaulan osalta on erinomaista, nauhojen päitä jouduin hieman tasoittelemaan, siinä kaikki.

Et viittis laittaa kuvaa/kuvia omalle sivullesi kyseisestä yksilöstä? Ihan vaan huvin vuoksi.
-Emmä tiedä, mää soitan vaan bassoa.
Seba
11.01.2009 13:15:31

Samalla voisi laittaa vähän ääninäytteitä sun muuta kun niin vuolaasti kehut värkkiä joka topikissa mihin kirjoitat.

Olisi hauska saada vähän vertailupohjia suoraan linjaan vedetynä musarin näytteihin, sitähän tuolla ollaan yritetty tavoitella kuitenkin.
J.Nikkanen
11.01.2009 14:21:12
Samalla voisi laittaa vähän ääninäytteitä sun muuta kun niin vuolaasti kehut värkkiä joka topikissa mihin kirjoitat.

Joo, toi on muuten totta. Elikkäs faktat pöytään ja ääntä linjoille. Kertauksen vuoksi voisin vielä haluta nuo kyseisen basson speksit. Ainakin siis:

-puumateriaalit
-elektroniikka
-virittimet
-talla
-hankintahinta

Myös kiinnostaa kuin toimii ison vahvistimen kautta bändihommeleissa. Vinkuuko, kiertääkö, kumiseeko ja kuuluuko radio?

Nauhojen materiaali? Onko pehmeetä rautaa vai kestääkö kulutusta.

Kaula ja kaularauta, vastaako säätöihin?

Ja tää ei oo mitään vittuilua tms. vaan aidosti oon kiinnostunut. Ei noi munkaan soittimet ole mitään kalliita olleet hankintahinnaltaan, tosin en ole niitä mihinkään muuhun rinnastamassakaan. Ne toimii, ja tykkään niistä. Maailman parhaita ne eivät ole.
jperala
11.01.2009 14:53:20 (muokattu 11.01.2009 14:59:17)

Olisi hauska saada vähän vertailupohjia suoraan linjaan vedetynä musarin näytteihin, sitähän tuolla ollaan yritetty tavoitella kuitenkin.

Mitä se ääni kertoo, olenko sanonut jossain että kuulosta paremmalta kuin mikään muu ?? jotenkin se vaan tuntuu hermostuttavan ihmisiä kun joku kehuu omaa soittopeliään, olisiko parempi jos olisin ihan kyrpiintynyt ja haukkuisin bassoa joka topicissa :) jos bassoa haluaa vertailla johonkin niin tere tulemast vaan ihmettelemään laitetta, kuva löytyy kirjoittamassa jutussani.

Pitää varmaan painottaa kaikille hermonsa menettäneille että en sano OLP:n olevan parempi kun omasi, vaan se nyt on vaan hintaansa nähden hyvä jollei erittäin hyvä ja kestää vertailua kalliimpiin, tarviiko tätä nyt vielä tarkemmin selostaa ?

Tämähän on vain MINUN mielipide, itse tykkään.. voi olla että naapurin Jarmo jolla Fenderi ei pitäisi yhtään :)

Suosittelen lukemaan sen riffin jutun, en sitä jaksa tänne alkaa kopioimaan kun scanneri uupuu.
OLP MM2
rmac
11.01.2009 15:08:37
Elektroniikan määrä on kuitenkin kovin vähäistä tuollaisessa passiivi pelissä.

Ainaki minun musarissa on 9V patteri.
J.Hollström
11.01.2009 15:10:44
Suosittelen lukemaan sen riffin jutun, en sitä jaksa tänne alkaa kopioimaan kun scanneri uupuu.

Valitettavasti Riffin juttuja ohjaa mainostuloista saatavat tulot ja ne on järjestään kehuneet kaikki testaamansa vehkeet ihan ilman alaleukaa.

Ei toki estä sitä että soitin voi olla edelleen hyvä.
"Tää on sitä varte et ku taidot loppuu, nii sit näitä aletaan polkeen. Heti kun ideat loppuun nii sit joku näistä päälle. Jos edelleenkään ei keksi mitään, niin sit voi rueta pyllistelemään, että niissä on jotain vikaa". - Heikki Silvennoinen
Antti K.
11.01.2009 15:14:09

Mulla ei ole soundiklippejä vertailun vuoksi, mutta kokemusta useammasta StingRaysta ja useammasta OLP:sta.

Aito StingRay on joka kohdaltaan viimeistelty tuote. 30 vuotta ikää, ja rakenteellisesti ei mitään ongelmia mihinkään suuntaan. Puut ovat aitoa soitinpuuta, ja tekniikka pelittää. Pitää vireen rakenteesta ja myös osittain Schallerin virittimistä johtuen todella hyvin. Oma valkoinen oli alunperin walnut tai root beer väriltään, ja halusin sen naturaliksi, mutta käytetyt puut eivät olisi näyttäneet naturalina hyviltä (olisiko ollut oksankohtia tai sävyeroja), joten Plan B käyttöön ja valkoinen väri pintaan. Tämän teki Nevalaisen Matti 20 vuotta sitten, ja olen ollut valittuun väritykseen vallan tytyväinen.

OLP:t ovat ehkä enempi yksilöitä. Puut ovat kaukoidän puita, mutta kohtuu hyvin soivia kuitenkin. Potikat ja virittimet ovat halpiskamaa, nauhanpäitä ei ole hiottu ja sovituksissa ehkä hieman toivomisen varaa. Kuitenkin hintaisikseen ok pelejä. Yhdestä Tony Levin Sig 5-kielisestä meni kaula rupelille, mutta kyllä silläkin pystyi soittelemaan. Toinen Tony Levin Sig oli sitten ihan ok. Ainut, että kieliväli oli 16mm, ja leveämpään kieliväliin tottuneena siinä oli sulattamista (niinkuin muutenkin 5-kielisissä). 5-kieliseen StingRayhin en saanut oikein otetta. Johtuu varmaan siitä, että nuo 70-lukulaiset ovat "something completely different". :-)

Olen nyt muutamia OLP MM-2:sia modannut StingRay-elektroniikalle, ja täytyy sanoa, että kohtuuhinnalla on tullut niistä mainiosoundisia pelejä. Ensimmäiseen laitoin StingRayn nauhattoman kaulan, mutta se kaula oli edellisen omistajan puolesta pilattu (kaularauta poikki, ja Nevalaisen tekemä korjaus ei paljoa auttanut) jo aiemmin, joten se ei toiminut lähinnä siitä syystä. Toisen tein jäsen Fender72:lle. Siitä tuli kaikinpuolin mainio peli. Ja nyt on kolmas vaiheessa. Sen olen ajatellut jättää itselle. Kustannuksia tulee, eli ihan halpaa ei ole (mikki, etuaste ja potikat), mutta hauskaa puuhastelua. Ensimmäisessä oli Nordstrandin mikki, toisessa aito MusicMan mikki 80-luvulta ja tähän kolmanteen tulee kolmikelainen Duncan SMB-4A.

MusicMan Sub olisi aidompi asia halvemman StingRayn etsijälle, mutta tuntuu niiden myyjät pitävän hintoja melkein aidon StingRayn tasalla. Ehkä 500-600 olisi niistä kohdallaan. Mutta: kaupathan syntyy kun ostaja antaa liian paljon rahaa ja myyjä taas myy liian halvalla. Kysynnän ja tarjonnan laki määrittelee hinnan. Tai sitten joku suunnannäyttäjä. * hymiö *

Että tällasta.
Muusikon "paras" ystävä...
J.Nikkanen
11.01.2009 15:14:12
Pitää varmaan painottaa kaikille hermonsa menettäneille että en sano OLP:n olevan parempi kun omasi, vaan se nyt on vaan hintaansa nähden hyvä jollei erittäin hyvä ja kestää vertailua kalliimpiin, tarviiko tätä nyt vielä tarkemmin selostaa ?

Ettei se hermo nyt menis ihan ittelläs jos joku epäilee sun soittimes hyvyyttä? OLPpi tuskin on vertailukelpoinen kalliimpiin jos siinä on nipistetty niin raaka-aineissa kuin myös valmistusmaassa/valmistajissa/laaduntarkkailussa. Siis kaikessa. (Eikös siinä sunkin pelissä ollut jotain sanomista?) Jos vaikka vertailisit ihan vaikka saman hintaluokan peleihin?

En mä eikä moni muukaan jaksa jakaa superlatiiveja omista soittimistaan, jos ja kun soitin toimii itsellään, niin se on pääasia, eikö? OLP on OLP ja sillä hyvä. Siitä ei tuu Fenderiä tai Musaria vaikka miten vertais. Vai millä tavalla se nyt kestää sen vertailun niihin kalliimpiin? Ja mihin kalliimpiin? Miksi pitäsi verrata? Ja siis miten? Saako halvat soittimet tasoitusta kun verrataan kalliimpiin? Mä en ymmärrä.
rmac
11.01.2009 15:23:10
Aito StingRay on joka kohdaltaan viimeistelty tuote.

Minun Musari on 88 vai olisko 89, noh joka tapauksessa työn laatu on tod. korkea.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)