mad mike69 20.01.2009 10:43:52 | |
---|
eli miten läskibassolla soitetaan noi chordit esim jos biisi menee näin:c..laulua..e..laulua..d..laulua? tai näin:e,f,d..laulua..c,e..laulua..? eli naputanko sitä esim c:tä niin pitkään kunnes se vaihtuu vaikkapa e:hen.antakee jotain hyviä vinkkejä.perhana ku noita tabulatuureja vaan oon soitellu ja nyt tuli vastaan noi chordit ku tabuina ei löydy eli biisi on:go cat go ja "please mama please"mikä pitäs opetella.AUTTAKAA..! |
absqua 20.01.2009 10:52:10 | |
---|
Vinkki no.1 - Jos noista biiseistä löytyy jotkut levytetyt versiot, niin kuuntele mitä basisti soittaa siellä ja apinoi perässä. Ehkä typerän kuuloinen neuvo nyt, mutta pitkällä tähtäimellä hyvä homma, koska sillä tavalla tarttuu mukaan hyviä juttuja omaan soittoon. Aina toki pärjää myös soittamalla pelkkiä niitä soinnun pohjaääniä, mutta tylsäksihän se voi käydä sekä soittajalle että kuulijalle ennenpitkää. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
mad mike69 20.01.2009 12:59:55 | |
---|
no mitenkäs vois soittaa esim.dm tai am:llin bassolla koska olen huomannu että aika monissa biiseissä on mukana noi mollit.oon apinoinutkin perässä mutta ei siitä meinaa oikeen mitään tulla pitäs vaan saaha jakeluun toi perus asia.oisko mitään hyviä linkkejä missä bassolla opetetaan noi chordit tai sitten ote taulukkoa? |
Johannes_t 20.01.2009 13:09:51 | |
---|
|
Pirkka 20.01.2009 13:15:39 | |
---|
no mitenkäs vois soittaa esim.dm tai am:llin bassolla koska olen huomannu että aika monissa biiseissä on mukana noi mollit.oon apinoinutkin perässä mutta ei siitä meinaa oikeen mitään tulla pitäs vaan saaha jakeluun toi perus asia.oisko mitään hyviä linkkejä missä bassolla opetetaan noi chordit tai sitten ote taulukkoa? Vinkki nro. 2. Basso soittaa pääsääntöisesti yhtä ääntä kerrallaan. Sointu muodostuu useasta samanaikaisesti soivasta äänestä. Eli jos sointu on vaikka am(aamolli), niin soita siihen bassolla se A-nuotti. Se on perussävel. Jos sointumerkki on pelkkä A(aaduuri), niin soita edelleen se A-nuotti. Jos sointuna on A13(+11) niin soita edelleen se A-nuotti. Jos taas sointumerkki on A/C#(aakauttacis) niin aina basso soittaa sen kauttaviivan oikealla puolella olevan äänen. |
Mange 20.01.2009 13:17:15 | |
---|
|
Mange 20.01.2009 13:23:56 | |
---|
Vinkki nro. 2. Basso soittaa pääsääntöisesti yhtä ääntä kerrallaan. Sointu muodostuu useasta samanaikaisesti soivasta äänestä. Eli jos sointu on vaikka am(aamolli), niin soita siihen bassolla se A-nuotti. Se on perussävel. Jos sointumerkki on pelkkä A(aaduuri), niin soita edelleen se A-nuotti. Jos sointuna on A13(+11) niin soita edelleen se A-nuotti. Jos taas sointumerkki on A/C#(aakauttacis) niin aina basso soittaa sen kauttaviivan oikealla puolella olevan äänen. Juu. Vasta silloin kun haluaa soittaa jotain muuta kuin perussävelet joka soinnussa, on pakko tietää vähän enemmän eri soinnuista ja mitkä nuotit ne sisältää. Skaaloihin kannattaa myös tutustua jotta olisi vielä vähän enemmän valinnanvaraa. |
Shuffle and Boogie 20.01.2009 13:37:16 | |
---|
Old Time Rock'n'Roll |
mad mike69 20.01.2009 14:05:16 | |
---|
HEI...!!Kiitosta vaan teille vaivan näöstä eiköhän näillä pärjäile jo pitkään rupes noi aivotkin vähän paremmin pelittämään...! |
absqua 20.01.2009 15:01:31 | |
---|
HEI...!!Kiitosta vaan teille vaivan näöstä eiköhän näillä pärjäile jo pitkään rupes noi aivotkin vähän paremmin pelittämään...! Eipä kiittämistä, mukavaa jos näistä eri horinoista oli jotain apua. Sen verran vielä lisäisin että sointuhommista kannattaa noin niinku minimissään ottaa haltuun duurisointu ja mollisointu ja se mitä ääniä niissä on. Jo pelkillä sointujen äänillä pärjää todella pitkälle. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |