Aihe: Landola akustinen basso, tunnistusapua? 1 | |
---|---|
![]() 24.11.2020 15:57:24 | |
Morjens! Mulla olisi tälläinen mutkan kautta itselleni päätynyt Landolan akustinen basso, josta en tiedä oikeastaan mitään. Kysymys kuuluukin, miltä vuosikymmeneltä tämä mahtaisi olla? Jonkinlaista hinta-arviota olisi myös hyvä saada jos päädyn tämän myymään. Bassossa on perus käytöstä johtuvaa kulumaa, ja joitakin naarmuja. Kannessa myös yksi kynnellä tuntuva kannen pinnan syyn suunnassa rikkonut halkeama (en näistä kauheasti tiedä, joten kuvaa laitan tulemaan vauriosta jos joku osaa kertoa enemmän vaikuttaako soitettavuuteen yms). Model nr. BCE 20 Serial nr. 98118803 Kuvia en onnistunut tähän lisäämään, mutta niitä voinee laittaa yksityisviestillä? Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille! | |
![]() 24.11.2020 16:35:23 | |
![]() 25.11.2020 13:16:59 | |
Moi. Jontssuu: Mulla olisi tälläinen mutkan kautta itselleni päätynyt Landolan akustinen basso, josta en tiedä oikeastaan mitään. Valitettavasti Tietoa vanhemmistakin Landoloista pihtaillaan edelleen, ja 90-luvun puolenvälin konkurssin jälkeisestä tuotannosta ei netistä juuri mitään löydy. Aikaa on toki jo tovi vierähtänyt, mutta jos oikein muistan, tuon aikakauden bassoakin joskus musaliikkeessä testasin kun hehkutus oli (Landolaksi) kovaa siitä kuinka Fazer omistuksen alkuajoista ja konkurssiin päättyneestä jatkuvasta laadun tasaisesta heikkenemisestä oltiin päästy maailmanluokan soitinvalmistukseen. Jälleen kerran :/. Sen enempää basso kuin kitaratkaan eivät juurikaan sytyttäneet, hinta oli kumpaisissakin muistaakseni 6-8 tonnin (itsenäisen Suomen valuuttaa) korvilla, ja soitettavuus/laatu/soundi vastasi tonnin-parin Korealaisia. Toki esittelysoittimet ovat monellakin tapaa huonoja referenssejä yhtään mistään, mutta en ainakaan itse huomannut mitään erityistä laiminlyöntiä joka olisi keskinkertaisen soundin ja soitettavuuden aiheuttanut. Jontssuu: Jonkinlaista hinta-arviota olisi myös hyvä saada jos päädyn tämän myymään. Bassossa on perus käytöstä johtuvaa kulumaa, ja joitakin naarmuja. Kannessa myös yksi kynnellä tuntuva kannen pinnan syyn suunnassa rikkonut halkeama (en näistä kauheasti tiedä, joten kuvaa laitan tulemaan vauriosta jos joku osaa kertoa enemmän vaikuttaako soitettavuuteen yms). Tuossa yllä tulikin jo valmistusvuosi. Joskus harvoin kun olen noita kaupan nähnyt -en ole kiinnittänyt malliin tai valmistusvuoteen tarkempaa huomiota- ovat pyynnit olleet kovan laukun kanssa ~600-1200€. Vaikka ainakin kaikki joita itse olen nähnyt ovat olleet tismalleen saman näköisiä, malleja oli useampia ja niiden välillä oli todellisiakin eroja. Naarmut ja kulumat eivät yleensä tuon ikäisessä instrumentissa haittaa, mutta vaikka kannen halkeamalla ei suurta vaikutusta sointiin olisikaan, jälleenmyyntiarvo romahtaa kokolailla totaalisesti ellei joku halua juuri sillä hetkellä juuri Landolan akustista bassoa. Harvakseltaanhan noita liikkuu, mutta liikkuu kuitenkin. Arvaan että ostoilmoituksella saattaa hyvinkin nopeasti ilmaantua useampikin kandidaatti vaikkei noita(kaan) välttämättä aktiivisesti kaupatakaan. Landola merkillä tai brändillä pitää kuitenkin olla ostajalle erityismerkitys, geneeristä akustista (bassoa) haikailevalle löytyy sekä parempia, näyttävämpiä, että halvempia vaihtoehtoja. Usein jopa samassa instrumentissa ;). Kannen halkeaman korjaaminen/korjauttaminen tekee herkästi mistä tahansa halvemman pään akustisesta pitopelin, mutta jos halkeamasta ei hämärässä huoneessa paista kirkkaan taskulampun valo läpi, selvitään ko. puuhaan tarkoitetulla painintyökalulla rako avaamalla ja limaamalla. Jos valo paistaa läpi, ei käytännössä ole muuta vaihtoehtoa pitkäikäistä korjausta silmälläpitäen kuin halkeaman avaaminen ja täyttösoiron liimaaminen+siklaaminen+pintakäsittely. Jos mahdollinen korjaaja ehdottaa tai kertoo korjaavansa vaurion kostuttamalla/höyryttämällä raon umpeen, ainakin itse vaihtaisin neuvojaa/korjaajaa. Kannen rimoitus täytyy toki kummassakin tapauksessa tarkistaa. Jontssuu: Kuvia en onnistunut tähän lisäämään, mutta niitä voinee laittaa yksityisviestillä? Omiin kuviin saat kolme, johonkin kuvapalveluun lataamalla ja linkin viestiketjuun laittamalla rajattomasti. T:Samuli | |
![]() 25.11.2020 16:18:25 (muokattu 25.11.2020 16:21:22) | |
Kiitos molemmille vastanneille, tulipas tietoa paljon! Otin bassosta kuvia, ja lisäsin dropbox kansioon. Toivottavasti näkyy kansion jako onnistui. Kuvasin myös tuon kannen vaurion lähikuvaan. Linkki alla: https://www.dropbox.com/sh/rza86sbl … pqdt/AAAG7Cj95PGjBJtbmybmwbaEa?dl=0 | |
![]() 26.11.2020 10:16:27 | |
Moi. Jontssuu: Kiitos molemmille vastanneille, tulipas tietoa paljon! Omasta puolestani, ole hyvä. Jontssuu: Otin bassosta kuvia, ja lisäsin dropbox kansioon. Toivottavasti näkyy kansion jako onnistui. Kuvasin myös tuon kannen vaurion lähikuvaan. Linkki alla: https://www.dropbox.com/sh/rza86sbl … pqdt/AAAG7Cj95PGjBJtbmybmwbaEa?dl=0 Hyvin aukesivat kuvat, kiitos. Halkeama on varsin haastavassa paikassa, mutta ammattilainen tuon kustannukset ja korjattavuuden kyllä arvioi nopeasti kunhan saa käteensä. Onko E-kielen alla myös halkeama? Voi toki olla valokuvaustekninenkin ilmiö, mutta näyttäisi samalla tapaa sinistyneeltä kuin tuo pidempikin. Ovatko kielet oikeasti noin julman korkealla, vai huijaako kameran optiikka silmää? Kuvissa näyttää myös siltä että joko kaula on inan vinossa tai talla ei ole ihan kaulan keskilinjalla, G-kieli on aika pitkällä otelaudan päällä kun E puolestaan näyttää normaalilta. Kaularaudan toimivuus kannattaa aina kokeilla vanhan instrumentin kyseessäollessa oli merkki mikä tahansa, 80-luvun Landoloissa oli varsin yleistä että kaularaudan mutteri jäi jumiin tai toisinaan kuulemma oli jumissa jo uutena. Mahdollisia myyntikuvia kun otat, suosittelen kietomaan kielet nätimmin viritystappien ympärille. Uusien kielien hankkiminenkaan ei välttämättä ole huono idea (itse tykkään fosforipronssikielistä bassossakin), kuten ei ole jonkinlaisiin säätöihin saattaminenkaan. Kun joku tulee testaamaan, hyvä soundi ja soitettavuus ovat yleensä ulkonäköä ja mahdollisia vaurioita/kulumia tärkeämpää kauppojen syntymisen kannalta. T:Samuli | |
![]() 26.11.2020 10:50:02 | |
Noita Landolan akkaribassoja on viimevuosina liikkunut jonkin verran. Osa niistä on kasattu jossain muualla kuin tehtaalla, ts. ostettu isompi erä sekalaista irtonaista NOS tavaraa (bodyja, kauloja, virittimiä yms. tms.) ja laiteltu sitten itse kasaan vaihtelevin tuloksin. | |
![]() 04.12.2020 13:54:58 | |
Updatea. Finlandia instruments firman Teemu Järvinen tarkasti basson. Kannen halkeamien korjaus ja kielten lasku yms muu pieni fiksaus soittomukavuuden parantamiseksi maksaisi 200-250€. Halkeamien syntyminen on luultavasti seurausta basson kuivumisesta vääränlaisen säilytyksen seurauksena. Korjauksen varmaankin teetätän siellä. Kaulasta ei vikaa löytynyt, oli tukevasti kiinni ja suora. Arvioisin että korjaus ja hifistely kannattaa teetättää, vaikkei soitin minulle tulekkaan jäämään. Jälleenmyynnin kannalta varmasti olennainen juttu. Myydessä voi ainakin todeta että basson pitäisi hyvässä tikissä olla. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)