Kysytäänpäs täältä vastausta ongelmaan, johon en itse keksi vastauta. sain tuossa juuri käsiini bassonkaulan, jonka kaularuuvi on niin pilalle mähjääntynyt/"hioutunut" ettei siihen minkään kokoinen tai muotoinen kuusiokoloavain tunnu enää purevan, pyörii vain paikallaan. Jos kellekään tulee mieleen, miten saisin esim. pois sen mutterin sieltä, jotta voisin kiinnitellä ehjän tilalle, niin olisin enemmän kuin kiitollinen kuullakseni ideoita! viimeisenä vaihtoehtona voin tietenkin viedä sen liikkeeseen fiksattavaksi, mutta saisin harvinaista tyydytystä jos onnistuin tässä itse. Niin ja kyseessä on fenkku jazzarin kaula. Kiitos etukäteen kaikille auttajille! Playing blues isn't about making you feel better, it's about making other people feel worse. |
Yks vaihtoehto on ottaa kaulan takana oleva kaularautaa painava puu pois, jos tällainen löytyy(siis tumma puun osa), eikä kaularauta ole otelaudan alle pönkätty. Sen jälkeen nostat kaularaudan toisen pään (ei kiristysruuvi pää) pois kuopasta, työnnät tällä ruuvin pois kolosta ja sitten ruuvaat vaikka käsin ruuvin pois raudasta. Sitten ostat siihen uuden bulletruuvin. Sitä takaosan puuta irrottaessa rikot leveällä taltalla lakkapinnan joka saumakohdasta tarkasti niin ei sitten lähde isoja lakkapintoja tai puupaloja pois. Poraat johonkin kohtaa tätä kaulataskupuuta reiän josta voit pönkätä puun pois urasta. Tai sitten koitat ajaa hienosti Dremelillä/yläjyrsimellä kaulataskupuuta ohuemmaksi, jolloin se irtoaa helpommin. Yleensä tässä hommassa kaulataskupuu menee silpuksi, joten se pitää tehdä ja asentaa sitten uudestaan, mutta koulun teknisen työn taidoilla kyllä pärjää. Olen tehnyt saman jutun muutamalle bassolle jossa kaularauta oli jostain syystä lähtenyt irti sille tarkoitetusta kuopasta, mikä aiheutti sen, että kaularuuvin kiristys ei auttanut mitään. Tämä on siis se melkeinen viimeinen keino jos edellä olevat neuvot ei auta. Ja vielä tuli mieleen, että liimat pehmenee kuumailmapuhaltimella, mutta kannattaa puhaltaa varovaisesti, että lakkapinnat ja puu ei kärähdä. " tö bass vas guut pat te soong vas sliperi" -Kaitsu |