nisumaka 29.06.2009 09:08:14 | |
---|
Tervehdys Jotta ei tuu hirveetä määrää tavanomaista keskustelua, niin tarkennan hieman asiaa. Ensinnäkin kyseessä viulubasso (Epiphone). Sen E-kieli jostain syystä aiheuttaa tail piecessä resonanssia?? Onko teillä ollut ongelmia 335 tyyppisten kitaroiden tai bassojen kanssa, joissa on sellainen "viulusysteemi", eli talla erikseen, kieltenpiden metallikehikolla (tail peace) soittimen päästä kiinni. Ja tämä tail piece siis aiheuttaa pientä resonointia. Voiko se olla esimerkiksi kiero. Voiko laittaa demppaavia materiaalja jne. Eli mitä olette tehneet ongelmien ilmentyessä. Ja vielä tällainen tarkennus, E kieleltä Bb:hen asti kuuluu tämä ongelma. A kieletä Bb ei aiheuta ongelmaa. Siis E kielen mekaaninen värähtely aiheuttaa ongelmia?? Kaikkea sitä näkee, mitä tehdä. Onkohan toi tail peace malli huono, ja pitäiskö se vaihtaa. Ootteko vaihtaneet koko tallakoneistoa viulu bassoon (siis tähän Beatles versioon). Bassoa kutsutaan myös nimellä beat bass. Tää on mun ensimmäinen tämän tyyppinen soitin, joten onko niin, että pienessä mittakaavassa tällainen on vaan hyväksyttävä (ei kuulu mikrofoneista). Kiitosta jo etukäteen asiallisesta keskustelua. |
hemmo 29.06.2009 10:08:01 | |
---|
Ei, mun Epi Violan paksuin E-kieli ei pärise eikä resonoi. Violan talla ja kieltenpidike on ihan ok. Munsta sun kannattaisi tarkistaa E-kielen lapakulma, siis että onko se tarpeeksi jyrkkä. Liian loivan kulman havaitsee painamalla E-kieltä satulan ja tapin välistä. Jos pärinä loppuu painamalla kieltä, niin kulma on liian loiva. |
J.Hollström 29.06.2009 10:40:00 | |
---|
hemmo: Jos pärinä loppuu painamalla kieltä, niin kulma on liian loiva. Mutko se pärisee Bb:hen asti. Eli tuuttiin tehty. tender.insanity: "Loistavaa kitaristia määritellessä soittotaito ei varmaankaan ole top 3 -tärkeimpien asioiden listalla" |
hemmo 29.06.2009 10:41:48 | |
---|
juki68: Mutko se pärisee Bb:hen asti. Eli tuuttiin tehty. Siis viittaatko kommentissasi nyt tähän judanssiin: vikana on selvästikin se, että laite on paskana? |
J.Hollström 29.06.2009 10:43:35 | |
---|
hemmo: Siis viittaatko kommentissasi nyt tähän judanssiin: vikana on selvästikin se, että laite on paskana? En osaa sanoa. Mutta kielen lapakulmasta ei lie kyse jos pärinää on myös kieltä painettaessa, niinkuin itsekin totesit. tender.insanity: "Loistavaa kitaristia määritellessä soittotaito ei varmaankaan ole top 3 -tärkeimpien asioiden listalla" |
nisumaka 29.06.2009 11:42:34 | |
---|
Hyvät herrat Talla --> kieltenpidin. Satulalla ei viritystapilla ei ole tässä nyt mitään tekemistä asian kanssa. Eli satula on ihan ok, ja virityskoneistoon päin. Lapakulma? En tunnista termiä, onko se tallan ja kieltenpidinten välillä. Siis kun E kieli on vapaa basso resonoi, ja kun E kieltä painaa vaikkapa vielä 10:nen nauhan kohdalta, resonanssiääntä on. Näissä viola bassoissa tätä esiintyy, tiedän sen, mutta onko jotain kikkaa mitä tehdä. Käväisin ostamassa nauhan (en viitsi ottaa otelaudasta), ja teen siitä tallan päälle uritettuna "nauhan", eli tässä on asia ratkaistu näin. No tossa kuva, niin huomaatte, mitä tarkoitan. Siis tämän basson alareunassa (kuvan mukaan) on resonointia. http://www.thomann.de/fi/epiphone_viola_bass.htm Kieli ylhäältä alas, mitä mä tiedän menee: viritystappi, satula, (otelauta), talla, tail piece. Kaikissa soittimista ei ole "erillistä tail peacea", jotkut kutsuvat sitä kielten pitimeksi tms. Toivottavasti vähän hahmottaa. Kiitos mielenkiinnostanne. |
JaS 29.06.2009 12:28:02 | |
---|
Mulla ei tota viulubassoa ole, mutta Höfnerin club, jostain vuodelta nakki. http://www.hofner.com/gab/en/showro … page/product_id,162/category_id,67/ Tossa oli muistaakseni jotain lärinää joskus, mutta se korjaantuu pienillä pätkillä nauhaa tallassa. Siinä tallassahan on sellasia pikkusia lovia, niin oon laittanut ne nauhanpalat eri loviin, jotta oon voinu vähän saada intonaatiota paremmaks. Yks päivä tässä huomasin, että siitä oli mikki hajonnu. Joutuu varmaan viemään uudelleen käämitettäväks. Paska bassohan se on soittaa ja saundikin on aika huono, mut on se makeen näkönen. Pitäis varmaan joskus kokeilla noita uusia malleja, et onko niistä saatu yhtään soitettavampia. Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä.
-vaimoni sisko |
J.Hollström 29.06.2009 12:36:22 | |
---|
nisumaka: Siis tämän basson alareunassa (kuvan mukaan) on resonointia. Oletko kokeillut dempata kielenkiinnitysmekanismia? Jos joku siellä päässä resonoi? tender.insanity: "Loistavaa kitaristia määritellessä soittotaito ei varmaankaan ole top 3 -tärkeimpien asioiden listalla" |
hemmo 29.06.2009 14:26:16 | |
---|
nisumaka: Hyvät herrat Kieli ylhäältä alas, mitä mä tiedän menee: viritystappi, satula, (otelauta), talla, tail piece. Kaikissa soittimista ei ole "erillistä tail peacea", jotkut kutsuvat sitä kielten pitimeksi tms. Toivottavasti vähän hahmottaa. Kiitos mielenkiinnostanne. Taidat pitää meitä ihan tampioina. Opetat kuule nyt isääs naimaan. Me tässä vaan hyvässä hengessä spekuloitiin ongelmasi ratkaisua, näkemättä itse soitinta. Kokemukseni mukaan särinä elikkäs "resonointi" voi johtua monestakin eri seikasta. |
hollstro 29.06.2009 14:44:09 | |
---|
Mulla on ollu tollane Höfneri aikoinaa ja sehän rämisi vähän joka kohdasta. Resonanssi on joskus tosi vaikea paikallistaa, voi tulla esim. mikkien kuoresta/kehyksestä, plekusuojuksesta, hihnatapista, viritintapista, se kuoresta, tosta tail-peacen ja bodyn välistä. Talla resonoi usein (useimmiten esim. Tune-o Matic-tyyppisissä ratkaisuissa). Resonansseihin auttaa: - kaikki ruuvit joiden pitää olla tiukalla tiukalle - jos vierekkäiset tallapalat ovat löyhästi kiinni toisissaan, ne resonoivat: lääke on reilu väli tai sitten kunnolla kiinni - mikkinen demppaaminen teippaamalla/vahtomuovilla mikkien alla Helpoiten tuohon voisi ottaa kantaa jos olisi tuo peli kourassa. Tää on vähän kuin keuhkojen kuuntelua ilman ääniyhteyttä. "Ne silleen rohisoo..." vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
nisumaka 02.07.2009 10:49:02 | |
---|
Kiitosta asiallisesta keskustelusta. Ja pahoittelen, jos en osannut aina oikein ilmaista itseäni. Vika oli sellainen, että E-kielen kohdalle kun tallapalan vaihdoin (ostin leveän otelautanauhan), ja viilasin siihen kunnon kolon, niin ongelma hävisi "98%". Eli kieli värähteli yli tallan siten, että resonointia aiheutui, koska itse en osaa selittää tätä muutoin. Nää resonoinnit taitaa olla tosi ongelmallisia korjata. Mutta onneksi tämä onnistui. Ja soundi on aivan terveisiä puusta, totta, mutta mä soitankin tolla ihan vaan muutaman biisin (on nimen omaan ulkonäön vuoksi mukana). Muistakaa, että osalla "muusikoiden.net" väestä ei musisointi ole pelkkää soittamista, vaan esimerkiksi näytelmien tms taustasäestämistä/avustamista. Mutta kuten tästä käy ilmi, niin jälleen kerran ketjuun löytyi se oikea vastaus. Kiitos. |