Aihe: Kokemuksia ja vinkkejä nupin ja kaapin ostossa.
1 2 3
Fetfotad
11.06.2009 14:27:00 (muokattu 11.06.2009 14:27:57)
Terve!

Elikkäs tässä kuukauden sisään olisi tarkoituksena hankkia uusi bassovahvistin. Olen päätynyt nuppi + kaappi yhdistelmään, budjettina n. 1000€. Joko uutena tai käytettynä. Tarkoituksena olisi tietenkin päätyä sellaiseen ratkaisuun, jota ei vähään aikaan tarvitsisi vaihtaa.

Soittelen bändin kanssa hardrock ja hevi tyylistä musiikkia, mutta kasan pitää taipua vähän kaikkeen, kuten bluesiin,släppitouhuihin ja ehkä johonkin drop-d virityksen suuntaiseen musaankin.

Tähän mennessä olen päätynyt siihen, että trankkupelin hommaan, koska putkikamat eivät ehkä ole täysin tarpeellisia vielä, eikä budjettikaan niihin riitä. Toki jos löytyy jotain käytettynä, niin se on hyvä vaihtoehto.

Olen löytänyt ainakin yhden hyvän vaihtoehdon:

EBS HD-350 + EBS Classic Line 4x10 (käytettynä) En ole vielä kokeillut. Onko kokemuksia?

Tehoista:
Mitä mieltä olette, että kuinka paljon nupista pitäisi löytyä watteja, kun soitan bändin kanssa n.20 m2 tilassa? Luulen, että tulen myös tulevaisuudessa tarvitsemaan laitteistoa vähän isompiin paikkoihin. Onko esimerkiksi EBS:n 350 W sopiva?

Kaappi:
Mikä kaappi olisi mielestänne sopivin? Itse olen miettinyt 4x10 kokoista. Eikös se ole vähän niinku jokapaikan höylä? Vaihtoehtoja?

Jos osaisitte vastata näihin kysymyksiin ja ehdotella joitain kamoja, niin olisin kiitollinen. Eivätkä ne combotkaan ehkä pois suljettuja vaihtoehtoja ole..
hollstro
11.06.2009 14:45:15

EBS on hyvä vahvistin ja 4 x 10" yleisesti otaen paras ainoaksi kaapiksi. 2 x 12 " on myös hyvä. Jos alle laittaa vielä toisen samanlaisen tai 1x15 " skoben niin se riittää sitten mihin vaan, ja on kuitenkin aika hyvin roudattavissa/muunneltavissa eri tilanteisiin ja tiloihin.

200 + Wattia riittää vahvistintehoksi aika moneen mennoon.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Fetfotad
11.06.2009 14:57:28
Sitä mäkin ajattelin. Eli onko tossa liikaa watteja? Ei noita nuppeja kauheen pieniä taho löytää. Toki ois Ampeg V4BH 100w putkinuppi. Sen ku sais käsiin jostain käytettynä...
hollstro
11.06.2009 15:00:57

Fetfotad: Sitä mäkin ajattelin. Eli onko tossa liikaa watteja? Ei noita nuppeja kauheen pieniä taho löytää. Toki ois Ampeg V4BH 100w putkinuppi. Sen ku sais käsiin jostain käytettynä...

Watteja ei ole koskaan liikaa. Liian vähän on pahasta ja trankkupeli alle 200 watilla ei aina tahdo riittää.
juici
11.06.2009 16:53:35

Fetfotad: Sitä mäkin ajattelin. Eli onko tossa liikaa watteja? Ei noita nuppeja kauheen pieniä taho löytää. Toki ois Ampeg V4BH 100w putkinuppi. Sen ku sais käsiin jostain käytettynä...

Nytkin löytyisi yksi V4 käytettynä mutta budjettisi ei taida taipua siihen: http://www.soitin-huttunen.com/basvah2.php
Kruunaus-Jenkka
Dropped C
11.06.2009 17:48:32 (muokattu 11.06.2009 17:49:23)
Toi V4 on kitaraversio, mutta ilmeisesti sillä kuitenkin soittelee bassoakin ihan iloisesti. Ainakin jos vintagesoundit miellyttää. Ja siis bassokamoissa ei voi olla liikaa tehoa jos kaapit vaan kestävät. Ellei sitten haussa ole Motörhead - meininki.
Fetfotad
11.06.2009 18:11:45
Joo. Lähinnä ajattelin sitä, että onko niitä tehoja turhaan...
Seba
11.06.2009 19:16:26 (muokattu 11.06.2009 19:19:45)

EBS 410 CL kaappi on pirun hyvä, mutta hevanderiin ja alaviremättöön se ei toimi, ikävä kyllä. Rokit ja pluussit menee kyllä mainiosti.

Jos paljon meinaa alavire ja hevihuttua vetää, niin itse kallistuisin varmaan 2x12 ja 1x15 yhdistelmiin. Ehkä jopa 1x18 jos pitää oikeasti päästä murisemaan alhaalta.

Itse tekisin rantiksen kuoriin 4x10 + 1x18 mörkökaapin jos mulla olisi käyttöä sellaiselle. Vähän harmittaa kun en soita heviä niin ei viitsi turhaan rakentaa :)
hollstro
11.06.2009 20:31:48

Tuossa ois heti speksiin ja hintaan sopiva setti: http://muusikoiden.net/dyn/tori/328041.jpg
Seba
11.06.2009 20:35:38

Toi on kyllä ihan parhaimmasta päästä tuolle budjetille tuo läjä.
Fetfotad
11.06.2009 20:49:04
Elikkä siis 4x10 CL ei toimi tyyliin Iron Maiden, Motörhead ja maximissaan Metallica tms.? Oisko ehdottaa sitten joitain muita kaappeja? Mieluiten ottaisin vain yhden kaapin eli varmaankin sen 4x10.
Visakoivu
11.06.2009 20:50:38
Fetfotad: Elikkä siis 4x10 CL ei toimi tyyliin Iron Maiden, Motörhead ja maximissaan Metallica tms.? Oisko ehdottaa sitten joitain muita kaappeja? Mieluiten ottaisin vain yhden kaapin eli varmaankin sen 4x10.

Kyllä se siinä hommassa menee, mutta mitään huminahuttualamölömetallia ei tuolla kannata veivata.
-"Mikäs mies te oikein olette?" -"Setämies."
Fetfotad
11.06.2009 20:57:52
Juu sellasta en tuu soittamaan. Eli just enintään jotain metallica-"raskasta" musaa. Siihen CL siis käy?

Mielummin ostaisin ton EBS-kasan... onko jollain jotain kerrottavaa kyseisestä nupista?
hollstro
11.06.2009 21:07:12

Fetfotad: Juu sellasta en tuu soittamaan. Eli just enintään jotain metallica-"raskasta" musaa. Siihen CL siis käy?

Mielummin ostaisin ton EBS-kasan... onko jollain jotain kerrottavaa kyseisestä nupista?

Tuo nuppi on sellainen kliini, HiFi-henkinen nuppi. Erittäin laadukas. Sopii hyvin moneen musaan, mutta jotenkin se tuntuu vetoavan eniten basisteihin joiden musagenre on taito- ja taidepainoteista fuusiokamaa ja jotka soittavat aktiivibassoilla aika kirkkaalla ja erottuvalla saundilla.

Mikä basso sulla on?
JussiKoo
11.06.2009 21:13:50
Tsekkaa ne Ohmit kaapista, että nuppi antaa kaiken tehon käyttöön.

Ottaisin itse ton GK:n kasan. Enemmän pinta-alaa kajareissa. Parempi, ettei joutuisi rajoilla vetämään. 1 kipale 4x10 on siinä ja siinä tommoseen genreen.
leikkaa tästä -> --------------------------------------------------------------
Fetfotad
11.06.2009 22:03:31
Multa löytyy fenkun presari :. En haluisi hirveän hifi-nuppia, vaan enemmän perinteistä ja tietenkin laadukasta. Eikös toi EBS kuitenki ois parempi, ainakin hintaa huomattavasti enemmän verratuna G&K...?
M.Hanski
11.06.2009 22:49:06
hollstro: Tuo nuppi on sellainen kliini, HiFi-henkinen nuppi. Erittäin laadukas. Sopii hyvin moneen musaan, mutta jotenkin se tuntuu vetoavan eniten basisteihin joiden musagenre on taito- ja taidepainoteista fuusiokamaa ja jotka soittavat aktiivibassoilla aika kirkkaalla ja erottuvalla saundilla.

No mutta onhan siinä Drive-hanikka.
UncleFester
11.06.2009 23:00:01
Rock-Ola: Tsekkaa ne Ohmit kaapista, että nuppi antaa kaiken tehon käyttöön.

Ottaisin itse ton GK:n kasan. Enemmän pinta-alaa kajareissa. Parempi, ettei joutuisi rajoilla vetämään. 1 kipale 4x10 on siinä ja siinä tommoseen genreen.

Tuo CL410 on siinä mielessä hyvä että se on 4Ohminen 4x10 kaappi.

Mulla on tuo kaappi ja siinä on vähän semmonen vintagehenkinen saundi, eli ei ole mikään kirkas. Tosi hyvin siinä pysyy saundi koossa ja pysyy tiukkana, vaikka ei tieteskään mielettömän leveän kuulonen ole johtuen kymppituumasista. Ainoana miinuspuolena siinä on pilli, jota voi onneksi säätää :) Olen kyllä tykänny siittä. Se kaappi on mukavan kompaktin olonen eikä paina mielettömästi.
maihinnousu.net/superbullets
hollstro
11.06.2009 23:55:01

unskelotti: No mutta onhan siinä Drive-hanikka.

Mulla ei oo k.o. hanikkaa missään enkä ole sitä kaivannut.
Johannes_t
12.06.2009 13:16:04

Fetfotad: Elikkä siis 4x10 CL ei toimi tyyliin Iron Maiden, Motörhead ja maximissaan Metallica tms.? Oisko ehdottaa sitten joitain muita kaappeja? Mieluiten ottaisin vain yhden kaapin eli varmaankin sen 4x10.

Just soitin Alcoholica-keikan (Metallicaa siis) lainakamoilla, EBS 350 + 4x10 classic. Hienosti piisas.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)