Pumba 01.08.2009 11:32:09 | |
---|
Joo, tuli saatua nyt haltuun tollai alottelijan basso, Abertone EB100. En noist bassojen tekniikast tiiä mitn, joten kysynkin, et mikä kumma se tuol kaulan sisäl resonoi ja kolisee?? Ja jos opastusta sais, et mitä tollaselle vehkeelle voi / pitää itte tehä "säätöjä"? |
timppa67 01.08.2009 11:47:23 | |
---|
Siis mitä? kolahtaako säätörauta kaulan sisällä kun "kääntelet" soitinta??.. kokeile ensin varovasti vähän kiristää kaularautaa..??.. Yleensä kyllä tommosta kolinaa ei kuuluisi ilmetä... Onko Abertone joku Kiinanihme?.. Joskus olen kuullut puhuttavan Abertone kontrabassoista??.. |
J.Hollström 01.08.2009 12:10:31 | |
---|
Pumba: Joo, tuli saatua nyt haltuun tollai alottelijan basso, Abertone EB100 Oiskohan sieltä kaularaudansäätömutteri irti joka kolisee itsekseen. Täällä on yksi aloittelijabassonsoittaja nimimerkki poppamies joka tuntee nämä kiinanihmeet läpikotaisin. |
saikkpe 01.08.2009 15:42:49 | |
---|
Jokunen vuosi sitten olin ostamassa käytettyä Warwick Thumbia. Neck-through ja hieno kuin mikä. Diggailin soundia ja tatsia, kunnes huomasin, että kovemmalla kädellä röytäessä jokin (kaularauta?) resonoi kaulan sisällä. En uskaltanut ostaa. Myöhemmin kuulin väitettävän, että tuo ei olisi mitenkään ainutlaatuinen juttu Thumbeissa. Tiedä siitä sitten. |
rijopu 01.08.2009 18:01:11 | |
---|
Kannattaa tarkkaan kuunnella, mistä tarkalleen se resonointiääni tulee. Virittimetkin saattavat ikävästi resonoida. Mutta jos se tosiaan on kaulan sisältä, niin kaularaudan pikkainen kiristäminen pitäisi auttaa. Kaularauta jää jännitykseen, joten resonointia ei pitäisi tulla. kaulassa ei oikein muut voikkaan resonoida kuin kaularauta ja virittimet. Yksi kaikkien puolesta! Ja se riittää...
kalamies#14 >-)))>
Osta basso!:
Sgigge |
J.Nikkanen 03.08.2009 11:10:08 | |
---|
juki68: Täällä on yksi aloittelijabassonsoittaja nimimerkki poppamies joka tuntee nämä kiinanihmeet läpikotaisin. Hekotus! Olikos tuo nyt ihan asiallinen kommentti... -plääääh... |
J.Hollström 03.08.2009 11:17:01 | |
---|
pahaeno: Hekotus! Olikos tuo nyt ihan asiallinen kommentti... No jaa. Voihan se olla että ei ole niin asiallinen, mutta kokemusta aiheesta pitäisi löytyä kun on samanmerkkinen bassokin plakkarissa. |
Hannu A 03.08.2009 12:15:57 | |
---|
Mulla on kanssa kokemusta yhdestä samanmerkkisestä kiinanihmeen kaulasta. Nauhatyöt oli tehty todella hutiloiden, joten vetelin ne irtipois kokonaan ja puuta tilalle rakosiin. Sitten kun kaula olin jonkun aikaa kiinni bassossa niin alkoi kuulua samankaista "kolinaa", kaulan sisältä, joka kohdentui kaularautaan, kiristämällä sai resonoivan äänen poistettua, mutta ikävä kyllä se palasi jonkin ajan kuluttua. Eli luulen että onkelmaan ei auta kuin kaulan vaihto toiseen. Kysele vaikka SP-elektroniikasta DR-partsin kauloja, tosin samalla tulee melkeen tuplattua bassoon käytetty investointi. Elämässä pitää olla runkkua -Juhani Leskinen (1950-2006) |