Aihe: Elixirit ja kielten maadotus?
1 2
MPU
21.07.2009 18:22:55
Tuossa uusimmassa bassossa on Elixirin Nanowebit kiinni ja hurisee ja sirisee niin maan perkuleesti. Tallan maadoitus on kunnossa, mutta vaikka sormet on kielillä kuuluu jos vaikka minkälaista sihinää ja suhinaa. Toisella bassolla, jossa on jotku Daddaarion kielet ei moista ääntä kuulu. Sähköt ovat ihan uudet uusilla osilla, joten niissäkään ei vikaa ole. Onko siis vain hyväksyttävä se, että päällystetyt kielet ovat äänekkäämmät kuin tavalliset vai mitä kummaa näille voi tehdä? Surina loppuu kun kosketan tallaa, plugin runkoa, viritinpolkusimen kytkintä paljaalla varpaalla tai muuta kytkimen/piuhan runkoa. En kuitenkaan millään viitsisi olla osa maadoitusketjua.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
JussiKoo
21.07.2009 22:17:15
Mulla ollut kuudessa eri bassossa ko. Elixirit, eikä mikään niistä surise tai kihise. Ettei nyt olisi joku muu syynä.
leikkaa tästä -> --------------------------------------------------------------
L.Ruoska
21.07.2009 22:50:36

Itse kanssa aika monta pakettia Elixirejä kuluttaneena veikkailisin että vika on jossain muussa. Onko mikit jotkut yksikelaiset P/J-jutut tjsp? Mulla oli Ibanez SR800:ssa Duncanin Quarter Poundit ja ne oli kyllä aika äänekkäät, passiivina ja EQ:n kanssa. Nyt taas Warwickin MEC-tuplamikki ja Peaveyn VFL:ät on ihan haudanhiljaiset. Kaikissa Elixirit.

Jos sulla ei oo ihan hifihumbukkeraktiivisysteemit on kyllähän sieltä usein jotain ääntä tuleekin. It's not a bug, it's a feature... :)
Kemosabe!
MPU
22.07.2009 08:19:03
Hyvä kuulla että ei ole kielissä vika. Mikit ovat Dimarzion Model J:t eli humbukkerit. Täytyy sit ilmeisimmin vielä kerran tarkistaa nuo kytkennät vaikka kyllä ne ihan perusjatsarin mukaan on tehty.
Marko
jopasoli
22.07.2009 15:32:40
Musta ainakin kyllä kuulostaa, että kielten päälyste eristää sormet kielistä ja soittaja ei maadoitu. Onko sulla maadottamaton rasia? Maadoitetussa ääntä ei pitäis kuulua muuta kun ehkä ihan hiljaa.
bize
22.07.2009 15:35:53
jopasoli: Musta ainakin kyllä kuulostaa, että kielten päälyste eristää sormet kielistä ja soittaja ei maadoitu. Onko sulla maadottamaton rasia? Maadoitetussa ääntä ei pitäis kuulua muuta kun ehkä ihan hiljaa.

Tosiaan maadoittamattomassa rasiassa päällystämättömillä kielillä ja passiivimikityksellä (vaikka olisivat humbuckerit) tulee tuota sirinää, jos ei ole kosketuksissa jossain kohtaa signaalimaahan. Fenderin nylon-kielillä sama juttu. EMG:t tai nuo mainitut MEC:n aktiivimikit lienee ainoa hiljainen systeemi maadoittamattomissa sähköissä.
"Because, for me, the less faders you have to deal with, the better it sounds. You don't need 90 faders to make it happen." -C. Lord-Alge
jopasoli
22.07.2009 15:37:38
bize: Tosiaan maadoittamattomassa rasiassa päällystämättömillä kielillä ja passiivimikityksellä (vaikka olisivat humbuckerit) tulee tuota sirinää, jos ei ole kosketuksissa jossain kohtaa signaalimaahan. Fenderin nylon-kielillä sama juttu. EMG:t tai nuo mainitut MEC:n aktiivimikit lienee ainoa hiljainen systeemi maadoittamattomissa sähköissä.

Aktiiveissahan ei tallamaata muutenkaan tarvii kytkeä, mistä johtuukaan, mutta toimii ilmeisen hyvin.
MPU
22.07.2009 16:28:41
Rasia on kyllä maadoitettu mutta tuo kuunteluun käytetty MicroBR:n muuntaja ei. Taidanpa odotella kämpällä soittoa ja kuunnella mitä basso sanoo siellä. Harmi jos joutuu kielet lemppaamaan. Hyväntuntuiset ja -sointiset kun ovat.
Marko
Antti29
22.07.2009 17:28:20

En tajua miksei kukaan muu ole tätä vielä kysynyt mutta oletko testannut bassoa muilla kielillä? Sillähän siitä saisi helpoimmin selvyyden.
Hetken asiaa pohdittuani tulin siihen tulokseen että nää alapään jutut on mun heiniä.
jopasoli
22.07.2009 18:11:35
Antti29: En tajua miksei kukaan muu ole tätä vielä kysynyt mutta oletko testannut bassoa muilla kielillä? Sillähän siitä saisi helpoimmin selvyyden.

No, eiköhän se ongelma ole nimenomaan siinä muovissa, joka eristää kielet soittajasta. Normaaleilla kielillä soittaja maadoittuu kielten kautta. Maadoitushan toimii koskettaessa tallaan.

Jos muuntaja oli maadoittamaton (niinkun yleensä) niin siinä se vika varmaan on. Maadotetulla saattaa pikku sirinää kuulua verrattuna eristämättömiin kieliin mutta toimiva siitä pitäs jokatapauksessa tulla.
Antti29
22.07.2009 18:13:43

Varmasti näin. Siksi olisikin helpointa päästä varmuuteen koittamalla soitinta toisilla kielillä.
Hetken asiaa pohdittuani tulin siihen tulokseen että nää alapään jutut on mun heiniä.
MPU
22.07.2009 20:15:22
Enpä viitti ihan kokeilua varten uusia kieliä hommata. Jos tuo ei kämpillä kuulu (maadoitetut virtapiuhat vahvaimissa) niin eipä tuo haittaa.
Marko
Antti K.
22.07.2009 22:19:26
MPU: Enpä viitti ihan kokeilua varten uusia kieliä hommata. Jos tuo ei kämpillä kuulu (maadoitetut virtapiuhat vahvaimissa) niin eipä tuo haittaa.
Marko

Minä oon nyt neljä-viisi vuotta käyttänyt vain Elixirejä, ja olenpa vallan tykästynyt moisiin!
Muusikon "paras" ystävä...
PasiB
23.07.2009 06:43:59 (muokattu 25.07.2009 09:13:54)
MPU: Hyvä kuulla että ei ole kielissä vika. Mikit ovat Dimarzion Model J:t eli humbukkerit. Täytyy sit ilmeisimmin vielä kerran tarkistaa nuo kytkennät vaikka kyllä ne ihan perusjatsarin mukaan on tehty.
Marko

Enpä usko, että vika on kytkennöissä. Mulla on ihan sama ilmiö samoilla mikeillä ja Elixirin kielillä. Jossain paikassa vain tulee häiriötä ja eikä kieliin koskeminen auta. Taitaa se pinnoite sen verran eristää. Lähinnä tuo ilmenee kotona kun on tietokoneen läheisyydessä. Siinä kun on aika monta erilaista muuntajaa saman jatkopistorasian perässä. Treenikämpällä tai keikoilla en ole tuohon törmännyt.
Nuo mikit pitäisi kyllä olla häiriöttömät, mutta eipä niin kuitenkaan ole. Eikä muuten ole EMG:n aktiivitkaan kun sattuu himmennettyjä loisteputkivalaisimia samaan tilaan. Törmäsin tuohon eräällä kapakkakeikalla jossa soitin suoraan linjaan ilman DI-boxia.
Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä.
MPU
23.07.2009 09:39:49
PasiB: Enpä usko, että vika on kytkennöissä. Mulla on ihan sama ilmiö samoilla mikeillä ja Elixirin kielillä. Jossain paikassa vain tulee häiriötä ja eikä kieliin koskeminen auta.
Ei kuitenkaan viittis mitään nänniläväriä laittaa, johon hauenleualla maadoituksen saisi:) Tuossa kotitreenauskokoonpanossa on kolme muuntajaa, jotka kaikki ovat maadoittamattomia. Kämpällä muuntajat putoavat yhteen, joten toiveissa on hiukan hiljaisempaa häiriötä. Ja jos se ei soiton seassa kuulu niin olkoon. Kielet ovat kovasti mieluisen tuntuiset ja sointiset.
Marko
PasiB
23.07.2009 13:38:45
MPU: maadoituksen saisi:)

Heh, tuossapa oiva maadoituskeino hankaliin tilanteisiin. Voisi koittaa vaikka ulkokeikalla ukonilmalla ja vehkeet maadoittamattomissa pistorasioissa :-)
Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä.
L.Ruoska
23.07.2009 17:32:05

PasiB: Heh, tuossapa oiva maadoituskeino hankaliin tilanteisiin. Voisi koittaa vaikka ulkokeikalla ukonilmalla ja vehkeet maadoittamattomissa pistorasioissa :-)

Tässä nyt keksitään pyörää uudestaan. Sairaaloista löytyy nimittäin jo semmoinen vanha keksintö kun ne kahvamalliset lätkät joilla johdetaan virtaa ihmisten rintakehiin tarvittaessa :)
Kemosabe!
MPU
23.07.2009 19:05:03
Joo mut oishan se roch-uskottavaa kun olis nelikymppisellä iskällä nänniläväri ihan vaan basson maadoitusta varten. Sit vaan mustaa kajalia kulmaan ja alavireessä louhimaan:)
Marko
Seba
25.07.2009 10:25:13

Tossahan on jo valmis ratkaisumalli mulle sitten jos elixirit alkaa pökkimään :)
Hauenleukojakin löytyy muutamia hyllystä ja nännissä on esikytkentä maalle jo vedettynä :)
MPU
25.07.2009 12:33:52
Jätkä on niin roch.
Marko
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)