Aihe: suonenvetoa--väärä tekniikkako vai kokemattomuutta
1
oldbass
12.07.2009 10:34:18
hei soittelen harrastelijabändissä bassoa ja keikkoja vajaa kymmenkunta vuodessa, useasti kiivaan keikan loppuvaiheissa tahtoo tulla suonenvetoa oikean käden sormiin(olen oikeakätinen) varsinkin nopeissa tilutuksissa, olen yrittänyt huolehtia nestetasapainosta jne.. onko apuja tähän vaivaan muuta kuin riittävästi taukoja settiin..
Kallekorvola
12.07.2009 11:18:46
kramppaako käsi?

itse samasta ongelmasta kärsineenä tarjoan muutamaa juttua, joista oli itselle apua.

1. jännitys. muista hengittää. kuulostaa simppeliltä, mutta monesti ihminen jännittäessään ja keskittyessään ei hengitä riittävästi, ja hapenpuute saa aikaan ihme juttuja. tarkkaile itseäsi keikkatilanteessa. onko hengityksesi rentoutunutta ja syvää, vai meneekö "pintahengityksen" puolelle...? jännityksen yleisin syy on se, että ei tunne esittämäänsä kappaletta läpikotaisin (se että se onnistui viimeksi treeneissä, ei vielä tarkoita mitään. pitää osata unissaankin).

2. nestetasapaino. yleinen syy lihaskunnon pettämiselle. juo riittävästi vettä ennen keikka, ja sen aikana. voitelu täytyy pitää kunnossa

3. soittovoimakkuus. ethän vain soita liian lujaa? kielien täysillä repiminen voi johtua riittämättömästä vahvistuksesta (siis vahvistimen volanupin asennosta, tai liian pienestä vahvistimesta. jos ei kuule soittoaan kunnolla, kompensoi itse automaattisesti lisäämällä fyysistä voimaa), tai siitä illuusiosta että bassoa pitää soittaa niin että veri roiskuu sormista (ikäänkuin se esimerkiksi soundaisi paremmalta). itselle liian pieni vahvistin sai aikaan pitkäaikaisia ongelmia käsien kanssa, ja meni vuosia, ennenkuin opin soittamaan hiljempaa. käsien fyysisen keston äärirajoilla tykittäminen voi olla siis vaarallista.
Rämppy
12.07.2009 19:40:10 (muokattu 12.07.2009 19:43:25)
Hartioiden pitkällinen jännitys voi aiheuttaa käsissä kaikenlaista jäynää, kuten kramppausta, puutumista ja sormien pistelyä. Vaikka jumppaaminen voikin kuulostaa eläkeläisten hommalta, kannattaa välillä vähän rentouttaa ja venytellä hartioita ja käsivarsia, jota veri alkaa kiertää paremmin.
Kannattaa myös tsekata ettet paina rannetta basson reunaan. Se saattaa painaa hermoa ja krampata kättä aika pahasti. Myös hihna kannattaa säätää niin, että basso on soittamisen kannalta hyvällä korkeudella.
Voit myös kokeilla ottaa magnesiumia ennen keikkaa. Se tunnetusti ehkäisee suonenvetoja.
En sitten malttanut olla sanomatta.
pekezu
13.07.2009 04:01:12

Kallekorvola:
3. soittovoimakkuus. ethän vain soita liian lujaa? kielien täysillä repiminen voi johtua riittämättömästä vahvistuksesta (siis vahvistimen volanupin asennosta, tai liian pienestä vahvistimesta. jos ei kuule soittoaan kunnolla, kompensoi itse automaattisesti lisäämällä fyysistä voimaa), tai siitä illuusiosta että bassoa pitää soittaa niin että veri roiskuu sormista (ikäänkuin se esimerkiksi soundaisi paremmalta). itselle liian pieni vahvistin sai aikaan pitkäaikaisia ongelmia käsien kanssa, ja meni vuosia, ennenkuin opin soittamaan hiljempaa. käsien fyysisen keston äärirajoilla tykittäminen voi olla siis vaarallista.

Tähän lisäten, kannattaa tarkkailla oikean käden sormia, että ne soittaessa ovat oikeastaan hyvinkin rentoina. Tosiasiassa jäykkien ja rentojen sormien soittovoiman ero on yllättävän pieni, vrt. pesäpallon lyöminen, liiallisella yrittämisellä ei lennä niin pitkälle kuin rennolla lyönnillä.

Tuo vahvistinpuoli kannattaa tosiaan hoitaa kuntoon niin, ettei tarvitse hakata kieliä, jotta kuuluu. Vaikuttaa kummasti sekä soittotatsiin että innostukseen :)
Kamat kusee, ei ihmiset.
tauranen
13.07.2009 09:43:50 (muokattu 13.07.2009 11:35:15)
Suonenvetoon pika-apu on suola. Pari sirpaletta vaikka merisuolaa kielen alle kun alkaa vetämään siis suonta (maraton-juoksussa käytetty kikka). Etukäteen voi tietysti tosiaan huolehtia nestetasapainosta, mutta myös suoloista. Jos olot ovat helteiset, syöt vaikka muutamat suolakurkun siivut ennen keikkaa.
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
UncleFester
13.07.2009 11:35:26
Näin kesäkuumalla tahtoo tulla suonenvetoja, mutta kannattaa syödä magnesiumipillereitä niin se auttaa oikeasti. Niitähän ne urheilijatki syö kokoajan.
maihinnousu.net/superbullets
Lume
15.07.2009 09:57:53
UncleFester: Näin kesäkuumalla tahtoo tulla suonenvetoja, mutta kannattaa syödä magnesiumipillereitä niin se auttaa oikeasti.

Näin on. Niitä saa ihan vaikka K-kaupasta, eikä hurjia maksa.
Kallekorvola
15.07.2009 21:01:35
joo, toi magnesium unohtu. toisilla auttaa rutosti. itse en ole kokeillut, kun noi ongelmat väheni soittotekniikan korjaannuttua.
Wadler
16.07.2009 11:39:55
Ruoka on paras lääke soittoon.
Wadler Drake ps: Dragon Sword
kozmik
17.07.2009 21:06:24

Kallekorvola: (...)tai siitä illuusiosta että bassoa pitää soittaa niin että veri roiskuu sormista (ikäänkuin se esimerkiksi soundaisi paremmalta).(...)

Itse ketjun aiheeseen mitenkään liittymättä: musta tuossa ei ole kyse mistään illuusiosta. Makuasia tietysti, ja musatyylistäkin riippuu, mutta kyllä mä ainakin saan parhaan soundin sillä, että kuritan bassoa kunnolla. Hiplailemalla tulee hiplailusoundi, kurittamalla tulee kunnon ärhäkkää soundia mitä ei pelkästään vahvaria ja bassoa ruuvaamalla saa aikaiseksi, ainakaan niillä vehkeillä, mitä itsellä on vuosien saatossa ollut käytössä.

Ja kuinka ollakaan, oma suosikkibassosoundi oli John Wettonilla King Crimson -aikoinaan, ja ainakin livepätkistä päätellen herra soitti kyllä niin kovalla kädellä, että itseltä ei taida edes sellaista voimaa ainakaan sormilla soittaessa löytyä vaikka miten yrittäis. Oma vaikutuksensa tietty vehkeilläkin, mutta epäilemättä se loistosoundi lähti juuri perkeleellisen kovasta tatsista.

Mut joo, sori offtopic. Jatkakaa.
"Pimeinä aikoina uskonto sopii parhaiten ohjaamaan ihmisiä, aivan kuten sokea mies on paras opas säkkipimeänä yönä... Mutta kun päivä koittaa, on typerää käyttää oppaina sokeita vanhuksia." -Heinrich Heine
Vallu-Veke
18.07.2009 12:07:21
tauranen: Suonenvetoon pika-apu on suola. Pari sirpaletta vaikka merisuolaa kielen alle kun alkaa vetämään siis suonta (maraton-juoksussa käytetty kikka). Etukäteen voi tietysti tosiaan huolehtia nestetasapainosta, mutta myös suoloista. Jos olot ovat helteiset, syöt vaikka muutamat suolakurkun siivut ennen keikkaa.

Ei toimi tuo pika-apu, muuten allekirjoitan tuon.
Nesteet on se ongelman ratkaisu.
Basson soitto ei ole sentään edes kymmennen kilsan juoksua vastaava juttu. Kympin voi juosta ilman välitankkauksia, ihan tuosta vaan, kun on aamulla, päivällä, jne nauttinut muutaman vesilasillisen. Suolat saa ihan normaaliruuan seasta. Esim. leivässä on yleisesti ihan liikaa suolaa. Ongelma on yleensä liika suola.
Suolaongelmat tulee tosiaan erittäin pitkien hellekausien aikana, kun on samalla tehnyt ruumiillista työtä tuntitolkulla päivittäin tai urheillut ankarasti. Eipä juuri muuten. Silloin voi vetää jotain ylimääräistä suolaa hieman ja kivennäisvesiä.
Vanha, halpa perinne tankkausjuoma on sellainen, että litraan vettä laittaa 0,5 teelusikallista tavallista pöytäsuolaa ja vaikka 1 teelusikka sokeria. Se pieni määrä suolaa on siinä nesteen imeytymisen nopeuttamiseksi. Sokeriakaan ei kannata laittaa liikaa, koska puhdas sokeri vie voimat. Pelkkä vesi on varma ratkaisu ja varsinkin ennen suoritusta jo varhain nautittuna. Kun se on varastoitunut lihaksiin, niin ei kramppaa. Suorituksen aikana, kramppien jo tullessa, nesteet on jo aivan liian myöhäistä nauttia ja ihan turha tunkea suolaa suuhun siinä vaiheessa. Ei ne ehdi imeytyä lihaksiin. Pitkillä maraton matkoilla ne nesteet ehtii hieman imeytyä, mutta maratonille pitää lihaksia tankata päiväkausia ennen kisaa. Eli lihaksissa pitää olla nesteitä ja sokereita periaatteessa koko matkaa varten tankattuna jo hyvissä ajoin.
On muita juttuja, jotka lisää kramppeja, koska lisäävät nesteen poistoa kehosta. Kahvi, alkoholi,...
Jos juo kupin kahvia, pitää päälle vetää aina kuppi vettä, niin nesteenpoistovaikutus kumoutuu.... Sama juttu keskariputskun kanssa.
Helle, saunoo, juo kaljaa ja kahvia....kyykkii ryytimalla tai riukusavotassa,...
Mä olen vaan sitä mieltä, että suolojen kanssa vouhotetaan liikaa, kuten vitamiinien kanssa. Vesi riittää useimmiten ;)
M-Juhana
18.07.2009 17:18:25

Mä oon yleensä n. ½ tunnin soiton jälkeen niin kännissä, et en huomaa mitään. En kipuja ja soitan loistavasti.

....joo, la läppä..huono.
oldbass
19.07.2009 10:16:36
joo kiitoksia monenlaisista vastauksista, jotka olivat osin kyllä sen suuntaisia kuin odotinkin, tästä kirvottui mielenkiintoista keskustelua soittotatsistakin ym. asiaan liittyvästä, lienee tuo suonenveto monen asian summakin monesti, ja mainitsen vielä, että keikoilla soitamme aika pitkiä settejä ja kokonaissoittoaikaa tulee monesti yli parikin tuntia joka saattaa vaikuttaa asiaan.

Soittotatsista vielä niin, kun katsoo ammattibasisteja, niin aika hellällä otteella ne vetelee, itse soiton huumassa vedän sitten niin kuin hyvältä tuntuu enkä oikein ajattele koko asiaa, mutta varmaan dynamiikan kannalta paras olisi mahdollisimman tasainen ja rauhallinen kielten käsittely, joka tuottaisi samanlaista ääntä(samanvoimakkuista) joka kieleltä ja joka kohdasta noin keskimäärin ajatellen.

Tähän ammattilaiset voi lisätä uuden aiheen soittotekniikasta, jos asia on vatvomisen arvoinen, minä kun olen harrastelija, niin ääni tulee niin kuin tulee, en tiedä pitäisikö siihen keskittyä enemmän, joku viivas puhui aikanaan, että mitä enemmän bassoa soittaa, niin sitä vaikeampaa se on..
T.Nick
19.07.2009 11:42:04
Jotku hedelmät ja vihannekset sisältää luontaisesti niitä suoloja ja sokereita, mitkä ehkäsee hyvin kaikenmaailman kramppeja ja naamanvääntelyitä. Banaanissahan on tunnetusti magnesiumia ja mitä tulee noihin maratooneihin, niin ainakin mun kaikissa Helsinki Maratonilta saaduissa t-paidoissa on Chiquitan logo niskassa. Tosin ne reissut on tehty pääasiassa ilman treeniä ja lihapiirakan voimin ja hädintuskin maalin päästen.

Jotku on sitten vihkiytyneitä kovan tatsin basisteja, kun siitä tulee niin hyvä soundi.. Vähän sama asia, kun kannuissa krässiin vetäminen. Jos se on pelkkää sitä, niin puuduttavaa kuunneltavaa, mutta dynaamisen vaihtelun ja mielenkiinnon ylläpitäjänähän ne on hyviä juttuja ne..

Parin kaljan känni voi joskus itellä vetää sormet puuduksiin sillain ikävästi, että oikeestaan sama, että mitä soittaa, niin vetää joka tapauksessa hapoille. Itsellä on ainakin silmin nähtävissä, että perjantaina jos on malttanut muuten olla siihen asti viikon juomatta, niin ne pari ekaa bisseä vetää sormet ja muut kehon ääreisosat aikas turvoksiin. Toisaalta sellanen hyvin hallittu nousu tuottaa mukavaa hikeä sormiin, jonka avulla tatsi optimoituu..

Joo, taas tuli multa tikusta asiaa ja enimmäkseen sitä, mitä on jo sanottu.. Lähen tästä taas ulos treenailemaan seuraavaa maratoonia varten, joka on 15.8 eli vajaan neljän viikon päästä.. Pitäs mennä ilman suolaa, kun on taas 15 kiloa ylipainoa, niin on ravinteita reservissä :D
Kipu lisää kiimaa
Rämppy
24.07.2009 15:53:02
Summa summarumina sanoisin, että keikkapäivänä kannattaa pitkin päivää huolehtia siitä, että syö ja juo sopivasti. Kannattaa myös pyrkiä saamaan käsien ja hartioiden lihakset notkeiksi, eli venyttely ei ole ideana ihan hanurista. Pikku tirsat ennen keikalle lähtöä rentouttaa kummasti. Keikalla sitten muistaa välillä siemailla vettä. Soittotekniikkaa kannattaa tarkkailla, ettei vedä ranteet ruvella koko ajan. Aika letkeälläkin tatsilla voi soittaa rankasti (vrt. John Entwhistle). Purkki magnesiumnappeja keikkalaukussa ei oo huono ajatus, jos taipumusta kramppailuun on.
Vallu-Veke
25.07.2009 21:09:52
Mä olen kaikenlaisten huuhaa-lisäyrttien vastustaja.
Kannattaa ottaa selvää, mitä pistelee naamariin. Magnesiumia voi syödä, mutta siitä ei ole terveelle mitään hyötyä, jos ei ole esim. tenukeppi.

http://www.terveysportti.fi/terveys … =magnesium&p_artikkeli=dlk00818

http://www.terveysportti.fi/terveys … rjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00498
Pallisti
27.07.2009 11:13:27
50% safkasta ja 50% fysiikasta kiinni.

Forkut kuntoon.

Mulla loppu moiset ongelmat, kun nostin perus- ja lihaskuntoa.
"Vaadimme Pallistin pallit kehiin!!" -kid ego www.collarbone.org www.myspace.com/collarboneband
Rämppy
27.07.2009 12:30:01
Vallu-Veke: Magnesiumia voi syödä, mutta siitä ei ole terveelle mitään hyötyä, jos ei ole esim. tenukeppi.
Kyllä meikäläisen perusterveen ja ei-tenunenän suonenvetoihin on magnesium auttanut ja vieläpä tosi nopeasti, kun toisinaan 4 x 45 min. keikan jälkeen alkaa jalkaa krampata nukkuessa. Ihan lääkäriltä sain neuvon kokeilla magnesiumia. Myös muutamilla tutuilla soittajilla on tuosta ollut apua mm. käsikramppeihin.
Vallu-Veke
27.07.2009 20:28:24
Rämppy: Kyllä meikäläisen perusterveen ja ei-tenunenän suonenvetoihin on magnesium auttanut ja vieläpä tosi nopeasti, kun toisinaan 4 x 45 min. keikan jälkeen alkaa jalkaa krampata nukkuessa. Ihan lääkäriltä sain neuvon kokeilla magnesiumia. Myös muutamilla tutuilla soittajilla on tuosta ollut apua mm. käsikramppeihin.

Juu ok.
Tuo linkki oli lääkärikirjasta. Jos luit, huomasit varmaan, että magnesiumpuute on aika harvinaista, kun sitä saa yllin kyllin normiruuasta.
Ehkä sillä magnesiumilla hoidetaan taudin oireita ei itse tautia? Erittäin hyvä jos toimii.
Jankuttaisin vielä sen verran, että kramppeihin saattaa syy olla myös joku ihan perusjuttu juoma- ja ruokatavoissa. Olen junttina tuon nestevajauksen kannalla.
Energiajuomat, joissa on rankasti kofeiinia? Päälle kahvia,..., valvomista,....
Melkein kaikki juomat, jotka piristää poistaa samalla nesteitä. Niistä kertyy päivän mittaan ongelma. Väsyneet lihakset kouristelee helposti illalla....
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)