Aihe: Kitaristille Putkivahvistinta(?) basson soittoon - 50W ?
1 2 3
s151669
02.07.2009 20:26:14

Komppikitaristille kävi vanhanaikaiset - päädyin nimittäin trioon soittamaan bassoa. Toistaiseksi mennään lainakamoilla - 400W puolijohdevahvistin ja 4x10 kaappi. Kitaristi taas soittelee (tällä hetkellä) 30W putkicombolla. Ja raskasta rokkia vedetään - ei siis jatsia / humppaa muttei alaviremättökirkonpolttosaatananpalvontaheviäkään. Ei ihan hiljaa, muttei tarkoituksettoman kovaakaan.

Kotona treenailessa on tullut kokeiltua soittoa 15W putkicombon läpi. Ja pakko todeta, että putkisoundi miellyttää korvaa. Ja kun ei lainakamoilla viitsisi soitella kaiken aikaa, tarttisi saada siis nuppia ja kaappia.

Joten - riittäkö 50W putkimarshalli (suosittele mallia) / hiwatti (suosittele mallia) / vastaava moiseen käyttöön ? Jos, niin millaisella kaapilla ? Jos ei, niin miksei, ja paljonko tehoa tarvitaan. Saa myös suositella malleja, joita ei enää saa kaupasta - rakentelen nimittäin vekottimen todennäköisesti itse, joten speksit ovat siinä mielessä vallan auki :-)
Plussaa luonnollisesti on, jos vehje taipuu tarvittaessa (mahdollisesti eri kaapilla) kitarakäyttöönkin.

Entäs kaappi sitten ? Jostain syystä bassokäytössä näyttää olevan lähinnä 4x10, 8x10 tai 1x15 kaappeja. Miksei 2x12 tai 4x12 ? Periytyvätkö 4x10 ja 1x15 suoraan 45W bassmanista ? :-)

Ja kaapin elementit sitten ? Ymmärtääkseni suljetussa kaapissa voi käyttää samoja elementtejä kuin kitarakäytössä. Eri juttu onkin, miltä tuo mahtaa kuulostaa ? Suosituksia ja epäsuosituksia elementeistäkin kuunnellaan.

Jos on kovin usein kysytty, niin saa kyllä osoittaa FAQ:n suuntaankin.
Jyrki
MPU
02.07.2009 21:19:29
Mulla oli 50W putkikone ja perässä Fitzmauricen tosi herkkä kaappi. Yli puolenvälin ei tärvinnut volaa avata. Vahvain oli Alembicin(eli Fenderin) etusella varustettu Marshall (oisko ollu JCM joku) jäsen SaBerin tuotos.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
fitter
02.07.2009 22:41:56
Lainaan tätä ketjua omaan tarpeeseeni jos sopii. Vanha kitaravahvistin kyrvähti ja tuli keväällä hankittua bassokin kitaran seuraksi. Nyt olen etsimässä uutta vahvistinta mieli tekisi löytää sellainen joka toimisi kummallakin. Tehoja ei hirvittävästi tarvita kun kotona omaksi iloksi soitellaan bluessia ja rokkia.
Sitäkin on harkittu jos vaihtaisi comboon kaiutinelementin joka sopisi bassolle ja kitaralle. Eminenceltä näyttäis sellaisia elementejä löytyvän.
Onko kokemuksia? ehdotuksia?
Hintaraja ei ole kovin tarkka pyritään venymään tarpeen mukaan kunhan löytyisi sopiva.
käyhis
02.07.2009 23:14:01
s151669: Komppikitaristille kävi vanhanaikaiset - päädyin nimittäin trioon soittamaan bassoa. Toistaiseksi mennään lainakamoilla - 400W puolijohdevahvistin ja 4x10 kaappi. Kitaristi taas soittelee (tällä hetkellä) 30W putkicombolla. Ja raskasta rokkia vedetään - ei siis jatsia / humppaa muttei alaviremättökirkonpolttosaatananpalvontaheviäkään. Ei ihan hiljaa, muttei tarkoituksettoman kovaakaan.

Kotona treenailessa on tullut kokeiltua soittoa 15W putkicombon läpi. Ja pakko todeta, että putkisoundi miellyttää korvaa. Ja kun ei lainakamoilla viitsisi soitella kaiken aikaa, tarttisi saada siis nuppia ja kaappia.

Joten - riittäkö 50W putkimarshalli (suosittele mallia) / hiwatti (suosittele mallia) / vastaava moiseen käyttöön ? Jos, niin millaisella kaapilla ? Jos ei, niin miksei, ja paljonko tehoa tarvitaan. Saa myös suositella malleja, joita ei enää saa kaupasta - rakentelen nimittäin vekottimen todennäköisesti itse, joten speksit ovat siinä mielessä vallan auki :-)
Plussaa luonnollisesti on, jos vehje taipuu tarvittaessa (mahdollisesti eri kaapilla) kitarakäyttöönkin.

Entäs kaappi sitten ? Jostain syystä bassokäytössä näyttää olevan lähinnä 4x10, 8x10 tai 1x15 kaappeja. Miksei 2x12 tai 4x12 ? Periytyvätkö 4x10 ja 1x15 suoraan 45W bassmanista ? :-)

Ja kaapin elementit sitten ? Ymmärtääkseni suljetussa kaapissa voi käyttää samoja elementtejä kuin kitarakäytössä. Eri juttu onkin, miltä tuo mahtaa kuulostaa ? Suosituksia ja epäsuosituksia elementeistäkin kuunnellaan.

Jos on kovin usein kysytty, niin saa kyllä osoittaa FAQ:n suuntaankin.

Tota, mulle jäi vähän epäselväksi että mitä tarkalleen ajat takaa? Siis haluatko soittaa bassoa kitaranupin läpi ja mahdollisesti itse rakentaa kaapin vai mikä on tähtäimessä? Onko vaatimuksena täysputki vai riittääkö putkietunen?

Itse pysyisin mahdollisimman kaukana marshallin bassokamoista. Toki kyseessä on tasan mun mielipide, mutta eivät ole koskaan oikeen puhutelleet, ne kaikki kuullostaa jotenkin.. noh, bassolle säädetyiltä kitaravahvistimilta. Sitäpaitsi pienin täysputki marsu bassolle on 400 W. Hiwattit miellyttää jo enemmän, mutta en osaa malleista mennä sanomaan. Eikös niiden pienin täysputkinuppi ole jotain 200W? Jos tosissaan haluaa sitä klassista putkibassosoundia joka taatusti toimii rockissakin niin toi ampeghan on aika pitkälti se juttu. Tosin sitten pitää olla oravannahkoja aikamoinen läjä. Noi bassmanitkin on vähän niin ja näin -siis nuo vanhat. Eipä niiden läpi oikein kukaan taida enää bassoa soitella, huomattavasti suositumpia kitaristien keskuudessa.

Monissa tapauksissa 50 putkiwattia on aika vähän bassolle. Jos rumpali oikeen laittaa menemään niin ainakin itellä on vetänyt sata wattinenkin ikävästi ruvelle. Ja tämä siis pelkän rumpalin kanssa. Tosin jos rumpali on rauhallinen ja kitaristi ymmärtää pitää vinguttimensa kohtalaisen hiljaisella niin kyllä se 50 wattiakin voi riittää ainakin johonkin. Esim tällä hetkellä ainoa fenderin täysputki on bassman pro 300, joka on sitten tosiaan se 300 W. Muuten nykyiset bassmanit eivät enää ole putkikoneita ainakaan päätepuoleltaan. Ampegin klassisen putkinuppi pumppaa saman verran tehoa, ja olen kuullut jopa siitä valituksia ettei tahdo volyymi riittää jos haluaa särötöntä soundia.

Noista kaapeista, yleisimmät ovat tosiaan 1x12, 1x15, 2x10, 4x10 ja 8x10. Noita 12" elementtejä on lähinnä pienemmissä komboissa. Muuten 12 tuumaset eivät tosiaan ole oikeen lyöneet itseään läpi bassopiireissä. Jotkut sanovat, että niissä yhdistyy 10 ja 15 tuumaisten huonot puolet. Tätä en täysin allekirjoita, tiedän monia loistavasoundisia 12" comboja. 4x10 ja 1x15 kaapit ovat suht saman kokoisia ja menevät nätisti kasaan ja ovat vielä kohtalaisesti roudattavia. 4x12 kaappejakin on bassolle tehty, mutta enpä ole koskaan nähnyt sellaista käytössä ja useimpien valmistajien listoilta ne ovatkin kadonneet. 4x12 ja rantasaunat sopiikin hyvin masokisteille ja niille, joilla on roudarit. Tietty jos ei tartte joka viikonloppu roudata kamoja niin tilanne on toinen. Ehkä 4x10 ja 1x15 ovat vain toimivimmiksi havaitut? Kymmenen vuotta sitten oli myös aika yleisesti 1x18 kaappeja myynnissä, mutta nekin ovat aika pitkälti kadonneet. Eli ei tainnut jengi ostaa. Ainoaksi kaapiksi suosittelisin itse 4x10" boksia..

Noista elementeistä sen verran, että vaikka esim. joillain kitaranupeilla voi saada siedettävää bassosoundia, mutta kitaralle suunnitellut elementit eivät toimi basson kanssa. Niitä ei ole suunniteltu puskemaan ulos sitä alapäätä mitä bassolle suunnitelluilta elementeiltä vaaditaan. Ja kun sitä volumea sitten väännetään ulos niin ne kitaraelementit ovat hyvin äkkiä entiset. Itse posautin joskus elementin pienestä kitarakombosta bassolla volume potikan osoittaessa kolmosta.

Rehellisesti sanoen, veikkaan että pääsee halvemmalla ja saa loppupeleissä paremman bassosoundin valitsemalla vaikka putkietusella varustetun trankkupelin kuin kikkailemalla kitaravahvistimilla, etenkin jos rahaa on käytettävissä.. noh, sanotaan alle 1500. Se pieni putkivahvari voi kuullostaa kivalta kotona, mutta kun koko bändi tuuttaa menemään niin joku 50 w härpäke voi äkkiä niinsanutisti haukata paskaa. Esim. Ampeg b200r voisi olla ihan siedettävä vaihtoehto. 220 W putkietusella.
MPU
03.07.2009 08:35:08
Jos rakentelu kiinnostaa niin Alembicin kehutun putkietusen skeemat löytyvät helposti. Siihen perään sitten niin iso pääte kun kuvittelee tarvitsevansa ja mieluinen kaappi.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
hollstro
03.07.2009 09:51:51

MPU: Jos rakentelu kiinnostaa niin Alembicin kehutun putkietusen skeemat löytyvät helposti. Siihen perään sitten niin iso pääte kun kuvittelee tarvitsevansa ja mieluinen kaappi.
Marko

Niin, putkipääte kun kerran putkisaundia haetaan.

Alkuperäiseen kysymykseen. Voit käyttää mitä tahansa vanhan liiton putkinuppia, niin ennenkin toimittiin. Fenderillä, Marsulla, Hiwattilla, VOXilla on legenedaarisisa putkinuppeja jotka toimivat hyvin bassolle. Mulla oli aikoinaan Bandmaster (40W) ja siihen Fenderin kaappi. Kyllä sillä olis kohtuuvoimakkuudella pärjännyt, mutta ei missään sellaisessa tilanteessa jossa itse normaalisti bassoa soitan.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
rattledad
03.07.2009 10:08:54

hollstro: voit käyttää mitä tahansa vanhan liiton putkinuppia, niin ennenkin toimittiin

Eikös muuten monet vanhat 100W nupit toimi/saa toimimaan myös kahdella pääteputkella?
"Opinions are like elbows, almost everyone has at least two!"
hollstro
03.07.2009 11:05:04

rattledad: Eikös muuten monet vanhat 100W nupit toimi/saa toimimaan myös kahdella pääteputkella?

Saa, mutta bassokäytösä tuosta tempusta ei ole minusta mitään iloa. Kitarsitit hakee päätesäröä puolittamalla lähtötehon. 50 Wattinenkin kitaranuppi täysillä on hiton kovaääninen.
Kumiankka
03.07.2009 11:26:29
Vox AC-50 saundaa kitaran kanssa hyvälle, tuollaisen kun joskus saisi...

ittellä oli aikanaan 50 watin vanha marsu ilman mastervolaa ja oli kyllä kovaääninen peli ja puhdasta voimaa riitti
s151669
03.07.2009 12:42:49

käyhis: Tota, mulle jäi vähän epäselväksi että mitä tarkalleen ajat takaa? Siis haluatko soittaa bassoa kitaranupin läpi ja mahdollisesti itse rakentaa kaapin vai mikä on tähtäimessä? Onko vaatimuksena täysputki vai riittääkö putkietunen?

Bassoa bassonupin läpi. Vaan wanhoissa bassonupeissa ei kait ole juuri eroa kitaramallehin. Ja ajatus oli itse rakentaa nuppi ja/tai kaappi -- riippuen siitäkin, onko se kustannustehokasta.

Itse pysyisin mahdollisimman kaukana marshallin bassokamoista. Toki kyseessä on tasan mun mielipide, mutta eivät ole koskaan oikeen puhutelleet, ne kaikki kuullostaa jotenkin.. noh, bassolle säädetyiltä kitaravahvistimilta.

Eipä nuo uudet marsut kitarapuolellakaan oikein meikäläistä nappaa. Wanhemmat on asia erikseen.

Sitäpaitsi pienin täysputki marsu bassolle on 400 W. Hiwattit miellyttää jo enemmän, mutta en osaa malleista mennä sanomaan. Eikös niiden pienin täysputkinuppi ole jotain 200W? Jos tosissaan haluaa sitä klassista putkibassosoundia joka taatusti toimii rockissakin niin toi ampeghan on aika pitkälti se juttu. Tosin sitten pitää olla oravannahkoja aikamoinen läjä.

Niin tuntuu olevan :-I

4x10 ja 1x15 kaapit ovat suht saman kokoisia ja menevät nätisti kasaan ja ovat vielä kohtalaisesti roudattavia.

Eli ilmeisesti tuon on päädytty näihin.

Ainoaksi kaapiksi suosittelisin itse 4x10" boksia..
Perusteluja ? Napakampi kuin 1x15 ? Herkempi ?

Rehellisesti sanoen, veikkaan että pääsee halvemmalla ja saa loppupeleissä paremman bassosoundin valitsemalla vaikka putkietusella varustetun trankkupelin kuin kikkailemalla kitaravahvistimilla, etenkin jos rahaa on käytettävissä.. noh, sanotaan alle 1500.

Tuotakin pitänee harkita.

Katselin muuten hieman bassokäyttöön soveltuvien elementtien speksejä - ja järjestään näyttivät olevan luokkaa 3..6dB epäherkempiä kuin 'vastaavat' kitarakäyttöön soveltuvat. Olisikohan tuossa osasyy suurempaan tehontarpeeseen ? Löytyykö bassokäyttöön ylipäätään herkempiä elementtejä ?

Ampeg b200r voisi olla ihan siedettävä vaihtoehto. 220 W putkietusella.

Eikös tuo ole combo ? Ei sillä, että rock-uskottavuuden takia tarvitsisin isoa pinoa taakseni. Meikäläisestä ei saa rock-uskottavaa tekemälläkään :-) Jostain syystä vain yleensä tunnutaan nuppi-kaappia suositeltavan.
Jyrki
s151669
03.07.2009 12:43:29

Kumiankka: ittellä oli aikanaan 50 watin vanha marsu ilman mastervolaa ja oli kyllä kovaääninen peli ja puhdasta voimaa riitti

Kitara- vain bassokäytössä ?
Jyrki
s151669
03.07.2009 12:46:22

MPU: Mulla oli 50W putkikone ja perässä Fitzmauricen tosi herkkä kaappi.

Mahtoikos kaapista olla tarkempia speksejä jossain ?

Alembic F2-B ? Näyttäisi olevan standardi fender-etunen.
Jyrki
PJS
03.07.2009 13:02:17

Niin tuntuu olevan :-I

Hiwatt Dr103 100w, täysputkipeli. Toimii erinomaisesti niin skeballa kuin bassollakin
Hiwatt Dr504 50w, täysputkipeli toimii varmaan ihan komeesti bassollekkin. Kitaran kanssa pelittää ainakin pahuksen komeasti. Ainoa syy miks ei ehkä toimis bassolla on vaan toi teho. Bassokamoissa se 100W kun ei oo mitenkään liikaa.
Peace!
omarklah
03.07.2009 15:05:00 (muokattu 03.07.2009 15:05:51)

Mie soittelin 70-luvulla yhdistelmällä, jossa oli tällainen ( http://www.valveamps.com/selmertb.htm ) Selmerin 50w putkipeli ja Carlsbron 4x12 kaappi. Ei jäänyt jalkoihin...

EDIT: Noita nuppeja on vielä silloin tällöin näkynyt myynnissä...
Ekstiätuanoikato...
juici
03.07.2009 16:53:13

Carlsbron TOP100 vois olla isojen poikien mukaan hyvä sekä kitaralle että bassolle.

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=331063

Kysäiseppäs häneltä vieläkö tällä on sekä nuppi että kaappi myynnissä.

Ja kun edellä puhuttiin Marshalleista niin onhan Marshallilla kyseenalaista mainetta nauttiva JCM800 Bass -versiokin 4x12" kaapilla. Se toimisi varmasti myös kitarallakin.
Kruunaus-Jenkka
trih
03.07.2009 18:52:48
Mites tää bugeran uus 150W plexikopio? Thomannilla 360e.
http://www.thomann.de/fi/bugera_1960.htm
Just.
Doc_Louis
03.07.2009 20:04:15
Mitäs ihmiset ovat mieltä näiden combojen eroista
http://www.thomann.de/fi/ampeg_ba300_210.htm

http://www.thomann.de/fi/ampeg_b200r.htm

Molemmissa tuo tube preamp sana kiehtoo. Lähinnä sitä mietin että kuinka nuo 2x10 ja 1x15 sitten eroavat toisistaan.Muutenkin jos on tietoa tarkemmin ko. vahvistimista jollain, niin olisi kiva kuulla mietteitä.
hollstro
03.07.2009 20:38:32

Doc_Louis: Mitäs ihmiset ovat mieltä näiden combojen eroista
http://www.thomann.de/fi/ampeg_ba300_210.htm

http://www.thomann.de/fi/ampeg_b200r.htm

Molemmissa tuo tube preamp sana kiehtoo. Lähinnä sitä mietin että kuinka nuo 2x10 ja 1x15 sitten eroavat toisistaan.Muutenkin jos on tietoa tarkemmin ko. vahvistimista jollain, niin olisi kiva kuulla mietteitä.

No, ei noi ole mitään putkipelejä. Tube preamp on suurinta fuulaa eikä sillä ole mitään tekemistä putkivahvistimien kanssa. Kunhan on yksi lamppu palamassa jossain etuasteen osassa.

Olen tuota 1x15" peliä kokeillut, enkä ostanut. Päädyin Fenderin Bassman 150-komboon kun se oli paremman kuuloinen.
Doc_Louis
03.07.2009 21:01:45
hollstro: No, ei noi ole mitään putkipelejä. Tube preamp on suurinta fuulaa eikä sillä ole mitään tekemistä putkivahvistimien kanssa. Kunhan on yksi lamppu palamassa jossain etuasteen osassa.

Olen tuota 1x15" peliä kokeillut, enkä ostanut. Päädyin Fenderin Bassman 150-komboon kun se oli paremman kuuloinen.

Eli on ihan sama onko vahvistimessa putkietuaste tai ei?
Jollain 4x10 bassman kombolla olen joskus soitellut ja pidin siitä. Harmi kun nuo uudet bassmanit tuntuvat olevan niin ruman näköisiä.

Jospa sitä vaikka sitten tuommoista http://www.thomann.de/fi/ampeg_ba300_115.htm yrittäisi päästä kokeilemaan jossain.
Lähinnä olisin kiinnostunut juurikin noiden 2x10 ja 1x15 eroista että kumpaakohan sitä rupeasi katselemaan sillä silmällä. kuiteskin tulee musiikkia soitettua ihan muhjureggae soundista kirkassointiseen discopeukutteluun, joten olisi mukava että vahvistimesta lähtisi sitä matalaa huminaa ja selkeää soundia.
rattledad
03.07.2009 23:30:43

hollstro: Saa, mutta bassokäytösä tuosta tempusta ei ole minusta mitään iloa. Kitarsitit hakee päätesäröä puolittamalla lähtötehon. 50 Wattinenkin kitaranuppi täysillä on hiton kovaääninen.

No sitä meinasinkin, että satavattisesta saa tarvittaessa 50-wattisen (kitarakäyttöön) muttei toistepäin.
"Opinions are like elbows, almost everyone has at least two!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)