![]() 01.11.2019 14:21:24 | |
---|---|
Tästä on aikaisemmin käyty jo keskustelua enkä ajatellut aloittaa siitä varsinaisesti uudelleen, mutta kaipaisin täsmävinkkiä tai oikeastaan mielipidettä yhdelle ajatukselleni mitä tässä aloin hautomaan. Mulla ei ole akuutisti tarvetta hankkia reenikselle bassovahvistinta kun siellä niitä on ja niitä saa käyttää. Kotona minulla on Ampeg SVPCL putkietunen bassolle ja diggailen kovasti sen soundia. Soittelen sitä enimmäkseen tavallisiin studiomonitoreihin (Yamaha HS7) ja toimii ihan hyvin himasoittoäänenpaineilla. Aloin miettiä, että jos tuosta tekisi enemmän standalone tsydeemin ja vähän niinkö sellaisen, että voisi tarvittaessa viedä reenikselle tai keikallekin, niin miten homman hoitaisi. Ajattelin, että se tarvitsisi päätevahvistimen ja bassokaapin, niin silloinhan siinä olisi kokonainen vahvistin. Bassopäätteitä ei erikseen ole eli ilmeisesti mikä tahansa pääte, jonka tehot riittää tarpeisiini kävisi. Jos haluaisi aktiivikaapin, niin se pitäisi olla kallis ja hyvä eikä sellaistakaan taida bassolle olla suunniteltu, vaan paremman luokan PA kaapit soveltuu bassokäyttöönkin. Toisaalta kun katsoin niiden hintoja, niin ajattelin että halvemmaksi tulisi varmaan laittaa tavallinen bassokaappi joita kummiskin saa parista sadasta ylöspäin ja hommaisi väliin vaan jonkin päättärin. Himassa varmaan riittäisi vaikka ehx:n magnum 44 pedaalivahvari, mutta reenikselle ja keikalle tarvitsisi vähän järeämmä vahvarin, mutta noi PA päättärit ei ihan sikana maksa nekään. Kaapiksi ajattelin jotakin pienehköä komeroa joka on tunnetun valmistajan. Kovin alas ei tarvitse taajuuksien yltää kun soittelen nelikielistä standardivireessä. Asialla ei ole kiire kunhan tässä pohdiskelen. Toinen vaihtoehto on tietenkin sitten heittää tolla Ampegill avesilintua ja ostaa suosiolla joku EBS:n, Ampegin tai MarkBassin kombo. Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
![]() 01.11.2019 14:59:20 | |
Olikohan Barefacedilla aktiivikaappi? Päätteeksi kelpaa mikä tahansa PA-pääte. Bassokamat ovat käytännössä PA-kamaa muutenkin. | |
![]() 01.11.2019 15:15:07 | |
ituvirtanen: Olikohan Barefacedilla aktiivikaappi? Päätteeksi kelpaa mikä tahansa PA-pääte. Bassokamat ovat käytännössä 70-luvun PA-kamaa muutenkin. Nykyiset pa-värkit on ihan jotain muuta. Mielestäni | |
![]() 01.11.2019 15:44:34 | |
Pauli Lappalainen: 70-luvun Nykyiset pa-värkit on ihan jotain muuta. Mielestäni Kerrotko vähän tarkemmin? Mielipiteesi alkoi kiinnostamaan. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 01.11.2019 16:02:34 | |
hallu: Mulla ei ole akuutisti tarvetta hankkia reenikselle bassovahvistinta kun siellä niitä on ja niitä saa käyttää. Kotona minulla on Ampeg SVPCL putkietunen bassolle ja diggailen kovasti sen soundia. Soittelen sitä enimmäkseen tavallisiin studiomonitoreihin (Yamaha HS7) ja toimii ihan hyvin himasoittoäänenpaineilla. Aloin miettiä, että jos tuosta tekisi enemmän standalone tsydeemin ja vähän niinkö sellaisen, että voisi tarvittaessa viedä reenikselle tai keikallekin, niin miten homman hoitaisi. Ajattelin, että se tarvitsisi päätevahvistimen ja bassokaapin, niin silloinhan siinä olisi kokonainen vahvistin. Eikö sillä voi vetää suoraan PA:han? Mitä sitä tuota enempää humppakuutioita hommaamaan. | |
![]() 01.11.2019 17:18:44 | |
Hommaat jonkun DI:llä varustetun eturauhasen, esim. Darkglass ja suoraan PA:han. Jos vain PA:ssa riittää tehoja siis. | |
![]() 01.11.2019 21:37:34 | |
iec: Kerrotko vähän tarkemmin? Mielipiteesi alkoi kiinnostamaan. Jos vertaa vaikka Ampegin SVT:tä ja rantasaunaa johonkin nykyaikaiseen kaiken maailman prossuilla varustettuun linjasäiteilijä-systeemiin, niin kyllä sitä eroa alkaa löytymään. Että sikäli ymmärrän Lappalaisen pointin oikein hyvin. | |
![]() 02.11.2019 00:19:19 | |
Juhani_t: Eikö sillä voi vetää suoraan PA:han? Mitä sitä tuota enempää humppakuutioita hommaamaan. No voi sillä tietty vetää suoraan pöytään, mutta aattelin että bassokaapissa soundi olisi parempi kuin PA:sa. Mut joo voi se kaappi olla turha..... tiedä sitä sitten pitää miettiä asiaa. Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
![]() 02.11.2019 00:20:27 | |
Dropped C: Hommaat jonkun DI:llä varustetun eturauhasen, esim. Darkglass ja suoraan PA:han. Jos vain PA:ssa riittää tehoja siis. Joo se eturauhanen mulla jo on, aattelin vaan että bassokaapissa olisi autenttisempi soundi kuin PA:sa. Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
![]() 02.11.2019 00:29:48 | |
hallu: Joo se eturauhanen mulla jo on, aattelin vaan että bassokaapissa olisi autenttisempi soundi kuin PA:sa. Eikös sen yleisönkin ole tarkoitus kuulla se basso sieltä pa:sta? Sikäli vois ajatella, että ei se siitä jää kiinni. Jos taas pa on huono tai tarkoitat pa:lla joitain pikkuisia laulukamoja, kannattaa tällaiset ratkaisut unohtaa. | |
![]() 02.11.2019 06:42:36 | |
Moi. hallu: Kotona minulla on Ampeg SVPCL putkietunen bassolle ja diggailen kovasti sen soundia. Soittelen sitä enimmäkseen tavallisiin studiomonitoreihin (Yamaha HS7) ja toimii ihan hyvin himasoittoäänenpaineilla. Aloin miettiä, että jos tuosta tekisi enemmän standalone tsydeemin ja vähän niinkö sellaisen, että voisi tarvittaessa viedä reenikselle tai keikallekin, niin miten homman hoitaisi. Joku budjettiin sopiva aktiivikaappi ja pedaalimallinen etunen olisi mun ehdotus (jälleen kerran ;)), ei kasarilta tuttu 19" räkkisysteemi. GK:lla taisi olla joskus muinoin 19" räkkiin sopiva 12" kaiutinkotelokin, mutta jollei tuollaista jostain kammotuurilla löydä, erillislaitteista aktiivikaapin/combon väsääminen menee kalliiksi. Irtopalikoina (=räkittämättä) keikoille lähteminen on yhtä tuskaa. hallu: Bassopäätteitä ei erikseen ole eli ilmeisesti mikä tahansa pääte, jonka tehot riittää tarpeisiini kävisi. Kyllä, kuten tuossa yllä jo todettiinkin, mikä tahansa PA-pääte käy. Kukkarosta ja selästä riippuu haluaako nykyaikaisen kevyen, vai wanhemman kivireen. hallu: Jos haluaisi aktiivikaapin, niin se pitäisi olla kallis ja hyvä eikä sellaistakaan taida bassolle olla suunniteltu, vaan paremman luokan PA kaapit soveltuu bassokäyttöönkin. Muutamilla valmistajilla noita aktiivikaappeja on bassolle ollut tarjolla, mutta korkean hinnan takia ovat olleet harvinaisia. Noissa on käytännössä modernin muovikoteloisen PA-kaapin rojut perinteisemmän kokoisessa ja muotoisessa laatikossa, eli basisti maksaa lähinnä ulkonäöstä ja mahdollisesti hivenen erilailla ohjelmoidusta DSP:stä. Aktiivi PA-kaapin ei tarvitse bassokäytössä olla erityisen hyvä ollakseen riittävä, mutta pitää toki kestää bassoinformaatio. Aivan kuten etupään PA kaappienkin. Joten kannattaa pitää mielessä että PA-käyttöön tarkoitettujen yläpääkaiuttimien taajustoiston tueksi on liki poikkeuksetta suuniteltu käytettävän alapäätä/subwooferia jos tilanne niin vaatii. Ja yleensä nykyaikaisessa musassa vaatii. Kuten kaikessa muussakin musakamassa on tapana, jos alapääkajariksi haluaa pientä ja kevyttä (10"/12") pitää olla valmis kaivamaan kuvetta ihan toisella tapaa kuin perinteisemmissä 15" ja 18" tuumaisissa. hallu: Toisaalta kun katsoin niiden hintoja, niin ajattelin että halvemmaksi tulisi varmaan laittaa tavallinen bassokaappi joita kummiskin saa parista sadasta ylöspäin ja hommaisi väliin vaan jonkin päättärin. Kokemukseen perustuva mielipiteeni on että ei tule halvemmaksi jos ja kun verrataan samantasoista ja laadullisesti samanlaisen äänimaailman tuottavaa aktiivikaiutinta ja päätevahvistin+bassokaappi yhdistelmää. T:Samuli | |
![]() 02.11.2019 09:14:38 | |
Moi. hallu: ...mutta aattelin että bassokaapissa soundi olisi parempi kuin PA:sa. Riippuu niin bassokaapista kuin PA:stakin. Toki myös soundimieltymyksistä. Ja kuten jäsen sepisti tuossa yllä totesikin: tuleehan se basso joka tapauksessa sieltä PA:sta (?). Pääsääntöisesti varsinaisissa bassokaapeissa sointi on kuitenkin varsin värittynyt ja ylämidle-/yläpääköyhä verrattuna PA-kaappeihin, bassokaappia ostavat kun suostuvat maksamaan korkeintaan piezodiskantista -jos siitäkään- ja yksinäistä budjettipiezoa ei ole mahdollista budjettijakosuotimella alapääkajariin sovittamaan. Piezoillakin homma toki onnistuu kun käytetään useampaa tyyliin BFM tai monimutkaista jakosuodinta, mutta parhaaseen lopputulokseen päästään kompressiodriverillä ja torvella jos pysytään kaksitieratkaisuissa. Kuten PA-kaapeissa homma hoidetaan. Jos olet tottunut ja tykästynyt SVPCL:n soundeihin studiomonitorien kautta, voi melko suurella todennäköisyydellä olettaa että petyt perinteisen muutaman satasen (uutena) bassokaapin soundeihin. Tuosta jäsen sepistin yllälainaamastani kommentista päästäänkin oivaa aasinsiltaa pitkin erääseen lempiaiheeseeni: alapääsekamelskan minimoimiseen (pikku)keikoilla. Bassotaajuudet ovat pitkistä aallonpituuksistaan ja suurista energioistaan johtuen kenkkuja vahvistettavia niin että selkeys säilyy. Paras lopputulos (yleisön kannalta) saavutetaan kun basso (n alataajuudet) tulee ainoastaan yhdestä pisteestä. Jokainen lisä-äänenlähde sotkee äänikuvaa, ja toki vuotaa vaihevirheineen kaikkiin auki oleviin mikkeihin. Stagella ainakin basistin (ja rumpalin) pitää kuitenkin basso kuulla, ja sen vuoksi bassobackline toimii halpana monitorointitapana jos korvamonitorit eivät ole vaihtoehto syystä tai toisesta. Jos backline on tarpeeksi jöpäkkä käyttötarkoitukseensa, voidaan sitä käyttää näppärästi myös ainoana bassoinstrumentin äänilähteenä. Jos ei ole, itse ajan basson linjaan ja käytän pientä comboa tai aktiivimonitoria henkilökohtaisena monitorina, toki kanssasoittajien bassonkuulemistarpeen huomioonottaen. T:Samuli | |
![]() 02.11.2019 10:06:11 (muokattu 02.11.2019 10:10:34) | |
Tuossa kun laitellaan bassoa suoraan PA kamoihin niin ihan semmoinen pieni kiva hankinta olisi cabsim-pedaali, kaappisimulaattori siis suomeksi. Puhdasta bassoa kestää ja kelpaa pompotella semmoisenaan PA kamoihin mutta helvetti että särösaundi on vähintäänkin perseestä jos ja kun kaikki tuotettu yläpää karkaa PA kamoihin. Näppärä äänimies toki EQuttelee pahimmat pois mutta itse näen ja koen asian niin että basistin kannattaa tarjoilla mahdollisimman hyvää saundia ja vieläpä tietää ja tuntea se oma saundinsa. Kaappisimu, EQu ja kompura ovat hyviä vehkeitä omistaa joita käytetään tarpeen mukaan. Ei niitä pakko ole joka paikkaan tunkea mutta ainakin itselläni oli keikoilla turvallisempi olo kun suurinpiirtein tiesin mitä DI lähdöstä ulos tulee, kaappisimua ei tuolloin vielä ollut mutta nuo muutamat tutut ääniukot ihan mukisematta ja ilomielin laittoivat bassokäppyrän EQuttaen toiveideni mukaan ennenkuin yhtään säveltä oli ulos tullut. edit: toki diggailen enemmän siitä että on se oma vahvistin lavalla mistä saa ruuvailla lavasaundin itsensä ja bändin iloksi ja vahvistimen ruuvaaminen ei vaikuta PA kamojen saamaan signaaliin, monimutkaista mutta ah niin toimivaa In Finland we have this thing called tunkki, you can keep yours. | |
![]() 02.11.2019 10:53:25 (muokattu 02.11.2019 11:15:33) | |
sepisti: Eikös sen yleisönkin ole tarkoitus kuulla se basso sieltä pa:sta? Sikäli vois ajatella, että ei se siitä jää kiinni. Jos taas pa on huono tai tarkoitat pa:lla joitain pikkuisia laulukamoja, kannattaa tällaiset ratkaisut unohtaa. Jep, laulukamat on pienet ja yleisöä ei ole niin en juuri sitä ajattele :-) E: Meillä on reeniksellä käytössä lähinnä monitorit ja soittimet tulevat omista vahvistimistaan. Siellä on nurkassa vähän isommatkin PA:t, mutta mä en ole varma osaanko niitä käyttää. Voisin kuitenkin tehdä vähän testailua monitorit versus yläpäät+subbarit versus bassokaappi. Mä laskeskelin, että pieni bassokaappi maksaa torilla keskimäärin 300-600 euroa ja rantasaunat tonnin nurkilla ja siihen jonkinlainen päättäri parillasadalla niin systeemin hinnaksi tulisi viidestäsadasta kahdeksaansataan. Sillä rahalla saisi jo kohtuullisen hyvä aktiivimonnarinkin. Mulla saattaa olla vähän ennakkoluuloja PA:n käytöstä instrumenttivahvistimena kun joskus koeilin soittaa kitaraa suoraan sellaiseen, niin oli kyllä ikävä fiilis ja soundi huono. Ehkä mun tarvii yrittää bassossa päästä irti kitaristin maneereistani. Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
![]() 02.11.2019 12:05:09 (muokattu 02.11.2019 12:08:01) | |
Kotikombon saa 100-200 budjetilla, mä tykkään äänitellessä ja muutenkin soitella sellaisen kautta mieluummin kuin monitoroida hommaa äänityöaseman kautta. Sama reeniksellä ja keikalla. Tietty jos hurahtaisin korvanappihommiin vois homma olla toinen. Semmonen taaksepäin tiltattava kombo tai kaappi olis kiva, nykyiset on peruslaatikoita, saahan niitäkin toki kallisteltua kalikoiden avulla. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | |
![]() 02.11.2019 12:11:16 | |
anapena: Kotikombon saa 100-200 budjetilla, mä tykkään äänitellessä ja muutenkin soitella sellaisen kautta mieluummin kuin monitoroida hommaa äänityöaseman kautta. Sama reeniksellä ja keikalla. Tietty jos hurahtaisin korvanappihommiin vois homma olla toinen. Semmonen taaksepäin tiltattava kombo tai kaappi olis kiva, nykyiset on peruslaatikoita, saahan niitäkin toki kallisteltua kalikoiden avulla. Kombo mulla on ollutkin (EBS session60) josta tykkäsin kovasti ja haluaisin samaa soittofiilistä, mutta pitäisi saada tuo etuvahvistin kytkettyä semmoiseen eikä niissä ole efektilenkkiä? tai sitten annan ton Ampegin olla tuossa äänitystehtävässään ja ostan kotikombon ihan vaan soittelua varten tuohon nurkkaan kitaravahvistimen viereen, sekin vaihtoehto on käynyt mielessä. Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
![]() 02.11.2019 13:32:53 | |
hallu: Kombo mulla on ollutkin (EBS session60) josta tykkäsin kovasti ja haluaisin samaa soittofiilistä, mutta pitäisi saada tuo etuvahvistin kytkettyä semmoiseen eikä niissä ole efektilenkkiä? tai sitten annan ton Ampegin olla tuossa äänitystehtävässään ja ostan kotikombon ihan vaan soittelua varten tuohon nurkkaan kitaravahvistimen viereen, sekin vaihtoehto on käynyt mielessä. Toi sun etari onkin aika komee. Veikkaan, että plugioutputista kombon inputtiin toimii ihan ok, tuner out saattaa olla vielä sopivampi, kokeile. Itse en oman Tracen kanssa huomannut mitään eroa käytinkö normaalia inputtia vai efektilenkkiä etarin kanssa. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | |
![]() 02.11.2019 16:47:01 | |
anapena: Toi sun etari onkin aika komee. Veikkaan, että plugioutputista kombon inputtiin toimii ihan ok, tuner out saattaa olla vielä sopivampi, kokeile. Itse en oman Tracen kanssa huomannut mitään eroa käytinkö normaalia inputtia vai efektilenkkiä etarin kanssa. Joo mä tykkään siitä itsekin :-) tuo meni vissiin myyntikieltoon euroopassa aika varhain eikä niitä kai sen vuoksi ole ihan kamalan paljon täällä tarjolla. Se on hyvin ampegmainen soundiltaan ja vastaa mun mielestä pitkälti SVT Pron etuastetuntumaa ja soundia. Siksi siitä ei oikein malttaisi luopuakaan. Joissakin bassokomboissa on se AUX (siinä mun Sessionissakin oli) niin mahtaisikohan siitä Auxista saada etuasteen järjellisesti kytkettyä vahavariin? tuo kombo ei oikeastaan tunnu yhtään pöllömmältä vaihtoehdolta kun sitä nyt mietin..... varsinkin hinta miellyttää. Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
![]() 02.11.2019 20:06:52 | |
No aloin nyt sitten ihan tosissani katselemaan noita bassokomboja ja huomasin, että melkein kaikissa on joko efektilenkki tai joku muu "CD/AUX in" eli erillinen etunen on niihin mahdollista liittää. Ne ovat sangen maltillisen hintaisia ja tietty tehot riittää maksimissaan monitorihommiin, mutta mulle se olisi varmaan ihan riittävä näin aluksi. Semmoista tässä vaan aloin pähkäilemään, että noita Harken komboja on tarjolla pilvinpimein ja ovat selvästi maltillisen hintaisia joten aloin pohtia, että mikähän niissä on noinniinkuin vikana? elikkäs onko Harkessa joku juttu mikä on silleen elimellinen että basistit ei niistä diggaa? jopa Behringerin vahvistimista pyydetään enemmän torilla? Itselläni on kokemusta ainoastaan EBS:n, Ampegin komboista sekä Ampeg SVT pro + 4x10 kaapista sekä Orange nuppikaappi yhdistelmästä taisi olla se kaappi jossa on 2x12 mutta ne kajarit jotenkin peräkkäin niin että näyttää ihan 1x12 kaapille. Hartke kiinnostaa edullisuutensa takia, mutta samasta syystä vähän mietityttää? Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
![]() 02.11.2019 21:27:17 (muokattu 02.11.2019 21:33:50) | |
Eikse aux ole ylensä pikkuplugilla? En mä sellaseen kytkis muuta ku puhelimen tms. Ei Hartkeissa varmaan mitään vikaa sinänsä ole, ovat olleet alunperinkin melko edullisia, eivät vaan ole nyt yhtään muodissa. Mieluummin sellasen laittaisin kuin esim. Behringerin, kilohinta on halpa. Ja jossain himasoittelussa pelkkä kombokin toimittaa hyvin, ilman sitä etaria. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)